K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-03-2015, 14:49   #1
bsl
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 09-03 2015
Indlæg: 10
Styrke: 10
bsl er ny på vejen
Aktive tilbud

Hej,

Min kæreste er på sygedagpenge og hun har netop fået et aktivt tilbud, tilbud er det så ikke, da man ikke kan fravælge det. Situationen er den at hun er i sygehusbehandling på et smertecenter og det forventes så at der skal ske fremmøde 4 dage om ugen sideløbende med behandlingen. Hun føler ikke hun har ressourcer til at kunne håndtere begge forløb på en gang.
Vi har kontaktet sagsbehandleren for at drøfte problemet, men her var der ingen forståelse eller anerkendelse af situationen. Jeg har fundet en hjemmeside på nettet omkring fritagelse hvis der foreligger en lægefaglig begrundelse. Det skulle jeg mene ikke var et problem at få lægens ord for det, sagsbehandlere overhørte denne information og ydede ikke rådgivning om det var en mulighed med en lægeerklæring. Jeg har kommunen mistænkt for at tænke i refusion og ikke på individet og at de måske har handlet i modstrid med lovgivningen på området. Jeg er godt og grundigt irriteret på sagsbehandleren også fordi hun ikke virkede empatisk.

Det er en dum situation da hun ikke har overskud til begge dele, sagsbehandleren ville ikke gå på kompromis og flytte det aktive ”tilbud” så det ikke faldt sammen med behandlingen.

Kan det virkeligt være rigtigt at de kan tvinge en uanset hvad? Nogen der har erfaringen eller et juridisk bud hvordan man kan håndtere det?
bsl er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2015, 15:06   #2
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Jeg oplevede som sygemeldt fleksjobber at blive sendt i et forløb hos anden aktør.

Det kunne jeg ikke holde til pga. Forværring af min rygskade, hvilket jeg vidste allerede inden jeg begyndte på forløbet. Men ifølge jobcenteret skulle jeg.

Jeg mødte op første gang og havde allerede der bestilt lægetid.

Deltog første dag og kunne derefter fortælle min læge, hvordan det havde været for min ryg at deltage.

Hun sygemeldte mig på stedet fra forløbet, hvilket jeg meddelte anden aktør + jobcenteret.

De sendte mig aldrig mere ud i noget som helst
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2015, 15:41   #3
bsl
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 09-03 2015
Indlæg: 10
Styrke: 10
bsl er ny på vejen
@gisne,

Tak for svar.
Det var selvfølgelig også en måde at håndtere det på. Det lyder som om det virkede for dig.


Jeg har vendt situationen med sagsbehandler, hendes umiddelbare løsning var at hun kunne lægge sig på en yoga madras i et tilstødende lokale. Hvordan det skulle hjælpe kan jeg ikke gennemskue. ”Tilbuddet” indeholder også træning i et fitness center hvilket er udelukket da hun overhovedet ikke må træne. Det er ligesom tilbuddet ikke er tilpasset den enkelte.

Nu hvor du blev sygemeldt fra kurset, fik det så konsekvenser for din udbetaling eller hvordan? Eller blev det bare accepteret uden videre.

Sidst redigeret af bsl; 09-03-2015 kl. 15:50.
bsl er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2015, 16:08   #4
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Hvis i har prøvet alt med den sagsbehandler og ikke kan komme videre ja så ville jeg klage over den sagsbehandler...at denne ikke er samarbejdsvillig når der forligger en god grund til at din kæreste ikke kan deltage samtidig med behandlingen...

Jeg ville gøre dette skriftligt og husk at få en kvittering på at i har afleveret den...

Husk at skrive tydeligt øverst at det er en klage..

Det er jo ikke meningen at de skal gøre det umuligt for folk at kunne deltage i de tilbud...og så længe din kæreste ikke nægter at deltage....men bare gerne vil have at det ikke skal være sammen med behandlingen...ja så burde der kunne findes en løsning på det...

Hvis i ikke ønsker at klage...ja så er din kæreste nødt til at møde op...og så evt blive sygemeldt derfra...

Det gode ved at møde op ja det er at de ved selvsyn vil kunne se at din kæreste ikke har overskuddet til at deltage...

Møder man ikke op...ja så kan eller vil de se det som en nægtelse...hvilket ikke er godt...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2015, 16:08   #5
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Det var et forløb som ledige fleksjobber skulle igennem, uanset om man var sygmeldt eller ej.

Anden aktør tilbød allerede på første dagen at mere end halvere tiden jeg skulle være der, men det mente min læge var formålsløst

Det skulle indeholde smertehåndtering, træning, jobsøgning o.lign og til sidst en praktik.

Jeg modtog ledighedsydelse og der var ingen konsekvenser og blev bare accepteret uden videre.

Jobcenteret valgte at få lavet en funktionsevnebeskrivelse af en ergoterapeut hjemme hos mig og sidestillede den med en arbejdsprøvning... Og da den viste at ergoterapeuten ikke kunne pege på nogen jobfunktion, som hun mente jeg ville kunne varetage, snakkede jobcenteret aldrig mere om nogle tilbud, forløb, praktik, arbejdsprøvninger m.v.
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2015, 17:02   #6
bsl
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 09-03 2015
Indlæg: 10
Styrke: 10
bsl er ny på vejen
@Webmaster;
Mange tak for råd og vejledning, umiddelbart ender det jo nok med den sidste mulighed. Det er da god nok ærgerligt at det skal være sådan, spild af ressourcer som jeg ser det. Hvis det er man klager, så tager det vel længere tid at behandle klagen end tilbudet varer? Man skal vel deltage selvom der er klaget over beslutningen, kender ikke helt reglerne på det område. Tror du de vil se en klage, som om man nægter at deltage og derfor kan stoppe sdp. ?

@gisne
Tak for dit input, jeg tror også umiddelbart det ender sådan. Det er godt at høre det rent faktisk blev accepteret uden sværdslag.
bsl er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2015, 17:50   #7
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af bsl Se meddelelser
@gisne,

Tak for svar.
Det var selvfølgelig også en måde at håndtere det på. Det lyder som om det virkede for dig.


Jeg har vendt situationen med sagsbehandler, hendes umiddelbare løsning var at hun kunne lægge sig på en yoga madras i et tilstødende lokale. Hvordan det skulle hjælpe kan jeg ikke gennemskue. ”Tilbuddet” indeholder også træning i et fitness center hvilket er udelukket da hun overhovedet ikke må træne. Det er ligesom tilbuddet ikke er tilpasset den enkelte.
Har sagsbehandleren fået at vide, at hun ikke må træne? Prøv lige og skriv en mail til denne og spørg, om de har en forsikring som kan dække skaderne, hvis hun bliver skadet af træningen, da hun slet ikke engang må... Sagsbehandleren må da lige tænke sig om. Det ville jeg godt nok også klage over da.

Husk lige at få en fuldmagt fra din kæreste, hvis du skal "føre" kærestens sag i kommunen... Så en skriftlig klage kunne feks. underskrives af din kæreste og dig (hvor du kunne oplyse, du har skrevet den på kærestens vegne).

I virkeligheden kan man godt afvise et tilbud, hvis man ikke mener dette tilbud er rimeligt. For den skal være rimelig. Men din kæreste skal dog passe på med at komme til at vise, at man ikke vil komme i et tilbud, ellers kan de se det som om, man ikke står til "rådighed". Få evt. lægen med indover.

Fin måde som Gisne har gjort i øvrigt.

Sidst redigeret af curls; 09-03-2015 kl. 17:53.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2015, 19:40   #8
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Man må aldrig nægte at deltage i de tilbud...det er det værste man kan gøre...

Men man kan jo godt skrive i en klage at man ikke nægter at deltage men at det ikke kommer til at gå godt da man samtidig er i behandling...

Når du klager over selve sagsbehandlingen....så er det ikke sikkert at det trækker ud....hvis lederen er nogenlunde saglig ja så kan det jo ende med at denne tager en snak med sagsbehandleren og får ændret tidspunktet for tilbudet....sådan at det bedre passer...

Der er stor forskel på at klage over en afgørelse...og over sagsbehandlingen...

Klager man over en afgørelse ja så har kommunen 4 uger til at revurdere og hvis de fastholder...ja så skal de sende sagen til ankestyrelsen....og der er der mega lang ventetid...

Når man klager over sagsbehandlingen...ja så skal man gøre dette til enten lederen af afd...eller til borgmesteren....og så kommer sagen ikke videre....

De kan så vælge om de vil reagere på den klage og rette op på det eller om de ikke mener at der er noget problem i den måde i er blevet behandlet på...

Mere så du kender forskellen på når man klager...

Men helt rigtigt...hvis man møder op og forsøger at deltage....ja så vil det jo vise dem at man godt vil det....og det kan kun gavne en i længden...også selvom man så ikke kan gennemfører tilbudet...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2015, 20:28   #9
pif
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-10 2010
Indlæg: 283
Styrke: 14
pif er ny på vejen
Generelt gælder det om at sige ja til tingen, og derefter bevise på første eller anden dag, at det ikke holder... gerne med lægen i ryggen!

Har man først været i konflikt om hvorvidt man kan eller ej, så har man fået gjort sagsbehandleren forudindtaget til den negative side !
pif er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2015, 20:31   #10
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Jeg faldt lige over en side hos DUKH, hvor der står meget fint, at :

Det fremgår dog også af loven, at kommunen kun giver tilbud, hvis det er i overensstemmelse med behandlingen og sygdommen. Tilbud må ikke modvirke helbredelsen.

Tilbuddet skal være rimeligt:

http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...gelse-i-tilbud
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:20.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension