K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-07-2015, 09:21   #1
hejhejhej2
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-12 2013
Indlæg: 236
Styrke: 11
hejhejhej2 er ny på vejen
D-vitamin!

Få tjecket dit d-vitamin nivau. Især hvis du ikke opholder dig i solen eller spiser fed fisk oglign.

Hvis det er for lav kan det medføre mange dårligdomme.

alvorlige konsekvenser, igen bevist:
https://politiken.dk/forbrugogliv/su...paa-d-vitamin/
hejhejhej2 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2015, 09:29   #2
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Men for højt, dræber og lige for tiden er der en tendens til ukritisk at spise d-vitamin

http://videnskab.dk/krop-sundhed/meg...-er-en-draeber
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2015, 09:51   #3
hejhejhej2
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-12 2013
Indlæg: 236
Styrke: 11
hejhejhej2 er ny på vejen
Jep, men det er jo netop pointen.
At få det målt!

Det handler ikke om hvor meget D man får, men indholdet i blodet/kroppen. og ja man kan få for meget. men en normal multivitamin indeholder måske 5-10 mg, og det rækker som en skrædder i helvede for de fleste.

Hvor meget man skal have afhænger af personen, størrelse, hudfarve,sol ophold m.v

"Hun lægger også vægt på, at der stadig er en højere dødelighed forbundet med for lidt D-vitamin end med for meget. Og blandt den kvarte million, som Darshana Durup har været med til at undersøge, er der også flere mennesker, der mangler vitamin D, end der er mennesker, som har for meget."

Kalk og D-vitamin forlænger livet

https://jyllands-posten.dk/livsstil/...cle4716996.ece
hejhejhej2 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2015, 10:14   #4
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
Min læge fortalte på et tidspunkt, hvor jeg skulle have taget blodprøver i anden anledning at hun ville se mit d-vitamin niveau, men hun var nødt til at skrive en meget god grund til at hun fik lov at tage den. fordi man ifølge hende ikke bare kunne få målt sit d-vitamin efter forgodtbefindenden. dette angiveligt pga retningslinier fra sundhedsstyrelsen.

man skal altså argumentere ret grundigt overfor sin læge for at få det målt. man skal have symptomer der peger på for lavt d-vitamin.
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2015, 10:18   #5
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Jeg fik det også kun målt engang fordi de alligevel skulle måle mit B12 vitamin niveau, da jeg havde ondt i mine fodsåler, hvilket er et symptom på B12 mangel
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2015, 10:32   #6
hejhejhej2
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-12 2013
Indlæg: 236
Styrke: 11
hejhejhej2 er ny på vejen
@sortepigen.

ja efter der kom mange der ville have det målt (da problemet gik op for befolkningen), lavede sundhedstyrelsen vist nogle ændringer. Det handler om penge, d-vitamin tests er dyre.

Men hvis din læge ikke vil måle det mindst en gang om året (og genteste hvis det er for lavt) -så skal du skifte læge imho - en god læge er en der har nosser nok til at gøre det rigtige for deres patienter, og holder sit lægeløfte.

Og det er komplet hjernedødt, når man regner på hvad d-vitamin mangel i befokningen koster staten langsigtet!

Sidst redigeret af hejhejhej2; 18-07-2015 kl. 10:34.
hejhejhej2 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2015, 10:36   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
År tilbage blev jeg altid "små-deprimeret" om vinteren, så blev jeg opmærksom på problematikken vedr. D-vitamin.
Jeg købte et glas D3-vitamin i Kvickly og begyndte at tage en en enkelt hver dag.
Der gik ikke lang tid før jeg kunne mærke en effekt.

Og lige siden har jeg taget en enkelt tablet om dagen, både sommer og vinter.

Så vidt jeg husker skal man tage rigtig meget D-vitamin for at få for meget.

Hvis man får sin læge overtalt til, at få lavet en blodprøve, så vil jeg anbefale, at man beder om en kopi af svaret på blodprøven.
Ofte siger lægerne, at "alt er som det skal være", selvom tallene ligger i den lave ende af referencerammerne.

F.eks. er jeg pt tilknyttet en endokrinologisk afd. p.g.a. mit stofskifte.
Jeg har fået stofskiftemedicin i nogle år, og er nu stoppet med medicinen og skal se, om kroppen selv kan klare det.
For nogle uger siden var jeg nede hos dem for at få svar på nogle blodprøver, og endokrinologen sagde, at alt så fint ud.
På vej ud bad jeg om kopi af resultatet. Da jeg sad i toget tog jeg det frem og kiggede på det. Ja, alt var inden for referencerammerne, men det var da godt nok i den helt lave ende.
Så kunne jeg da bedre forstå, at vægten stod stille selvom jeg havde skåret alt "det forkerte" væk.

Jeg har før oplevet andre lignende ting.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2015, 10:58   #8
Salsa
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2015
Indlæg: 218
Styrke: 9
Salsa er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af gisne Se meddelelser
Men for højt, dræber og lige for tiden er der en tendens til ukritisk at spise d-vitamin

http://videnskab.dk/krop-sundhed/meg...-er-en-draeber
D-vitamin er meget giftigt i høje doser, men det gode er at det er umuligt at indtage hverken føde eller tilskud hvor koncentrationen er høj nok til at komme op i forgiftningsnivea.

Citat:
Oprindeligt indsendt af sortepigen Se meddelelser
Min læge fortalte på et tidspunkt, hvor jeg skulle have taget blodprøver i anden anledning at hun ville se mit d-vitamin niveau, men hun var nødt til at skrive en meget god grund til at hun fik lov at tage den. fordi man ifølge hende ikke bare kunne få målt sit d-vitamin efter forgodtbefindenden. dette angiveligt pga retningslinier fra sundhedsstyrelsen.

man skal altså argumentere ret grundigt overfor sin læge for at få det målt. man skal have symptomer der peger på for lavt d-vitamin.
Hmmm...
Jeg får da mit målt, uden at der er nogen der blinker!
Det gælder både på hospital, hos praktiserende læge og hos speciallæge.
Jeg oplever bare at siger: "husk lige D-vitamin" når de bestilles blodprøver.
Der er aldrig nogen der har sat sig imod eller holdt igen med det.
Salsa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2015, 11:09   #9
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
hejhejhej2

jeg bor desværre i en afkrog af DK hvor der er stor lægemangel, så et lægeskift er ikke en mulighed, desværre

men det er en fin tråd du har oprettet om et vigtigt emne


god lørdag til dig og andre medlæsere

vh sortepigen
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2015, 11:10   #10
hejhejhej2
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-12 2013
Indlæg: 236
Styrke: 11
hejhejhej2 er ny på vejen
@Vovse

enig, de referancerammer er alt for bredde/konservative. min kæreste har også for lavt stofskifte, og hendes tsh lå også "inden for skiven" - men hun havde stadig problemer med det.


men der er sket noget, min egen læge er gået fra smådoser, til 75mg i 3 mrd. så 50 om vinteren og 25mg om sommeren.
optimalt er ikke det samme som "normalt", vi er ikke "bygget" til at opholde sig 95% af tiden indendøre uden sollys. iøvrig så får man slet ikke dannet d-vitamin fra efteråret til foråret på vorre breddegrader, da solen ikker er kraftig nok -ligegyldigt hvor meget man er ude. så har man ikke opbygget reserver i sommerhalvåret, så har man problemet.

Sidst redigeret af hejhejhej2; 18-07-2015 kl. 11:14.
hejhejhej2 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:08.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension