K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-08-2015, 09:55   #1
Jasmina
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2011
Indlæg: 149
Styrke: 13
Jasmina er ny på vejen
Kreditorbeskyttet konto - hvordan gør jeg

Hej
Jeg har lidt penge på en kreditorbeskyttet konto som jeg overvejer at bruge på et kolonihavehus - men hvordan sikre jeg mig at købet er kreditorbeskyttet?
Er det nok at lave et print af bankoverførelsen eller er der noget helt andet jeg skal gøre?
Håber at der er nogle kloge hoveder der kan hjælpe mig og skære reglerne ud i
i pap for mig
Jasmina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2015, 09:58   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Hvad er grunden til at pengene skal beskyttes?
Er du på kontanthjælp eller anden ydelse hvor man ikke må have formue?
Eller er det private kreditorer der skal holdes på afstand af de penge?
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2015, 10:24   #3
Jasmina
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2011
Indlæg: 149
Styrke: 13
Jasmina er ny på vejen
Jeg er flexjobber og har arbejde - jeg har ingen kreditorer der hiver i mig -men vil prøve at sikre mig for fremtiden - hvis jeg engang skulle havne på kontanthjælp vil jeg bare prøve at sikre mig at et eventuelt fristed (kolonihavehus) ikke bliver taget fra mig.
Jasmina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2015, 10:26   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Som fleksjobber kommer du på ledighedsydelse hvis du bliver arbejdsløs. Så vidt jeg ved, er den ikke ramt af nogen formue-grænse.
Så eneste mulighed du har for at ryge på kontanthjælp, er hvis din arbejdsevne forbedres så meget, at du kan blive selvforsørgende.

Hvis du vil være på den sikre side alligevel, så anbefaler jeg at du snakker med din bank om det.
De bør kunne hjælpe med at lave dokumentation på at det er de penge der er brugt til kolonihavehuset
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2015, 10:39   #5
Jasmina
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2011
Indlæg: 149
Styrke: 13
Jasmina er ny på vejen
Men kan man ikke kun være på ledighedsydelse i 2 år - og derefter ryger man på kontanthjælp?

Jeg prøvede at tale med min bank i fredags - ham jeg talte med sagde at jeg skulle have fat i en advokat - det nåede jeg så ikke i fredags...så jeg tænkte at der sikkert var nogen herinde der havde prøvet at købe et lille kolonihavehus for kreditorbeskyttede penge, som vidste hvad jeg skulle tage højde for.
Jasmina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2015, 10:44   #6
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Det er ikke heeeelt sandt.
"§ 74 c. Kommunen skal vurdere, om betingelserne for at få et fleksjob fortsat er opfyldt, når en person har fået ledighedsydelse i 12 måneder inden for 18 måneder. Herefter skal kommunen revurdere sagen, hver gang personen på ny har modtaget ledighedsydelse i 12 måneder inden for 18 måneder. Vurderingen skal være afsluttet, senest når pågældende har modtaget ledighedsydelse i 18 måneder."

Dvs de skal egentlig bare se om ens arbejdsevne stadigvæk er som da fleksjobbet blev bevilliget.

Tror det du har hørt, er at man kommer ned på en sats der svarer til kontanthjælp.
Der er to "satser" på ledighedsydelse. En der svarer til 89% af dagpenge, og en der svarer til 60% af dagpenge (mener jeg det er). Sidstnævnte der svarer beløbet til højeste kontanthjælpssats.
MEN det hedder stadigvæk ledighedsydelse, og derfor er det fortsat reglerne for ledighedsydelse der gælder.

Angående at finde advokat, så er der noget gratis retshjælp/advokatvagt i de fleste større byer. De bør kunne hjælpe dig gratis
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2015, 11:04   #7
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Opfylder beløbet kriterierne for at være kreditorbeskyttet, kan det være en god ide at få tinglyst beskyttelsen, så der ikke opstår misforståelsersidenhen.

Men vær sikker på, beløbet virkelig er kreditorbeskyttet - ellers er det blot penge ud af vinduet. Banker opretter desværre ofte en sådan konto uden at der er juridisk belæg for det.

Spørg evt en advokat, hvad det kommer til at koste at få beskyttelsen tinglyst på huset.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2015, 11:30   #8
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Det er en rigtig god ide fortsat at kreditorbeskytte sine penge også selv om man ingen kreditorer har pt.

Min fagforening var meget insisterende på at jeg oprettede en, for som de sagde ingen ved hvad der sker om 10 år og for mig drejer det sig om rigtig mange penge som står på den.

Det er jo ikke kun ifht kreditorer den er beskyttet, men også i tilfælde af evt. Skilsmisse, konkurs af firma, tvangsauktion m.v at de penge ikke skal medregnes og ofte er de jo enten en erstatning for menskade eller kan som i mit tilfælde ses som forudbetalt løn for de kommende år.

Du skal have fat i en advokat og indskrevet i skødet at det er købt for kreditorbeskyttede penge, så bliver det tinglyst og er sikret og så er der noget med at pengene skal kunne spores dirkete fra din kreditorbeskyttede konto til sælgers konto. De må ikke mellemlande på en af din alm. Konto før sælger får dem. Men er sikker på at advokaten kender den korrekte måde at gøre det på
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2015, 12:09   #9
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Penge der står på kreditorbeskyttet konto, er ikke i sig selv beskyttet mod formuereglerne mht kontanthjælp.
Der er en liste over formue de skal se bort fra, og på den liste står f.eks. erstatning for tab af arbejdsevne og den slags.
Så eneste grund til at have kreditorbeskyttet konto mht kommunale formue-regler, er så der ikke er tvivl om hvilken del der er den formue de ikke må regne med.

Nu ved jeg ikke hvordan en kreditorbeskyttet konto fungerer i praksis, men hvis man kan sætte en opsparing ind på den, altså alm opsparing man selv har sparet op, er det IKKE beskyttet fra formue-reglerne mht f.eks. kontanthjælp
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2015, 12:37   #10
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Nu ved jeg ikke hvordan en kreditorbeskyttet konto fungerer i praksis, men hvis man kan sætte en opsparing ind på den, altså alm opsparing man selv har sparet op, er det IKKE beskyttet fra formue-reglerne mht f.eks. kontanthjælp
MistyMiss er logget ind nu


Så bortfalder hele kreditorbeskyttelsen på kontoen.

Men læs bl.a. her om ordningen

http://www.ret-raad.dk/Offices/Horse...x#.VdmirCXtmko
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:11.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension