K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-05-2008, 15:36   #1
Trine
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 11-05 2008
Indlæg: 128
Styrke: 16
Trine er ny på vejen
Kommunens aktivitetscentre - også for førtidspensionister!

Da jeg blev førtidspensionist for 2 år siden, skulle jeg ud og finde nye vinkler i mit liv.

Derfor var det nærliggende, at finde ud af hvad kommunen havde at tilbyde?

Stor var min undren, for trods ihærdig søgen på kommunens hjemmeside, var trænings og aktivitetstilbudene på kommunens aktivitetscentre kun beskrevet som et tilbud for ældre.

Ældre er jo et vidt begreb, og da jeg ”kun” er 48 år, fandt jeg ikke at jeg tilhørte denne kategori..

Ad omveje hørte jeg tilfældigvis, at aktivitetscentrene da så sandelig var tilbud for alle pensionister, helt præcist er den lovmæssige brugerflade borgere over 60 år –og førtidspensionister.

Fluks kontaktede jeg kommunens ældrechef og gjorde opmærksom på den manglende information på hjemmesiden.
Omsider blev det retter og nu fremgår det tydeligt, hvem der kan anvende tilbudene.

Men, ak og ve det er nærmest blevet ”go’ daw mand økseskaft”. I.f.m. kommunesammenlægningerne vil kommunen skabe ensartethed i tilbudene, bygge nye store centre og nedlægge andre – udelukkende med besparelser for øje!

Denne nye aktivitetscenterstruktur ville jeg gerne gøre min indflydelse gældende overfor, og jeg gik i gang med at finde ud af hvordan?

Til min store overraskelse viste det sig, at kommunen havde glemt førtidspensionisterne og disse var uden formel høringspart i planen.

Jeg kunne ikke gøre min indflydelse gældende, da jeg ikke kunne blive repræsenteret via noget råd!

Det er da virkelig en diskrimination der er til at få øje på.

Man tror det er løgn, men desværre…..

Ældrerådet og de nedsatte lokalråd er udelukkende repræsenteret og er talerør for borgere over 60 år.

Handicaprådet, der jo er førtidspensionisternes talerør var ikke repræsenteret –og desuden totalt uvidende om hvad der foregik.

Inden høringsfristen i april havde jeg granset hele aktivitetscenterplanen igennem. Jeg opdagede til min forfærdelse, at hele planen både i.f.t. det statiske materiale, befolkningsgrundlaget og den fremtidige struktur udelukkende var dannet på baggrund af borgere >60 år.

Da førtidspensionisterne (borgere mellem 18-60 år), indgår som en anseelig del af den manglende statistik, var rapporten ikke det stykke papir værd det var skrevet på.

Uden formel høringspart blev jeg efter at have gjort kraftige indsigelser overfor kommunen og social og udvalgsformanden, omsider indkaldt til møde på kommunen hvor også handicaprådets formand og ældrerådets formand var til stede.

Nogen sidder i dag med meget røde ører, for samtlige mine klagepunkter over førtidspensionisternes manglende inddragelse i aktivitetscenterstrukturen, var en forglemmelse – men ikke noget kommunen bevist havde gjort, traditionelt ”tænkte” kommunen bare i ældre !!!!

Samtlige mine klagepunkter blev indgivet som kommentarer til rapporten som skal i endelig høring senere på året.

Så kære venner – kik jer omkring i disse kommunale store forandrings tider – og lad jer endelig ikke henfalde i troen på, at der er nogen der automatisk taler førtidspensionisternes sag.

Sådan er den virkelige verden – desværre ikke.

Det Centrale Handicapråd er orienteret om fadæsen.

Derfor kære førtidspensionister i DK, vær opmærksom på at de kommunale aktivitetstilbud mange gange er virkelig gode alternativer til dyre aftenskolekurser –og yderligere er der glimrende trænings tilbud på mange centre.

Som pensionister tilhører vi den lovmæssige brugerflade – synligt eller ej!

Hvis nogen skulle have interesse, er linket til min kommunes kommende aktivitetscenterstruktur (uden førtidspensionister) her:

http://herning.dk/sitecore/shell/Con...tur%20doc.ashx

Trine
Trine er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
kommunens rolle! einstein Lægekonsulenternes Rolle 17 30-05-2012 07:48
Kommunens magt.. stolpesten Alt det andet 5 22-05-2012 07:57
?? kommunens lov?? chica Alt det andet 15 13-02-2012 13:03
Nøl fra kommunens side malofa Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 18 22-12-2011 22:33
Førtidspensionister skal også i arbejde Peacock Dit og Dat 6 08-04-2008 11:35




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:12.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension