K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-04-2015, 10:12   #1
Abdul
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2014
Indlæg: 383
Styrke: 11
Abdul er ny på vejen
Virksomhedpraktik under sygedagpenge

En af mine bekendte har fået sin sygedagepenge forlænget i henhold til sygedagpengelovens § 27, stk. 1, nr. 2.
Kommune har iforvejen indhentet generel helbredsattest samt speciallægeerklæring.
Hvordan skal man vuderere hans arbejdsevne?
Skal man sende ham til almindelige virksomheder som praktik eller kommune har nogen særlig måde?
Skal man tage hensyn til hans sygdom når han er på praktik?
Abdul er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2015, 10:41   #2
Rebecca.And
Hjemmevant på K10
 
Rebecca.Ands avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2014
Lokation: Frederiksberg
Alder: 58
Indlæg: 239
Styrke: 10
Rebecca.And er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Abdul Se meddelelser
En af mine bekendte har fået sin sygedagepenge forlænget i henhold til sygedagpengelovens § 27, stk. 1, nr. 2.
Kommune har iforvejen indhentet generel helbredsattest samt speciallægeerklæring.
Hvordan skal man vuderere hans arbejdsevne?
Skal man sende ham til almindelige virksomheder som praktik eller kommune har nogen særlig måde?
Skal man tage hensyn til hans sygdom når han er på praktik?
Jeg vil foretrække at få vurderet arbejdsevnen i en almindelig virksomhed og ikke hos en privat jobaktør. Sidstnævnte har økonomiske interesser i at beskrive arbejdsevnen så positivt som muligt. Dertil har vi set utallige eksempler på, at private jobaktører ikke arbejder professionelt.
__________________
Rebecca.And stikker sit næb i alt
Rebecca.And er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2015, 10:47   #3
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Abdul Se meddelelser
En af mine bekendte har fået sin sygedagepenge forlænget i henhold til sygedagpengelovens § 27, stk. 1, nr. 2.
Kommune har iforvejen indhentet generel helbredsattest samt speciallægeerklæring.
Hvordan skal man vuderere hans arbejdsevne?
Skal man sende ham til almindelige virksomheder som praktik eller kommune har nogen særlig måde?
Skal man tage hensyn til hans sygdom når han er på praktik?
Der står i sygedagpengelovens § 27.1.2 at det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne.

Afhængigt af hvad din bekendt fejler og har af skånebehov vil han blive sendt i virksomhedspraktik i en almindelig virksomhed eller et special værksted. Men mest sandsynligt i en almindelig virksomhedspraktik. En virksomhedspraktik vil sandsynligvis blive arrangeret gennem en anden aktør.

Inden han sendes i praktik skal han meget muligt også gennem et kursus forløb hos en anden aktør. Det kan være kurser i hvordan man passer på sig selv på en arbejdsplads hvis man lider af stress (sådan et kursus var jeg selv på i starten af mit forløb) eller fysiske aktiviteter hvis han har brug for det for at komme igang både fysisk og psykisk. Det kan også være et coaching forløb for at hjælpe ham finde motivation til at komme tilbage på arbejde og samtidigt finde ud af hvad der skal til og hvordan han skal passe på sig selv i fremtiden. Altsammen afhængigt af hvad der er årsagen til hans sygeforløb.

Du kan læse om forskellige forløb hos de forskellige "anden aktører". En "anden aktør" er et privat firma som laver opgaven for kommunen. Et eksempel på en anden aktør er Springbræt i København. Du kan læse om de forskellige pakker de tilbyder i menuen til venstre på siden.
Jeg har selv været i forløb hos Springbræt og synes de gør det godt. Hvis din bekendt bor andet steds i landet kan det være andre kan henvise til anden aktører de har været hos hvis du fortæller hvilket område din bekendt bor. Man kan sagtens selv være med til at bestemme hvilken "anden aktør" man vil i forløb hos.

Selve virksomhedspraktikken varer normalt 13 uger, med mulighed for forlængelse hvis der er behov for det.

Bare spørg hvis der er mere I vil vide
Vh Akvamarin
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2015, 11:16   #4
Rebecca.And
Hjemmevant på K10
 
Rebecca.Ands avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2014
Lokation: Frederiksberg
Alder: 58
Indlæg: 239
Styrke: 10
Rebecca.And er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Akvamarin Se meddelelser

Inden han sendes i praktik skal han meget muligt også gennem et kursus forløb hos en anden aktør. Det kan være kurser i hvordan man passer på sig selv på en arbejdsplads hvis man lider af stress (sådan et kursus var jeg selv på i starten af mit forløb) eller fysiske aktiviteter hvis han har brug for det for at komme igang både fysisk og psykisk. Det kan også være et coaching forløb for at hjælpe ham finde motivation til at komme tilbage på arbejde og samtidigt finde ud af hvad der skal til og hvordan han skal passe på sig selv i fremtiden. Altsammen afhængigt af hvad der er årsagen til hans sygeforløb.
Ja, kommunen sender gerne folk på kursusforløb hos private jobaktører. Motivations-, smertehåndterings-, stresshåndterings- eller mindfullneskurser for at nævne nogle stykker. Kommunen sylter sagen ved at opbevare folk på kursusforløb af tvivlsom kvalitet.

Det gælder om at få vurderet arbejdsevne hurtigst muligt og undgå jobcentrets mange syltekrukker.
__________________
Rebecca.And stikker sit næb i alt
Rebecca.And er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2015, 11:24   #5
Abdul
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2014
Indlæg: 383
Styrke: 11
Abdul er ny på vejen
Jeg takker jer begge to.
Lad os antage, han sendes til Kvickly supermarked som er blevet orienteret om hans skånebehov.
Mit spørgsmål er, hvordan man måle arbejdsevne, hvilket parametre man har. Vi snakker her om en privat virksomhed som ikke har ekspertise at vurdere disse ting.
Har kommune nogen værktøj at måle arbejdsevnegrad?
Abdul er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2015, 13:20   #6
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Det vil ofte ske gennem samtaler mellem jobcenter, arbejdsplads og praktikant om hvordan det går.

Der behøves ikke altid være ekspertekspertise for at vurdere om hvordan ens arbejde går.
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2015, 13:44   #7
Rebecca.And
Hjemmevant på K10
 
Rebecca.Ands avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2014
Lokation: Frederiksberg
Alder: 58
Indlæg: 239
Styrke: 10
Rebecca.And er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Abdul Se meddelelser
Jeg takker jer begge to.
Lad os antage, han sendes til Kvickly supermarked som er blevet orienteret om hans skånebehov.
Mit spørgsmål er, hvordan man måle arbejdsevne, hvilket parametre man har. Vi snakker her om en privat virksomhed som ikke har ekspertise at vurdere disse ting.
Har kommune nogen værktøj at måle arbejdsevnegrad?
Det er private virksomheder, som har ekspertisen til at kunne vurdere en persons muligheder ude på arbejdsmarkedet. Langt de fleste virksomheder går uden om jobcentrene, når de skal rekruttere nye medarbejdere. De ansatte på jobcentrene regnes ikke for at være kompetente til at finde egnede kandidater til ledige stillinger i køen af arbejdsledige.

Hvis han arbejdsprøves i et Kvickly-supermarked gælder det om at prøve kræfter med flest mulige af de arbejdsopgaver, som findes i virksomheden.
Hvilke arbejdsopgaver kan han klare – hvilke opgaver magter han ikke?
Hvad er årsagen til, at han ikke magter at udføre en opgave?
Hvor lang arbejdstid kan han klare?
Skal der tages særlige hensyn, når han skal udføre et stykke arbejde?

Det er kort fortalt de spørgsmål, som arbejdsprøvningen skal give svar på.
__________________
Rebecca.And stikker sit næb i alt
Rebecca.And er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2015, 17:25   #8
Abdul
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2014
Indlæg: 383
Styrke: 11
Abdul er ny på vejen
Lægerne har vurderet hans arbedsevne 10 timer/uge.
Som jeg forstår fra andre svarer, at kommune skal vudere arbejdsevne via dialog med virksomhed. Jeg ved ikke kommunes procedure men det virker lidt uprofessionelt.
Abdul er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2015, 18:14   #9
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Abdul Se meddelelser
Lægerne har vurderet hans arbedsevne 10 timer/uge.
Som jeg forstår fra andre svarer, at kommune skal vudere arbejdsevne via dialog med virksomhed. Jeg ved ikke kommunes procedure men det virker lidt uprofessionelt.
Sådan tænkte jeg også i starten MEN det er virksomheden der ved hvad en rask person kan udføre af arbejde i løbet af et tidsrum. For eksempel hvad de vil forvente at din bekendt kan lave på 2 timer/dagen. Det er jo virksomheden der i sidste ende skal ansætte og betale hans løn.

Hvis nu din bekendt for eksempel kan arbejde 2 timer dagligt 5 dage om ugen vil jobkonsulenten spørge om virksomheden vil betale ham fuld løn for de to timers arbejde. Måske de siger nej de vil kun betale for en time, da en anden medarbejder kan lave det samme arbejde på en time. Virksomheden kan også bedømme om personen er modtagelig for normal vejledning eller om der kræves en ekstra indsats fra virksomheden. Det kan måske betyde at der skal ansættes mentor til at hjælpe din bekendt.

Det vil være jobkonsulenten der vil fastsætte forskellige timetal prøvninger. Kan han for eksempel arbejde 3 timer 4 dage om ugen? 2½ time 5 gange om ugen? 4 timer om dagen 3 dage om ugen?

Det er vigtigt man holder på tæt tilsyn af jobkonsulenten når man er ude i en virksomhedspraktik. Jeg havde for eksempel kontant hver uge og konsulenten besøgte mig på arbejdspladsen hver 2. uge. Det er i sidste ende jobkonsulentens vurdering der kommer i rapporten. Virksomheden skal ikke komme med noget på skrift om ens arbejdsevne.

Hvis den som skal arbejdsprøves har meget store skånebehov eller måske har svær ved at forstå vejledning på dansk kan afprøvningen foregå på et værksted, der er oprettet til arbejdsprøvning. Læs for eksempel her: http://www.projektsultana.dk/index.p...read&m=11&t=11
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2015, 21:46   #10
Abdul
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2014
Indlæg: 383
Styrke: 11
Abdul er ny på vejen
En virksomhed ved hvor meget en syg praktikant kan udføre sammenlignet med en rask person. Men hverken virksomhed eller jobkonsulent ved hvor mange time paktikanten er i stand til at arbejder.
Nå læger har vurderet, den pågælende person kan arbejde 10 timer/ugen, kan jobkonsulent ændre timer antal. Eller kan de? Jeg tror at, jobkonsulent kan kun vurdere arbejdskvalitet. Kan jobsulent komme med en vurdering som modsiger lægernes vurdering?
Abdul er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:37.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension