K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-05-2008, 19:26   #1
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Visitationsregler til fleksjob - arbejdsmarkedsudvalget Folketinget

Citat:
Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg.

Anmodning om foretræde for udvalget.


Vedr.: Fortolkning af kravene til visitationsgrundlaget forud for tilkendelse af fleksjob.

Vi skal herved anmode om foretræde for udvalget i forbindelse med uhensigtsmæssigheder i lovgivningen og tolkningen heraf, som vi sammen med en arbejdsgiver, der ønsker at være social ansvarlig, har mødt i forbindelse med placering af et af vore medlemmer i et Fleksjob.

HK Sydjylland bistår vore medlemmer i ankesager. I en konkret ankesag- afslag på tilkendelse af fleksjob/ Kolding kommune har HK Sydjylland sammen med medlemmets arbejdsgiver, haft møder med Kolding kommune, politisk og administrativ ledelse.

De fastholder samstemmende at de handler i overensstemmelse med de nye krav , der skulle være stillet i et såkaldt hyrdebrev fra beskæftigelsesministeren.

Et af disse krav er : der skal altid være minimum 2 arbejdsprøvninger forud for tilkendelse af fleksjob, hvoraf den ene skal være ekstern ift nuværende arbejdsgiver.

HK Sydjylland har forgæves søgt at finde dette krav formuleret , men uden held.

Det vi kan finde er:

Fleksjob tilkendelse iht Lov om Aktiv Beskæftigelsesindsats § 70

I samme lovs § 70 stk. 2 fremgår at alle muligheder for fastholdelse i ordinær beskæftigelse skal være afprøvet. Vurderingsgrundlaget er præciseret § 70 A pkt. 1-4

Undtagelse til dette findes i sidste afsnit af § 70 stk. 2 hvor følgende fremgår: ” Undtaget herfra er tilfælde , hvor det er åbenbart formålsløst at gennemføre de nævnte foranstaltninger forud for visitation.

Det fremgår af skrivelse nr. 6 af 6 juni 2006 - bemærkningerne til lovændringen, at formålet er at sikre , at fleksjobordningen anvendes i overensstemmelse med den formål, og at ledigheden for visiterede til fleksjob nedbringes . Der er tale om 4 hovedelementer i, hvor det er punkt 1 der er relevant for denne sag:
Visitationen i kommunen skal blive bedre. Kommunerne skal dokumenterer grundlagtet for afgørelsen. Foreligger der ikke dokumentationen for afgørelsen og er pligten til revurdering i en sag ikke opfyldt , mister kommunen refusion i 3 år.

I Arbejdsdirektoratets orienteringsbrev nr. 12 af 30 juni 2006 er ovenstående punkter yderligere beskrevet og uddybet. Men det er samtidig præciseret at grundlaget for lovændringen er bygget op om de gældende betingelser for at få fleksjob ( afsnit 1 krav til dokumentationsgrundlaget for visitationen ( § 1, nr. 2 )
I samme skrivelse er det præciseret at § 70 A pkt. 1-4 skal opfyldes ved hjælp af arbejdsevnemetoden , men at der ikke er tale om, at der fastsættes yderligere krav til kommunens sagsbehandling.

Efter vores opfattelse overtolker/mistolker kommunen regelsættet.

I den konkrete sag, har det medført at vort medlem nu kastes ud i en arbejdsprøvning , der er unødvendigt jf. kommunens egen ekspert, idet den blot vil vise hvad man allerede har fundet ud af .

Det er med til at forpestet samarbejdsklimaet mellem det offentlige , den enkelte borger og den enkelte arbejdsgiver.

Efter HK’s opfattelse er det heller ikke den intention Folketinget havde da man indførte stramninger i visitationskravene til tilkendelse af fleksjob. Man har præciseret at man ønsker at kommunerne skal overholde gældende lov og gøre deres forarbejde ordentligt, men det er det samme lovgrundlag der er tale om.

Med venlig hilsen

Svend Aage Hansen
Formand


Sagsresumé:

Juli 2006 ; opereres vort medlem for bylder i højre armhule. Hun opereres igen for samme lidelse

Under operationer opstår der problemer og hun pådrages skader af lymfekirtler,nerver og muskler

Marts 2007; medlemmet genoptager arbejdet på nedsat tid – arbejdstiden øges ganske langsomt

Juli 2007; medlemmet arbejder nu 4 4½ time/dagligt. Sammen med arbejdsgiver er der foretaget omlægninger af arbejdsfunktioner, således at medlemmets skånebehov tilgodeses bedst muligt.

Sept- nov 2007; der er nu store problemer. Arbejdstiden er forsøgt hævet til 5½ time . Armen hæver voldsomt, pga overbelastninmg . Brug af kompressionsstrømpe for at ” afvande ” armen for lymfe, har ingen effekt. Når armen hæver tiltager smerterne, således at medlemmet til sidst ikke kan bruge armen.

Januar 2008; arbejdstiden nedsat til 4-4½ time igen , hvilket bedre armens tilstand. Egen læge og kommunens lægekonsulent oplyser at tilstanden nu er stationær. Der er varigt skånehensyn i form af nedsat arbejdstid.

Kommunens ekspert/viksomhedskonsulent besøger virksomheden og foretager funktionsbeskrivelse af vort medlem , herunder hvilke ændringer/tilpasninger der er foretaget på arbejdspladsen, samt beskrivelse af skånebehov. Han konkluderer følgende:

” Under henvisning til notat af 18.12.2007 af Lægekonsulent Lis Berg, som beskriver helbredstilstanden velbelyst med varige skånehensyn og nedsat arbejdstid, vurderer ut. Arbejdsevnen velbelyst ud fra beskrivelsen på nuværende arbejdsplads Stanton A/S Vejle med de arbejdsmæssige ændringer de er foretaget ift. helbredet.

Med de helbredsmæssige varige problemer i højre arm vurderer ut. Ikke begrundelse for yderligere afklaring, eksternt, eller andet erhverv, da det er min vurdering at dette vil fremvise de samme skånehensyn, arbejdstimer og effektivitet..

Ut. Vurderer ikke at KNC ( vort medlem ) fremadrettet vil være i stand til at stå til rådighed for ordinært arbejde. KNC vil have de bedste fremadrettede erhvervsmuligheder på nuværende arbejdsplads. Med de skånehensyn der er behov for og med de arbejdsopgaver hun efterhånden har fået tilpasset, tempo effektivitet og timetal i forståelse med arbejdsopgiver Lars Winther Stanton A/S .


Kommunen udfærdiger ressourceprofil og der indstilles til fleksjob.

Alligevel meddeler Kolding kommune afslag , med henvisning til at man ikke mener at alle muligheder er udtømte.

HK Sydjylland har anket afgørelsen.
http://www.ft.dk/samling/20072/almde...189/560195.HTM
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ftp for DF vil i Folketinget buster Politik og Samfund 22 16-09-2011 18:30
Spørgsmål er væk fra Arbejdsmarkedsudvalget? zuza Politik og Samfund 2 13-02-2009 19:21
Folketinget Odenseaneren Et godt link! 0 25-10-2008 13:04
folketinget i går bo m Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 20-04-2008 10:02
Stem med folketinget bantam Et godt link! 4 09-10-2006 01:21




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:40.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension