K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-01-2008, 14:32   #1
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Smile Hjort underkendt af ankestyrelsen.

Jeg kan ikke lade være med at gøre jer alle opmærksom på denne afgørelse fra ankestyrelsen som er ekstraordinær...det kan godt betale sig at klage over en afgørelse og den person der har gjort det har gjort det for alle de andre der uberettiget har fået frataget deres kontanthjælp Alle jurister og ombudsmanden var enig med bekæftigelsesudvalget , men Claus Hjort nægtede at indrømme at han enevældigt ændrede loven

Gælder 300 timers reglen også for fleksere på kontanthjælp ? Det er jeg nemlig ikke klar over ?

Er der nogle der ved det ?

Claus Hjort: Jeg tager Ankestyrelsens afgørelse til efterretning, men 300-timers-reglen består

http://www.bm.dk/sw24528.asp

Ankestyrelsen har i dag afgjort, at den såkaldte 300-timers-regel ikke gælder for ægtepar, hvor den ene part er i ordinært og ustøttet arbejde og således ikke modtager eller er berettiget til at modtage kontanthjælp. Ægtepar, hvor den ene arbejder, og hvor den anden går hjemme og modtager kontanthjælp, vil med Ankestyrelsens afgørelse ikke længere være omfattet af reglen.


Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen siger:

- Ankestyrelsens afgørelse ændrer ikke ved det grundlæggende princip for 300-timers-reglen, men jeg tager selvfølgelig afgørelsen til efterretning. De relativt få ægtepar, der har mistet kontanthjælpen uberettiget, får derfor deres penge efterbetalt.

- Mine jurister har hele tiden haft den opfattelse, at 300-timers-reglen omfatter både ægtepar, hvor begge ægtefæller modtager kontanthjælp, og ægtepar, hvor den ene ægtefælle arbejder og ikke modtager kontanthjælp. Det sidste er Ankestyrelsen ikke enig i. Jeg vil nu følge, hvilken betydning afgørelsen får i praksis.

Baggrund:

De berørte får deres penge

Arbejdsdirektoratet vil snarest anmode kommunerne om at tage de sager op, hvor ægtepar ifølge Ankestyrelsens afgørelse uberettiget har mistet retten til hjælp. Kommunerne vil blive bedt om at behandle sagerne hurtigt og sikre, at de berørte får udbetalt den mistede kontanthjælp.

Der vil komme ny vejledning i forhold til loven
Arbejdsdirektoratet vil snarest ændre vejledninger m.v. på de punkter, hvor der er uoverensstemmelse i forhold til Ankestyrelsens afgørelse.


Antal berørte
Lovforslaget er skønnet til at omfatte ca. 12.000 personer og indtil videre har i alt ca. 860 personer mistet hjælpen i en kortere eller længere periode på grund af 300 timers reglen i perioden 1. april–31. december 2007. Et foreløbigt skøn fra Arbejdsdirektoratet baseret på registerudtræk viser, at det er mellem ca. 60 og ca. 250 personer på landsplan, der skal have efterbetalt hjælp.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2008, 14:56   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Hjorten har jo OGSÅ sagen om feriepenge og efterløn.

Det er LOVSJUSK, fordi han SELV vil HASTEREFORMERE hele samfundet.

Vil han det, må han også "æde" de fejl, han SELV har begået.

Og der er sikkert mange, mange flere, som ikke er dukket op endnu.


Jeg kan IKKE forestille mig, at det på nogen måde kan ramme fleksjobbere, da der jo hele tiden er revurderinger osv. osv., og at man IKKE står til rådighed for det ordinære arbejdsmarked. (Men hvem kan føle sig sikker på noget som helst i dagens Danmark, når en enkelt minister tror, han har vetoret, hvis han har sjusket med lovgivningen.)


Citat:
Der vil komme ny vejledning i forhold til loven
Arbejdsdirektoratet vil snarest ændre vejledninger m.v. på de punkter, hvor der er uoverensstemmelse i forhold til Ankestyrelsens afgørelse.
Gad vide, om der kommer en lovændring, så Hjortens ord bliver lov.
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2008, 15:03   #3
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
nåååå...jeg tænkte på et par der begge er visiteret til fleks og på kontanthjælp ?
eller særlig ydelse ?

Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2008, 15:14   #4
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Ja, jeg ved godt, hvad du mener, Stella, men jeg tror det ikke. Men man kan jo aldrig vide.

Jeg har et sted for længe siden læst, at det IKKE galdt match 5. (Husker ikke hvor.)

Mit GÆT er, at det gælder ledige uden andre problemer end ledighed, som det kaldes i een af kategorierne. Måske du skulle prøve at se på den kategori.

Lovens paragraffer står i ankestyrelsens afgørelse...

lov om aktiv socialpolitik - lovbekendtgørelse nr. 1460 af 12. december 2007 - § 13, stk. 8, og § 26, stk. 5

Citat:
Udvalget tog udgangspunkt i, at det skærpede rådighedskrav i aktivlovens § 13, stk. 8, omhandlede ægtepar, der begge var berettigede til kontanthjælp efter lovens § 11.

Beskæftigelsesudvalget lagde endvidere vægt på forhistorien til ændringen af aktivlovens § 13 og § 26 ved lov nr. 239 af 27. marts 2006.
Link til ankestyrelsen er her:

http://www.ast.dk/afgoerelser/princi...de=vis&ID=4797

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2008, 16:06   #5
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Exclamation

Jeg TROR, stk. 9 betyder, at match 5 og ledige fleksjobbere på kontanthjælp, starthjælp, særlig ydelse IKKE rammes af 300-timersreglen.


Citat:
Stk. 9. En ægtefælle, hvis arbejdsevne er så begrænset, at vedkommende ikke kan opnå beskæftigelse på det ordinære arbejdsmarked, er ikke omfattet af stk. 8.

Og stk. 8 lyder sådan her:

Citat:
Stk. 8. For så vidt angår et ægtepar, der er berettiget til hjælp efter § 11, og som modtager kontanthjælp efter § 25, stk. 1, nr. 1 eller 2, stk. 2 eller stk. 3, anses en ægtefælle ikke for at udnytte sine arbejdsmuligheder efter reglerne i stk. 1-3, når

1) ægteparret har modtaget hjælp efter § 11 i sammenlagt to år eller derover og

2) den pågældende ægtefælle ikke har dokumenteret, at han eller hun har haft mindst 300 timers ordinært og ustøttet arbejde inden for de seneste 24 kalendermåneder.

I så fald bliver hjælpen til ægteparret beregnet efter reglerne i § 26, stk. 5 og 6, og § 34, stk. 3.
http://www.socialjura.dk/index.php?id=16
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2008, 16:08   #6
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
tak...som jeg læser det er fleksere ikke omfattet af 300timers rædslen
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2008, 17:00   #7
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Da de lavede 300 timers reglen blev det indført at det IKKE gjaldt for fleksvisiteret så den er helt sikkert det gælder ikke for flekser
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Tre speciallæger underkendt af én lægekonsulent buster Politik og Samfund 3 27-10-2010 09:01
sagsbehandler underkendt kalona Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 16-09-2010 09:55
Depri hjort. paw thomsen Politik og Samfund 11 14-07-2009 12:38
Nyt fra Hjort. Maj-Britt Politik og Samfund 2 09-07-2008 14:59
Nyt fra Hjort. Maj-Britt Politik og Samfund 0 05-06-2008 13:04




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:26.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension