K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-01-2008, 11:22   #1
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Exclamation Depression kan spores på syv minutter

En ting er helt sikkert og det er at man bliver angst af at være syg og det ikke bliver taget alvorligt af kommunen eller lægekonsulent så det skulle de nok tage at se på før de gør alle til psykisk syge !!!!


Depression kan spores på syv minutter

Næsten halvdelen af alle langtidssygemeldte lider af en psykisk sygdom. Men mange af dem aner det ikke.

Politiken 7 januar 08

Af Kenneth Lund


Fremover bliver det lettere at spore en psykisk sygdom hos de cirka 100.000 danskere, der i månedsvis er for syge til at gå på arbejde.

Det har overlæge ph.d. Hans Jørgen Søgaard fra Regionspsykiatrien Herning sørget for.

I slutningen af sidste uge sendte han en folder ud til sagsbehandlerne i samtlige landets 98 kommuner med et simpelt værktøj, der på få minutter kan screene de cirka fem procent af den danske arbejdsstyrke, som er langtidssygemeldt.

Halvdelen er psykisk syge

Næsten halvdelen lider af en psykisk sygdom, og hos næsten halvdelen af disse er lidelsen uopdaget.

»Det er et spørgeskema, som jeg selv har udviklet, med 13 spørgsmål, som sagsbehandleren i den enkelte kommune bør give den langtidssyge efter 8 ugers fravær. Det vil tage fem minutter for den sygemeldte at udfylde skemaet og to minutter for sagsbehandleren at se om den syge har en psykisk sygdom«, fortæller overlæge Hans Jørgen Søgaard.

Spørgsmålene forholder sig til patientens psykiske tilstand og undersøger blandt andet, hvor ofte den sygemeldte har haft selvmordstanker, følt sig bekymret eller ensom i løbet af de seneste fire uger, og hvor slem oplevelsen har været.

Kommunens sagsbehandlere og socialrådgivere, der har kontakten med de langtidssyge, kan herefter fastslå, om den sygemeldte viser tegn på en psykisk lidelse, og hurtigst muligt henvise til en psykiatrisk speciallægeundersøgelse.

Psykisk lidelse uopdaget

Initiativet kommer i kølvandet på en ny stor undersøgelse fra Regionspsykiatrien Herning ligeledes med overlæge Hans Jørgen Søgaard i spidsen.

Her dokumenteres det, at 48,2 procent af alle, der har været sygemeldt fra arbejdet i 2 måneder, lider af en psykisk sygdom - typisk angst eller en depression. Samtidig viser undersøgelsen, at i næsten halvdelen af tilfældene - eller hos 22 procent af alle langtidssygemeldte - er den psykiske lidelse uopdaget.

Både sagsbehandler og den praktiserende læge overser ganske enkelt den sygemeldtes psykiske problemer, eller forveksler dem med fysiske skavanker.

»Det kan være svært at få øje på den psykiske lidelse, fordi de første symptomer ofte viser sig som legemlige symptomer. Det er typisk træthed, manglende appetit, vægttab, søvnforstyrrelser eller smerter. Men i virkeligheden skyldes det en depression eller angst«, fortæller Hans Jørgen Søgaard.

Skepsis over for spørgsmål

Formanden for kommunernes arbejdsmarkedsudvalg og borgmester i Rødovre, Erik Nielsen (S), har set folderen. Han vil meget gerne »lytte til erfaringerne fra psykiatrien«, men er skeptisk over for at lade spørgsmålene indgå i kommunens behandling af de langtidssyge.

Han frygter, at definitionen af psykisk syge vil favne for bredt:

»Nu er jeg ikke professor i psykiatri, men jeg vil mene, at hvis man stiller den slags spørgsmål til de sygemeldte, vil man finde, at en meget stor andel af den danske befolkning kan betegnes som psykisk syge, uden at de nødvendigvis behøver at være det«, siger Erik Nielsen.

»Man bliver let deprimeret, irriteret, ærgerlig og ked af det, når man går uden arbejde. Men behøver ikke at være psykisk syg af den grund«, understreger han.

I første omgang finder Erik Nielsen det tilstrækkeligt at stole på den erfaring, uddannelse og intuition, som socialrådgiverne allerede har.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2008, 12:42   #2
Juliane
Elsker at være her på K10
 
Julianes avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-11 2006
Lokation: Ny Hjørring
Indlæg: 53
Styrke: 18
Juliane er ny på vejen
Jeg er dybt chokeret

Har netop lige læst Benny Gerhards indlæg,
"DE SOCIALE MYNDIGHEDER SKAL IKKE TAGE SYGE I KUR" ,
hvori der tillige står at "SOCIALSEKTOREN ER IKKE UDDANNET ELLER GEARET TIL AT TAGE SYGE I KUR",
men det til trods, ser jeg, at nu skal socialsektoren,-ved hjælp af et 13 ? skema- til at diagnostisere klienter, det er simpelthen så uanstændigt samt både groft og krænkende, så jeg mangler ord.

En tankefuld

Juliane
__________________
Du kan ikke ændre fortiden, - men du kan sørge for at bekymringer for fremtiden,- ikke ødelægger nutiden
Juliane er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2008, 13:20   #3
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Ha ha ha ja man ved da ikke lige hvad man skal sige til sådan noget, andet end det er der en forfærdtlig farlig vej at tage ...

og nu ser vi jo så også en fornuftig mand i det kommunale


Citat:
Skepsis over for spørgsmål

Formanden for kommunernes arbejdsmarkedsudvalg og borgmester i Rødovre, Erik Nielsen (S), har set folderen. Han vil meget gerne »lytte til erfaringerne fra psykiatrien«, men er skeptisk over for at lade spørgsmålene indgå i kommunens behandling af de langtidssyge.

Han frygter, at definitionen af psykisk syge vil favne for bredt:

»Nu er jeg ikke professor i psykiatri, men jeg vil mene, at hvis man stiller den slags spørgsmål til de sygemeldte, vil man finde, at en meget stor andel af den danske befolkning kan betegnes som psykisk syge, uden at de nødvendigvis behøver at være det«, siger Erik Nielsen.

Citat:
»Det er et spørgeskema, som jeg selv har udviklet, med 13 spørgsmål, som sagsbehandleren i den enkelte kommune bør give den langtidssyge efter 8 ugers fravær. Det vil tage fem minutter for den sygemeldte at udfylde skemaet og to minutter for sagsbehandleren at se om den syge har en psykisk sygdom«, fortæller overlæge Hans Jørgen Søgaard.
Hvis det er den tid det tager og den test er så sikker hvorfor er det så ikke ude hos de praktisernede læger at den skal ligge ?
er det mon fordi man ved at ude hos de praktiserende læger hvor man kender patienterne der har man det sådan at det sq da er naturligt at have det dårligt og være ked af det hvis man feks har mange smerter osv ...

det er for langt ude at en psykiater kan gå forrest med en anbefaling af at sagsbehandlere nu skal til at sidde og vurdere folks psykiske helbred, og må vi så også teste sagsbehandlerne det kunne da være sjovt, jeg er sikker på at med deres stress niveau kunne vi såmænd også få sat et par psykiske diagnoser på dem, det er den værste gang pladder jeg længe har set komme fra en der skulle være en repræsentant for sundhedsvæsnet


»Man bliver let deprimeret, irriteret, ærgerlig og ked af det, når man går uden arbejde. Men behøver ikke at være psykisk syg af den grund«, understreger han.

I første omgang finder Erik Nielsen det tilstrækkeligt at stole på den erfaring, uddannelse og intuition, som socialrådgiverne allerede har.[/QUOTE]

Jeg er også ganske sikker på at de vil kunne finde mange psykisk syge med sådan et skema, for hvem i al verdenen har ikke lidt psykisk skavanker hvis man hver dag står op til smerter og ineffektivitet og samtidig skal mistros alle steder man henvender sig .. det tæer da klart på psyken i perioder....

Men at en sagsbehandler med 13 rigtige skulle være kompetent til at afgøre det ?? det er da for vildt ...

Min mor er lige gået på efterløn i april måned, og jeg er sikker på at der kan spores en depresion hos hende, det er efter et langt liv i sundhedssektoren med arbejde arbejde og atter arbejde ...

Hjerne og krop skal nu lige vænne sig til det hele , men i starten gik det altså ikke godt ....
  Besvar med citat
Gammel 07-01-2008, 13:25   #4
lena
Mit andet hjem K10
 
lenas avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2007
Indlæg: 612
Styrke: 18
lena er ved at flytte ind på K10lena er ved at flytte ind på K10
kunne man forestille sig en sådan depresionstest foretaget af kommunen ved 1. henvendelse

og så igen efter 1(-10) års sagsbehandling

Bliver man deprimeret af den danske velfærds sagsbehandling

Og er det rimeligt



Lena
lena er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2008, 14:02   #5
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Om et sygedagpengeforløb, som det hele efterhånden ser ud.

Citat:
Citat:
Retten til sygedagpenge bevares ikke, hvis den sygemeldte ikke er berettiget til hjælp til betaling af
behandlingerne, og den pågældende af den grund undlader at følge behandlingerne.
http://borger.dk/forside/lovgivning/...gid=1442000079

Tænk, hvis det betyder, at kommunens lægekonsulent bare kan sige, at man skal til psykolog eller psykiater, og så skal man SELV betale, hvis kommunen "skønner", man har råd til det, eller sylter ansøgning om betaling til det.

Forløbet kan blive sådan her:

Fysisk syg - mister jobbet.
Sygedagpenge udløber.

Sagsbehandler siger: "Du er deprimeret, fordi vi har smølet med din sag. Køb lykkepiller til 1.000 pr. måned. (Din mand må evt. betale), ellers du får ingen hjælp mere herfra - heller ikke til at komme på arbejdsmarkedet."

Borgeren køber lykkepiller - Nu af ANGST, tager 20 kilo på og har brugt en formue på medicin.

Sagsbehandler siger: "Du skal gå til fitness og tabe dig 20 kilo.
Hvis du IKKE tager lykkepiller, og hvis du IKKE prøver at tabe dig, får du INGEN hjælp. Det er et led i at fjerne dine barrierer i forhold til arbejdsmarkedet. Gør du det ikke, står du ikke til rådighed."

Borger: "Jamen, mit fysiske helbred kan IKKE tåle fitness - og fysisk belastning. Jeg kan ikke engang GÅ hen til fitnesscentret."

Sagsbehandler: "Du skal bare gøre, hvad jeg siger. BASTA!!!! Du er jo psykisk syg, så det er nok derfra, dine problemer kommer. Hypokonder. Dine amputerede ben vokser nok ud igen. Lægekonsulenten mener, det er en midlertidig lidelse."

Og sagen kører og kører og kører... og borgeren blev indlagt pga. selvmordsforsøg.
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2008, 15:42   #6
Susanne
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2005
Indlæg: 200
Styrke: 19
Susanne er ny på vejen
Enig

Tja det er tankevækkende læsning. Jeg har selv været sygemeldt med en depression fra år 2003. Denne depression blev forværret netop af kommunens mangel på forståelse. At det faktisk for mig skulle ende med et totalkolaps og efterfølgende førtidspension er egentlig tragisk. Dette kunne måske være undgået, hvis kommunerne var mere oplyste samt utrolig fleksible i henhold til loven hvis man skal i arbejdsprøvning eller endda så heldig at blive visiteret til fleksjob. Men de overholder loven, hvilket sådan set er fair, men den er ikke til gavn for os der har en depression. At mange så i et forløb udvikler en depression er for mig forståeligt. Depression kan "meget" nemt helbredes hvis den bliver opdaget i tide. Men helbredsprognosen forværres af kommunens pres for at pågældende kan blive ekspederet ud og blive selvforsørgende. Hvad kan der så gøres ved det. Ja først og fremmest skal kommunale sagsbehandlere lære at lytte til borgeren og dernæst evt. de speciallægerklæringer der forelligger. Endvidere ville det være rart at der blev ansat direkte fagfolk der har forstand og forståelse for hvordan en depressionsramt skal behandles!
Susanne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2008, 18:33   #7
fiemie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-11 2005
Alder: 51
Indlæg: 160
Styrke: 19
fiemie er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af zuza Se meddelelser
Hypokonder. Dine amputerede ben vokser nok ud igen. Lægekonsulenten mener, det er en midlertidig lidelse."
Zuza, for dælen, du har rigtigt spidset pennen i disse dage. Ovenstående gav mig et grineflip af rang, men det skulle jo heldigvis være så sundt. - Så tak for det.

Men, ellers er der jo ikke meget at grine af i denne tråd. Skræmmende er det...

Hilsen Fiemie
fiemie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2008, 01:57   #8
@PerChr
Udmeldt Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-08 2007
Indlæg: 565
Styrke: 17
@PerChr er ny på vejen
Thumbs down Ja det er ski uhyggeligt hvad der findes på

Er du psykisk syg?

Der er over 90 procents chance for, at du lider af en psykisk sygdom, hvis du er langtidssygemeldt og kan svare:
'Lidt', 'Noget', 'En hel del' eller 'Virkelig meget'
til 9 af disse 13 spørgsmål:
Har du de seneste fire uger været generet af:

At du pludselig bliver bange uden grund?
Nervøsitet eller indre uro?
Anfald af rædsel eller panik?
At bekymre dig for meget?
At føle dig ængstelig?
At føle dig uden håb for fremtiden?
En følelse af, at alting er en anstrengelse?
At føle dig nedtrykt?
En følelse af ingenting at være værd?
Tanker om at gøre en ende på dit liv?
En følelse af at være fanget i en fælde?
At føle dig ensom?
Selvbebrejdelser?

Kilde: 'Psykisk sygelighed hos langtidssygemeldte' af Hans Jørgen Søgaard
Kildested:http://politiken.dk/indland/article454328.ece



Min kommentar:
Det kan jo være udmærket med sådan et skema, men sagsbhdl. er jo ikke ansat eller uddannet til at stille lægelige diagnoser.

Sagsbhdl. skal i stedet holde op med at komme med deres holdning om af klienten/borgeren nok bare har et psykisk problem og at det kan være årsagen til hans/hendes vrede under sagsforløbet.
Sagsbhdl. skal holde sig til de lægeerklæringer der er skrevet og evt. oversat af en lægekonsulent.(Nu da de lægekonsulenterne findes som en del af sagsbehandling for hjælp til sagsbhdl.)

Lægekonsulenten skal også kun holde sig til erklæringer og ikke stille yderligere diagnoser. Det skal han lade evt. andre spc.læger tage sig af.)
Testen kan måske være lidt vejledende for sagsbhdl., men skal ikke bruges som et værktøj til at sætte en etiket på borgeren i hans/hendes sagsakter. Per C
@PerChr er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2008, 03:11   #9
Ida
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2006
Indlæg: 389
Styrke: 18
Ida er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Susanne Se meddelelser
Tja det er tankevækkende læsning. Jeg har selv været sygemeldt med en depression fra år 2003. Denne depression blev forværret netop af kommunens mangel på forståelse. At det faktisk for mig skulle ende med et totalkolaps og efterfølgende førtidspension er egentlig tragisk. Dette kunne måske være undgået, hvis kommunerne var mere oplyste samt utrolig fleksible i henhold til loven hvis man skal i arbejdsprøvning eller endda så heldig at blive visiteret til fleksjob. Men de overholder loven, hvilket sådan set er fair, men den er ikke til gavn for os der har en depression. At mange så i et forløb udvikler en depression er for mig forståeligt. Depression kan "meget" nemt helbredes hvis den bliver opdaget i tide. Men helbredsprognosen forværres af kommunens pres for at pågældende kan blive ekspederet ud og blive selvforsørgende. Hvad kan der så gøres ved det. Ja først og fremmest skal kommunale sagsbehandlere lære at lytte til borgeren og dernæst evt. de speciallægerklæringer der forelligger. Endvidere ville det være rart at der blev ansat direkte fagfolk der har forstand og forståelse for hvordan en depressionsramt skal behandles!
Hej Susanne
Ked af at læse at du skulle få det så dårligt - men din historie skræmmer mig også - Jeg har en depression - gik til lægen og blev sygemeldt i november 2007. Lægen sagde at depression er noget man/jeg ville komme over. Er det bare noget læger siger for at opmuntre deres patienter? Håber du har det bedre nu!
Ida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-01-2008, 00:07   #10
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Hvorfor i alverden skal en sagsbehandler udstyres med disse spørgsmål om depression, hvis man alligevel ikke kan blive behandlet for den? Eller hvis selvsamme sagsbehandler selv er medskyldig i, at man har fået denne depression?

En henvendelse om bivirkninger ved brug af lykkepiller til den tidligere sundhedsminister Løkke Rasmussen blev besvaret, som følger:

Citat:
Med hensyn til den konkrete behandling af HL og andre, der har følgevirkninger
ved brug af lykkepiller, må jeg henvise disse til at drøfte problemet
med deres læge. Det kan fx være muligheden for skift til andet præparat,
eventuelt anden lægemiddelgruppe, eller måske en ikke-medikamentel
behandling
.
Det fremhævede må betyde samtalebehandling.

http://www.folketinget.dk/samling/20...207/245199.PDF

Goddaw do, Lars Løkke... Flot svar, når man IKKE kan få hjælp til psykologbehandling. Det har du jo haft 2 år til at sørge for til de patienter, der ikke tåler "lykkepiller".

Citat:
Tusinder tvinges på lykkepiller
Der er ingen støtte til psykologhjælp - kun til antidepressiv medicin, som vi propper os med trods svære bivirkninger
Print Send Christine Brasch Andersen | Thomas Gösta Svensson | Allan Larsen - 11:15 - 27. dec. 2007

Danskerne spiser lykkepiller som aldrig før, og vi er det land i Vesteuropa, hvor forbruget af antidepressiv medicin stiger mest.

I dag er over 270.000 danskere i behandling, men mange kunne faktisk slippe for at proppe sig med antidepressiv medicin, der kan give alvorlige bivirkninger.

Det drejer sig om de tusinder, der har en let og moderat depression. Utallige undersøgelser konkluderer, at psykologhjælp er en mindst lige så effektiv behandling af deres lidelser som lykkepiller.
http://ekstrabladet.dk/kup/sundhed/article958909.ece

De fleste har dog glæde af lykkepiller, men det kan ikke være rigtigt, hvis man "tvinges" af en sagsbehandler til at søge læge og tage medicin... og da slet ikke, hvis man IKKE kan tåle denne medicin.

Man kan læse mere om lykkepiller her:

http://www.lykkepiller.info/index.html
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Depression - har jeg ret til sygedagpenge? Sass Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 30 03-09-2016 12:56
48 minutter af hver time bruges på bureaukrati buster Politik og Samfund 10 25-08-2010 11:13
Depression-førtidspension MissMurphey Alt det andet 5 23-01-2010 11:54
depression=ftp? knudsen Alt det andet 3 30-10-2008 14:49




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:34.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension