K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-10-2015, 18:08   #1
Aman
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2015
Indlæg: 3
Styrke: 0
Aman er ny på vejen
Boligstøtte

Hej

Mister jeg egentlig min boligstøtte hvis mit ene barn vælger af gå ud af skolen?

Mhv
Aman
Aman er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2015, 18:20   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Boligstøtte/boligsikring er beregnet ud fra husstandsindtægt og husleje.
Så nej, det bør ikke have betydning.

Hvad er din søns alder?
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2015, 18:56   #3
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Man får boligstøtte beregnet ud fra hjemmeboende børn under 18 uanset om de går i skole eller ej.

Men børne-ungeydelsen fra de er 15 er vist betinget af at de går i skole eller er under anden uddannelse af en art fra de er 15-18, forstået på den måde at man kan stoppe udbetaling hvis de ikke opfylder kravet eller er fritaget.

§ 2. Retten til børne- og ungeydelsen er betinget af..
6) at kommunalbestyrelsen ikke for den pågældende måned har givet meddelelse til told- og skatteforvaltningen om, at en afgørelse om manglende efterlevelse af pligten til uddannelse, beskæftigelse eller anden aktivitet for 15-17-årige, jf. § 2 a, stk. 3, i lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v., skal have den virkning, at ungeydelsen skal standses

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=138652

https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=164131
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2015, 19:18   #4
Aman
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2015
Indlæg: 3
Styrke: 0
Aman er ny på vejen
Hej
Tak for svarene
Han er 17 år

Så hvis han ikke går i skole mister jeg børne-ungeydelsen?
Hvad hvis han får et arbejde?
Aman er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2015, 19:55   #5
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Aman Se meddelelser
Så hvis han ikke går i skole mister jeg børne-ungeydelsen?
Hvad hvis han får et arbejde?
"§ 4. Pligten efter § 1, stk. 1, opfyldes, hvis den unge er i lønnet beskæftigelse, herunder i en uddannelsesstilling.
Stk. 2. Beskæftigelsen skal have et omfang på mindst 18 timer om ugen.
§ 5. Pligten efter § 1, stk. 1, opfyldes, hvis den unge deltager i:
1) Tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, herunder alternative beskæftigelses- eller praktikforløb, der efter en konkret drøftelse er aftalt mellem den unge, forældremyndighedens indehaver og kommunen i uddannelsesplanen."

Et job 18 timer om ugen, eller alternativt lav en uddannelsesplan på kommunen, hvor evt praktik kan indgå.

Som sagt ved jeg ikke hvornår de vælger at gå ind og fjerne ydelsen, jeg ved blot at de har muligheden.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2015, 20:57   #6
Aman
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2015
Indlæg: 3
Styrke: 0
Aman er ny på vejen
Alright
Ved af han gerne vil i forsvaret så tror ikke at en praktik plan vil være idel - medmindre der selvfølgelig er et på mindre end et år. Så et 18 timers arbejde er nok det der ville være bedst

Så det jeg kan miste lige pt er "kun" børne-ungeydelsen og IKKE min boligstøtte? Har jeg ret i det?
Aman er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2015, 21:15   #7
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Så vidt jeg kan se lyder loven om Børne og ungeydelse som følgende
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2062809&vId=0

Citat:
§ 2. Retten til børne- og ungeydelsen er betinget af,
6) at kommunalbestyrelsen ikke for den pågældende måned har givet meddelelse til told- og skatteforvaltningen om, at en afgørelse om manglende efterlevelse af pligten til uddannelse, beskæftigelse eller anden aktivitet for 15-17-årige, jf. § 2 a, stk. 3, i lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v., skal have den virkning, at ungeydelsen skal standses
Her kan du læse bekendtgørelsen for pligt til uddannelse, beskæftigelse eller anden aktivitet, som skat henviser til
http://www.ffd.dk/media/847606/0710pligtbek.pdf

Med hensyn til bolig:

Citat:
Ved husstandsindkomst forstås:
Den samlede indkomst for den eller de, der bor i
lejligheden,
fraregnet eventuelt AM-bidrag.
Hvis et barn under 18 år har indkomst, kan en del af
den blive medregnet. Det samme gælder, hvis der er
formue over et bestemt niveau.
http://www.fremad.eu/media/1383/boligstoetten-2015.pdf side 4
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-10-2015, 16:38   #8
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Aman Se meddelelser
Så det jeg kan miste lige pt er "kun" børne-ungeydelsen og IKKE min boligstøtte? Har jeg ret i det?
Hvis barnet arbejder 18 timer og får en indtægt, vil den tælle med i husstandsindkomsten og så vil boligsikringen falde.

Så du må regne på hvor du risikerer at miste mest..

Boligsikringen falder med det samme, men I kan være heldige at ungeydelsen måske ikke gør.

Det kan også være at han kan komme i praktik på en kaserne eller indenfor noget andet militært.

Du mister ikke noget hvis han går i skole, så hvis han vil gå ud af skolen, er det måske rimeligt at han arbejder og så betaler det til dig som du mister.
__________________
førtidspensionist april 2013...

Sidst redigeret af Pip; 30-10-2015 kl. 16:42.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-10-2015, 12:11   #9
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Hvis barnet arbejder 18 timer og får en indtægt, vil den tælle med i husstandsindkomsten og så vil boligsikringen falde.

Så du må regne på hvor du risikerer at miste mest..

Boligsikringen falder med det samme, men I kan være heldige at ungeydelsen måske ikke gør.
Så længe børnene er under 18 år, så tæller deres indkomst først med når de tjener over 15.700 kr.
Først når de bliver 18 år tæller deres indkomst med, på lige fod med andre voksne i husstanden.

https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=167840
§8 stk. 4

"Stk. 4. Hvert barns indkomst, opgjort efter stk. 1 og 2 nedsættes med 15.700 kr., jf. § 72, stk. 1, nr. 1. Giver beregningen et negativt beløb, indgår dette ikke i den samlede husstandsindkomst."
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:18.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension