K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-09-2016, 15:14   #1
Tigerdyret
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-07 2015
Indlæg: 7
Styrke: 0
Tigerdyret er ny på vejen
Hvor meget kan man få i boligstøtte?

Jeg får FTP efter 2003, og min mand er pensionist og får udbetalt lidt mindre end mig.

Jeg har været inde på borger.dk for at beregne evt. boligstøtte, hvis vi flytter i lejebolig. Jeg har taget udgangspunkt i en husleje på 6000 kr / måned. (Desværre laveste husleje i boligforeningerne her i området)

Jeg vil kunne få ca. 700 kr i boligstøtte.
Min mand vil kunne få ca. 1500 kr.

Kan det virkelig passe?
Jeg synes, at det virker underligt, at der er så stor forskel på beløbene.

Kan vi begge to få boligstøtte samtidig?

Jeg ved godt, at boligstøtte beregnes ud fra helt individuelle forhold, men hvad er jeres erfaringer? Hvad får I i boligstøtte?
Tigerdyret er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2016, 15:37   #2
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
det er fordi han får boligstøtte som dem før 2003 ( ftp.er )

og du får alm.boligsikring . Deri er forskellen ,

folkepensionster og ftp.er før 2003 har et andet system og kan få mere end ftp.efter 2003 . folkepensionster er det samme - altså folke pensionster der bliver det i dag .
det blev ændret i 2003 .

så det lyder rigtig nok . Uden at kende de nøjagtige tal

stribe ftp
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2016, 17:11   #3
Tigerdyret
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-07 2015
Indlæg: 7
Styrke: 0
Tigerdyret er ny på vejen
Hej stribe

Nedslående - men tak for svar :-)
Tigerdyret er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2016, 23:11   #4
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
Ja ved godt alle ik er enig med mig i de debatter.

Men jeh syns det er dyrt at blive 2. Trods der er 2 til husleje mv

Før da jeg var selv og enlig mor havde jeg langt langt større rådigheds beløb efter Alt var betalt. Havde næsten det samme i rådigheds beløb efter ALT var betalt. Som jeg får udbetalt nu. Hvor jeg få først skal bidrage og betale " private " regninger. Alle regninger halveres jo ik fordi man er 2

Men min indtægt gik drastisk ned .

Der er forskel på folk . Nogle mærker det mer end andre .

Mister man meget pga partners indtægt. Og havde børn med. Er det noget der kan mærkes.

Og ved godt den med kærlighed osv. Men det betaler bar ik ens regninger .

Vil råde jer til vær helt sikkert på hvilke konsekvenser det præcis har for jer

Så i ikke er i tvivl når første udbetaling kommer. Så der ikke kommer grimme overraskelser "

Nu er jeg heller ik spå kone . Men de skal jo til at forhandle / debattere. Om boligstøtten til ftp.er fØR 2003. Så det ka godt være der kommer mindre på et tidspunkt

Det er ik noget jeg med sikkerhed ved. Men de forventes at vil skære ned .

Så har i det i baghovedet at det KA ske. Ja så er i garderet - og ja det er ØV . MEN ingen ved noget med sikkerhed .


Ønsker jer al held og lykke

Mvh stribe ftp
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2016, 07:18   #5
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tigerdyret Se meddelelser
Jeg får FTP efter 2003, og min mand er pensionist og får udbetalt lidt mindre end mig.

Jeg har været inde på borger.dk for at beregne evt. boligstøtte, hvis vi flytter i lejebolig. Jeg har taget udgangspunkt i en husleje på 6000 kr / måned. (Desværre laveste husleje i boligforeningerne her i området)

Jeg vil kunne få ca. 700 kr i boligstøtte.
Min mand vil kunne få ca. 1500 kr.

Kan det virkelig passe?
Jeg synes, at det virker underligt, at der er så stor forskel på beløbene.

Kan vi begge to få boligstøtte samtidig?

Jeg ved godt, at boligstøtte beregnes ud fra helt individuelle forhold, men hvad er jeres erfaringer? Hvad får I i boligstøtte?
Der udbetales kun en boligstøtten, der laves en samlet beregning for jer begge.
Jeg har aldrig hørt om at der udbetales boligstøtten til hver person i husstanden.

Mvh. Susanne
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2016, 10:54   #6
Moreo
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2016
Indlæg: 120
Styrke: 9
Moreo er ny på vejen
Til Tigerdyret

Hvor syntes du at det er så nedslående?

For hvis I flytter i lejebolig, så er det jo blot din mand, der skal ansøge om boligydelse, og fluks, så er den højere boligstøtte i hus.
Moreo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2016, 16:04   #7
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Som Dinosaur skriver udregnes der en samlet beregning for jer begge, så det er ligegyldigt, hvem af jer, der søger.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2016, 21:20   #8
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Som Dinosaur skriver udregnes der en samlet beregning for jer begge, så det er ligegyldigt, hvem af jer, der søger.
Jeg er nu ikke helt sikker på at det er ligegyldigt hvem af dem der søger om boligstøtten.

Hvis man går ind på https://www.borger.dk/sider/boligstoette-soege.aspx så står der følgende:

Citat:
Hvis du er tilkendt førtidspension efter 1. januar 2003, skal du betale mindst 2.000 kr. om måneden af din husleje for at være berettiget til at få boligstøtte.
Du kan højst få i år 2016 Hvis der bor ingen eller op til 3 børn i boligen 3.515 kr. pr. md.

Citat:
Hvis du er folkepensionist, skal du betale mindst 1.334 kr. om måneden af din husleje for at være berettiget til at få boligstøtte.
Du kan højst få: i år 2016 Hvis der bor ingen eller op til 3 børn i boligen 3.760 kr. pr. md.
Citat:
Du kan måske få mere i boligstøtte

Hvis du bor i en bolig, der er anvist af kommunen
Hvis du, eller en anden i boligen, får døgnhjælp efter servicelovens §96
Hvis du, eller en anden i boligen, er stærkt bevægelseshæmmet, og boligen er tilpasset til det
Hvis begge beboere får tilskud ud fra regler samme regler, lyder det som om at det bedst kan svare sig at lade pensionisten ansøge om støtten, altså medmindre førtidspensionisten hører under reglerne for særlig boligstøtte i nederste citat.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-09-2016, 10:18   #9
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Det er længe siden jeg har brugt muligheden på borger.dk, med at beregne boligsikring, men så vidt jeg husker, så skal man også udfylde hvad de andre medlemmer af husstanden tjener, og om det f.eks. er løn eller pension.

Så jeg vil tro, at det er lige meget hvem der søger, men det mest nærliggende er vel, at det er den person, der står på lejekontrakten der søger.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-09-2016, 11:42   #10
Moreo
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2016
Indlæg: 120
Styrke: 9
Moreo er ny på vejen
Hvis en folkepensionist eller førtidspensionist med pension fra før 2003 bor sammen med en pensionist efter de nye 2003-regler, så er det vigtigt, hvis det er muligt, at de 2 førstnævnte ansøger om boligydelsen, da dette giver flere hundrede kroner mere end hvis FP efter den nye ordning står som ansøger.

Tigerdyret spørger: Kan vi begge to få boligstøtte samtidig?

Kun en person kan modtage boligstøtte til samme lejlighed. Dette fremgår jo også tydeligt, når du går ind og beregner din boligstøtte, idet du skal svare på om du bor alene og hvad ægtefælle eller samlever har af indkomst, hvilket du skriver at du har gjort. Så dit spørgsmål undrer mig.....
Moreo er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:39.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension