K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-02-2008, 15:26   #1
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Post Vigtigt info om Virksomhedspraktik.

Fleksere bliver sendt i virksomhedspraktik og arbejdsprøvninger ...læs nye tiltag fra EU.

fra LAs forside i dag 19 Feb 08

http://www.ladk.dk/ ( klik på nyheder) hele rapporten fra EU er på LAs side.

Virksomhedspraktik er uddannelsesstøtte til praktikpladser

Når staten vedtager at yder støtte til private virksomheder, skal det godkendes af EU Kommissionen ved en notifikationsbegæringe. EU gør Danmark opmærksom på Forordning nr. 68/2001 af 12. januar 2001 om uddannelsesstøtte, hvortil der ikke er anmeldelses pligt. Det betyder, at de danske myndigheder trække sin anmeldelse om statsstøtte til virksomhedspraktik tilbage, og undgår forklaringsproblemer med ordningen. Ved et nærmere eftersyn er forudsætningerne for virksomhedspraktik væsentligt ændret, for efter pkt. 6 fremgår det, at "praktikpladser" i virksomheder er en form for uddannelse. Som herefter misbruges som gratis arbejdskraft, godt skjult som en sociale hjælpeforanstaltning, der hverken indeholder uddannelse eller udgifter til uddannelsesbeviser.

Sidst redigeret af Stella; 19-02-2008 kl. 15:33.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-02-2008, 15:56   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Det lyder da interessant, Stella.

Jeg ved ikke så meget om virksomhedspraktik, men det er vel også det, ledige fleksere kan komme i, hvis der skal "opkvalificeres" osv., er det ikke?

Et led i "Ny chance til alle", hvor alt og alle skal i gang.

Kan du skrive lidt mere om, hvad virksomhedspraktik og den nye dom betyder, for jeg kan ikke lige gennemskue, hvad det betyder.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-02-2008, 16:11   #3
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Når staten vedtager at yder støtte til private virksomheder, skal det godkendes af EU Kommissionen ved en notifikationsbegæring.

Det jeg forstår er at den danske stat undgår at søge om uddannelsesstøtte til virksomhedspraktik på grund af som der står "forklaringsproblemer" til EU. for så kan de bruge det som gratis arbejdskraft når det i virkeligheden skulle være uddannelse at være I praktik... og der skal man faktisk have SU...

men men ...VKO bruger det som gratis arbejdskraft...hvor det her siger at det er uddannelse og man skal have SU under praktik.

EU gør Danmark opmærksom på Forordning nr. 68/2001 af 12. januar 2001 om uddannelsesstøtte, hvortil der ikke er anmeldelses pligt.

Det betyder, at de danske myndigheder trækker sin anmeldelse om statsstøtte til virksomhedspraktik tilbage, og undgår forklaringsproblemer med ordningen. Ved et nærmere eftersyn er forudsætningerne for virksomhedspraktik væsentligt ændret, for efter pkt. 6 fremgår det, at "praktikpladser" i virksomheder er en form for uddannelse.



mere fra LA
Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen
har tidligere svaret på et § 20 spørgsmål om ret til arbejdskontrakt til personer i arbejdsaktivering. Her erklærede han, at virksomhedspraktik er en form for ”uddannelse”.

Efter lovgivningen på området kan der konkret ikke ydes kontanthjælp til personer under en uddannelse, de kan derimod kun modtage ydelsen SU.

det er også svært at forstå..og jo Fleksjobbere bliver sendt i virksomhedspraktik det bliver tit kaldt arbejdsprøvning men der står altid virksomhedspraktik i kontrakten...ergo skal vi have SU der og det er uddannelse og ikke gratis arbejdskraft.

det er en bombe under regeringen det her men kommer det frem...ja det er et andet spørgsmål.

Sidst redigeret af Stella; 19-02-2008 kl. 16:15.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-02-2008, 16:42   #4
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Vil det sige, at arbejdsprøvninger og praktik for ledige fleksere er ULOVLIGT fremover?

Det er da vildt!!!

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-02-2008, 17:00   #5
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Virksomhedspraktik skal bruges som uddannelse og så siger loven at man skal have SU ...det er jo det VKO har lavet.

Så egentligt ville jeg sige at ja det er ikke OK...

Efter lovgivningen på området kan der konkret ikke ydes kontanthjælp til personer under en uddannelse, de kan derimod kun modtage ydelsen SU.

Lad os høre hvad andre herinde forstår af det her....
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-02-2008, 23:29   #6
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Man behøver IKKE at være tilkendt flexjob, for at komme i virksomhedpraktik. Det bruges rask væk, som led i afklaring(eller trække sager i langdrag).
Man får samtidig kontanthjælp, med loft.
virksomhederne bliver også lokket med GRATIS hjælp i denne periode.
Se evt. Team Aktiv(hillerød) under " for virksomheden", meget intersant læsning. Samtidig gør Team Aktiv opmærksom på, at borgeren er omfattet af forsikring, tegnet af kommunerne?
Er der nogen der ved om det er rigtigt; det tvivler jeg på.
vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-02-2008, 01:45   #7
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jo den med kommunerne mener jeg er god nok , da jeg i sin tid var i arbejdsprøvning/praktik fik jeg at vide at jeg var dækket af kommunens forsikring og mener også at det stod i mine praktik papir

Hvad ang TeamAktiv så , så jeg den her .....


Din virksomhed får mulighed for

Ekstra arbejdskraft i op til 10 uger (begrænset pga. nedsat arbejdsevne)

Ja ja arbejdskraft der er gratis er altid godt også selv om det er behæftet med småskavanker

Aflastning af medarbejdere

10 uger hvor man kan sætte farten ned, det tæller vel også med

Øget image ved at vise et socialt ansvar

Ud i byen og pral med at du har en der ikke er ved sin fulde fem


Mulighed for at se en mulig medarbejder an

Og går den ikke, så kan du altid få en ny næste uge


God omtale i lokalområdet


jamen har de ikke lige været ude og prale en gang, nej nej så må de have to gratis, der er kun prale ret til en

Og hermed kan vi så alle føle os reduceret til noget der ikke rigtigt er noget værd ....


Se der er en himmelvid forskel på hvordan man skriver tingene , kig på hartmanss side for flekser og folk der skal afklares og se så hvordan teamaktiv gør det, hvis du selv kunne bestemme hvem af dem du ville være hos, så er der vist ikke meget tvivl om hvem man ville vælge....

Hvad hulen er det for en indstilling til mennesker
  Besvar med citat
Gammel 20-02-2008, 01:54   #8
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Jeg har spurgt, om ikke Kim fra LADK vil være sød skære det ud i pap for os i denne tråd, hvad det betyder fremover.

Betyder det, at man ikke kan komme i virksomhedspraktik fremover?

Eller bliver ledige fleksere "parkeret" på SU i praktik fremover?

Det er da ret væsentligt... også med, hvad de vil gøre ved arbejdsprøvninger?

Skal langtidssygemeldte på SU, mens de arbejdsprøves?

Det er da igen en gang hat og briller.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-02-2008, 13:43   #9
Kimse
Hvor skulle jeg ellers være
 
Kimses avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-10 2007
Lokation: Mors
Indlæg: 154
Blog Indlæg: 5
Styrke: 17
Kimse er rigtig godt på vej
Hej K10 venner

Alle kan stadig komme i virksomhedspraktik fremover, fordi det er jo det redskab der kan bruges af systemet. Og pratikanter skal være omfattet af forsikring inden start, som dækkes af kommunen. Hvis nu en arbejdstager ødelægger noget af værdi i virksomheden. Forsikringes området er ikke rette mod eller til de ledige.

Jeg stiller bare spørgsmål ved ordningen, når der giver gratis arbejdskraft til virksomheder som statsstøtte.

Alt statsstøtte skal meldes til kommisionen, bare ikke støtte til uddannelse m.m.

Hvem er modtager af denne støtte til uddannelse, de ledige nej, virksomheder ja. Måske det derfor kun er en form for uddannelse efter Claus Hjort

Dette er grunden til, at jeg gik lidt dyber i ordningen virksomhedspraktik.

Først lidt for historie:
Både Arbejdspraktik, og individuelt jobtræning gav dengang ret til et ansættelsebevis.

Virksomhedspraktik i Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats har erstattet de hidtidige aktiveringsredskaber som arbejdspraktik, og individuelt jobtræning. Dvs. der er sket en afskaffelse af de hidtidige gældende regler, om at der konkret kun måtte udføres arbejde, der ellers ikke ville blive udført. Redskabet erstatter endvidere de hidtidige redskaber for revalidender, arbejdsprøvning og arbejdspraktik, i lov om aktiv socialpolitik.

Efter den nye vejledning til Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, må en arbejdstager derimod nu gerne udføre ordinært arbejde både for det offentlige og i private virksomheder i ordningen Virksomhedspraktik.

Der er så indført i § 43. Personer i virksomhedspraktik er ikke omfattet af de for lønmodtagere gældende regler fastsat i henhold til eller ved lov eller ved kollektiv overenskomst m.v.

Som betyder at personer i virksomhedspraktik ikke mere skal kunne gøre ret på et ansættelsebevis, også selvom der nu er indført, at der kan og skal udføres ordinært arbejde, endda i tilfælde med en varighed på op til et år. Som igen kan forlænges igen og igen.

Ansættelsesbevisloven blev impliceret ved lov efter EU direktiv af 14. oktober 1991
Ansættelsebevisloven fastsætter hvad der skal oplyses om. Loven regulerer ikke hvilke vilkår der gældende i arbejdsforholdet eller er grundlaget for at blive ansat, men har alene til formål, at der skriftligt bekræftes, hvad der allerede er aftalt ved arbejdsforholdet start.

Direktivet er en sikring der skal ydes i ethvert tilfælde, hvor en arbejdstager står til rådighed for en arbejdsgiver, og hvor en effektiv beskyttelse ikke er sikret på anden måde, uanset årsagen hertil, særlig herunder gælder EU direktivet, hvor pågældende arbejdstager ikke er organiseret.

EU direktivet og ansættelsesbevisloven gælder således, hvor en arbejdstager i en periode præstere tjenesteydelser mod vederlag, for en anden og efter dennes anvisninger i mere end 8 timer længer end 1 måned.

Bemærk efter Ansættelsesbevisloven § 1. Stk. 2. Som lønmodtagere anses personer, der modtager vederlag for tjenesteydelser.

Vederlag / Tjenesteydelsen
Efter EU direktiv er det ikke hvilken slags job der udføres, eller efter hvilken slags vederlag som udbetales, samt det er helt uden betydning i hvilken form for vederlag en arbejdstager modtager i vederlag som løn / kontanthjælp eller i form af kost og logi eller nedsættelse af husleje i forbindelse med sin arbejdsindsats, der som udgangspunkt er omfattet af vederlagsbegrebet.

EF domstolen understeger om vederlag, at der ikke kan opstilles beløbsmæssige krav til betaling for en tjenesteydelse, for at være en tjenesteydelse. Selv om formålet med en ydelse er andet end at tjene penge, bliver arbejdet i en Virksomhedspraktik dog ikke udført gratis, og dermed er ydelsen uanset dets størrelse som modtages, at være vederlag.

Når det så oplyses fra talestolen, at virksomhedspraktik er en form for uddannelse, begynder det at blive lidt mere skummel. Fordi samme person siges ikke at være lønmodtagere under en praktik(de er jo ikke ansat) men skal udføre normalt lønarbejde, og som tilmed kaldes uddannelse.

Problemet er, at der ikke må tages uddannelse på kontanthjælp m.m.

Spørgsmåler for mig er om virksomhedspraktik er uddannelse eller ikke.
1. hvis nej - hvad er det så ?.
2. hvis ja - Skal der så ikke gives et uddannelsesbevis, eller andet dokument. (praktikløn).


Ps. Der er ikke noget aktivering der hedder arbejdsprøvning

1) Vejledning og opkvalificering, jf. kapitel 10,
2) Virksomhedspraktik, jf. kapitel 11 og
3) Ansættelse med løntilskud, jf. kapitel 12.


Taget fra vejledningen om Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats

Aktivering efter kapitel 10 og 11 kan gives med henblik på, at den enkelte opnår samfundsmæssig forståelse. Og efter lovens kapitel 10 om f.eks. et særligt tilrettelagt projekt,
hvor opgaven består i at udføre en præventiv indsats ved at medvirke til at holde
egne og andres børn væk fra kriminelle miljøer.

Der kan endvidere være tale om et tilbud efter lovens kapitel 11 i form af virksomhedspraktik i en skole, en skolefritidsordning eller en børnehave, hvor opgaven kan bestå i, at personen sikrer, at børn kommer sikkert til og fra skole, at personen sammen med pædagoger beskæftiges med at overvåge lektielæsningstilbud på skoler eller ved, at personen bistår lærere, der passer/underviser børn. Behovet for tilbud af denne karakter kan f.eks. vise sig ved, at deres børn har problemer i skolen eller i fritidslivet samtidig med, at forældrene – på grund af manglende forudsætninger – ikke i tilstrækkelig grad medvirker til at støtte deres børns udvikling og læring om social adfærd m.v. Børnenes problemer vil således ofte være symptomer på, at forældrene mangler en forståelse for disse grundlæggende normer. En forståelse, der også er nødvendig for at kunne varetage et arbejde og indgå i kollegiale sammenhænge på en arbejdsplads og for at kunne videregive disse normer til bl.a. børnene.

Baggrunden for kommunens vurdering for behovet for disse tilbud kan være indberetninger om, at børnene f.eks. ikke møder i børnehave eller skole.

Hvor er uddannelse i alt dette?


Håber ikke det blev for tung, men jeg har selv svært ved at fatte det.

Kim Jensen / LA

Sidst redigeret af Kimse; 20-02-2008 kl. 14:41.
Kimse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-02-2008, 15:11   #10
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Det var så onsdagsgrineren.

Det blev jeg desværre ikke klogere af, Kimse. Men tak for forsøget.

Måske der findes en bekendtgørelse på RetsUinformation.

Den nedenstående må I da kunne bruge på LADK, ikke?


http://www.k10.dk/showthread.php?p=21955#post21955

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Vigtigt Hejdien Fremtiden for fleksjob og førtidspension 3 25-03-2012 00:22
arbejdsprøvning/afklarende virksomhedspraktik/virksomhedspraktik sjj Alt det andet 21 08-07-2011 10:45
Se Her Vigtigt Hejdien Politik og Samfund 37 19-10-2007 08:06
vigtigt ! popiae Alt det andet 0 18-10-2007 22:31
Vigtigt vigtigt vigtigt Stella Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob 0 18-10-2007 12:02




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:45.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension