K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-04-2016, 21:47   #1
rødhals
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2016
Indlæg: 1
Styrke: 0
rødhals er ny på vejen
Jobcentret - hvad må de, god forvaltningsskik?

Kære allesammen

Hermed mit første indlæg på K10. Jeg håber at det bliver taget vel imod.

Jeg har et par spørgsmål til Jobcentrets behandling af min sag, som jeg håber at I kan hjælpe mig med at svare på.

Jeg har de sidste 10 år været på kontanthjælp. Jeg bliver jævnligt indkaldt til samtaler på kommunen (kontaktforløb og individuel jobsamtale) i medfør af Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 15. Jeg går ud fra at formålet hermed er, at jeg skal komme i ordinær beskæftigelse. Problemet er blot det, at min praktiserende læge i en generel helbredsattest har skrevet, at jeg ikke kan komme i ordinær beskæftigelse af forskellige årsager.

Ved den sidste samtale på Jobcentret havde en lægekonsulent vurderet, at der skulle indhentes to speciallægeerklæringer. Disse erklæringer blev lavet. I den ene erklæring skriver en psykiater, at mine problemer (angst, depression) har antaget et vist kronisk præg. Modsat skriver han, at behandlingsmulighederne i forhold til min angst nærmest ikke er forsøgt, og han foreslår på den baggrund psykoterapi og medicin.

Sagsbehandleren vil nu afvente at disse behandlingsmuligheder bliver udtømt. Jeg er blevet henvist fra min læge til psykolog og har fået antidepressiva. Der er 4 måneders ventetid på psykologtiden.

Spørgsmål
1. Må sagsbehandleren godt afvente den psykologiske behandling, som bliver foreslået i speciallægeerklæringen, før han iværksætter en arbejdsprøvning? Dvs. 4 måneder + 12 gange psykoterapi på henvisningen.
2. Er det god forvaltningsskik, når sagsbehandleren i et svar på min mail blot skriver alt i "overskriften" på mailen, men ikke fx skriver: "Kære X," og så svarer på mailen, som almindelige mennesker ville gøre?
3. Kan kommunen blive ved med at fastholde mig på kontanthjælp med henblik på at komme i ordinær beskæftigelse, når:

a) Den ene speciallægeerklæring fastslår, at jeg har et skånebehov pga. dårlig ryg og problemer med min skulder.
b) Den anden speciallægeerklæring fastslår, at mine problemer med angst har antaget et vist kronisk præg.
c) Min praktiserende læge i en generel helbredsattest skriver, at jeg ikke kan opnå ordinær beskæftigelse

4. Burde kommunen ikke forelægge sagen for rehabiliteringsteamet?

Med venlig hilsen
Rødhals
rødhals er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-04-2016, 22:46   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Velkommen til..

1) Ja da en arbejdsprøvning vil være mere eller mindre nytteløs da du stadig er under behandling...man vil med andre ord ikke kunne få et ordentligt indblik i hvad du kan og ikke kan....altså hvis den behandling skulle virke..

2) Nej det er ikke god forvaltningsskik..

3) Ja da de ikke rigtig vil kunne have nogen forudsætning for at visitere dig til noget andet..

Først når din behandling er overstået eller det vises sig at der ikke er nogen behandling mere ja så bær de visitere dig videre....først arbejdsprøvning of når man finder ud af din arbejdsevne ja så kan de visitere dig videre til revalidering, ressourceforløb, fleksjob eller pension..

Din sag bliver først forlagt rehabiliteringsteamet når du er i målgruppen for ressourceforløb, fleksjob eller pension..

Det at det altid er med henblik på ordinær arbejde...ja sådan gør de lige indtil de ser at din tilstand er kronisk og der ikke er flere behandlingsmuligheder..

Håber det svare på dine spørgsmål...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-04-2016, 23:18   #3
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Det har Ikke noget formål at forelæggelse sagen for rehabiliterings teamet før du er færdigbehandlet.
Sagen er for nuværende ikke belyst nok til at kende din mulige rest-arbejdsevne.

Hvor sagsbehandleren skriver i mailen sorterer vist under almindelig smag og behag og kan ikke puttes ind under princippet for god forvaltningsskik.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-04-2016, 16:02   #4
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Her kommer nogle links som omhandler god forvaltningsskik og måden myndigheder svarer borgerne på når de stiller spørgsmål..

http://beretning2010.ombudsmanden.dk/artikler/artikel1/

http://www.ombudsmanden.dk/om/ombuds...valtningsskik/

http://xn--dkpblokken-35a.dk/?p=1314

http://intranet.vardekommune.dk/medi...tningsskik.pdf

http://www.statensnet.dk/pligtarkiv/...id=10&iarkiv=1

At blot skrive et svar i en overskrift...ja det kommer vist ikke ind under det at svarer en borger på en høflig og korrekt måde..en måde som borgeren kan forholde sig til...som der står om god forvaltningsskik..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:01.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension