K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-11-2015, 12:46   #1
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
Midlertidigt ophold på hotel - kontanthjælp, enkeltydelse mm.

Hej med jer

Jeg er så heldig at starte uddannelse den 1. februar og flytter fra min nuværende kommune til Roskilde Kommune den 1. dec.
Mit hjem fra 1. dec - 1. feb bliver et hotelværelse på skolen og regner med at have en ungdomsbolig til februar.

Hvordan er reglerne mht. at modtage sociale ydelser som kontanthjælp, enkeltydelse, særlig støtte til høje boligudgifter i forhold til folkeregisteradresse? Jeg har dokumentation fra skolen på at jeg har betalt for 1 måneds ophold fra 1. dec. og jeg har papir på at min lejlighed hvor jeg bor nu i vestjylland, er opsagt pr. 1. dec.

Jeg overvejede at skifte folkeregisteradresse til en ven i Roskilde, men da jeg kommer til at bo på skolen, er det jo ikke lovligt.

Bliver jeg dårligere stillet mht. sociale ydelser (penge at leve for) , hvis jeg vælger ikke at have folkeregisteradresse hos min ven?

På forhånd tak
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2015, 16:08   #2
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Kan du ikke have folkeregister adresse på skolen de måneder?
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2015, 16:24   #3
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Så du får første su udbetaling 1. februar?

Man skal have adresse der hvor man bor. Da du bor på skolen, skal du have adresse der. (CPR loven er ret tydelig der)
At have adressen der, kan jeg ikke se hvad ville have af betydning.
Er boligudgifterne højere eller lavere på det hotel?
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2015, 16:26   #4
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Tænker at du er nødt til at høre på kommunen, og sørge for at få skriftligt, om de betragter den måneds ophold som ferie, så du stadig hører til fraflytningskommunen, til du har fast adresse igen pr 1 feb.

Går ud fra at det er fordi du ikke kan flytte adressen til skolens hotelværelse at det er et issue.

Hvis de forlanger at du får en adresse, når du er uden lejlighed, ja så må du høre om det så er hos din kammerat. Hvis du har adresse hos ham, kan du stadig tage på ferie i en måned på hotel. Men tjek med tilflytningskommunen også.

En af kommunerne skal betale din kontanthjælp - går ud fra at du allerede er på kontanthjælp, for ellers kan du ikke få, når du er optaget på en uddannelse.

Den letteste løsning når der er tale om en måned, er at fortsætte hos den kommune du allerede er tilknyttet, hvis det er ok med dem. Tænker alligevel at de kommer til at betale, via modregning kommunerne imellem den første måned.

Med hensyn til særlig støtte, så kræver det at der ikke kunne findes et billigere sted at bo istedet.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2015, 16:26   #5
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Så du får første su udbetaling 1. februar?

Man skal have adresse der hvor man bor. Da du bor på skolen, skal du have adresse der. (CPR loven er ret tydelig der)
At have adressen der, kan jeg ikke se hvad ville have af betydning.
Er boligudgifterne højere eller lavere på det hotel?
Men man kan måske ikke have adresse på et hotel?
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2015, 16:29   #6
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Akvamarin:
"§ 6. Kommunalbestyrelsen skal i CPR registrere enhver på dennes bopæl i kommunen, hvis vedkommende efter kapitel 4-6 skal være registreret her i landet. Ved bopæl forstås det sted (bolig), hvor en person regelmæssigt sover, når denne ikke er midlertidigt fraværende på grund af ferie, forretningsrejse, sygdom eller lignende, og hvor denne har sine ejendele.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal registrere den, der ingen bopæl har, på vedkommendes faste opholdssted i kommunen uanset dettes karakter. For at opholdsstedet kan anses for fast, skal opholdet have en vis varighed, hvorunder opholdsstedet ikke bevæges, jf. § 9. "

Så tror ikke der er noget der hedder om man kan.
Der kan selvfølgelig være et spørgsmål om hvorvidt man kan modtage sin post der, men der er vidst andre løsninger der

Desmond007:
Hvis du kan svare på hvor meget det ændrer på dine boligudgifter, kan jeg svare på om det vil påvirke §34 og enkeltydelse
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2015, 18:09   #7
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
Hej med jer. Tak for alle jeres svar

Jeg kan rigtigt nok ikke have adresse på skolen og jeg bor der i 2 måneder, altså 1.12.15 - 1.2.16. Min husleje lige nu incl vand, varme og el, excl.boligstøtte og paragraf 34, er nok omkring 3700 kr. Jeg betaler 4185 kr pr. måned for at bo på skolen.
Jeg er på kontanthjælp nu og får SU fra 1.2.2016

Sidst redigeret af Desmond007; 15-11-2015 kl. 18:14.
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2015, 18:13   #8
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Desmond007:
Hvad er dine boligudgifter uden §34?

Hvis du ikke falder i faste udgifter, bør du fortsat være berettiget til enkeltydelser.

Har du prøvet at kontakte den nye kommune, og høre hvordan med adresse? De vil nemlig blive din opholdskommune, og derfor også dem der skal registrere hvor du bor
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2015, 18:14   #9
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
Hov, jeg mente 3700 kr EXCL. boligstøtte og paragraf 34
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2015, 18:15   #10
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Desmond007:
Og medregnet boligstøtte? Dvs hvor du KUN undlader §34?
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:36.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension