K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-06-2008, 13:46   #1
Klein
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2007
Indlæg: 14
Styrke: 17
Klein er ny på vejen
Efterbetaling af førtidspensin

Hej, så fik min mor endelig tilkendt førtidspension pr. 1. juni 2008. I de ca. 3 år sagen har været behandlet, har min mor fået udbetalt kontanthjælp.

Jeg havde så regnet med, at hun fik efterbetaling af førtidspension, hvilket jeg har læst mig til her:

http://www.social.dk/ministeriets_om...ingsprincippet

"Udbetaling
Førtidspension udbetales månedsvis bagud med virkning fra den 1. i måneden efter, at der er truffet afgørelse om førtidspension.
Førtidspensionen bliver dog senest udbetalt med virkning fra den 1. i måneden efter, at der er forløbet tre måneder fra sagen er påbegyndt.
Hvis førtidspensionen tilkendes efter, at der er forløbet tre måneder fra sagens påbegyndelse, skal der derfor ske en efterbetaling af pensionen.
Er der i den periode, som efterbetalingen vedrører, udbetalt sygedagpenge, arbejdsløshedsdagpenge, ledighedsydelse eller kontanthjælp, skal de udbetalte beløb fratrækkes i efterbetalingen."


Men Kommunen siger, at der ikke sker efterbetaling efter nye regler. Jeg har desværre ikke fået henvisning til de regler.

Men kan det være rigtigt, og er der nogen som kan henvise?

På forhånd tak
Klein
Klein er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-06-2008, 13:57   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Det var da dejligt, at det langt om længe lykkedes. Tillykke med det.

Som jeg læser nedenstående, så er datoen for PÅBEGYNDELSE af sagen den gældende dato for, HVORNÅR der skal beregnes pension fra.

Så det brev, hvoraf det fremgår, at kommunen har besluttet, at sagen OVERGÅR til behandling som en pensionsag, er vigtig.

Står der eks. i brevet, at kommunen har besluttet, at sagen overgår til behandling... den 1. januar 2005, så har kommunen HEREFTER 3 måneder til at afgøre sagen. Tilkendes førtidspension, skal denne udbetales fra maj måned 2005.

Da det er 3 måneder plus udgangen af en måned. (Andre må gerne rette mig, hvis jeg tager fejl.)

Der står nedenfor, at denne dato er VIGTIG for sagen.


Citat:
Dato for påbegyndelse af sagen

En førtidspensionssag er påbegyndt den dato, hvor kommunen træffer afgørelse om, at sagen overgår til behandling efter reglerne om førtidspension. Tidspunktet for sagens overgang til behandling som en førtidspensionssag skal klart fremgå af sagen, og tidspunktet skal meddeles borgeren, da denne dato kan få central betydning blandt andet for udbetalingen.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-06-2008, 14:05   #3
Klein
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2007
Indlæg: 14
Styrke: 17
Klein er ny på vejen
Ja, jeg tror at jeg har misforstået det så. Jeg regnede egenligt med, at der ville bliver efterbetalt for alt den tid sagen har stået på, men det er vel også for meget at forlange.
Klein er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-06-2008, 14:11   #4
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Næ, det er IKKE sikkert, du har misforstået det, Klein.

Du skal blandt papirerne finde et brev fra kommunen, hvor der står, at det er besluttet, at sagen overgår til behandling efter førtidspensionsloven.

Den dato skal tillægges 3 måneder. Og fra den dato skal der tilbagebetales.

Men har du ikke sådan et brev, og kommunen blot har syltet sagen undervejs, så er det nok lidt mere bøvlet.

Så skal der indsendes en klage, hvor der klages over tilkendelsesstidspunktet og gøres rede for, at sagen er trukket unødigt i langdrag pga. smøl, manglende opfølgning, overoplysning af sagen mv.

Citat:
Jeg har desværre ikke fået henvisning til de regler.
De regler skal du have samt en klagevejledning.



__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-06-2008, 14:40   #5
Trine
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 11-05 2008
Indlæg: 128
Styrke: 16
Trine er ny på vejen
Fandt dette her under Velfærdsministeriet:

En førtidspensionssag er påbegyndt den dato, hvor kommunen træffer afgørelse om, at sagen overgår til behandling efter reglerne om førtidspension, se bekendtgørelsens § 4, stk. 1. Tidspunktet for sagens overgang til behandling som en førtidspensionssag skal klart fremgå af sagen, og tidspunktet skal meddeles borgeren, da denne dato kan få central betydning bl.a. for udbetalingen. Se også punkt 33 »Frist for afgørelse«.

§ 21. Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse senest 3 måneder efter tidspunktet for sagens overgang til behandling efter reglerne om førtidspension, jf. § 17, stk. 1, 3. pkt., og § 18. Dette tidspunkt skal fremgå af sagen og meddeles den pågældende. Hvis fristen i særlige tilfælde ikke kan overholdes, skal pågældende have en redegørelse for, hvad der er årsag til den forlængede sagsbehandlingstid, og besked om, hvornår sagen forventes afgjort.


§ 32 d. I førtidspension, som efterbetales for en periode, der ligger forud for tilkendelsen, jf. § 33, stk. 2, fratrækkes sygedagpenge, arbejdsløshedsdagpenge, ledighedsydelse og kontanthjælp, der er udbetalt for den samme periode.

Stk. 2. For meget udbetalt pension og boligstøtte kan fratrækkes pensionen.

58. Førtidspension udbetales månedsvis bagud med virkning fra den 1. i måneden efter, at der er truffet afgørelse om førtidspension. Førtidspensionen udbetales dog senest med virkning fra den 1. i måneden efter, at der er forløbet 3 måneder fra sagen er påbegyndt, se lovens § 33, stk. 2.

Hvis førtidspensionen tilkendes efter, at der er forløbet 3 måneder fra sagens påbegyndelse, vil der således skulle ske en efterbetaling af pensionen.

Hvis der, i den periode efterbetalingen vedrører, er udbetalt sygedagpenge, arbejdsløshedsdagpenge, ledighedsydelse eller kontanthjælp, skal de udbetalte beløb fratrækkes i efterbetalingen.

Der kan i den enkelte måned ikke fratrækkes mere end den samme måneds udbetaling af sygedagpenge, arbejdsløshedsdagpenge, ledighedsydelse eller kontanthjælp.

http://www.social.dk/lovgivning/Fors..._23102002.html


Trine
Trine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-06-2008, 14:43   #6
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Tak, Trine. Der stod det helt klart og tydeligt.

Citat:
Hvis førtidspensionen tilkendes efter, at der er forløbet 3 måneder fra sagens påbegyndelse, vil der således skulle ske en efterbetaling af pensionen.
Så det brev med den dato har afgørende betydning.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-06-2008, 15:13   #7
Klein
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2007
Indlæg: 14
Styrke: 17
Klein er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af zuza Se meddelelser
Du skal blandt papirerne finde et brev fra kommunen, hvor der står, at det er besluttet, at sagen overgår til behandling efter førtidspensionsloven.
Jeg er først gået ind i sagen i september 2007 og fik agtindsigt. Der fandtes ikke sådan et brev, og der manglede iøvrigt mange andre papirer, som der var henvisninger til.

Der nærmereste der kommer sådan et brev er den sidste ressourceprofil, hvor der i sagsbehandlerenes konklussionen står: "Sagen overgår derfor til andet team mhp afklaring af fremtidig forsørgelse."

Da der ikke findes sådan et brev, bør jeg så skrive og få oplyst en dato for hvornår sagen er overgået til behandling efter førtidspensionloven?
Klein er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-06-2008, 15:15   #8
Klein
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2007
Indlæg: 14
Styrke: 17
Klein er ny på vejen
Jeg har allerede sendt en klage d. 12.02.2008 over manglende sagsbehandling af førtidspensionssag, da der ikke var foretaget noget i 7 mdr. i sagen på grund af sygdom.

Den har jeg endnu ikke fået svar på.
Klein er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-06-2008, 15:24   #9
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
I de papirer, du har fået som aktindsigt, bør det fremgå af journalen (deres udskrift fra EDB-registreringen, som de skal foretage for at få refusion fra staten og til brug som dokumentation over for kommunens revisor), hvilken ydelse der er blevet givet og hvorfor.

Så prøv at se, om du har disse udskrifter.

Måske kommunen har "opdaget", at sagen er syltet, pga. din klage i februar, så det netop er derfor, at pensionen træder i kraft pr. 1. juni... det passer jo med de 3 måneder, ikke?

Men jo, bed om et brev, der beskriver, HVORNÅR sagen overgik til behandling efter førtidspensionsloven.

MEN for IKKE, at de 4 ugers klagefrist bliver overskredet, skal du samtidig klage til Statsforvaltningen (sendes til kommunen, men stiles til Statsforvaltningen) om, at du gerne vil klage over tidspunktet for overgang til behandling efter førtidspension.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-06-2008, 15:38   #10
Klein
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2007
Indlæg: 14
Styrke: 17
Klein er ny på vejen
Selv om sagen har kørt i Rødby Kommune (den blev opstartet i Høje Taastrup Kommune) siden juli 2005, modtog jeg kun klientjournal fra 31-1-2007 og frem. af det fremgår det ikke hvilke ydelser der er givet og hvorfor.

Vi har ikke modtaget skriftlig fra Kommunen, at min mor er tilkendt førtidspension, og hun har da også fået det udbetalt i denne mdr.

De 4 ugers klagefrist, hvornår tæller de fra? Og hvordan skal jeg kunne klage over tidspunktet for for overgang til behandling efter førtidspensionsloven, når jeg ikke ved hvornår tidspunktet er?

Forresten så indtil videre mange tak for hjælpen, det er dejligt at man kan trække på andres viden.
Klein er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Efterbetaling af sygedagpenge for 39 uger og på kontanthjælp nielsensupp Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 59 19-06-2013 17:37
Lovtekst for efterbetaling af for lidt udbetalt førtidspension elund Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 0 17-04-2012 20:47




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:00.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension