K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-06-2017, 11:02   #1
Stine1985
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 01-06 2017
Indlæg: 5
Styrke: 0
Stine1985 er ny på vejen
Førtidspension med Revision efter 5 år

Hej Alle

Jeg er netop blevet indstillet til førtidspension med revision efter 5 år.
Jeg lider af Skizotypisk Sindslidelse med kronisk depression/stress og selvmordstanker.

Jeg faldt dog over et par indlæg herinde, bl.a et med et link til Ankestyrelsens principafgørelse 119-13 om førtidspension - revision - psykisk lidelse.

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=160609

Ud fra det der står der kan jeg ikke forstå at jeg bliver indstillet til pension med revision om 5 år.
Der står blandt andet:

"Det er en betingelse for at sætte revision på en førtidspension, at borgeren lider af en alvorlig sygdom, som har et uforudsigeligt forløb, og hvor der således er mulighed for en bedring af borgerens helbredsmæssige tilstand inden for en kortere årrække.
En alvorlig sygdom med et uforudsigeligt forløb kan f.eks. være en kræftlidelse, der har et usikkert forløb.
Der er ikke tale om en sygdom med et uforudsigeligt forløb i det tilfælde, hvor borgeren lider af f.eks. skizoid personlighedsstruktur eller en varig personlighedsforstyrrelse, og alle behandlingsmuligheder er udtømte, og borgerens nedsatte funktionsniveau er kronisk og af varig karakter."


Grunden til at jeg er blevet indstillet til en førtidspension er lige netop at alle behandlingsmuligheder er udtømte og at jeg har et varig nedsat funktionsniveau og en kronisk sindslidelse.

Så vidt jeg kan forstå indtil videre er grunden til Revisionen at jeg er så ung (32 år) men jeg vil meget gerne finde noget skriftligt der kan bevise at de har ret til dette.

Jeg prøver nu at finde ud af hvor i lovgivningen der står noget om reglerne for revision, men kan simpelthen ikke finde noget konkret, så håber der måske er nogen herinde der kan hjælpe mig med om jeg er helt gal på den, når jeg mener at de ikke kan "tillade" sig at sætte revison på min FP?

På forhånd mange tak for hjælpen.

Mvh Stine

Sidst redigeret af Stine1985; 01-06-2017 kl. 11:29.
Stine1985 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-06-2017, 13:09   #2
masterling
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2013
Lokation: Sorø
Indlæg: 11
Styrke: 11
masterling er ny på vejen
Hej Stine

jeg sad i en lignende situation for nogle år siden og undrede mig ligesom dig De har nemlig IKKE ret til at sige det skal være med revision hvis din tilstand er varig, netop derfor ankede jeg sagen til ankestyrelsen og det gav netop den principafgørelse du henfører til :-) og jeg var også ung (37) på det tidspunkt.

Spørgsmålet er blot om sagen er værd at kæmpe ? for har endnu ikke hørt eller læst om en sag hvor man fik førtidspension med revision , hvorefter man fik frataget sin førtidspension ved revisionens udløb.

Jeg valgte dog kampen da det at skulle gå igennem en revisionsperiode ville helt sikkert gøre mig nervøs og sikkert meget syg igen, men man skal blot vide man sætter sin pension på spil for ankeinstansen kan jo komme frem til en anden konklusion end kommunen, mht. førtidspensionen så syntes du skal gøre op med dig selv om det er det værd også fordi i dag er det væsentligt svære at få tilkendt førtidspension end da jeg søgte.

konklusionen er at jeg forstår dig udmærket og de kan ikke bruge din alder som undskyldning for at sætte revision på din førtidspension og revision må udelukkende forekomme hvis den sygdom der er årsag til førtidspensionen er uforudsigelig i din lægepapir.

Håber dig det bedste

MVH Masterling
masterling er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-06-2017, 13:20   #3
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.662
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Velkommen til....

Kære Stine1985

Fremover bliver du på din tråd, så vi andre ikke mister overblikket i din sag.

Du oplyser at du er blevet indstillet til førtidspension, med revision efter 5 år.

Jeg går ud fra at det er Rehabiliteringsteamets indstilling og du har endnu ikke modtaget afgørelsen fra kommunen, der som den eneste kan afgøre en social sag.

Du har ret i den henviste Principafgørelse 119-13 og dennes formulering, at du med din diagnose ikke skal bevilges førtidspension med revision.

Hvad gør du:

http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...iliteringsteam


Principafgørelse 26-14: "Borgeren kan ikke klage over rehabiliteringsteamets indstilling, men borgeren kan derimod klage til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg over kommunens afgørelse."

Mit råd:

Du sender et kopi af Principafgørelse 119-13 og fremhæver teksten:

"Det er en betingelse for at sætte revision på en førtidspension, at borgeren lider af en alvorlig sygdom, som har et uforudsigeligt forløb, og hvor der således er mulighed for en bedring af borgerens helbredsmæssige tilstand inden for en kortere årrække.
En alvorlig sygdom med et uforudsigeligt forløb kan f.eks. være en kræftlidelse, der har et usikkert forløb.
Der er ikke tale om en sygdom med et uforudsigeligt forløb i det tilfælde, hvor borgeren lider af f.eks. skizoid personlighedsstruktur eller en varig personlighedsforstyrrelse, og alle behandlingsmuligheder er udtømte, og borgerens nedsatte funktionsniveau er kronisk og af varig karakter."

... til din sagsbehandler og Rehabiliterigsteamet, fordi du endnu ikke har fået afgørelsen fra kommunen.

I mailen til din sagsbehandler gør du opmærksom på, at teksten fra Principafgørelse 119-13 ønsker du ilagt din journal, som et aktstykke, som du ønsker kommunens Pensionsnævn har kendskab til inden de afgøre hvad du skal bevilget. ( for at spare tid for dig, ellers skal du gennem en ankesag ved Ankestyrelsen på mange måneder)

Hvis Pensionsnævnet ikke følger Rehabiliteringsteamets indstilling skal sagen påny for Rehabiliteringsteamet, men medlemmerne har muligvis ikke den fornødne viden om Principafgørelse 119-13, men det får de så nu ved din henvendelse.

Hvis kommunens Pensionsnævn, som du har mulighed for at møde, inden de træffer deres afgørelse, her kan du påny aflevere Principafgørelse 119-13.

Hvis du bliver negligeret og du får afgjort din sag med førtidspension med revision, skal du anke til kommunen med henvisning til Principafgørelse 119-13 endnu engang.

Det gør du inden 28 dage efter modtagelsen af afgørelsen ellers mister du din ankeret.

Her har kommunen 4 uger til at genvurdere og hvis de fastholder sin oprindelige afgørelse, SKAL de sende din anke til Ankestyrelsen, som desværre har ventetider på flere måneder.

Har du spørgsmål vender du bare tilbage.

Hilsen Peter

Bilag

http://www.sociale-rettigheder.dk/fo...&t=1544&p=2713

Sidst redigeret af phhmw; 01-06-2017 kl. 14:04.
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-06-2017, 12:17   #4
Stine1985
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 01-06 2017
Indlæg: 5
Styrke: 0
Stine1985 er ny på vejen
Tusinde tak

Mange tak for uddybende svar, jeg har talt med min kontaktperson og sagsbehandler (der dog allerede har sendt min sag videre til pensionsnævnet) og venter nu på at høre hvilke muligheder jeg har for at få vedlagt et notat ang Principafgørelse 119-13.
Dog var min sagsbehandlers svar dette:

"Hej Stine – igen.


Som svar på dit spørgsmål fra i sidste uge, kan jeg anbefale dig, at du læser lidt nærmere på denne hjemmeside:

https://www.sundhed.dk/sundhedsfagli...ertidspension/

hvor reglerne om førtidspension står godt beskrevet.

Du skal især lægge mærke til flg.:
Kan kommunen tilkende en midlertidig førtidspension?

Der er ikke nogen lovgivningsmæssig mulighed for at anvende begrebet en midlertidig pension. Begrebet førtidspension med kontrol eksisterer heller ikke. Men reglerne om at en kommune i særlige situationer kan tilkende førtidspension efter pensionslovens § 20, stk. 1 og samtidig beslutte, at sagen genoptages til vurdering på et senere tidspunkt, er fortsat gældende i den nye førtidspensionslovgivning fra 2013.

Vurderingen af, hvorvidt nedsættelsen af arbejdsevnen er varig, er helt central og et udtryk for, at førtidspension er en varig ydelse til forsørgelse.

Kommunen kan i helt særlige tilfælde tilkende førtidspension, selv om det ikke helt kan udelukkes, at der på længere sigt kan opnås en vis forbedring af arbejdsevnen ved yderligere forsøg på behandling. Der skal dog være tale om patienter med en alvorlig lidelse, der på afgørelsestidspunktet vurderes at være ude af stand til at kunne blive selvforsørgende ved hjælp af arbejde, som udgangspunkt inden for en længere periode på omkring 5 år.

Sådanne sager skal tages op til fornyet vurdering på det tidspunkt, hvor det forventes, at der kan gennemføres yderligere behandling, eller hvor tilstanden kunne have ændret sig. Der kan eksempelvis være tale om patienter med sygdomme, der erfaringsmæssigt har et uforudsigeligt forløb. Der kan således i praksis blive tale om en form for undtagelse fra varighedskriteriet."


Hvilket jeg jo ikke rigtigt kan bruge til noget, så det kræver desværre nok lidt "overtalelse" at få hende med på sagen...

Mvh Stine
Stine1985 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-06-2017, 01:24   #5
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Question

Hej Stine1985

Jeg kan kun bakke stærkt op om Peters meget udførlige og grundige svar nedenfor.

Du skriver:
Citat:
..jeg har talt med
. Hvorfor jeg går ud fra du ikke, som Peter skrev har sendt/mailet, som anvist af Peter.

Hvorfor jeg personligt straks ville maile el. snarere skrive som anvist, gå ned på Jobcentret og få kopi af dette med påstemplet modtagelses dato med hjem. Så har du dokumentation for dit partsindlæg til sagen. Og i dette brev også tilføjer, at du har været i telefonisk kontakt med SB ang. at få dette med som til din sag til Pensionsnævn.

Altså brevhoved med Jobcenter xx
Att. SB xx
adr.

Ang.: partsindlæg til pensionsnævnet vedr. behandling af sag med cpr.nr.

Jeg har d. xx.xx.xx. talt med såvel kontaktperson xx som SB xx om nedenstående, og skal derfor skriftligt gøre opmærksom på jeg forud for behandling af min sag i pensionsnævnet, ønsker at gøre opmærksom på

Ankestyrelsens principafgørelse 119-13, hvoraf det bl.a. fremgår:

"Det er en betingelse for at sætte revision på en førtidspension, at borgeren lider af en alvorlig sygdom, som har et uforudsigeligt forløb, og hvor der således er mulighed for en bedring af borgerens helbredsmæssige tilstand inden for en kortere årrække.
En alvorlig sygdom med et uforudsigeligt forløb kan f.eks. være en kræftlidelse, der har et usikkert forløb.
Der er ikke tale om en sygdom med et uforudsigeligt forløb i det tilfælde, hvor borgeren lider af f.eks. skizoid personlighedsstruktur eller en varig personlighedsforstyrrelse, og alle behandlingsmuligheder er udtømte, og borgerens nedsatte funktionsniveau er kronisk og af varig karakter."

Med venlig hilsen

xx


Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-06-2017, 09:21   #6
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.662
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Hvad er en Principafgørelse?

Kære Stine1985 & Gunvor

Jeg ser først nu udviklingen i Stines sag, fordi jeg har fået barnebarn # 2 som har taget min opmærksomhed.

Det er rystende udvikling og udstilling af manglende viden og vilje til at vejlede dig Stine, så følg vores råd.

En Principafgørelse er den øverste myndighed, som alle skal rette sig efter.

https://ast.dk/for-borgere-med-en-kl...sag-principiel

Kun 2 ting kan omstøde en Principafgørelse:

Folketinget reviderer lovgivningen.

& eller

Ankestyrelsen taber ved de civilretslige domstole, over en Principafgørelse. Som Ankestyrelsen desværre gør i for stor udstrækning, men nu holder vi fokus på din sag.

At bruge sundhed.dk som lovgrundlag for en skærpet vejledningspligt er utilgiveligt.

Tag det roligt Stine1985 og følg vores råd.

Kan du huske om dit møde med Rehabiliteringsteamet, om formanden for kommunens Pensionsnævn også var til stede? Hvilket er lovligt men betænkeligt.

Lad os høre fra dig om, hvad der sker i sagen så vi andre også kan blive dygtigere, hvis muligt.

Hilsen Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-06-2017, 19:05   #7
Stine1985
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 01-06 2017
Indlæg: 5
Styrke: 0
Stine1985 er ny på vejen
Opdatering herfra er at min egen sagsbehandler ikke kunne svare mig på noget som helst så i stedet har jeg haft mail-korrespondance med lederen fra jobcentret.

Han fortæller, at det IKKE fremgår af indstillingen, at min førtidspension skal være med revision og at der derfor er der meget lille risiko for, at pensionsnævnet selv kommer med forslag om revision.
Han mener også, at de kender til den principafgørelse som jeg har fundet og at det derfor slet ikke burde blive et problem og mener derfor ikke at jeg behøver at få vedlagt en kopi af principafgørelsen.

Jeg er dog meget frustreret over at de siger at de vil indstille til FP med revision på mødet og at der så står noget andet i min indstilling, men nu må jeg vente og se.

Er dog i tvivl om det vil være bedst at få vedlagt en kopi af principafgørelsen eller ej?

Han mener det i stedet vil henlede deres opmærksomhed på muligheden for at få førtidspension med revision, og det er jo ikke hvad jeg ønsker.
Stine1985 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-06-2017, 20:45   #8
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Nej jeg ville lade være med at sige noget....

Du kan jo evt bare klage efterfølgende i tilfælde af at de skulle sætte endnu en revurdering på...

Men det er jeg næsten 100 på at de ikke gør...jeg har aldrig hørt eller set det før..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-06-2017, 09:46   #9
Stine1985
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 01-06 2017
Indlæg: 5
Styrke: 0
Stine1985 er ny på vejen
Jeg har fået tilkendt førtidspension :)

Tusind tak for alle jeres svar, det hjalp at blive beroliget af nogle der vidste mere end jeg selv gjorde
I går modtog jeg svar fra pensionsnævnet om at jeg er blevet tilkendt førtidspension! og der står ikke noget om revison i afgørelsen
Hvorfor de så nævnte det til mødet ved jeg ikke.

Men igen, tusind tusind tak! Det er dejligt at der er mennesker som jer der vil hjælpe
Stine1985 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-06-2017, 10:09   #10
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 25
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Stine1985 Se meddelelser
I går modtog jeg svar fra pensionsnævnet om at jeg er blevet tilkendt førtidspension! og der står ikke noget om revison i afgørelsen
Hvorfor de så nævnte det til mødet ved jeg ikke.

Men igen, tusind tusind tak! Det er dejligt at der er mennesker som jer der vil hjælpe
Der er meget i det sociale system man ikke forstår.

Tillykke med din varige tilkendelse af førtidspension.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:24.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension