K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-11-2007, 17:04   #1
Lis
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 20-11 2007
Lokation: Århus
Indlæg: 22
Styrke: 17
Lis er ny på vejen
Question Fleksydelse

Jeg har en mand på 59 år (60 år sidst i nov.). Han har et fleksjob hos Århus Kommune. Han har for 5 md. siden fået en stor rygoperation, der krævede 3 md. sygemelding.

Ca. 3 uger før sygemeldingen udløb fik han en blodprop i hjernen med vejrtrækningsstop til følge. Han fik ikke nok ilt til hjernen. Dette har medført en hjerneskade. Han er i øjeblikket på Hammel neurocenter til optræning. Og det går stille og roligt fremad - han er i rimelig fysisk form, og kan fungere helt OK rent fysisk.

Men hukommelsen og humøret samt initiativet kniber det med.
Og Hammel Neurocenter har sendt erklæring til hans arbejdsplads om
- at det på nuværende tidspunkt ikke er muligt at udtale sig om han vil kunne genoptage sit arbejde i normalt omfang
- at det ikke er muligt at sige, hvornår han kan indgå i arbejdsprøvning
- at det kan vare flere måneder før han er igennem det nuværende forløb

Min mand har nu fået brev om påtænkt afskedigelse fra arbejdsgiveren (kommunen).
Der står heri, at hvis han har bemærkninger til den påtænkte afskedigelse, skal sådanne være indsendt inden den 27. nov.

Men så er det jeg spørger om, hvad kunne han komme med af bemærkninger, han ved jo ingenting, og kan i øjeblikket heller ikke tænke fremadrettet.

Hvordan er hans rettigheder nu. Hans sagsbehandler i fleksgruppen siger, at hun ikke er sagsbehandler for ham nu. Det er en sagsbehandler i dagpengeafdelingen fordi han er sygemeldt.

Her kommer det endelige spørgsmål faktisk:

Han kan ikke få fleksydelse som 60-årig, da han er sygemeldt. Kan han så få sine indbetalte bidrag tilbagebetalt.

Jeg er totalt "på herrens mark" i dette - og ved simpelthen ikke hvor jeg skal henvende mig. Han er ikke i HK - da man i starten sagde til fleksjobbere, at de ikke skulle melde sig i HK, da de jo ikke var til rådighed for arbejdsmarkedet.

Jeg aner ikke, om han skal have sygedagpenge - ny visitation til fleksjob - eller der skal søges førtidspension................
Lis er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2007, 17:14   #2
helle4
Skal snart betale husleje på K10
 
helle4s avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-08 2006
Indlæg: 735
Styrke: 19
helle4 er ved at flytte ind på K10helle4 er ved at flytte ind på K10
sikke en historie

hejsa, arme Jer, jeg er sikker på nogen herinde kan hjælpe jer, men ellers så kontakt: SR Bistand, De er gode og er selv ansat i systemet. Håber det bedste for Jer 2 Helle
helle4 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2007, 17:42   #3
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Kære Lis

Føler med dig....

Jeg er ikke sikker, men måske kan du prøve at henvende dig til Ydelsescenter, hvis du ikke allerede har prøvet det. De udbetaler f.eks. sygedagpenge. Jeg fandt en link til Ydelsescentre i Århus:
http://www.aarhuskommune.dk/view/bor...?_page=2937105

Jeg tænkte også lidt på, om din mand får noget pensionsordning fra arbejdspladsen? Du nævnte, han arbejder for Århus Kommune. Jeg arbejder f.eks. for Københavns Kommune og her får vi pensionsordning fra SamPension, jeg mener, de kan gå ind og hjælpe og vejlede, hvis noget går galt.

Håber vi kan hjælpe dig på vejen herinde.... kram herfra.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-11-2007, 00:54   #4
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Hej Lis


Sikke en masse problemer du og din mand har at slås med.

Jeg vil gerne prøve at besvare nogle af dine spørgsmål bedst muligt.

Kommunen skal (skulle have) foretaget en sygedagpengeopfølgning på din mand og samtidig løbende opdatere hans ressourceprofil med de nye oplysninger.

Med hensyn til kommentarer til opsigelsen synes jeg, du skal kontakte personalekontoret skriftligt og skrive til dem, at din mand ikke har mulighed for at kommentere opsigelsen pga. hans helbred. Du kan evt. kontakte en jobkonsulent eller sagsbehandler i jobcentret (som har opdateret ressourceprofilen).

Mht. fleksydelsesbidrag må jeg blive dig svar skyldig, men jeg synes, du skal skrive til kommunen og spørge om det.

Hvis du mener, at din mand aldrig kommer i arbejde igen, er det en god ide at søge førtidspension.

Din tvivl om, hvad der skal ske, burde være afklaret i en opdateret ressourceprofil.

Du skal forlange, at hans ressourceprofil opdateres. Det er vigtigt.

Sygedagpengeopfølgningen, som også indgår i ressourceprofilen, skal også dokumentere, hvad kommunen planlægger om fremtiden.

Mht. om du har fuldmagt til at tage dig af din mands sag, skal du nok også lige have på det rene med din mand. Det ville være naturligt, hvis du fik det, som det ser ud lige nu.

Du er meget velkommen til at skrive igen, hvis der er noget, du ikke forstår.

Håber, det hjalp lidt.

Men ressourceprofil og sygedagpengeopfølgningsplan er vigtige.

Og det er også vigtigt at skrive til kommunen i stedet for at ringe.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-11-2007, 11:20   #5
paula
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-01 2006
Lokation: København
Indlæg: 31
Styrke: 19
paula er ny på vejen
Hej Lis

Jeg mener ikke man behøver at have været i arbejde forud for at få fleksydelse, læs paragraf 17, stk. 2 i fleksyddelsesloven, som jeg har kopieret herunder, dagpenge tæller med i beregningen af fleksydelsens størelse. Du kan læse mere på arbejdsdirektoratets hjemmeside.


”§ 17. Fleksydelsen udgør årligt et beløb, der svarer til 91 pct. af dagpengenes højeste beløb beregnet på årsbasis, jf. lov om sygedagpenge. Beløbet afrundes til nærmeste hele kronebeløb, der er deleligt med 12.
Stk. 2. Fleksydelsen efter stk. 1 kan højst udgøre et beløb, der svarer til den indtægt, som den visiterede person har
1) haft som lønindtægt i fleksjob,
2) haft i selvstændig erhvervsindtægt efter § 75 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
3) modtaget i dagpenge efter lov om sygedagpenge eller lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel,
4) modtaget i ledighedsydelse efter § 74 i lov om aktiv socialpolitik,
5) modtaget i kontanthjælp efter § 11 i lov om aktiv socialpolitik eller
6) modtaget i særlig ydelse efter § 74 i i lov om aktiv socialpolitik.
Stk. 3. Fleksydelsen beregnes på baggrund af et gennemsnit af indtægten, jf. stk. 2, nr. 1 og 3-6, i de forudgående 12 måneder. Beregningen af fleksydelse på grundlag af indtægter efter stk. 2, nr. 4-6, sker på baggrund af indtægten før fradrag for pensioner og arbejde. Direktøren for Arbejdsdirektoratet fastsætter regler for beregningen af fleksydelsen på baggrund af perioder med indtægt ved selvstændig erhvervsvirksomhed efter § 75 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Stk. 4. Fleksydelsen efter stk. 3 afrundes til nærmeste hele kronebeløb.
Stk. 5. Det beløb, der følger af stk. 3, reguleres en gang om året pr. den første mandag i januar med en procentsats svarende til satsreguleringsprocenten efter lov om en satsreguleringsprocent. Det regulerede beløb afrundes til nærmeste hele kronebeløb.
Stk. 6. Fleksydelse udbetales efter, at der er foretaget fradrag for pensionsordninger, jf. § 18, og fradrag på grund af erhvervsarbejde, jf. § 20. ]
paula er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-11-2007, 11:26   #6
Lis
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 20-11 2007
Lokation: Århus
Indlæg: 22
Styrke: 17
Lis er ny på vejen
Smile Tak

Kære alle.

Tak for jeres svar og opmuntringer. Det var hurtig hjælp
Jo han har pensionsopsparing fra SamPension, så dem kan jeg jo prøve at kontakte. Det var en god ide.

Og mht. ressourceprofil, så har jeg forsøgt at kontakte Jobcenteret (dagpengekontoret). De har ikke lavet en ressourceprofil. Deres begrundelse er at han for ca. 15 år siden startede i et skånejob (beskyttet stilling?), som så senere blev lavet om til et fleksjob.
De har så åbenbart aldrig lavet en ressouceprofil. Jeg kunne ikke komme til at tale med hans sagsbehandler i dag, men talte med en anden, som ville få hende til at ringe til mig. Jeg ringede i stedet for at skrive, da jeg ville have afklaret om de overhovedet havde lavet en ressourceprofil, og det havde de jo åbenbart ikke.

Nu skal jeg til statusmøde på Hammel N.C. i morgen, så må vi se, om de har nogle forslag.
Lis er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-11-2007, 11:32   #7
Lis
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 20-11 2007
Lokation: Århus
Indlæg: 22
Styrke: 17
Lis er ny på vejen
Tak igen.

Hej Paula.

Havde ikke nået, at se dit indlæg inden jeg svarede.

Tak for det. Jeg kan godt se ud fra den lov, at man burde kunne få flexydelse efter sygedagpenge.
Jeg har forsøgt at få kontakt med flexydelseskontoret, m-e-n de har lukket om onsdagen, så jeg må jo prøve i morgen, og få udredt helt nøjagtigt, hvordan det er.
Men nu har jeg noget at holde mig til. Det er helt fint.
Lis er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2008, 20:49   #8
Lis
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 20-11 2007
Lokation: Århus
Indlæg: 22
Styrke: 17
Lis er ny på vejen
Jeg kan faktisk ikke huske, hvordan jeg starter en ny tråd. Så jeg håber på denne måde, at få mit spørgsmål ind alligevel.

Sidst jeg skrev vedr. et spørgsmål om fleksydelse fik jeg nogle svar, som virkelig var til hjælp for mig. Så jeg prøver lykken igen

Nu er situationen den, at min mand stadig er på Hammel Neurocenter, og status er at de IKKE mener han kommer i arbejde igen, heller ikke et lettere fleksjob.
Han har jo haft et let og alletiders fleksjob i 12 år pga spondyliose og slidgigt i ryggen. Han blev opereret af en MEGET dygtig læge i juni 2007 og det var en fuldstændig vellykket operation, så han efterfølgende var fri for smerter og krykke.

MEN så var det jo han fik den fatale blodprop i hjernen, så han er aldrig nået på arbejde efter operationen, og er efterfølgende fyret fra jobbet hos Århus Kommune.

Vi skal nu til at finde ud af om han skal søge fleksydelse eller førtidspension.
Vi er nødt til at vurdere, hvad der bedst kan betale sig for os økonomisk. Jeg har et fuldtidsjob hos kommunen som fuldmægtig, og har en aftale om at arbejde i 2 1/2 år endnu.
Er der nogen, der har erfaring på det område mht. hvad der er mest gunstigt for os.
Jeg mener, at fleksydelsen ikke er afhængig af min indtægt, hvorimod førtidspensionen er det.
Men er dette rigtigt? Har i dag forsøgt at forhøre mig hos Ældresagens rådgiver - som ikke vidste så meget om fleksydelse. Jeg ringede også til kommunens sagsbehandlere, men dem kunne jeg ikke få fat i de næste par dage p.g.a. ferie - eller fordi de ikke har ekspeditionstid andet end et par gange om ugen.
Min mand har en pension hos Sampension, men det beløb han får herfra er så lille, at det ikke værd at tale om. Han har jo kun indbetalt dertil i den tid, han har været i fleksjob - altså ca. 12 år.
Vi har en kapitalpensionsopsparing - men der er heller ikke de store beløb, for den er først startet rigtig op inden for det sidste års tid, så der er ikke noget særligt heller.

Håber der er nogen, der kan hjælpe mig lidt, give mig et råd om, hvor jeg skal begynde.
Hilsen Lis
Lis er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2008, 21:54   #9
fiemie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-11 2005
Alder: 51
Indlæg: 160
Styrke: 19
fiemie er rigtig godt på vej
Hej Lis!

Det er trist at din mand har fået det så dårligt at han ikke kan arbejde mere. Det er Arbejdsdirektoratet, der administrerer fleksydelsen, her er et link til deres side: http://www.adir.dk/sw15059.asp

Der står bla. om fradrag i ydelsen:

Fradrag i fleksydelse
Hvis du har indtægter ved siden af fleksydelsen, kan det betyde, at kommunen skal foretage et fradrag i din fleksydelse.

Der kan ske fradrag for:

Pensioner
Arbejde
Selvstændig virksomhed
Aktiviteter og frivilligt ulønnet arbejde
Ferie
Indtægter for at varetage borgerlige ombud og offentlige og private hverv, der ikke anses for arbejde
Løn, rådighedsløn mv. for en periode, hvor der ikke udføres arbejde, eller ydelser, der træder i stedet herfor (fx fratrædelsesgodtgørelse, hvor arbejdsgiverens opsigelsesvarsel ikke er overholdt)
Indtægter fra genudsendelse, genopførelse og anden form for genanvendelse af bøger, fotografier, teaterstykker og film mv.
Legater
Udbetalt dagpengegodtgørelse for 1. og 2. ledighedsdag.
Din kommune kan fortælle dig mere om reglerne.


Og her er satserne:

Fleksydelse: Henvisning Sats
Fleksydelsen § 17, stk. 1 161.592 kr. årligt
Fradrag i pensionsbeløb § 18, stk. 4 12.200 kr.årligt
Indtægtsgrænse for selvstændig virksomhed 1) § 21 61.873 kr. årligt
Fleksydelsesbidrag 2) § 8 1.195 kr. i kvartalet
Frivilligt ATP-bidrag, modtageren § 14 0,76 kr. i timen
Frivilligt ATP-bidrag, modtageren § 14 0,76 kr. i time
n

TABEL 5 : Førtidspension
1.
Førtidspension, enlige (lov § 49, stk. 1, nr. 8)
182.784 årligt, 15.232 md.

2.
Førtidspension, andre (lov § 49, stk. 1, nr. 8)
155.364 årligt, 12.947 md.


Det er hentet her: http://social.dk/ministeriets_omraad...8e44#TABEL%205
Hos Socialministeriet, nå nej; Velfærdsministeriet... Der står også en masse om de forskellige fradrag i førtidspensionen. I skal et stykke ned på siden før tallene kommer.

Håber I kan bruge det til noget.

Hilsen Fiemie
fiemie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-01-2008, 00:18   #10
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Hej Lis.

Det glæder mig, at du har kunnet bruge vores råd her på k10. Tak for tilbagemeldingen.

Jeg har læst det, som Fiemie har lagt her.

Fiemie skrev:
Citat:
Det er Arbejdsdirektoratet, der administrerer fleksydelsen, her er et link til deres side: http://www.adir.dk/sw15059.asp
Det er desværre ikke korrekt. Fra den 1. januar 2007 overgik administrationen af fleksydelsen til kommunerne. (De laver altså om på ALT hele tiden, så det er svært at følge med i.)


Som jeg umiddelbart læser det, så foretages der IKKE fradrag i fleksydelsen, hvad angår DIN indtægt.

DIN indtægt indgår i den samlede beregning af din mands førtidspension, ligesom en pensionsordning også gør.

Men under "nyttige links" (oppe i venstre side her på k10) kan du finde 2 forskellige links til sider om pensionsberegning, hvor man selv kan indtaste diverse indtægter, som skal bruges til beregning af den udbetalte førtidspension. En del pensionsselskaber er tilknyttet en ordning, som indberetter din mands pensionsbidrag, og med en digital signatur kan du så selv indtaste diverse beløb og se resultatet.

På denne hjemmeside her kan du beregne fleksydelsen.
http://www.fleksydelse.dk/fleksberegning/default.asp

Umiddelbart vil jeg TRO, men er ikke sikker, at en fleksydelse vil give lidt mere end en førtidspension. Allerede de nævnte beløb er forskellige - en forskel på cirka 6.000,- pr. år mere på fleksydelse end førtidspension.
Hvis en pensionsordning og din indtægt også påvirker førtidspensionen, så bliver fleksordningen endnu mere fordelagtig.

Fleksydelse: 161.592 kr. årligt

Førtidspension, gift 155.364

MEN måske andre ved mere om det.

Ellers vil jeg råde dig til at tjekke andre steder på nettet, evt. på www.borger.dk, og bruge søgeordet "Efterløn".

Hvis det ender med førtidspension, kan man få det indbetalte fleksydelsesbidrag tilbagebetalt.

Jeg fandt dette meget nyttige link, som er en brevskabelon, kommunerne sender til ansøgere om fleksydelse. Der er også lovmateriale. Det er meget nyttig læsning for dig.

http://nbb.kommuneinformation.dk/tem...f?tid=23:15:32

Håber, du kan komme videre med ovenstående.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fleksydelse...... ette74 Spørgsmål ang fleksjob 2 27-09-2013 12:56
Fleksydelse Tullee Alt det andet 4 06-12-2012 20:32
væk med fleksydelse østerbro Politik og Samfund 11 14-02-2011 21:58
fleksydelse muttihansen Spørgsmål ang fleksjob 3 10-10-2010 11:04
Ansøgning om fleksydelse, beregning af fleksydelse zuza Nyt om loven 0 03-01-2008 00:25




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:02.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension