K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-12-2007, 08:08   #1
nielsn
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-10 2007
Indlæg: 5
Styrke: 0
nielsn er ny på vejen
Ressourseprofil, møde hos Socialrådgiver

Hej,

Var til møde med min socialrådgiver. Har forudgående udarbejdet ressourceprofil i et 14. dages forløb i kommunens regi (ikke privat aktør).
Af profilen fremgår det, at jeg ikke mener at jeg har nogen arbejdsevne tilbage. Er langtidssygemeldt og i behandling hos læge og psykolog.

Her kommer referatet:
__________________________________________________ _______________
Referart af møde hos Socialrådgiver XXXXX, YYYYY Kommune.

Mødet fandt sted den zz-zz-2007 i YYYYY Kommune.

XXXXX har læst min Ressourceprofil.

XXXXX gør mig opmærksom på, at jeg på det foreliggende grundlag ikke kan opnå førtidspension. Det vil blive afslået, får jeg at vide.

XXXXX sætter spørgsmålstegn ved min tilstand. Det afgørende er om den er kronisk og at yderligere behandlings metoder er afprøvet. Gestaltterapeut og Ontolog foreslås . Samtidig gør XXXXX mig opmærksom på, at jeg jo ’er kommet / mødt op’; jeg får det indtryk, at det betyder, at jeg har en rest erhvervsevne .
Jeg fortæller om mit langvarige, muligvis invaliderende, alkoholforbrug og den svære depression jeg oplever i øjeblikket.

Jeg spørger om XXXXX har læst ’den generelle helbredserklæring’, foranlediget udarbejdet af YYYYY Kommune og udfærdiget af min privat praktiserende læge: ZZZZZ, den zz-zz-2007 . XXXXX siger at hun ikke har læst den. Jeg spørger om: ”hun da ikke har fået den?” hvortil hun svarer at: ”det kan godt være, at den ligger et sted”.

”Hvad gør vi så nu?”, spørger jeg. ”Vi snakkes sammen om fire uger” siger hun. ”Ja men kan der ikke laves nogle yderligere undersøgelser så?” spørger jeg. Jeg kan jo ikke afgøre om min sygdom er kronisk eller ej ,men er da interesseret i en afklaring. At vente fire uger uden yderlige tiltag synes mig formålsløst og jeg har det ikke godt psykisk og har ventet siden 05/09-2007, hvor jeg indgav ansøgning om førtidspension.
. ”Der findes en kognitiv test”, siger XXXXX, uden i øvrigt at komme nærmere ind på om vi skal prøve det.

Mødet, der har en varighed af 20 minutter, bliver for øvrigt midtvejs afbrudt af en anden Socialrådgiver der skal bruge lokalet. Vi finder dog et andet ledigt lokale hvor vi kan forsætte.
Aftalen bliver, at XXXXX vil ringe til mig om fire uger, jeg behøver ikke at møde op, vi tager blot en samtalen over telefonen…
__________________________________________________ _______________

Nu er det jeg spørger, skulle ressourceprofilen som jeg har udarbejdet ikke have været grundlag for en endelig ressourceprofil udarbejdet i samråd med min socialrådgiver på dette møde? Og er det normalt at foreslå alternative behandlinger som gestaltterapi? Og hvorfor blev der ikke lavet en handlingsplan? "Jeg ringer til dig om fire uger" , det er da en meget ringe handlingsplan... Og min læges heldbredsundersøgelse har hun ikke læst!
Ja jeg er altså rystet... Men hvad skal jeg gøre?

Jeg hører meget gerne andres kommentarer til ovenstående.

Mvh
Niels
nielsn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-12-2007, 12:20   #2
Hansen
Banned
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2007
Lokation: Frederikssund
Indlæg: 35
Styrke: 0
Hansen er ny på vejen
Hej Niels
Regel nr ET Du må aldrig gå på kommunen alene, find en eller anden lige meget hvem, en ven, en fra fagforeninger eller en klub eller en du finder her på k10 der er nok en der vil bisidde dig. FOR 4 ØRER HØRER MERE END 2 og så bliver de lidt nervøse og skal tænke sig om inden de siger noget.........(har selv været der alene) øv.
Hansen
Hansen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-12-2007, 13:28   #3
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hej Niels ...

Noget rod lyder det til du skriver ...

Citat:
XXXXX gør mig opmærksom på, at jeg på det foreliggende grundlag ikke kan opnå førtidspension.
Det vil i min verden sige at du har søgt pension efter en § 17 , når du søger efter en § 17 så søger du under forliggende grundlag og kommunen har tre måneder til at at gennemgå den og vende tilbage med et svar, din sagsbehandler er overhovdet ikke kompetent til at fortælle hvorvidt du kan få en pension eller andet...

hvis du søger efter en 17 så skal hun sørge for at samle papir, er der ikke lavet en ressourceplan så skal hun sørge for at den bliver lavet og det er det...


Citat:
XXXXX sætter spørgsmålstegn ved min tilstand. Det afgørende er om den er kronisk og at yderligere behandlings metoder er afprøvet. Gestaltterapeut og Ontolog foreslås . Samtidig gør XXXXX mig opmærksom på, at jeg jo ’er kommet / mødt op’; jeg får det indtryk, at det betyder, at jeg har en rest erhvervsevne .
Jeg fortæller om mit langvarige, muligvis invaliderende, alkoholforbrug og den svære depression jeg oplever i øjeblikket.

Jeg spørger om XXXXX har læst ’den generelle helbredserklæring’, foranlediget udarbejdet af YYYYY Kommune og udfærdiget af min privat praktiserende læge: ZZZZZ, den zz-zz-2007 . XXXXX siger at hun ikke har læst den. Jeg spørger om: ”hun da ikke har fået den?” hvortil hun svarer at: ”det kan godt være, at den ligger et sted”.

Din sagsbehandler har altid mulighed for at foreslå nogle ting , men det er som reglen noget de foreslår for at finde ud af om der er mulighed for en evt § 18 igen er det sådan at hvis du har søgt om en 17 så skal hun se at få sendt det videre i systemet ...

om de ting hun foreslår er ok , det skal jeg ikke kunne sige (kender ikke rigtig til det) men de kan altid foreslå ting på kommunen , men det er som reglen lige en ting de vil foreslå for lige at se om der er en ting mere som skal afprøves og det er som reglen hvis det er en § 18

at hun ikke har lavet din ressourceprofil sammen med dig og at hun ikke har læst dine lægepapir ,det siger mere om din sagsbehandler end om dig


Citat:
”Hvad gør vi så nu?”, spørger jeg. ”Vi snakkes sammen om fire uger” siger hun. ”Ja men kan der ikke laves nogle yderligere undersøgelser så?” spørger jeg. Jeg kan jo ikke afgøre om min sygdom er kronisk eller ej ,men er da interesseret i en afklaring. At vente fire uger uden yderlige tiltag synes mig formålsløst og jeg har det ikke godt psykisk og har ventet siden 05/09-2007, hvor jeg indgav ansøgning om førtidspension.
. ”Der findes en kognitiv test”, siger XXXXX, uden i øvrigt at komme nærmere ind på om vi skal prøve det.
Nu er jeg lige gået tilbage og har læst dit indlæg og de andres svar i denne tråd http://www.k10.dk/showthread.php?t=3157

og så kommer jeg lidt i tvivl om hvorvidt du har søgt en 17 eller at i arbejder frem mod en 18 ?

17 er på forliggende grundlag og der tager de , de papir der er i din sag og vudere ud fra dem, og en 18 der snakker du og din sagsbehandler om forskellige ting, og overvejer foreskellige muligheder, det vil sige at forskellige tiltag prøves for at finde ud af at få dig tættere på arbejdsmarkedet , og inden man overhovdet kommer til ftp , så er der andre muligheder der skal afprøves som feks revalidering og fleks ..

Er det sådan at du mødes med din sagsbhenalder for at udtømme div muligheder så er det forløb du er igennem ganske normalt, de prøver forskellige ting kommer med forskellige foreslag osv...

at din sagsbehandler så virker noget vag i det, det er en helt anden (og desværre ganske normal historie )

det at du er kategoriseret til en 2 gør at det er meget normalt at hun har sat dig i møde igen om 4 uger og man må formode at hun så har noget mere konkret der ...

men som også Hansen skriver, så bør du ved næste møde have en bisidder med, du bør skrive nogle ting ned på et stykke papir og stille hende nogle spørgsmål ang sagsbehandlingen....

du kan evt tage en optager med, spørg hende om hvad handleplanen er , hvad skal der ske, hvilke tiltag skal der tages for at afklare dig osv...

og få på den måde en ide om hvad og hvor det hele skal lede hen...

men igen så kan din sagsbehandler overhovdet ikke sige hvorvidt du får afslag eller ej , og da slet ikke uden at have læst dine lægepapir og uden at være startet noget afklaring overhovdet ....

For mig at se så er det sådan at du har snakket om førtidspension og du har en dårlig formuleret sagsbehandler, for som jeg kan læse og tolke bare noget af det (tag højde for at jeg ikke ved hvilke § du søger efter )

Du har oplyst din sagsbehandler om at du er syg, hun har uden at læse papirene særlig grundigt vurderet at der ikke er nok til en førtidspension, hun skal så nu finde ud af at afklare dig , derfor foreslår hun forskellige tiltag, hun skal nu have læst din journal lidt bedre , det vil sige hun skal finde ud af hvad du fejler evt vende det med lægekonsulenten eller team leder og finde ud af hvilke skridt der skal tages for at afklare dig ...

Dette skal hun så melde ud til dig om 4 uger, og du skal igennem div afklaringsforløb og dem skal de så kigge igennem og følge op på, ud fra det skal de så i samarbejde med dig finde ud af om du evt kan omskoles , eller om du kan magte et fleksjob eller om det skal være en førtidspension , det er en lang proces (kig på andre sager på siden her) og først der vil der så blive taget stilling til hvorvidt du skal indstilles til en pension efter § 18..

Du har til hver en tid mulighed for at fremskynde processen ved at søge en § 17 men der skal man være rimlig sikker på hvad det er der står i ens sag, hvilke papir ligger de inde med ,er ressourceprofilen ordentligt gennemarbejdet osv ...

Jeg er lidt forvirret over din sag , altså hvad det er du ønsker er den en 17 eller en 18 ....

Hvis det er en 17 er sagsbehandlingen meget dårlig men er det en 18 så er din sagsbehandler inde på noget af det rigtige (dog dårligt formuleret og præsenteret )

Det jeg ville gøre hvis jeg var dig , var at jeg omgående ville sende en aktindsigt erklæring til sagsbehandleren du kan fine en formular her http://www.k10.dk/media/aktindsigt.html aktindsigten har du krav på at få tilsendt inde 10 hverdage (der kommer du så lidt i kambulage med jul og nytår)

men du burde kunne nå at få den inden dit næste møde, når du har din aktindsigt sætter du dig ned og læser hvad hun har skrevet om jeres sidste møde (og mange gange vil der også være lidt om hvad hun tænker der skal ske) du finder ud af hvad der ligger i din sag af forskellige papir osv ...

Ud fra det kan du mange gange godt selv udlede lidt om hvad det er der mangler osv du kan se hvad det er din egen læge har skrevet i din status , du kan derfor nemmere stille spørgsmål ind til hvad der skal ske ved jeres næste møde....

ved næste møde sørger du så for at bede om løbende aktindsigt det vil sige at hun ved hvert møde skal sørge for at sende dig en kopi af det hun har skrevet om dig ...

skriv så til næste møde alle de spørgsmål du måtte have ned, find en bisidder og en mp3 afspiller er heller ikke af vejen så du kan optage samtalen mange gange så husker man ikke alt hvad der siges og når man er i den situation som du er i nu, så har man det med at se meget sort på samtalerne når man kommer hjem og husker kun de negative ting

det er sådan jeg ville takle det hvis det er en § 18 du er i gang med, hvis du har bedt om en ftp på § 17 så er det noget helt andet for så skulle den være i fuld gang med at blive behandlet i følge loven...

så vi er nok lige nød til at vide hvilke § du nøjagtigt har søgt efter

Håber ikke at det er alt for rodet det jeg har skrevet .....

MVH
Hejdien
  Besvar med citat
Gammel 20-12-2007, 13:36   #4
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Jeg spørger om XXXXX har læst ’den generelle helbredserklæring’, foranlediget udarbejdet af YYYYY Kommune og udfærdiget af min privat praktiserende læge: ZZZZZ, den zz-zz-2007 . XXXXX siger at hun ikke har læst den. Jeg spørger om: ”hun da ikke har fået den?” hvortil hun svarer at: ”det kan godt være, at den ligger et sted”.
citat


Hej med dig ...det samme skete for mig ...alle mine lægepapirer var væk eller ligger et sted...fik jeg af vide. Jeg blev også chokeret...for man tror at de har tjek på tingene men det virker som om de ikke har folks sager samlet med spredt ud over det hele og ingen ved hvor de ligger derfor er det vigtigt altid at få kopier af ALT.

Hvis du har kopier af dine lægeerklæringer så tag dem med og få lagt dem ind I din sag og bed socialrådgiveren om at læse dem det er det mindste man kan forlange.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-12-2007, 15:20   #5
nielsn
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-10 2007
Indlæg: 5
Styrke: 0
nielsn er ny på vejen
Hej , tak for kommentarer, Det er § 18 jeg søger efter. Så ja det er nok normalt at der nu skal undersøges noget mere og afklares. Jeg blev bare irreteret over at hun ikke havde læst helbredserklæringen fra min læge. Fik bekræftet her til morgen at den er sendt for lang tid siden. Så ja, den ligger nok et sted..... Men jeg havde unægtelig forventet at min socialrådgiver var så forberedt at den var læst. Det er trods alt et vigtigt dokument.
Har bedt om aktinsigt nu. Og så må jeg slå koldt vand i blodet. Blev bare irriteret over så dårlig forberedt som hun var, men jeg ved også at socialrådgiverne er pressede til det yderste.
nielsn er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ressourseprofil/Arbejdsevnevurderingsjournal asti Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 04-05-2012 18:33
hjælp til mit første møde med en socialrådgiver for første gang i mit liv hc1966 Alt det andet 14 29-04-2011 06:55
svarfrist ressourseprofil nilla Alt det andet 13 08-03-2011 16:13
Ressourseprofil Anna1 Spørgsmål ang fleksjob 3 21-04-2010 18:39
Ressourseprofil indhold af jyden74 Spørgsmål ang fleksjob 7 18-12-2009 13:24




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:59.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension