K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-01-2008, 01:10   #1
baldur
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 31-01 2007
Indlæg: 315
Styrke: 18
baldur er rigtig godt på vej
chokert

det er lige gået op for mig at jeg at jeg skal arbejde 104 uger før jeg kan modtage sygedagpenge når jeg til marts har været sygmeldt i 2 år, har talt med en scocialrådgiver på sr-bistand ,

Er der en her på k 10 som kan finde et link om dette og mugligvis ligge det ind,da jeg simpelthen er nød til at se det på skrift ,hende på sr forklared at når jeg havde arbejdet en uge kunne jeg trække den fra i den anden ende ?giver dette mening ?

jeg kan ikke linke men jeg kan blinke la la la la
melodi : i en lille båd der gynger

venlig hilsen baldur
baldur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2008, 01:21   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Ja, sikken gyser.

Der er noget med beskæftigelseskrav, de seneste 13 ugers indtægt og hvor mange uger, man kan få sygedagpenge inden for en vis periode.

Men lovene ændres konstant, og sygedagpenge er ikke det primære her på k10, men selvfølgelig også aktuelt, når man har søgt fleksjob eller pension for lææææænge siden, og kommunen ikke når at afklare forsørgelsesgrundlaget inden de 52 uger udløber.

Men prøv at se her: http://sdpguide.ams.dk/Default.aspx

Der står også noget om lovgivning i venstre side.

Håber, du bliver klogere af det.

Måske andre kan hjælpe.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield

Sidst redigeret af zuza; 22-01-2008 kl. 01:22. Årsag: rettelse
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2008, 01:26   #3
tuxon
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 06-06 2007
Indlæg: 181
Styrke: 17
tuxon er rigtig godt på vej
For mig lyder det altså som om vedkommende blander reglerne for dagpenge og sygedagpenge !
Grundlæggende siger loven vel at du kun kan få sygedagpenge i 2 år + 2x13 ugers forlængelse såfremt du er under afklaring !
Kommunen skal da afklare hvad der nu skal ske - revalidering - flex - pension !

Sidst redigeret af tuxon; 22-01-2008 kl. 01:46.
tuxon er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2008, 02:22   #4
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Citat:
Stk. 5. Sygedagpengene ophører helt eller delvis den dag, hvor lønmodtageren eller den selvstændige erhvervsdrivende er helt eller delvis arbejdsdygtig, uanset om den pågældende genoptager arbejdet eller raskmelder sig. Sygedagpengene kan ophøre tidligere, når den sygemeldtes helbredstilstand er stationær og kommunen efter anvendelse af arbejdsevnemetoden i form af beskrivelse, udvikling og vurdering af en persons arbejdsevne skønner, at den sygemeldte ikke er berettiget til revalidering, visitation til fleksjob eller førtidspension. Dog vil udbetalingen af sygedagpenge senest ophøre ved varighedsbegrænsningen, jf. §§ 24 eller 25, medmindre betingelserne for en forlængelse af sygedagpengeperioden efter §§ 27 eller 29 er opfyldt.

§ 15. På baggrund af den første samtale med den sygemeldte efter § 13 og sagsoplysningerne i øvrigt skal kommunen foretage en samlet vurdering af den sygemeldtes konkrete behov for behandling, optræning eller revalidering for at fremme arbejdsfastholdelse og hurtigst mulige raskmelding samt iværksætte den nødvendige indsats.
Stk. 2. På baggrund af hver efterfølgende opfølgning skal kommunen foretage en ny samlet vurdering af den sygemeldtes behov for indsats.

§ 26. Hvis retten til sygedagpenge er opbrugt under en sammenhængende sygeperiode på mere end 52 uger, jf. § 24, stk. 1, kan der på ny udbetales sygedagpenge, når den sygemeldte godtgør at have været arbejdsdygtig i mindst 13 uger efter varighedsbegrænsningens indtræden. Ved arbejdsdygtighed i mindre end 13 uger kan den sygemeldte på ny få udbetalt sygedagpenge fra kommunen, når beskæftigelseskravet i § 32 eller i § 42 er opfyldt. Det er endvidere et krav, at en af betingelserne i § 27 for at forlænge sygedagpengeperioden er opfyldt.
Stk. 2. Hvis retten til sygedagpenge er opbrugt under en sammenhængende sygdomsperiode på mere end 13 uger, jf. § 25, stk. 1, kan der på ny udbetales sygedagpenge, når den sygemeldte godtgør at have været arbejdsdygtig i mindst 13 uger efter varighedsbegrænsningens indtræden.

§ 28. Før udbetalingen af sygedagpenge kan ophøre på grund af varighedsbegrænsningen, jf. §§ 24 og 27, skal kommunen anvende arbejdsevnemetoden i form af beskrivelse, udvikling og vurdering af en persons arbejdsevne med henblik på at undersøge, om den sygemeldte er berettiget til revalidering, visitation til fleksjob eller førtidspension.


§ 32. En lønmodtager har ret til sygedagpenge fra kommunen, når den pågældende

1) har været tilknyttet arbejdsmarkedet uafbrudt i de seneste 13 uger før sygdommens indtræden og i denne periode har været beskæftiget i mindst 120 timer samt ikke har ret til sygedagpenge fra arbejdsgiveren for samme periode og beskæftigelsesforhold,


5) er ansat i fleksjob, jf. kapitel 13 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Stk. 2. I opgørelsen af 13-ugers-perioden i stk. 1, nr. 1, indgår perioder, hvor lønmodtageren har

1) arbejdet som lønmodtager,


§ 34. En person, der pådrager sig en arbejdsskade omfattet af lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade, og som ikke har ret til sygedagpenge fra arbejdsgiveren, har ret til sygedagpenge fra kommunen fra 1. fraværsdag, uanset at personen ikke opfylder beskæftigelseskravet efter § 32.
Jeg kaster håndklædet i ringen herfra....

Der SKAL være udarbejdet en ressourceprofil, hvor der ER taget stilling for lææænge siden, om du skulle have revalidering eller andet.

Hvis du selv søger pension, så skal der jo allerede ligge en masse dokumentation i din sag, og du kan på den måde forlænge din sygedagpengeudbetaling med yderligere 3 måneder.

https://www.retsinformation.dk/Forms...x?id=30746#K11
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2008, 13:05   #5
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Hej Baldur.....så længe du har en arbejdsskadessag liggende uafklaret i ASK, og kommunen ikke har afklaret dig, så skal du have dine sygedagpenge forlænget, på rs bistand virker det som om, at de ikke har forstået at du er på sygedagpenge....hvis f.eks du bare har sagt du er på dagpenge, er det nemt at tro du har talt om dagpenge fra fagforeningen....ved sådan en sag i ASK vil der typisk blive udbetalt en mènerstatning først, en mènerstatning får ikke betydning for dine sygedagpenge.

Når din mèngrad er fastsat, går ASK igang med at se på dit erhvervsevnetab....skønner de, at det vil ende med en erstatning af en vis størrelse kan man få noget udbetalt forlods og løbende, indtil sagen er endeligt afgjort, da det jo er penge som burde have været din arbejdsindtægt, hvis skaden ikke var sket....bliver de penge bliver fratrukket i dine sygedagpenge. Ligeledes hvis du var på kontanthjælp.

Så det er klart en fordel, at du bliver helt afklaret i kommunen inden du får noget som helst erhvervsevnetab udbetalt.

Et fleksjob, ledighedsydelse eller pension fra kommunen, får ikke betydning for en erhvervsevneerstatning....d.v.s at får du en arbejdsindtægt via et fleksjob, så får den indkomst ikke betydning når erstatningen skal regnes ud.

Nu ved jeg ikke lige, hvorfor du har kontaktet rs-bistand....måske du skulle ringe til kommunen og høre dem om dine sygedagpenge, og af den vej få ro i sindet.

Vh Ingrid.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2008, 13:07   #6
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Baldur...

Har du en fagforening, så kontakt dem.

De ved en masse om arbejdsskadesager mv.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2008, 11:53   #7
baldur
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 31-01 2007
Indlæg: 315
Styrke: 18
baldur er rigtig godt på vej
Flexjoblønnen bliver fra d 1 jannuar 2006 regnet med når erhvevsevnetabet skal vurderes,det kan man læse på ask ,
baldur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2008, 11:58   #8
baldur
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 31-01 2007
Indlæg: 315
Styrke: 18
baldur er rigtig godt på vej
De regler jeg fik beskrevet af sr-bistand gælder for dem som ikke får tildelt flexjob eller revalidering ,og som efter 2 års sygefravær skal starte på arbejde under almindelige vilkår,
baldur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2008, 12:22   #9
tuxon
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 06-06 2007
Indlæg: 181
Styrke: 17
tuxon er rigtig godt på vej
Jeg tror stadig at sr-bistand snakker "dagpenge" og du spørger om "sygedagpenge" !
Der er knageme himmelvid forskel på dé regler !
tuxon er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2008, 14:49   #10
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Hej Tuxon....det er ikke fleksjoblønnen der medregnes, hvad så med dem der også har erhvervsevnetab og som er på pension eller ledighedsydelse, eller er havnet på en kontanthjælp mens sagen er uafklaret....og i princippet i det tilfælde, skulle betale kontanthjælpen tilbage....da man så kan sige, når erhvervsevnen bliver udbetalt bagud, fra det tidspunkt skaden opstod....selvfølgelig også dækker den periode man har fået kontanthjælp.


Jeg henviser til Højesterets dom af 22 dec. 2003.....fleksjoblønnen skal IKKE medregnes.

Der har før på k10 været nøjagtig den samme diskussion, så måske det var værd at læse den tråd.

Vh Ingrid.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:31.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension