K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-06-2008, 10:04   #1
AnnetteH
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-05 2007
Lokation: Fyn
Alder: 57
Indlæg: 220
Blog Indlæg: 4
Styrke: 17
AnnetteH er rigtig godt på vej
Strejkens pris i Odense.

Herunder en artikkel som i dag den 7 juni er at læse på www.fyens.dk.
Endnu engang en sag fra Odense !!!

Morten: Strejken har kostet mig mine sygedagpenge
Af Anders Mcculloch
En udskudt operation betyder nu, at Morten Jensen har mistet sine sygedagpenge, mener den 28-årige odenseaner
Strejken på sygehusområdet kommer til at koste Morten Jensen næsten 10.000 kroner om måneden. Den 28-årige odenseaner står uden indtægt og risikerer at skulle sælge både ejerlejlighed og bil, fordi han har fået frataget sine sygedagpenge fra 30. maj.

Morten Jensen er sygemeldt med en dårlig skulder efter et uheldigt fald. På grund af en række misforståelser og fejl har han ventet i et år på en afklaring.

I slutningen af april i år blev han så skrevet op til en kikkertundersøgelse på Odense Universitetshospital, og med behandlingsgarantien i hånden skulle Morten Jensen have været undersøgt senest fire uger efter.

Men sygehuset har udskudt undersøgelsen på grund af strejken, og derfor kan ingen læger ifølge Morten Jensen vurdere, hvornår han vil blive rask. Det har nu fået kommunen til at stoppe hans sygedagpenge.

Morten Jensens dagpengeperiode ophørte nemlig den 30. maj, og kommunen vil ikke forlænge ydelsen, så længe det ikke kan sandsynliggøres, at lægerne vil raskmelde ham igen.

- Jeg sidder tilbage med en kæmpe afmagtsfølelse, hvor jeg hverken kan gøre fra eller til. For hvordan skal en læge kunne garantere, at jeg kan raskmeldes, når de ikke har undersøgt mig, siger Morten Jensen.

Principiel sag
Odense Kommunes beslutning vækker undren i Dansk Socialrådgiverforening. Her mener man, at Morten Jensen er endt i en situation, hvor han selv er uden skyld.

- Det lyder som om, det kræver en principiel afgørelse, om strejken skal gå ud over den enkeltes mulighed for sygedagpenge, siger Anne Birgit Jørgensen, der er regionsformand i syd for Dansk Socialrådgiverforening.

Hun mener, at sygedagpengeområdet må være en helle for folk, mens strejken på sygehusområdet kører.

- Det har jo store økonomiske konsekvenser, når man fratager folk deres forsørgelsesgrundlag, siger hun.

Kommunen beklager
Socialrådmand i Odense Kommune Erik Simonsen (NA) beklager, at Morten Jensen er endt i denne situation.

- Det er meget uheldigt, og jeg forstår godt Mortens frustration og ærgrelse. Jeg synes, at det er rigtig trist, at vi er havnet i den situation her, og hvis strejken fortsætter, så kommer det højst sandsynligt til at ramme flere, lyder det fra Erik Simonsen.

Men hvorfor har I ikke i kommunen givet ham en helle og sagt: "okay, der er en strejke i gang"?

- Det kan vi ikke. Vi har ingen lovhjemmel til at gøre det. Det kan vi ikke forsvare med juraen i behold. Det rammer en gut som Morten, og det er jeg meget ked af, siger rådmanden, der råder Morten Jensen til at anke kommunens afgørelse.

- For så får vi uvildige øjne til at se på det. Det kunne jeg som rådmand rigtig godt tænke mig, for at se, om vi har handlet rigtig i den her sag. Vi løber måske ind i lignende sager, og så vil det være rart for mig at vide, om det, vi så gør, er det rigtige, siger Erik Simonsen.

Landet mellem to stole
I dag føler Morten Jensen, at han er blevet klemt mellem to systemer i det offentlige.

- Odense Universitetshospital har svigtet mig ved at vente i mange måneder med en beslutning om, at jeg skulle opereres. Havde de opereret mig tidligere, så havde det været ligegyldigt, om der var en strejke i gang. Men nu får strejken så indflydelse på mine sygedagpenge, siger Morten Jensen.

Han skal nu undersøges på et privathospital i næste uge. Morten Jensen er nemlig forsikret gennem sin arbejdsgiver, entreprenørfirmaet Per Aarsleff ved hjælp af en såkaldt behandlingsforsikring.

Men hvorfor har du så ikke benyttet dig af den forsikring tidligere?

- Jeg har været igennem et langt forløb med Odense Universitetshospital, og jeg ville gerne have operationen dér, så de ikke kan fralægge sig ansvaret, hvis det skulle gå galt. I næste uge er det så den samme læge, der skulle have opereret mig på universitetshospitalet, der nu undersøger mig på privathospitalet, og så hænger ansvaret på den læge, forklarer han.
__________________
Smil til verden, trods alt
AnnetteH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2008, 10:30   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
"Sjovt nok" kan kommunerne i årevis fastholde folk på kontanthjælp med henvisning til, at der afventes lægeundersøgelser.

Prøv at læse nedenstående fra sygedagpengeloven:

Citat:
Forlængelse af sygedagpengeperioden

§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når...

Citat:
Stk. 2. Ved forlængelse af sygedagpengeperioden efter stk. 1, nr. 3, ses der bort fra den periode, hvor den sygemeldte venter på behandling på et offentligt sygehus
.
https://www.retsinformation.dk/Forms...px?id=30746#K7

Endelig er der også den mulighed, at give vedkommende førtidspension, da han jo IKKE kan blive selvforsørgende.

Citat:
Dagpengene gives i op til 52 uger, men kan blandt andet forlænges med yderligere 52 uger. Det kræver, at den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling, og at den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden, jf. lov om sygedagpenge, paragraf 27 stk. 1, nr. 3.
http://www.fyens.dk/article/1009230:...--Sygedagpenge

Skal vi æde vores gamle hat på, at han ender med "virksomhedspraktik"?

Gad vide, OM der overhovedet er skrevet ressourceprofil på ham, for ellers kan de jo IKKE afgøre, om han skal revalideres eller andet.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2008, 10:47   #3
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af AnnetteH Se meddelelser
- Det kan vi ikke. Vi har ingen lovhjemmel til at gøre det. Det kan vi ikke forsvare med juraen i behold. Det rammer en gut som Morten, og det er jeg meget ked af, siger rådmanden, der råder Morten Jensen til at anke kommunens afgørelse.

- For så får vi uvildige øjne til at se på det. Det kunne jeg som rådmand rigtig godt tænke mig, for at se, om vi har handlet rigtig i den her sag. Vi løber måske ind i lignende sager, og så vil det være rart for mig at vide, om det, vi så gør, er det rigtige, siger Erik Simonsen.
Ja og en anke kan tage lang lang tid... hvad er det lige denne rådmand mener Morten skal leve af i mellemtiden
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2008, 10:49   #4
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Gad vide, hvordan ressourceprofilen ser ud?

Gad vide, OM der overhovedet er en ressourceprofil?

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2008, 22:23   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Odense kommune er sq da en skændsel der er altså ikke noget der kan ødelægge mit sommer humør som Odense kommune, de kan ikke finde ud af et håndtag , det kan være at de skal gøre sig til en god vane lige at konsultere brugerne herinde inden man stopper for borgers sygedagpenge ..

Det er sjovt nok at lige Odense skulle være de første til at stoppe for sygedagpenge pga strejken hvorfor forbavser det ikke ....
  Besvar med citat
Gammel 08-06-2008, 19:55   #6
Havmanden
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-04 2008
Lokation: Ålborg
Alder: 64
Indlæg: 56
Styrke: 17
Havmanden er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af zuza Se meddelelser
Gad vide, hvordan ressourceprofilen ser ud?

Gad vide, OM der overhovedet er en ressourceprofil?

Er der en ajurført RP som der har været til gennemsyn og godkendelse.
Hvilken § begrunder de stoppet af sygedagpenge med og er der en klagevejledning med i afslaget.

Jeg har her et link vedr. stop af sygedagpenge som er principelt
http://www.dsa.dk/afgoerelser/princi...ch=d%2D17%2D05


Havmanden
Havmanden er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Cirka pris for advokat? Kiarra Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 03-03-2013 12:49
max pris selvvalgt kursus? skov trold Spørgsmål ang fleksjob 11 10-03-2011 16:39
Pris til Claus Hjort zuza Politik og Samfund 5 19-05-2008 20:00
Pris for fair behandling af borgere zuza Politik og Samfund 0 23-10-2007 23:14




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:34.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension