K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-09-2016, 13:25   #1
sisse-s
Sussie
 
Tilmeldingsdato: 23-09 2013
Lokation: horsens
Alder: 53
Indlæg: 5
Styrke: 0
sisse-s er ny på vejen
Gældsbevis

Hej.
Min datter står med en lejlighed på hånden, men kommunens forskellige instanser kan/vil ikke hjælpe. Så er mit spørgsmål. Hvis hun kan låne dem privat og underskriver et gældsbrev/Gældsbevis med månedlige afdrag, tager kommunen det så med i deres beregning som en udgift i fald at hun skal søge om økonomisk hjælp til noget ?
Mvh. Sussie.
sisse-s er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-09-2016, 21:29   #2
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af sisse-s Se meddelelser
Hej.
Min datter står med en lejlighed på hånden, men kommunens forskellige instanser kan/vil ikke hjælpe. Så er mit spørgsmål. Hvis hun kan låne dem privat og underskriver et gældsbrev/Gældsbevis med månedlige afdrag, tager kommunen det så med i deres beregning som en udgift i fald at hun skal søge om økonomisk hjælp til noget ?
Mvh. Sussie.
Det skal i nok ikke forvente.

Så vidt jeg ved, så er det kun kommunalt indskudslån, der tages med i beregningen ved f.eks. ansøgning om hjælp til enkeltydelse.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-09-2016, 22:16   #3
sisse-s
Sussie
 
Tilmeldingsdato: 23-09 2013
Lokation: horsens
Alder: 53
Indlæg: 5
Styrke: 0
sisse-s er ny på vejen
Okay. Tak. Det kan hun desværre ikke få da det er privat udlejer og hun ikke er fyldt 18 inden kontrakten skal underskrives. Derfor var tanken at låne privat ( hvis det da kan lade sig gøre ).
sisse-s er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-09-2016, 22:50   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Indskud til privatlejet kan søges efter denne i aktivloven:
"§ 85. Kommunen kan yde hjælp til en flytning, som forbedrer ansøgerens eller familiens bolig- eller erhvervsforhold, herunder en flytning, hvor der flyttes fra en bolig med en boligudgift, der ikke svarer til ansøgerens eller familiens økonomiske formåen, til en bolig med en lavere boligudgift. Det er en betingelse for hjælpen, at hverken ansøgeren eller ægtefællen har økonomisk mulighed for at betale udgifterne. "

http://www.socialjura.dk/content-sto...ktivlov/#c1039

Hvordan det fungerer mht hendes alder, det kan jeg dog ikke lige svare på
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-09-2016, 22:59   #5
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Et privat lån er lige så "retsgyldigt" som et via bank, her i Danmark.
Så reglerne er de samme så længe der er et gældsbevis (gerne underskrevet ved notar) og så længe lånets rente indberettes til skat af begge parter... der er tvangsrente på denne type lån i Danmark.

Men hvordan en sagsbehandler forstår denne del af lovgivningen... ja det er jo tvivlsomt om vedkommende overhovedet gør det.

Opdager lige af din datter ikke er myndig og således kan hun ikke selv underskrive gældsbrev.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-09-2016, 06:26   #6
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
hvis hun ikke er fyldt 18 er hendes underskrift ikke gyldig på legekontrakten

min pige lejet en lille lejlighed hos legerbo, hun bode der 14 dage og fik job i italien, jeg havde underskrevet sammen med hende, hun fik en flytte regning på 17000,- så jeg kontagtet llo, de skrev tl legerbo at hun som mindreåriet ,skal have en værge under statsamtet, forælder er ikke nok.

derfor fik hun hele sit indskud tilbage og skulle ikke betale noget.

bare noget at have i bagtanke.

og det er ikke fordi hun er i systemet, det gælder alle unge, tænker at et gældsbrev er samme ret
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-09-2016, 07:19   #7
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Din datter skal være fyldt 18 for at kunne underskrive en gyldig lejekontrakt.

Underskriver hun den som 17 åirg og ingen gør indsigelse er kontrakten dog gældende, når hun bliver 18.

Forældrene har jo forsørgerpligten til de unge fylder 18.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-09-2016, 07:43   #8
sisse-s
Sussie
 
Tilmeldingsdato: 23-09 2013
Lokation: horsens
Alder: 53
Indlæg: 5
Styrke: 0
sisse-s er ny på vejen
Tak for svar �� Hun fylder 18 d. 10/10 og lejekontrakten skal afleveres senest d. 20 sep. Med indflytning d. 1 nov. Er med på loven ang. Myndighed. Men er lidt låst fast ang. Lån netop pga hun er under 18 og skulle hun være fyldt 18 tvivler jeg på at banken vil låne hende uden en kautionist. Hvilket jeg ikke kan være. Hun vil komme til at modtage uddannelseydelse med tillæg. Ca. 7000 kr. Før skat. Med paragraf 34 kunne hin sagtens sidde i lejligheden. Da jeg snakkede med kommunen i går og sagde at det ender med at hun står på gaden da jeg også skal flytte både pga sygdom og kontanthjælpsloft var hendes svar at så var det en ny situation for min datter. Spurgte pænt hvorfor det skulle komme så langt ud. Svaret var at sådan varlandets love og regler. Jeg er dybt bekymret da hun endelig er ved at have styr på skolen og har planlagt en uddannelse efter flere år med mobning pga indlæringsvanskeligheder men systemet er ikke nemt at være oppe imod. Som jeg sagde til sagsbehandleren så har jeg ikke mulighed for at hjælpe hende økonomisk da jeg har været sygemeldt på kontanthjælp i 10 år hvilket man ikke bliver rig af. Er undtaget 225 timersreglen men bliver jo stadig ramt økonomisk. Så vi sidder fast. Omend til vi begge bliver smidt ud.
sisse-s er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-09-2016, 07:58   #9
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
hun kan godt låne af famlie og afdrage og gæld bevis er lige så godt som i banken for kommunen,

ang. lejlighed skriver hun under før hun bliver 18, hæfter hun ikke for det.

kan hun få §34 tænker der er jo også loft på hendes ydelse, md mindre du mener su
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-09-2016, 08:52   #10
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Ang hendes loft:
Hvis hun får 7069 kr før skat, er hendes loft 10.154 kr. (husk at aktivitetstillægget kræver at kommunen vurderer hende aktivitetsparat, og ikke uddannelsesparat)
Så hun kan MAKS få i alt 3085 kr i boligstøtte+§34.
Udover det, så kan §34 ikke betale for de første 2900 kr af hendes samlede boligudgifter.
(Samlede boligudgifter er husleje+vand+varme+el, minus alm boligstøtte)

Det sagt, så kan hun vidst først søge kh fra hun fylder 18 år. Så hvad skal hun leve for, indtil første udbetaling?

Du bør forresten kunne søge denne i starten, når loftet rammer:
"§ 81 a. Kommunen kan yde hjælp til rimeligt begrundede midlertidige huslejeudgifter til en person, der er udsættelsestruet på grund af huslejerestancer, hvis det på sigt kan forebygge, at personen udsættes af boligen. Kommunen kan betinge hjælpen af, at personen indgår en administrationsaftale, medvirker til fastsættelse af en plan for flytning til en mere passende bolig eller deltager i gældsrådgivning el.lign. Kommunen skal særlig rette hjælpen til børnefamilier og socialt udsatte borgere. Kommunen kan bestemme, at hjælpen udbetales direkte til udlejeren. Udgiften til hjælpen afholdes fuldt ud af kommunen, jf. § 99, stk. 2.

Stk. 2. Stk. 1 kan ikke anvendes til direkte at kompensere for økonomiske sanktioner givet efter denne eller anden lovgivning vedrørende forsørgelsesgrundlaget.

Stk. 3. Hjælp efter stk. 1 kan kun ydes, hvis personen ikke har økonomisk mulighed for at betale huslejeudgifterne."

(aktivloven http://www.socialjura.dk/content-sto...ktivlov/#c1039 )

Sidst redigeret af MistyMiss; 06-09-2016 kl. 09:02.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:22.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension