K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-12-2016, 08:53   #1
Valdemar58
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-09 2015
Indlæg: 10
Styrke: 9
Valdemar58 er ny på vejen
Tilskud til tandbehandling som førtidspensionist

Hej !

Jeg er netop bevilget førtidspension, og vil høre om der er nogen her, der ved om man kan få tilskud til tandbehandling (kroner og broer) som førtidspensionist ? i så fald gerne med oplysning om egenbetalingssatser eller evt. brugbare links.

Håber der nogen der kan hjælpe - på forhånd tak.

Sidst redigeret af Valdemar58; 25-12-2016 kl. 08:54. Årsag: skrivefejl
Valdemar58 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-12-2016, 11:49   #2
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Valdemar58 Se meddelelser
Hej !

Jeg er netop bevilget førtidspension, og vil høre om der er nogen her, der ved om man kan få tilskud til tandbehandling (kroner og broer) som førtidspensionist ? i så fald gerne med oplysning om egenbetalingssatser eller evt. brugbare links.

Håber der nogen der kan hjælpe - på forhånd tak.
Man har ikke særlige fordele på det område fordi man er førtidspensionist.

Men du har mulighed for, at søge om hjælp til enkeltydelse, se §82 i Bekendtgørelse af lov om aktiv socialpolitik: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=180043

For at søge om hjælp til enkeltydelse skal du kontakte din kommune og få tilsendt et skema, som du skal udfylde med dine udgifter. Det er ikke alle udgifter som kommunen tager med i beregningen, udgifter til gæld, bil og anden "selv-valgt luksus" tages ikke med i beregningen.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-12-2016, 14:38   #3
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Ang ting de tager med i beregningen af rådighedsbeløb til §82, er der i denne principafgørelse nævnt nogen ting de SKAL medregne, og nogen de ikke skal medregne:
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=166575

Der er selvfølgelig flere ting end dem i principafgørelsen, men dem er der ikke sat nogen direkte regler op for.
Har f.eks. selv oplevet at de i min kommune medregner både ulykkes og indbo forsikring med, mens jeg har hørt om kommuner hvor de vidst kun medregner ulykkes.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-12-2016, 01:33   #4
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Har f.eks. selv oplevet at de i min kommune medregner både ulykkes og indbo forsikring med, mens jeg har hørt om kommuner hvor de vidst kun medregner ulykkes.
Det er min. 4 år siden jeg har søgt om enkeltydelse, men dengang medregnede min kommune ingen forsikringer overhovedet.

Af principafgørelsen i dit link fremgår det, at udgift til internet skal medregnes. Dejligt fremskridt.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-12-2016, 12:24   #5
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Det er min. 4 år siden jeg har søgt om enkeltydelse, men dengang medregnede min kommune ingen forsikringer overhovedet.

Af principafgørelsen i dit link fremgår det, at udgift til internet skal medregnes. Dejligt fremskridt.
Som sagt, det er forskelligt hvad de gør

I min kommune (Odense) medregner de vidst 169 kr i alt til mobil/internet.
Har ikke lige fået spurgt ind til, hvad der ligger bag det tal.
Kan vel i princippet være et mobil abbonnement med en masse data.

Hvis man bor et sted hvor det er begrænset hvilke forbindelser man kan få, og man derfor ikke kan få det så billigt som det tal ens kommune bruger, synes jeg man skal klage over afgørelsen.
Kunne være interessant at få specificeret om billigste løsning er den enkelte borgers billigste mulighed, eller bare en generel billig løsning
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-12-2016, 11:15   #6
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Kunne være interessant at få specificeret om billigste løsning er den enkelte borgers billigste mulighed, eller bare en generel billig løsning
Jeg mener at kunne huske, at jeg på et ansøgningsskema har set, at der stod "telefonabonnement" ved de udgifter, som de tager med i beregningen, og mens jeg havde fastnet fra KTAS var det den udgift jeg skrev på.
Så jeg vil da bestemt mene, at det er den billigst mulige abonnementspris, der skal med i beregningen.

Og eftersom udgiften til internet nu accepteres i beregningen, så må dette også omhandle den billigst mulige.

Hvis kommunen mener noget andet, og man får afslag af økonomiske årsager, så synes jeg bestemt man skal klage.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-12-2016, 12:41   #7
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Jeg mener at kunne huske, at jeg på et ansøgningsskema har set, at der stod "telefonabonnement" ved de udgifter, som de tager med i beregningen, og mens jeg havde fastnet fra KTAS var det den udgift jeg skrev på.
Så jeg vil da bestemt mene, at det er den billigst mulige abonnementspris, der skal med i beregningen.

Og eftersom udgiften til internet nu accepteres i beregningen, så må dette også omhandle den billigst mulige.

Hvis kommunen mener noget andet, og man får afslag af økonomiske årsager, så synes jeg bestemt man skal klage.
Det jeg mente var: Lad os sige at internet fra stofa er det billigste, og koster 100 kr om måneden (tilfældige tal). Men jeg kan ikke få stofa hvor jeg bor. Mit billigste alternativ er måske fullrate til 150 kr om måneden.
Skal de så medregne stofa til 100 kr eller fullrate til 150 kr?
For stofa er billigst, men da jeg ikke kan få stofa, er fullrate det billigste for mig?
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-12-2016, 23:36   #8
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Det jeg mente var: Lad os sige at internet fra stofa er det billigste, og koster 100 kr om måneden (tilfældige tal). Men jeg kan ikke få stofa hvor jeg bor. Mit billigste alternativ er måske fullrate til 150 kr om måneden.
Skal de så medregne stofa til 100 kr eller fullrate til 150 kr?
For stofa er billigst, men da jeg ikke kan få stofa, er fullrate det billigste for mig?
Det var lige præcis derfor jeg skrev:
"Så jeg vil da bestemt mene, at det er den billigst mulige abonnementspris, der skal med i beregningen"

I dit eksempel er det billige alternativ fra stofa ikke en mulighed, og derfor mener jeg, at de skal acceptere løsningen fra fullrate til 150 kr.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-12-2016, 23:43   #9
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Det var lige præcis derfor jeg skrev:
"Så jeg vil da bestemt mene, at det er den billigst mulige abonnementspris, der skal med i beregningen"

I dit eksempel er det billige alternativ fra stofa ikke en mulighed, og derfor mener jeg, at de skal acceptere løsningen fra fullrate til 150 kr.
Ah, troede du mente med "mulige" at det så var stofa i mit eksempel, fordi det så var baseret på det billigste der eksisterer

Men ja, principafgørelse ang om de skal medregne det billigste på markedet eller det billigste der kan fås på bopælen, ville være fantastisk.

Og så dukker et nyt scenarie op:
Hvis de bare medregner et mobil abbonnement med en masse data, så det også tæller for internet. Men den mobil man har, ikke er i stand til at gå på nettet. Så kan man vel kræve at de i stedet medregner mobil abb uden data + internet?
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-12-2016, 23:47   #10
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Og så dukker et nyt scenarie op:
Hvis de bare medregner et mobil abbonnement med en masse data, så det også tæller for internet. Men den mobil man har, ikke er i stand til at gå på nettet. Så kan man vel kræve at de i stedet medregner mobil abb uden data + internet?
Det skulle jeg mene.

Det har længe været tilfældet, at telefonabonnement skal medregnes, og nu er det så også blevet så internet skal medregnes.

Men jeg kan forestille mig, at de fleste kommuner har nogle helt faste takster de bruger, medmindre selvfølgelig at man har et billigere telefonabonnement/internet end deres faste takst.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:45.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension