K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-04-2016, 14:41   #1
Vildkanin
med på en kigger på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2014
Indlæg: 12
Styrke: 10
Vildkanin er ny på vejen
KH, flyt og manglende overblik. Hjælp?

Hvordan forebereder jeg bedst at få flyttet min sag med til ny kommune ?
Det er mit overordnede spørgsmål. Jeg håber der er nogle venlige sjæle der vil læse med og give råd og vejledning.

Jeg er på kontanthjælp, men vurderet ikke-arbejdsparat, jeg kan ikke huske hvad det hedder specifikt, men går ud fra det er den de så kalder aktiveringsparat. Jeg er i kategori 2, altså ikke ved at være i nærheden af jobparat.
(jeg har forgæves forsøgt at finde en kopi af det hende på jobcenteret viste mig i sin tid, desværre ikke heldig. Det er den kategori der er lige før stofmisbruger, indlagt på psykiatrisk, boligløs osv Ja mærkeligt nok huskede jeg den kategori, nok fordi jeg i perioder har været tæt på indlæggelse)

Jeg skal flytte fra kommune A til kommune B , den 15 juni får jeg adgang til den nye lejlighed og min nuværende er opsagt per 15 juli.Så officielt flytter jeg 1 juli. Jeg har hele 14 dage alene mand til at få sat min nuværende lejlighed i stand, så det er heldigvis ok. Maling & rengøring. Jeg arbejder ikke så hurtigt og da jeg samtidig skal pakke ny lejlighed ud og vurdere evt mangler i den nye bolig, passer det perfekt at jeg har god tid.

Jeg har lidt svært ved at overskue mange af de praktiske ting så beder derfor jer kyndige mennesker om hjælp til hvad jeg skal gøre hvornår. Jeg vil bruge denne tråd som en slags tjeck-liste , så det hele er mere overskueligt. Jeg har problemer med hukommelse og til tider koncentrationen så derfor dette "skæren ud i pap".

Indtil videre har jeg styr på:

-At jeg skal søge indskud i den nye kommune B ,

-At jeg skal søge hjælp til flytning som enkelt/engangsydelse i nuværende kommune A.

- jeg tænker at jeg skal bede om aktindsigt ? jeg har læst flere gange at i rådgiver at man skal få en kopi af det hele så man kan "hjælpe" den nye kommune på vej, som "bevis" på hvad der allerede er blevet vurderet i min sag.

Jeg er meget nervøs for om jeg kan få lov til at låne hjælp eller få hjælp til flyt (engangsydelse) , men ved at der er "pligt" til at jeg kan få indskud i den nye kommune.
Jeg har aftale om at der kommer en flyttemand i næste uge og vurderer mit flyttelæs og giver en pris så jeg kan få skrevet ansøgningen til engangsydelse.

Jeg læser mig til at flere får afslag fordi det ikke er "godt nok begrundet" .
Lidt om min aktuelle flytte sag:
Jeg flytter da min datter har fået plads på et gymnasie langt væk. Det var en sats om hun kom ind, hun søgte naturligvis også lokalt. Nødløsningen er at hun har søgt plads på et skolehjem men har ikke fået plads endnu. De lovede at der nok dukker noget op inden august. På længere sigt med min kontanthjælp er der dog ikke udsigt at det er en holdbar løsning at jeg skal bo langt væk OG betale skolehjem. Så derfor handlede jeg hurtigt og aktiverede min venteplads hos boligselskabet hvor jeg stod passiv. Nu små 2 uger efter står jeg med 2 tilbud, nu har jeg en kontrakt og ser den store uoverskuelige kalender foran mig. Jeg flytter i allerhøjeste grad også fordi jeg jo 100% godt ved nu at jeg på kontanthjælp som enligforsørger mister stort set hele min boligsikring til efteråret. Den nye bolig er lidt mindre og meget billigere.

Så hvad skal jeg mon skrive så jeg har gode chancer for at få den enkeltydelse ? jeg betaler den gerne tilbage, det er jo ikke det store problem. Hvis jeg ender med ikke at få den må jeg tale med min bank. Eller i værste fald tage et mindre "quicklån" . Jeg har ingen anden familie mere der kan hjælpe, da jeg er enke.

Puha tja , mit overordnede spørgsmål : hvor meget skal jeg involvere min nuværende kommune i flytteriet ud over at søge om engangsydelse og bede om aktindsigt ? Hvordan sikrer jeg bedst at det hele funker... ?
Jeg har et eller andet sted behov for støtte og sikkerhed at når jeg kommer dumpende hos den nye kommune, at der på en måde allerede er etableret en kontakt, hvordan gør jeg det ? Jeg har pt ingen vejleder på jobcentret i min nuværende kommune, jeg skulle få en ny da jeg ved sidste samtale i hm januar/februar jo overgik fra deres forkert vurderede "jobparat" til kategori 2 aktiveringsparat, hende jeg talte med havde jeg talt med 2 gange i alt. Jeg har aldrig snakket med andre fra kommunen. Skal jeg rykke dem for at få en vejleder fordi jeg har brug for hjælp til alt det her ?? Jeg har brug for at høre om jeres erfaringer derude. Da jeg er bange for at forsinke eller ødelægge noget i min sag hvis jeg bare "antager at de er til for at hjælpe" og så kommer anstigende i de sidste uger inden flyt. Vi rammer sommerferien og ja min lange årige erfaring med alt offentligt siger mig at det helt sikkert kan forsinke noget , selv om de siger at det gør det ikke og man har 14 dages svartid osv. Jeg tror ikke tingene bliver nemmere fremover med alle de planlagte stramninger. puh.

Sidst redigeret af Vildkanin; 07-04-2016 kl. 14:45.
Vildkanin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2016, 17:57   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Aktindsigt er en rigtig god ting inden du flytter fra kommunen...sådan at du selv har alle papirer...og dermed vil kunne give dem til den nye kommune...

Husk at bede om aktindsigt skriftligt sådan at du har dokumentation på hvornår du har søgt..

Det med at du flytter efter din datter pga skift af skole eller bare en ny skole....den tæller næppe som begrundelse for at flytte....det har vi lige set af en anden sag herinde...

Men hvis du flytter og dermed får en billigere husleje...ja det er en rigtig god grund...så det er nok det skal du køre på...

Håber der kommer andre med råd til dine andre spørgsmål..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2016, 18:05   #3
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Hmm læste lige i en principafgørelse.
De skriver "Af loven fremgår tre tilfælde, hvor kommunen kan give afslag, selvom man opfylder betingelserne for lånet. Blandt disse er den situation, hvor man efter en samlet vurdering ikke har behov for lånet, herunder hvis man i forvejen bor i et tidsubegrænset lejemål i en fuldt tilfredsstillende bolig inden for samme kommune eller byområde.

Ved vurderingen af, om to boliger ligger inden for samme byområde, kan der blandt andet lægges vægt på mulighederne for offentlig transport, transporttid, samt det almindelige bosætningsmønster i et område. F.eks. må København og Frederiksberg Kommuner og i et vist omfang tilgrænsende kommuner opfattes som et sammenhængende byområde."

Som jeg forstår det skal de kun se på rimeligheden i tidligere bolig, hvis ny bolig er i samme komme/område.

Fra sag nr 1 i denne: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=175956

Ved ikke om det eksempel webmaster nævner, var en der ikke flyttede langt nok væk, og de netop derfor kiggede på rimelighed/grund til at flytte
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2016, 18:41   #4
Vildkanin
med på en kigger på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2014
Indlæg: 12
Styrke: 10
Vildkanin er ny på vejen
Så det at hun bor hjemme, at jeg er hendes værge og hun er mindreårig osv er ikke grund nok til at de ville låne mig penge til at vi sammen kan flytte tættere på hendes uddannelsessted ..? det stiller jo hendes mulighed for at fastholde sin uddannelse bedre. Meget mærkeligt, men du har jo sikkert ret.


Ja den kommende bolig er billigere, det er en lille 2 værelses.
Jeg gætter på at jeg ikke bør komme ind på at de fjerner min boligsikring næsten helt og at det er en grund til alt det flytterod nu , for det ved de jo godt selv. Men måske ville det vise at man rent faktisk tænker sig om og tog ansvar for sit liv , men er bange for at alt åbenbart bliver tolket forkert. Som at man jo derfor sagtens kan klare sig selv ,hvis man har overskud til at tænke mere end 2 måneder forud jeg kommer aldrig til at forstå det offentlige på det område. Jo jo. tak for input , webmaster.

og Har du evt link til den anden sag du omtaler ?

Hmm det lyder som om jeg næsten bør overveje at spare mig alt det ansøgeri så og så nøjes med pligt indskudslånet.
Vildkanin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2016, 18:49   #5
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Det koster ikke noget at søge.

Jeg tænker også at du skal gå efter at du ikke vil have råd til at blive i din nuværende bolig på sigt, da du mister en stor del af din boligsikring pga både kontanthjælpsloftet.. men også når din snart 18-årige datter flytter hjemmefra, og derfor er nødt til at finde noget mindre og billigere mens tid er.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2016, 19:02   #6
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Korrekt @Pip...det er nemlig lige det man bør bruge...

Du bør netop bruge det at du ikke vil kunne blive siddende i din nuværende lejlighed og at du har været forudseende ved at finde en meget billigere lejlighed....en lejlighed som du kan sidde økonomisk i....når og hvis din datter flytter...

Du har dermed formindsket dine leveomkostninger...hvilket er godt når man har med en kommune at gøre..

Så dette vil gøre at du har en god grund til at få det boligindskudslån..

Nej jeg kan ikke lige finde linket...det var en herinde som stod i nogenlunde samme situation som dig der nævnte det...

Er rørende enig...det vil gøre det hele meget nemmere og bedre hvis din datter kan få uddannelse og dermed kunne klare sig osv...men desværre ser kommunerne det ikke altid på samme måde som alm mennesker...

Med hensyn til den engangsydelse....ja så koster det som @Pip skriver....ikke noget at søge det....personligt ville jeg gøre det...det værste der kan ske er at du får et nej...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2016, 20:00   #7
Vildkanin
med på en kigger på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2014
Indlæg: 12
Styrke: 10
Vildkanin er ny på vejen
Der var en ting jeg vidste jeg havde glemt, mon ikke der dukker flere op:

Den lejebolig jeg sidder i, der lagde jeg selv indskuddet. Jeg håber selvfølgelig at der bliver lidt kr til overs og det hele ikke ryger på "mærkelige renoverings arbejder". Så kunne jeg også tilbagebetale evt flytning eller det køleskab jeg skal ud at købe osv... Her gælder jo det sædvanlige at man må ikke have over 10.000 i formue og hvis jeg får mere så skal jeg leve de par dage/den uge af det.
Plejer man bare at meddele det kommunen, at der kommer
X antal kr og så udbetaler de bare x dage mindre eller hvordan, hvis nogen af jer ved det ?

Og tak for tilliden, jeg har bare let ved at lade mig vippe af pinden med den slags fordi jeg er så vant til afslag.
Vildkanin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2016, 20:17   #8
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
De regler ang de 10.000 kr man må have når man er på kontanthjælp....der er noget om at man godt må bruge penge på nødvendige boligforbedringer...

Se §14 her https://www.retsinformation.dk/Forms...e-b5f63b942543

Køleskab osv må da gå under nødvendige ting i boligen..for at kunne bevare eller opnå en nødvendig boligstandard...

Du ved det sikkert...men skriv på listen at du skal huske at melde flytning på folkeregistret..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2016, 22:08   #9
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Når du har betalt indskud må det være en almen bolig du bor i.

Så skal du tjekke om det er A- eller B-ordning i forhold til istandsættelse.

Ved A-ordning vil udlejer overtage en andel af normalistandsættelsen løbende, så man efter lidt over 8 år ikke kommer til at betale andet end evt misligholdelse.

Ved B-ordning bliver der løbende overført et beløb på en vedligeholdelseskonto, som man kan male osv for, så man kan sørge for at aflevere det normalistandssat. Men den konto bliver spærret når man siger op, så man skal sørge for at have hentet ud til maling osv inden.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2016, 23:08   #10
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Ved B-ordning bliver der løbende overført et beløb på en vedligeholdelseskonto, som man kan male osv for, så man kan sørge for at aflevere det normalistandssat. Men den konto bliver spærret når man siger op, så man skal sørge for at have hentet ud til maling osv inden.
Jeg vil blot gøre opmærksom på, at man først får pengene udbetalt når arbejdet er udført og godkendt.

Sådan har B-ordningen fungeret de steder jeg har boet.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:00.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension