K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-03-2008, 02:00   #1
bumblebee
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-02 2008
Lokation: solsystemet
Indlæg: 213
Styrke: 17
bumblebee er ny på vejen
Wink Bliv ikke syg hvis du vil undgå stress

Poster lige denne fra Stressforeningen

************************************************** ******


Hej til Jer alle

I forbindelse med at jeg skal afholde et foredrag for LAFS Fyn d. 3. april, har jeg skrevet følgende indlæg - Pressemeddelse. Dette indlæg har jeg også lyst til at bringe her på forummet, da det er min oplevelse at rigtigt mange, der bliver syge som følge af stress/udbrændthed/PTSD, oplever at de bliver endnu mere syge, end de er i forvejen, når de stifter bekendtskab med "systemet".

Hvis nogen af Jer har erfaring med denne problematik eller har kommentarer, så er I mere end velkomne til at skrive, da det kan være med til yderligere at få sat fokus på det parakdoksale i at det system, der egentligt er beregnet til at hjælpe én, i sidste ende kan gå hen og være en medvirkende årsag til, at man bliver endnu mere syg!

Jeg har valgt overskriften:

Langtidssygemeldte eller folk der er på vej gennem det sociale system bliver syge af stress og udbrændthed.

Bliv ikke syg – eller dvs. langtidssygemeldt, da risikoen for yderligere tilstødende sygdom i form af stressrelaterede sygdomme eller decideret udbrændthed er overhængende stor.

Det er Stressforeningens oplevelse og erfaring, at der skal en vis styrke til for at kunne klare sig i det sociale system, da det sociale system hverken er gearet til at en sygdom er langvarig, eller til tilstande som ikke kan måles eller vejes.

Langtidssygemeldte personer - alle er de i fare for at blive endnu mere syge end de er i forvejen. ”Problemet er størst, hvis personerne har fået lov at hænge i systemet i en længere årrække”, hvor de er blevet udsat for den ene (måske udsigtsløse)arbejdsprøvning efter den anden på trods af egen læges, speciallægers og lægekonsulenters udtalelser om manglende arbejdsevne. I stedet for at lytte til klienterne, har mange sygemeldte oplevelsen af, at de bliver jaget rundt i manegen, med undersøgelser, arbejdsprøvninger og kontrol på kontrol – skiftende sagsbehandlere og oplevelsen af masser af inaktiv ventetid. DET gør folk syge – måske i længere tid end nødvendigt – typisk udvikler en hel del personer udover deres primære sygdom stress eller direkte udbrændtheds symptomer. Helt galt går det hvis personen i forvejen er sygemeldt pga. stress eller udbrændthed. Årsagen skyldes bla. at det er meget hårdt psykisk at gå rundt i uvished om fremtiden, om ens økonomiske situation, hvad der er galt med en, samt hvad der eventuelt kan gøres. Dette sammenholdt med manglende kontrol, forudsigelighed og indflydelse over egen situation giver anledning til, at der gradvist sker et tab af selvtillid, selvværd, selvbeherskelse og selvagtelse. Følelser som skyld, skam, frustration, vrede, håbløshed, magtesløshed, angst og depression opstår, hvilket er med til yderligere at forværre den allerede syges tilstand. En stor del beretter om; ” at de finder det pinligt og direkte ydmygende at være ”klient”, og at de aldrig havde forestillet sig selv i den situation.” Det er for mange svært at acceptere, at man ikke længere kan klare det hele selv, samt er blevet til en "sag".

Der er ingen tvivl om, at kommunerne forsøger at leve op til beskæftigelsesministerens krav om det, der kaldes ”hurtig indsats”, men som af de syge bliver opfattet som ”hurtig raskmelding” eller ”ud af vagten” og om, at flere føler sig meget presset af systemet til at blive ”hurtigt raske”, og hvis ikke så ligger truslen konstant og lurer – tab af sygedagpengene og kontanthjælp.

Det samlede antal sygemeldte i Danmark er stigende. Sygemeldingerne fører ofte til langtidssygdom og dermed trussel for permanent udstødning fra arbejdsmarkedet. Det har store menneskelige og økonomiske konsekvenser for det enkelte menneske og for samfundet. Fx var stress- relateret sygdom i 2007 den suveræne topscorer over årsager til fx førtidspensionering. Der skal sættes ind så tidligt som muligt, både med forebyggelse men også med behandlingstilbud, og det gøres der efter Stressforeningens opfattelse slet ikke i tilstrækkeligt omfang i dag. Det må vi kunne gøre bedre!

Mvh.

_________________
Birgitte
Formand for Stress Foreningen
Intet er umuligt - Det umulige tager bare længere tid!

http://stressforeningen.forumup.dk/v...oreningen#4096

Sidst redigeret af bumblebee; 26-03-2008 kl. 02:05.
bumblebee er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2008, 17:59   #2
Ida
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2006
Indlæg: 389
Styrke: 18
Ida er ny på vejen
Godt skrevet - Jeg fandt også denne debat om kommunens pres. http://stressforeningen.forumup.dk/a...oreningen.html
Når nu kommunerne skal spare fatter jeg ikke hvorfor de ikke kan lade være med at aktivere de mennesker der har brug for FRED og RO til at komme ovenpå igen. Min læge har lige skrevet til kommunen at jeg har brug for behandling og fred og ro - men alligevel mener kommunen at kursus, aktivering, afklaring skal starte straks - før behandlingen er afsluttet. Jeg har været på sygedagpenge i 4 måneder. Herinde på K10 er der jo rigtigt mange mennesker som har været i behandling længe og som har behov for afklaring osv. Hvorfor bruger kommunen ikke ressourcerne der først?
Ida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2008, 18:31   #3
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
ja det er et godt spørgsmål...og hvorfor kommunerne har ret til alt og os intet...vi får sjældent svar på noget og bliver truet med alt muligt hvis vi ikke gør hvad der bliver sagt under tvang skal vi gøre alt muligt
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2008, 19:01   #4
bumblebee
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-02 2008
Lokation: solsystemet
Indlæg: 213
Styrke: 17
bumblebee er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Stella Se meddelelser
under tvang skal vi gøre alt muligt

Måske man kan tvinge syge mennesker raske
bumblebee er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-03-2008, 00:14   #5
bmdc
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-12 2007
Indlæg: 533
Styrke: 17
bmdc er ny på vejen
Jeg kan sige for mit eget, vedkommende, var jeg ikke gået ned med traumatisk stress, i forvejen, så kunne kommunen da søge for det

Nu må de forskellige indstandser, snart se at finde en kortere behandlings tid af div. sager med klienter som står og ikke ved om de er, købt eller solgt.

Skal lige høre om du har inviteret Jespersen, så høre vi forhåbentlig fra dig igen.

Held og lykke !
bmdc er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-03-2008, 00:24   #6
bumblebee
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-02 2008
Lokation: solsystemet
Indlæg: 213
Styrke: 17
bumblebee er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af bmdc Se meddelelser
Jeg kan sige for mit eget, vedkommende, var jeg ikke gået ned med traumatisk stress, i forvejen, så kunne kommunen da søge for det
Kommunens pisken rundt, har bla. kostet mig 2 sygehusindlæggelser

Vil lige gøre opmærksom på at teksten ikke er mit værk, men snuppet fra stressforeningen
bumblebee er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvilket fleksjob, hvis man ikke kan nok? YingYang Spørgsmål ang fleksjob 6 01-11-2012 17:45
hva gør man hvis man får afslag på fp og ikke kan arbejde Zara Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 10-11-2011 00:30
Man kan ikke stoppe sygedagpenge hvis ikke der er lavet ressourceprofil Hejdien Nyt fra Ankestyrelsen 10 01-12-2009 20:47
arbejdsprøvning - hvad hvis man ikke kan V_Brask Alt det andet 11 13-09-2009 08:41
her må du ikke bo hvis du er på overførselsindkomst. Stella Dit og Dat 10 14-05-2008 02:10




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:20.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension