K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-01-2008, 16:39   #1
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Exclamation Syge savner støtte

Læs her om Københavns kommune .

Syge savner støtte

http://www.arbejderen.dk/index.aspx?..._ID=36&C_ID=76

Regeringens krav til sagsbehandlingen af sygedagpengemodtagere presser flere ud af arbejdsmarkedet end de hjælper. Socialrådgiver siger op i protest

29. januar 2008 Dagbladet arbejderen.

- Kommunerne har fået de ressourcer, de skal bruge til at løfte kravet. Det er ufatteligt, at de ikke bruger dem bedre, siger Venstres arbejdsmarkedspolitiske ordfører, Jens Vibjerg til Arbejderen.

Hvordan synes du selv det går?

Det spørgsmål bliver stadig flere danskere på sygedagpenge præsenteret for, når fortravlede og pressede sagsbehandlere skal nå igennem deres sag for at tilfredsstille beskæftigelsesministeriets krav om rettidig opfølgning.

Presset fik sidste uge tidligere fællestillidsrepræsentant for socialrådgiverne i Københavns Kommune, Vinnie Eliasen, til at sige op i protest.

- Jeg kunne ikke længere stå inde for mit arbejde. Når kravet skal efterleves og vi samtidig har alt for få ressourcer, er kvaliteten af opfølgningen så lav, at den snarere fastholder borgerne i systemet end hjælper dem tilbage til arbejdsmarkedet, forklarer hun til Arbejderen.


Kravet om rettidig opfølgning betyder, at socialrådgiverne skal følge op på den sygemeldtes sag hver ottende uge, men ikke nødvendigvis i form af den traditionelle, personlige samtale.

Det har reduceret meget af sagsbehandlingen til et telefonopkald eller udsending af et skema, som de sygemeldte selv skal udfylde, fortæller Vinnie Eliasen.

- De sidste måneder har vi stort set ikke afholdt personlige samtaler. Men folk får ingen hjælp til at blive raske eller komme tilbage på arbejdsmarkedet af et telefonopkald eller et skema, de selv skal udfylde, påpeger hun.

I 2007 eksploderede antallet af langtidssygemeldte danskere med mere end 35 procent, og det kunne være undgået uden de rigide regler, lyder socialrådgiverens skarpe kritik.

Men den vinder ikke genklang hos Venstres arbejdsmarkedspolitiske ordfører, Jens Vibjerg.

- Kommunerne har fået de ressourcer, de skal bruge til at løfte kravet. Det er ufatteligt, at de ikke bruger dem bedre, siger han til Arbejderen.

Politikeren forklarer i stedet stigningen i antallet af langtidssygemeldte med, at kravene til kontanthjælpsmodtagere er blevet skærpet.

- Jo tættere vi kommer bunden af kontanthjælpsmodtagerne, jo svagere personer får vi ud på arbejdsmarkedet. Det giver naturligt er større langtidssygefravær, mener Jens Vibjerg.

der er to artikler i dag.

Fællestillidsmand har fået nok

Fællestillidsrepræsentant for socialrådgiverne i København siger op i protest mod rigide regler og ressourcemangel


29. januar 2008 samme avis

- Jeg kunne ikke længere stå inde for kvaliteten af mit arbejde.

Koger man halvandet års tvivl og stædig kamp ned til en enkelt sætning, var det begrundelsen, da tidligere fællestillidsrepræsentant for socialrådgiverne i Københavns Kommune, Vinnie Eliasen, kort før nytår sagde op.

Den direkte årsag til, at Vinnie Eliasen fik nok, skal findes i den nye sygedagpengelovs krav om rettidig opfølgning.

Det betyder, at socialrådgiverne skal følge op på de sygemeldtes sager hver ottende uge og ikke nødvendigvis med personlige samtaler.

- Det folk har brug for for at komme tilbage på arbejdsmarkedet er personlige samtaler med socialfaglige medarbejdere. Men kravet om rettidig opfølgning har sammenlagt med manglen på personale reduceret sagsbehandlingen til et telefonopkald eller et skema, borgerne selv skal udfylde, siger Vinnie Eliasen.

Fællestillidsrepræsentanten er ikke den første, der går. Jobflugt har betydet, at under en fjerdedel af sagsbehandlerne på Københavns Kommunes sygedagpengeområde i dag er uddannede socialrådgivere.


- Hvor vi burde være mellem 70 og 80 socialrådgivere, er vi i dag kun 20. Det betyder, at selvom borgeren endelig bliver indkaldt til en samtale, har sagsbehandleren alligevel ikke de nødvendige redskaber til at hjælpe. Hun kender for eksempel ikke lovgivningen tilstrækkeligt, fortæller Vinnie Eliasen.

Når kravet om rettidighed bliver prioriteret højere end de personlige samtaler i kommunerne, skyldes det, at det har alvorlige økonomiske konsekvenser at lade være. Kommunerne skal tilbagebetale deres statsrefusion, hvis kravet ikke er overholdt, og det gør langt mere ondt i budgetterne end bare at lade de sygemeldte fortsætte ind i en langtidssygemelding og længere væk fra arbejdsmarkedet.

Heri ser Vinnie Eliasen også en stor del af forklaringen på, at antallet af langtidssygemeldte københavnere er eksploderet.

- Der er langt flere på sygedagpenge i Københavns Kommune, end der behøver at være. Det økonomiske fokus betyder, at det ikke er arbejdet med at sikre deres tilbagevenden til arbejdsmarkedet, der er styrende for sagsbehandlingen. Det er utilfredsstillende både for mig, mine kolleger og borgerne - og så rejser det nogle retssikkerhedsmæssige problemer, jeg ikke længere kan ignorere, understreger Vinnie Eliasen.



Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2008, 16:48   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Citat:
Kommunerne har fået de ressourcer, de skal bruge til at løfte kravet
Det har de jo netop IKKE, men så kan regeringen jo UDSULTE kommunerne og dermed magten.

Snart kommer kommunerne under administration af Karen Jespersen.

Og snart er der kommunalvalg.

Sikken valgkamp... udsultede kommuner får ikke en chance. Borgerne stemmer anderledes næste valg, fordi de ikke får nogen service pga. kommunal fattigdom, og så får regeringspartierne igen flertallet af borgmesterposter rundt i landet.

Ja, blå stue mod rød stue... kampen foregår i refusionerne.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2008, 18:58   #3
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Det er utilfredsstillende både for mig, mine kolleger og borgerne - og så rejser det nogle retssikkerhedsmæssige problemer, jeg ikke længere kan ignorere, understreger Vinnie Eliasen.
Og her var det måske på sin plads med en opbakning til de sagsbehandlere der melder ud at de nu forlader jobbet af ovennævnte grunde,,,

Opbakning fra de 90.000 sygemeldte og de mange kontanthjælpsmodtager og flekser der går ledige, så vil der jo være en del flere mennesker til en evt demonstration end der var da guldholdet kom hjem, det er fandeme ringe at man kan mobilisere så mange mennesker fordi et landshold vinder guld, men man kan ikke skrabe 25.000 sammen når der er en demonstration til fordel for de svageste i samfundet , samt de mennesker der er udset til deres bødler af en inhuman regering
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Savner nogen at snakke med i samme situation.... LHE De Unge 1 19-12-2012 15:06
Økonomisk støtte til psykisk syge unge Stella Politik og Samfund 4 28-02-2009 21:05
savner hjælp til formulering buster Alt det andet 2 21-06-2008 17:24




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:18.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension