K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-04-2016, 15:37   #1
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
Må igen droppe uddannelse. Nu med kronisk angst. Hvad kan jeg forvente af kommunen?

Hej med jer

Jeg er startet på en videregående uddannelse i februar, indtil angst og stress tog over, og jeg er nu sygemeldt via egen læge på ubestemt tid. Jeg modtager handicap su og almindelig su, i hvert fald indtil september hvor uddannelsen starter igen. Jeg er startet hos en psykoterapeut, og er måske klar til uddannelse igen til september, selvom jeg ikke rigtigt tror på at jeg kommer tilbage til studiet.

I december sidste år, flyttede jeg fra en anden kommune, hvor jeg i en del år var på kontanthjælp on and off, men har udelukkende været på kontanthjælp fra sommeren 2014 til december 2015 hvor jeg flyttede til min nye kommune, fik kontanthjælp 1 måned, og startede så uddannelse 1 februar.

Min sag fra den gamle kommune er langvarig og kompleks og det samme er min sygdomshistorie. Igennem den gamle kommune har jeg været i utallige praktikker, i løntilskud i 3 mdr, masser af stress/angstkurser, i voksenlære som kok, trænet med en tilknyttet fysioterepeaut igennem 1 år, jeg har været til psykiater igennem 1 år og fået diagnosen svær, blandet kronisk angst, helbredsangst og til tider agorafobisk angst (steder med mange mennesker). Udover det er der en diskusprolaps, irritabel tyktarm og høje levertal af glutenholdige fødevarer. Men jeg klager ikke Psykiateren anbefalede et forløb hos en psykolog der arbejde med psykoterapi, for at jeg kunne opnå lindring og støtte. Jeg læste desværre forkert da jeg fandt en behandler her i min nye kommune som "blot" er uddannet psykoterapeut og ikke psykolog, selvom jeg er sikker på at hun vil kunne hjælpe mig rigtigt meget, da hun er meget tryghedsskabende, og arbejder med åndedrag, stress og generelt meget med kroppen. Hun har mange års erfaring og arbejder for forskellige kommuner, så jeg håber ikke at de bliver et problem at hun ikke er psykolog, når og hvis jeg skal igennem det kommunale system igen, igen, igen.

Jeg har prøvet at tage en HF 3 gange, jeg har prøvet at tage en uddannelse som butiksslagter, kok, og nu min sidste uddannelse som også er indenfor fødevarer, som er det område der interesserer mig mest, selvom jeg efterhånden er ved at opgive håbet om at jeg nogensinde kommer til at arbejde indenfor dette område, eller kommer til at tage en uddannelse.

Jeg bor pt. på den skole hvor jeg studerer, og står helt fremme i køen til en ungdomsbolig (som jeg dog mister når jeg sandsynligvis må smide håndklædet i ringen og melde mig helt fra uddannelsen) og er så boligløs. Hvis jeg bor i en af ungdomsboligerne i 2 år, rykker jeg op på en intern venteliste i det største boligselskab i den kommune jeg er flyttet til, så
jeg vil gøre alt for at jeg kan opspare de her to års anciennitet.

Har i nogen idé om hvad der kommer til at ske, når/hvis jeg melder mig ud af uddannelsen og overgår til kontanthjælp?

Jeg har talt med min nye kommune i Borgerservice, og de ved godt at der er en stor sandsynlighed for at jeg må opgive uddannelsen og søge kontanthjælp. Jeg forklarede dem min sag fra min tidligere kommune og de svarede at når jeg er blevet registreret i deres system, vil de indhente sagsakterne fra min gamle kommune. Jeg forklarede dem at jeg ikke vil kunne holde til at gå en masse år i ressourceforløb og have endnu en lang periode med dårlig økonomi (jeg har en lang og grundig udtalelse fra psykiateren der taler om at jeg er belastet om uvisheden om min fremtidige forsørgelsesmæssige/beskæftigelsesmæssige situation, nov 2015 og skriver videre at jeg vil bedst kunne opnå en hel eller delvis selvforsørgende position på sigt, såfremt jeg støttes praktisk, pædagogisk og økonomisk i forhold til at gennemføre en passende og afgrænset erhvervsuddannelse).

Borgerservice i den nye kommune, kunne ikke svare mig på hvad der ville komme til at ske, da de jo ikke har papirene fra den gamle kommune. Fair nok, jeg prøver bare at forberede mig på hvad der sandsynligvis kommer til at ske med mig, når/hvis jeg melder mig ud af uddannelsen og igen er i det kommunale system.

Er der nogle der har et realistisk bud?

Min nye kommune ligger åbenbart i bunden, mht. antal af revalideringer pr. år, men jeg har tænkt mig at søge alligevel.

Sidst redigeret af Desmond007; 06-04-2016 kl. 16:13.
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2016, 16:47   #2
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
Jeg ved at det er svært at spå om hvad der vil ske med min sag, når og hvis jeg ryger i det kommunale system igen, men er der nogle som vil forsøge at komme med et bud? Er ressourceforløb det mest realistiske i mit tilfælde? Revalidering? Førtidspension?

Det skal lige siges, at jeg har været igennem jobafklaringsforløb i den gamle kommune.
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2016, 17:06   #3
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Har du på nogen måde mulighed for at få en/den "srøtte", du måske mangler her og nu, så du kan fortsætte din uddannelse?
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2016, 17:50   #4
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Har du på nogen måde mulighed for at få en/den "srøtte", du måske mangler her og nu, så du kan fortsætte din uddannelse?
Jeg har vist fået alt den støtte man kan få. Har fået betalt bøger af den gamle kommune, får handicap tillæg og er sygemeldt på ubestemt tid og fortsætter med su og handicaptillæg. Er lige startet hos en dygtig psykoterapeut og træner
Fitness som begge dele hjælper mig og er lige nu den bedste hjælp jeg kan give
mig selv.

Kan man søge førtidspension når man modtager su, for jeg har prøvet alt nu for at blive selvforsørgende og jeg må nok bare acceptere at jeg ikke kan tage en uddannelse, og så er revalidering irrelevant.
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2016, 18:49   #5
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Der er næppe nogen som vil kunne give et realistisk bud på hvad der evt kan ske i din sag...

Det er simpelthen for svært i dagens danmark...hvis man ikke kender sagen indgående..

Det er dog rigtig svært at få en førtidspension uden først at skulle igennem et eller flere...alt efter alder...ressourceforløb...

Når det er sagt ja så kan det godt lade sig gøre...men det er svært...

Du kan ALTID selv søge en førtidspension efter §17 stk 2 i lov om social pension....du kan selv finde linket til loven under nyttige links her på siden...linket dertil er i min signatur...

Går der for lang tid inden din nye kommune henter dien papirer ja så kan du evt selv søge aktindsigt i din gamle kommune og så selv aflevere papirerne på din nye kommune...

Søger du aktindsigt i din gamle kommune så gør det skriftligt således at du har dokumentation for hvornår du har søgt...

Du skal have den aktindsigt inden for 10 kalender dage eller 7 arbejdsdage....og kan dette ikke lade sig gøre så skal kommunen skrive til dig hvorfor og hvornår du så kan forvente den...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2016, 19:18   #6
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Der er næppe nogen som vil kunne give et realistisk bud på hvad der evt kan ske i din sag...

Det er simpelthen for svært i dagens danmark...hvis man ikke kender sagen indgående..

Det er dog rigtig svært at få en førtidspension uden først at skulle igennem et eller flere...alt efter alder...ressourceforløb...

Når det er sagt ja så kan det godt lade sig gøre...men det er svært...

Du kan ALTID selv søge en førtidspension efter §17 stk 2 i lov om social pension....du kan selv finde linket til loven under nyttige links her på siden...linket dertil er i min signatur...

Går der for lang tid inden din nye kommune henter dien papirer ja så kan du evt selv søge aktindsigt i din gamle kommune og så selv aflevere papirerne på din nye kommune...

Søger du aktindsigt i din gamle kommune så gør det skriftligt således at du har dokumentation for hvornår du har søgt...

Du skal have den aktindsigt inden for 10 kalender dage eller 7 arbejdsdage....og kan dette ikke lade sig gøre så skal kommunen skrive til dig hvorfor og hvornår du så kan forvente den...
Jah, jeg havde nu også på fornemmeren at det ville være umuligt at sige noget om det videre forløb i min sag. Vist noget med at kommunerne fortolker lovene på forskellige måder, ikke sandt?

Jeg vil søge om førtidspension på det foreliggende grundlag. Skal jeg skrive at de skal hente sagen fra min gamle kommune, både mails, notater etc. og skal jeg oplyse dem navn og adresse på psykiatere, hospitaler, læger mm., eller er det altsammen noget de selv finder frem til?
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2016, 20:11   #7
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Det er kommunens opgave at indhente de ting der ligger i sagen...

Det vil sikkert være en rigtig god ide at lige vente med at søge pension på det foreliggende grundlag....indtil du ved at kommunen har indhentet din sag fra den gamle kommune....eller hvis du selv søger aktindsigt der og aflevere papirerne på den nye kommune...

Men det er kommunens opgave at indhente de ting den skal bruge...det kan dog nogle gange tage lidt tid før de gør dette...og der kan man måske speede sagen lidt op ved at selv søge den aktindsigt i gammel kommune...

EDIT

Glemte at skrive at du også selv kan søge aktindsigt hos de læger du har været omkring...sådan at du også kan aflevere disse papirer..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-04-2016, 11:30   #8
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
Tusinde tak for de gode råd
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:50.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension