K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-05-2008, 14:16   #1
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeres erfaringer ftp, speciallægeerklæring....

Jeg har jo ventet siden midt Februar på at få lavet en speciallægeerklæring - uden dog at høre et eneste ord fra psykiateren. I slutningen af April rykker kommunen så psykiateren for erklæringen, men hører intet. Igår ringede jeg selv til ham og fik en tid i Juli ENDELIG!

Jeg er jo i gang med at søge ftp efter 18§ - siden December 2007.
Jeg kan ikke klare en arbejdsprøvning og min læge har skrevet i statusprofilen at jeg ikke må arbejdsprøves da der er farer for Major depression grundet min angst og OCD. Og generel forværring af mine sindslidelser hvis presset.
Sagsbehandleren har sagt at det er psykiateren der har det bedste kort på hånden. Derfor er det så magtpåliggende at få den speciallægeerklæring i hus, så jeg ved helt sikkert om jeg kan undgå arbejdsprøvningen på REVA eller ej. Lægekonsulenten skal også med ind over siger min sagsbehandler.

HVIS nu min psykiater får gjort dem klart, at jeg IKKE kan arbejdsprøves. Kan Førtidspensionssagen så afsluttes hurtigere??

Jeg har ingen ressourceprofil og har aldrig haft en - men bliver den så ligegyldig, hvis psykiateren understreger at der ikke ER nogle ressourcer at trække på???

Jeg har været på kontanthjælp i over 20 år pga angst/OCD og har ALDRIG haft et arbejde. Jeg har forsøgt omkring 28-30 gange at varetage et job, men har aldrig kunne klare mere end højest en time, andre gange få minutter, andre gange kunne jeg ikke engang møde op.
Jeg har heller aldrig gået normalt i folkeskole pga lidelserne og har da heller aldrig været på skolen en hel dag. Igen højest et par timer, og nogen gange slet ikke, eller under en i time af gangen.

Hvad mener i???
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-05-2008, 14:25   #2
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Hej Helene!

Jeg er også igang med at søge ftp pga. bl.a. pga. angst. Har papir på, både fra sygehus og sågar kommunens egen lægekonsulent, at der er risiko for forværring af min tilstand, såfremt jeg arbejdsprøves - og alligevel fik jeg afslag på ftp, netop med begrundelsen, at der ikke var foretaget arbejdsprøvning...

Du har den "fordel", at der i din historie er masser af eksempler på, at du ikke kan arbejde/arbejdsprøves, så det må indgå i den ressourceprofil, der skal udarbejdes ved ansøgning om ftp, da det er ressourceprofilen, der danner beslutningsgrundlaget.

Knus
Risa
Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-05-2008, 14:31   #3
Neurosmølf
Ved at flytte ind på K10
 
Neurosmølfs avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-11 2007
Indlæg: 553
Styrke: 19
Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10
Hej Helenekr
Jeg har selv været igennem en arbejdsprøvning der kun varede 2 dage gr. voldsomme angstanfald , derefter er der forsøgt behandlet et stykke tid, men uden nævneværdig effekt. Derefter er det konkluderet af kommunens lægekonsulent at yderligere arbejdsprøvninger er åbenbart formålsløse, og man er nu igang med en indstilling til pension. Nok om mig så, her er så min mening. :
Psykiateren vil nok kunne dokumentere din tilstand, og at der ikke er bedring, men nærmere forværring når Du udsættes for arbejdsmarkeds lignende forhold ( læs arbejdsprøvninger, fleksjob osv. ) og at din tilstand i bedste fald er stationær hvis ikke i forværring gr. yderligere stress som følge af sagsbehandling.
Derefter er det op til din sagsbehandler at få resultatet behaqndlet og formuleret i en indstilling, men ressourceprofil er krævet i lov om aktiv beskæftigelsesindsats, så uden den er sagsbehandling og afgørelse ulovlig, den er Du nød til at komme igennem, men den er altså ikke så slem, det er bare de ting Du jo godt selv ved, bare samlet i et arbejdspapir for kommunen, så De kan sagsbehandle.
Bare rolig, det lyder som om det går mod en afklaring for Dig.
Held og Lykke

mvh Nøvsen
Neurosmølf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-05-2008, 14:33   #4
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Citat:
HVIS nu min psykiater får gjort dem klart, at jeg IKKE kan arbejdsprøves. Kan Førtidspensionssagen så afsluttes hurtigere??
Der SKAL IKKE nødvendigvis arbejdsprøves, men det er bedst i dokumentationen.

Det hele afhænger også af, om der er behandlingsmuligheder.

Du skal bede om ressourceprofil, ellers kan man ikke vurdere, hvordan UDVIKLINGEN AF DIN ARBEJDSEVNE er.

Det er arbejdsevnen, der har betydning for førtidspension.

Det burde da også have betydning, at du har været på kontanthjælp i så mange år.

Bed om aktindsigt og bed om ressourceprofil, så du kan se, hvad der sker i din sag.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-05-2008, 14:49   #5
Sommer
Hvor skulle jeg ellers være
 
Sommers avatar
 
Tilmeldingsdato: 24-02 2008
Indlæg: 195
Styrke: 17
Sommer er ny på vejen
Hej

Jeg kan ikke svare på dine spørgsmål, men er selv interesseret i hvad der kan komme af svar her.

Du skriver "Jeg er jo i gang med at søge ftp efter 18§ - siden December 2007."

Hvordan gør man det ? Jeg er flere gange blevet spurgt af familie og venner om, hvorfor jeg ikke søger førtidspension. ???
Kan man skrive en ansøgning, lige som når man søger job ?

Når du så skriver, at du er i gang med at søge, hvad er det så lige du gør ? (Jeg tænker her på, at det nævnes flere gange her på k10, at når man har søgt førtidspension, så må der gå 3 mdr. inden man får svar.)

Jeg har det lidt som dig. Lægen skriver at jeg ikke har arbejdsevne tilbage og så snakker de arbejdsprøvning. Hvordan kan man fysisk vise at man ikke kan arbejde ? Jeg blev jo sygemeldt, netop fordi jeg ikke kunne arbejde.

Når du ikke har kunnet arbejde før, hvorfor tror de så du kan på reva. Jeg kender ikke reva, men skal måske selv den vej, men ved ikke hvad det er jeg skal der. Venter også på flere lægepapirer som så skal til lægekonsulenten, igen.

Alle de gange du har forsøgt at varetage et arbejde, som du så ikke har kunne klare. Er det ikke arbejdsprøvning ???

Du spørger: Hvad mener i???
Jeg kan kun svare hvad jeg håber og det er, at du får et papir fra den speciallæge som gør at du uden arbejdsprøvning kan få førtidspension, for det fortjener du.
Vi kan kun håbe det bedste.

Er bange for, at det jeg skriver er lige så rodet, som jeg føler mig i hovedet når jeg tænker på alle disse ubesvarede spørgsmål.

Mvh. Sommer
Sommer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-05-2008, 15:17   #6
Neurosmølf
Ved at flytte ind på K10
 
Neurosmølfs avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-11 2007
Indlæg: 553
Styrke: 19
Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10
Alt det her starter jo ved at en arbejdsprøvning går dårligt eller dokumenterer man ikke kan ( man skal selv melde fra hvis/når man ikke kan holde til mere i form af en sygemelding til prøvningsstedet, evt. jobkonsulent og sagsbehandler ). Når der så kommer en opfølgning på den sygemelding, er det statusattesten kommer på tale.

Sagsbehandling idag er lidt ligesom at udfærdige en rapport, speciale eller lign, skriftlig ogave med et bundet/krævet indhold. Der skal foreligge dokumentation for evt. indstilling, og den skal vurderes efter arbejdsevnemetoden iflg. lov om aktiv beskæftigelses...blablabla. Dertil bruges ressourceprofilen som værktøj for at dokumentere og understøtte sagsbehandlerens arbejde, dertil kommer lægepapirer og vurderinger af evt. arbejdsprøvninger. Det er først når sagsbehandleren er tilfreds med dokumentationen, at sagen går videre med en indstilling til fleks, ftp eller hvad der nu kan komme på tale. Hvis lægen skønner der ingen erhvervsevne er tilbage, kan man i en opfølgningssamtale med sagsbehandleren bede vedkommende indhente en statusattest fra den læge, fordi man ikke (selv ) kan se noget fremtidsperspektiv mht. arbejde. Det er ikke nødvendigt med en speciallægeerklæring, medmindre lægekonsulent råder til indhente en sådan gr. sagens kompleksitet, evt unge alder mht. pensionering, altså alt der kræver "tungere" og mere detailleret dokumentation.
Det er så op til sagsbehandler og deres rådgivere ( lægekonsulenter ) at vurdere hvornår de har nok til at gå videre med en indstilling.

Man kan søge en §17 som er på det foreliggende grundlag, men den vil ofte give bagslag hvis der ikke allerede er en del dokumentation tilstede i systemet, en § 18 er derimod en der sættes igang af sagsbehandler med en indstilling i systemet ud fra RP og de samlede akter i sagsbehandlingen.
Generelt tror jeg §18 går nemmest igennem, dermed ikke sagt en §17 ikke også kan gå igennem, det ved jeg den gør for nogle.
Håber det her gør det lidt mere enkelt og letforståeligt, jeg formår ikke sige det mere klart, da jeg selv trættes meget hurtigt ud når jeg prøver at hjælpe herinde, derfor også min on/off assistance herinde

mvh Nøvsen
Neurosmølf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-05-2008, 16:11   #7
Sommer
Hvor skulle jeg ellers være
 
Sommers avatar
 
Tilmeldingsdato: 24-02 2008
Indlæg: 195
Styrke: 17
Sommer er ny på vejen
Hej Helene.

Se der kom jo en masse gode svar. Det er godt der sidder nogen her, som har prøvet det på egen krop.

Neurosmøfl. Jeg kan godt se det du siger. Jeg er en ældre model. Blev sygemeldt og har nu mistet mit job. Har statuserklæringer og generel helbredsattest. Lægepapirer fra medicinsk afdeling, som igen har sendt statusattest. Fra reumataologerne er der også sendt papirer igen og jeg har været ved speciallæge hvor der også er erklærring fra. Der er lavet ressource profil. Lægekonsulenten har kikket og vil gerne se flere lægepapirer. Jeg har ikke været i arbejdsprøvning. Mens jeg var i ansat, var der et par gang sat noget i værk på min arbejdsplads, men egen læge frarådede det, da det kunne forværre min sygdom.
Nu er det så jeg sidder her og venter og venter. Der sker ikke en skid eller i hvert fald går det meget langsomt (og jeg er lidt utålmodig).
Kan ikke forstå, at jeg ikke selv kan gøre noget. Har oplevet, at dem jeg tror arbejder med sagen er væk, og der er kommet nye til. Og så begynder vi forfra. Jeg orker ikke det her oven i sygdommen, som jeg skal kæmpe med resten af mit liv.
Vil bare så gerne til at se fremad og have et liv på de betingelser der nu er.
Jeg bliver så ked af det når jeg ser hvor længe andre her på k10 bliver slæbt rundt i manegen.
Jeg er glad for at jeg har lært k10 at kende, men nogen gange kan jeg næsten ikke holde ud at læse om alt det l.... andre har skullet igennem.
Åh, Jeg er da vist i et lidt trist humør i dag....

Tak til alle jeg der gider gang på gang at forklare og svare på de mange ???

Mvh. Sommer.
Sommer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-05-2008, 16:57   #8
Mai-Britt
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Mai-Britts avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2007
Lokation: glostrup
Alder: 58
Indlæg: 434
Blog Indlæg: 1
Styrke: 18
Mai-Britt er ny på vejen
Ja trist er det vi er mange i samme båd ,venter og venter den ene læge efter den anden, og imens er det borgerne der kommer i klemme, ingen sygdagpenge og ingen kontanthjælp( hvis man er gift ) så kan man blive ruineret og alt det man har arbejdet på i et helt liv er tabt, Jeg kan ikke forstå at det skal være så svært at bedømme folks arbejdsevne og kan slet ikke forstå at det skal være så svært at få fp, man bliver jo ikke rig og hvis man er gift så er man måske heldig at få 4000 udbetalt om måneden det er sku da mindre en de skal give for et fleksjob, så hvordan kan det være at det så skal være så svært, det er sku da billiger for kommune, en hvis en der er gift er nød til at blive skilt så skal de betale kontanthjælp forhøjet børntilskud bolisikringe osv osv og det er da meget dyre for kommune en hvis personen fik fp, så kan stadigvæk ikke forstå at hvis folk ikke kan arbejde og ikke har en erhvervsevne tilbage hvorfor så, så meget ballade for den smule penge.

Når men det var min menninge

Mai-Britt Det skal mærkes at vi lever og holda op det er der hvist ingen tvivl om.
Mai-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-05-2008, 19:09   #9
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Hver gang jeg beder sagsbehandleren om at få gang i den ressourceprofil, så fejer hun det af bordet og siger, at det gør vi til sidst. Og jeg som sidder og venter, fatter jo ikke hvorfor vi ikke kan få lavet ressourceprofilen i mellem tiden, nu vi alligevel ikke har en skid at lave i sagen. Ventetiden er klart den værste. Er det ikke kommunen der er langsom, så er det psykiateren, alt bliver trukket i langdrag - bliver det ikke i dag, så bliver det sgu nok i morgen, eller engang næste måned. Og i virkeligheden er jeg personligt så langt fremme i sagen, at jeg er ved at stykke anken sammen!

Nå, men så er der nok ikke andet at gøre end at vente fortsat. Så må jeg se hvad der sker når speciallægeerklæringen rammer sagsbehandlerens bord, og måske, hvis jeg er heldig, så får sagsbehandleren ikke overbelyst sagen og gjort alt for meget ud af reelt ingenting.

Hvis det skulle ende med en arbejdsprøvning, så finder de jo hurtigt ud af det er umuligt, så det kan sådan set kun falde til min egen fordel - hurtigt. Bare ærgeligt jeg skal til at gå så mange skridt tilbage, nu hvor jeg endelig er gået et par skridt frem. Det følels lidt som om det er regel nummer 1. i sagsbehandlingsmanualen. Hvis ikke den syge borger er syg nok inden førtidspensionssøgningen, så skal de i hvert fald være syge nok efter!! Og kommer der et lig på bordet, så udløser det en bonus.

Og jo, de 28-30 gange jeg har forsøgt (af egen fri vilje) at komme i beskæftigelse, har været aktivering, springbrædt projekter, Inerfa, gråzone projekter, uddannelse praktik mm. Jeg blev godkendt til revalidering i 90'erne og senere til flexjob. Desværre uden succes. Kommunen har ALDRIG opfordret mig til noget som helst, jeg har selv måtte presse på.

Og da jeg ville søge førtidspension gik jeg direkte fra gaden ind og sagde at jeg ikke kunne mere. For det første havde min daværende sagsbehandler brændt mig af, og jeg nægtede at gå før end jeg havde skrevet en ansøgning under. Heldigvis fik jeg en anden sagsbehandler til at læse i min sag, og han anbefalede mig at søge på det bredde grundlag - en §18. Så underskrev jeg papirene, fik en kopi og tog hjem.

Det er ikke korrekt at der kun må gå 3 mdr fra man har underskrevet sin 18§. Benarbejdet - arbejdsprøvning, behandlingstilbud, statusprofiler, læge/speciallægeerklæringer, ressourceprofil mm skal først og fremmest i hus, og det kan tage mange måneder, for nogen, flere år! Men den dag sagsbehandleren har samlet alle papir og sender det til den endelige afgørelse, SÅ må der ikke gå mere end 3 mdr. Det samme gælder hvis man søger en 17§ (højest 3 mdr)...

Håber jeg får en afklaring her i løbet af 2008, gerne ved juletid, for så er der gået et år

Tak for alle jeres svar, dejligt med lidt opbakning og tanker i denne vanvittige tid hvor intet er som det bør være.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-05-2008, 20:30   #10
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
helenekr

det skal altså ikke være nogen hemmelighed at jeg i nogen sager er varmt tilhænger af at man selv søger en §17 det er mest de tilfælde hvor man har alt at vinde og intet at miste...

Jeg kender mange mennesker der som dig er gået til kommunen og har bedt om at få¨en førtidspension forstået på den måde at de gerne ville have en §17 rigtig mange af dem har så oplevet at i det de har sagt disse magiske ord så har sagsbehandleren hevet fat i deres sag og sagt jamen dog ...

Det kan jeg godt se og jeg ved at det så godt som aldrig kan lade sig gøre at få en §17 så derfor syntes jeg at der skal en § 18 til men vi skal lige have de sidste papir i hus og have lavet de sidste ting og tiden går og går og går ...

og der sker nada (virker det bekendt ? )

Og nej fra man starter en §18 behøver der ikke kun at gå 3 mdr der skal gå den tid det tager at afklare dig ... og derfor kan de netop trække det ud i det uendelige...

men søger du en §17 så gælder det at sagen skal behandles inden for tre måneder og kan de ikke det skal de skrive det til dig og begrunde det ...

Jeg var forrige år med i en sag hvor kommunen gjorde det samme , sagde jamen du godeste det er jo ikke til at forstå hvorfor du ikke for længst er indstillet til en §18 ...

Men skal vi ikke gøre det og så lige få de sidste ting på plads...

Vi spurgte ind til hvad de sidste ting var og i følge sagsbehandleren var det en psykolograpport ...


Vi sagde herpå ja tak til psykolograpporten og gjorde samtidig opmærksom på at vi fastholdt ansøgeningen efter § 17 og herefter gik det hurtigt , det vil sige at der inden for den næste månede blev lavet ressourceprofil til den store guldmedalje og da man så ikke kunne nå at afgøre §17 inden for tre måneder pga ventetid hos psykolog kom der en pæn skrivelse om hvorvidt man ønskede at få sagen behandlet uden rapporten eller om man ønskede at vente ...

borgerne ønskede at vente forudsat at der kunne gives en dato for psykologmødet og det kom så en måned efter ...

Efter psykolog mødet gik der nøjagtig tre måneder så var førtidspensionen der , men jeg skal hilse og sige at det var med hårdt benarbejde , altså skrive til sagsbehandler og gøre opmærksom på tilstedeværelsen hver uge, punke kommunen for at der ikke blev overholdt tidsfrister, gøre dem opmærksom på at man havde snakket med amtet og at man agtede at sende sin pension som en anke ud fra at hvis der gik over tre måneder så blev det betraget som et afalag og dermed anket ...

Grunden til at jeg skriver det her er at du måske skulle tænke over om ikke det kunne betale sig for dig at sende en ansøgning omkring en §17 eller bede om en tid med din sagsbehandler fortælle vedkommen at din ventetid nu er slut , du vil gerne have opdateret din ressourceprofil og høre hvad der nu skal ske og at hvis ikke der sker noget så vil du gerne ansøge om førtidspension efter §17...

Jeg ved godt at det kan lyde lidt drastisk (vi brugte også at klage til borgmesteren og hver gang vi sendte brev til sagsbehandleren så kom der en kopi til borgmesteren ) og det er noget man kun kan afgøre med sig selv hvorvidt man har modet på at gøre det....

Men som jeg ser det så er du pt visiteret til fleksjob (formoder at det er på kontanthjælp når du aldrig har været i job) du har sygdomme og helbred at tumle med og du har en meget lidt samarbejdsvillig kommune..

Det værste der kan ske dig er at de siger nej til en pension og du dermed kan anke den , og få andre til at se på den .. de kan ikke tage noget fra dig du ikke har og dit økonomiske grundlag vil herefter igen være kontanthjælp...

Man skal også huske på at der i §18 står

Citat:
§ 18. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om, at sagen overgår til behandling efter reglerne om førtidspension, når det er dokumenteret eller det på grund af særlige forhold er helt åbenbart, at pågældendes arbejdsevne ikke kan forbedres ved aktiverings-, revaliderings- og behandlingsmæssige samt andre foranstaltninger.
Det i kursiv gør at når dagen kommer så kan man beslutte at der ikke skal indstilles til en §18 da man dømmer at ikke alle muligheder er udtømte ...

jeg har kun hørt om et par tilfælde der er mundet ud i dette (bla en her på siden som ikke har lyst til at skrive sin historie pt ) men vedkommen ventede i flere måneder på at de blev færdig med sagen i den tro at der skulle indstilles til en § 18 blot for at opdage at det ikke var noget de så ville alligevel og har d,d en sag liggende hvor vedkommen er igang med at søge en §17

Måske vi alle skulle lade være med at være så tålmodige

jeg kan sagtens forstå dine frustrationer og din utålmodighed og din usikkerhed...

Den oplever vi alle sammen og man vælger også selv hvilke måde man vil takle problemet på, i sidste instans er det kun os selv der kan vide hvad der er det rigtige for os og hvilke vej der er den rigtige at gå .....
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Speciallægeerklæring Bertha65 Alt det andet 15 04-11-2012 15:11
Speciallægeerklæring? 1980 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 11 15-09-2012 15:52
I dag - speciallægeerklæring - råd !!! jane At søge førtidspension 14 17-07-2008 13:40
speciallægeerklæring ????? jane At søge førtidspension 15 15-03-2008 01:42
Speciallægeerklæring Tvillingerne20 Alt det andet 9 26-02-2008 22:27




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:16.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension