K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-02-2015, 15:18   #1
Jetted
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 18-01 2015
Indlæg: 160
Styrke: 10
Jetted er ny på vejen
Revalidering eller jobafklaring

Jeg har forsøgt at læse lovteksten om både revalidering og jobafklaring og har svært ved at se forskellen. Som jeg læser det, så er begge dele for at hjælpe borgerne tilbage til arbejdsmarkedet.

I begyndelsen af november fortalte min sagsbehandler mig, at min sygedagpenge ikke ville blive forlænget ud over den 30.11.2014 og at jeg ville blive tilbudt et jobafklaringsforløb (derefter møde med rehabiliteringsteam den 01.12.2014.) Kunne de ikke lige så godt have tilbudt mig revalidering?

Håber, at I kan skære det ud i pap for mig.

Hilsen jette
Jetted er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2015, 15:27   #2
sourceful
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2010
Indlæg: 351
Styrke: 14
sourceful er ny på vejen
Det kommer jo lidt anpå hvad sigtet er.

Sigtet for revalideringen er jo du bliver helt selv forsørgende bagefter dvs. fuld beskæftigelse, derudover er jo forskel i ydelse niveau så der lægger der jo også en interesse i at tilbyde dig den anden ydelse :-).

men det står jeg jo frit for at indgive en ansøgning om revalidering, det værste der kan ske er du får et afslag.
sourceful er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2015, 15:50   #3
Jetted
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 18-01 2015
Indlæg: 160
Styrke: 10
Jetted er ny på vejen
Jeg får hele tiden at vide, at planen er tilbagevenden til det ordinære arbejdsmarked. At Herlev Hospital har skrevet at jeg vil have varige skånebehov mener de ikke er noget problem (skånebehov kan vel være forskellige, men jeg føler ikke at de ser på, hvordan jeg har det).

Jeg får 10.849 kr om måneden (min ydelse fra Sampension modregner de) så der mangler ca. 6.000 om måneden, selv om jeg sparer på alt. Jeg har lidt friværdi i min lejlighed, så hvis der ikke kommer en afklaring i løbet af max et år, så må jeg sælger den (jeg fik heldigvis udbetaling fra pensionskassen for kritisk sygdom som jeg kan trække på)

Hvis jeg har læst det rigtigt, så er revalideringsydelsen 7.000 kr mere og det vil gøre en verden til forskel (især hvis udbetalingen fra Sampension ikke bliver modregnet).

Kan jeg bare skrive til min sagsbehandler at jeg gerne vil søge om revalidering?
Jetted er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2015, 16:26   #4
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.769
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Det er heller ikke meningen at vi skal forstå..

Kære Jetted

.... fordi at alt tekst i de nye regler er formuleret at det SKAL være svært.

Men forstil dig, at en borger har:

Sclerose og har gennem længere tid aftalt med sin arbejdsgiver at borgeren skal beskyttes lidt. Flekstid, knæstol, mulighed for at gå en tur i arbejdstiden etc men sygemelder sig.

Sygedagpenge er en erhvervsrettet midlertidig ydelse, som stopper.

Borgeren kan kun arbejde ca 20 - 25 timer og er ansat på kontor.

Så skal borgeren se på "Fastholdelsesfleksjob" og opfylde de betingelser sammen med arbejdsgiveren http://www.k10.dk/showthread.php?t=30994 hvor man skal kunne dokumentere inden for de sidste 12 måneder:

"Stk. 2. Aftalen mellem arbejdsgiver og medarbejder om ansættelse efter de sociale kapitler eller på særlige vilkår efter stk. 1 skal være skriftlig og indeholde oplysninger om, hvilke funktioner medarbejderen har svært ved at udføre eller ikke kan udføre, og hvilke konkrete skånehensyn der er aftalt. Arbejdsgiveren skal endvidere dokumentere, at der er gjort et reelt forsøg på at etablere et vedvarende ustøttet job efter de sociale kapitler eller på særlige vilkår."

Nu får borgeren kontakt til kommunen.

Hjælper det at "Revalidere" denne borger? NEJ, men.....

..borgeren er for rask til et fleksjob og bliver nu tilbudt en "Jobafklaringsforløb"

... som løber op til 2 år og kan forlænges så mange gange, som situationen er den samme.

Borgeren skal nu i lønforhandling og aftale om hvilke løn og forhold borgeren nu skal have. Kommunen giver så tilskud til de resterende timer.

Syge - handicappede vil altid i denne situation gå væsentligt ned i brutto løn.

Men du nævner: "Jeg får hele tiden at vide, at planen er tilbagevenden til det ordinære arbejdsmarked."

Det skal du ikke hæfte dig ved, fordi, at den skriftlige og mundtlige besked modtager en sclerosepatient også. under hele forløbet og gentagne gange. Alt er for at vende tilbage til det ordinære arbejde på 37 timer om ugen.

En sådan skifter imellem at være "stationær" og "ikke-stationær" i lægelig forstand alt efter hvad kommunen har brug for. Den scleroseramte bliver erklæret "stationær" når sygedagpengende skal stoppes og senere i forløbet bliver borgeren erklæret "ikke-stationær" alt after hvad kommenen ønsker.

Hvis nu du var 1ste violinist i det Kgl. Kammerorkester og mistede din venstre hånds langemand, hvad kan det offentlige så tilbyde?

Netop. Revalidering til andet jobfunktion, hvor man bliver 100% selvforsørgende i andet fagområde.

Du kan sikkert ikke arbejde fuld tid 37 timer om ugen. Så hvis du er ansat, med sygedagpenge, som nu stopper, skal du omgående få fat i din leder og opfylde de i "Fastholdelsesfleksjob" betingelser for at arbejdsgiver har gjort alt for at fastholde dig i nuværende job.

Dette er for at du ikke skal i arbejdsprøvning andet sted, senere, hvis din situation ændres til det værre. Kommunen fastsætter når tiden er inde til et ordinært fleksjob. Arbejdsgiveren er glad for dig og vil fastholde dig og er ikke interesseret i at du forlader firmaet for at komme i en eller flere arbejdsprøvninger senere.

Derefter skal du gå i ny lønforhandling med arbejdsgiver om dine nye forhold. Arbejdsgiver modtager efterfølgende refusion på kontanhjælps størrelse, så længe din situation er stationær.

Derfor skal du i "Jobafklaringsforløb" i først 2 år som efterfølgende bliver forlænget endnu i 2 år og sådan fremover, så lang tid din situation er stationær.

Jobafklaringsforløb.
https://www.sundhed.dk/sundhedsfagli...ngsforl%C3%B8b

Revalidering.
https://www.borger.dk/Sider/Revalidering.aspx

Kan du godt selv søge, men her skal du jo bedømme din personlige situation med diagnose og fremtidsudsigter. Formålet er jo en 100% selvforsørgelse i andet fag, uden kontakt til det offentlige. Kommunerne er tilbageholdende i denne tid med at bevilge "Revalidering". Her går du ind på din personlige kommunes hjemmeside og finder sagsbehandlingsfristen til en afgørelse.
Eksempel fra en tilfældig kommune: http://www.frederiksberg.dk/~/media/...orSSA2012.ashx side 5 : 7

Men før du søger om "Revalidering" skal du nøje overveje din diagnose, skånebehov og fremtid fordi du havner jo i en anden arbejdssituation ved ny arbejdsgiver, hvis du finder nyt job.

Kan du klare en "Revalidering"? Det finder man ud af, hvis der er tvivl om det gennem en "Forrevalidering"

Men en "Revalidering" er IKKE et tag selv bord hvor du selv kan vælge en uddannelse, som du har drømt om.

Det var en lang beskrivelse, udelukkende fordi man har lavet det kompliceret.

Håber at jeg har forklaret det tydeligt???

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 16-02-2015 kl. 17:45.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 16-02-2015, 17:38   #5
Ms_MoneyPenny
Føler sig hjemme på K10
 
Ms_MoneyPennys avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2014
Alder: 47
Indlæg: 44
Styrke: 10
Ms_MoneyPenny er ny på vejen
§ 27.1.1

Da du i tilbage i november fik afgørelse om, at din sygedagpenge ikke blev forlænget udover revurderingstidspunktet, hvad skrev jobcentret som begrundelse for, at du ikke opfyldte § 27.1.1 som omhandler revalidering?

Har den helbredsmæssige situation ændret sig siden november?
Ms_MoneyPenny er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2015, 18:30   #6
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.769
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Her er Jetted`s oprindelige historie..

http://www.k10.dk/showthread.php?t=31466

Mit råd til dig:

Svar Ms_MoneyPenny

Bliv her på denne tråd fremover.

Vær bevidst om følgende:

Kontanthjælp og ejerbolig.
http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...p-og-ejerbolig

Jeg fornemmer, at du bla har behov for noget optræning????

Så skal du kende til §102 da du ikke tilhøre gruppen af vederlagsfrie henvisninger:

http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...estemmelse-pdf

Hvor der skal findes en reel vurdering sted iht Principafgørelse 5-13
http://www.co-sea.dk/files/CO-S%C3%B...sen/2013/5.pdf

Klage.

Kommunen har ikke overholdt deres lovbundne frist og tilsendt din anke om sygedagpengestop rettidigt til Ankestyrelsen.. Det skal du reagere på. Send en klage til borgmesteren og chefen for afdelingen og tydeliggør at der er en klage.

Når sagen bliver sendt til Ankestyrelsen indgiver du også her ansøgning om aktindsigt for at kontrollere at alle oplysninger er korrekte.

Undersøg på din kommunes hjemmeside om de har ansat en "Borgerrådgiver" som du bør kontakte.

Hvad får du ud af det? Ikke andet end at din næste SB bliver bevidst om at du har check på lovgivningen og rettigheder. Kommunen bliver aldrig mødt med nogen form for konsekvens når de ikke overholder lovgivningen, desværre.

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 16-02-2015 kl. 19:29.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 16-02-2015, 18:55   #7
Ms_MoneyPenny
Føler sig hjemme på K10
 
Ms_MoneyPennys avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2014
Alder: 47
Indlæg: 44
Styrke: 10
Ms_MoneyPenny er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
http://www.k10.dk/showthread.php?t=31466

Mit råd til dig:

Svar Ms_MoneyPenny
Tak for det Phhmw ��

Jeg kan se, Jettd, at du tidligere har været i praktik, hvor du ydede 2x3 timer om ugen. Dette er ikke nok til selvforsørgelse, og derfor er du på nuværende tidspunkt heller ikke i målgruppen for revalidering - lige nu, da revalidering er omskoling fra et fag til et andet fag, hvor man som borger skal kunne være selvforsørgende efterfølgende.

Du kan altid søge, men jeg er 100% på at du vil få afslag, lige nu, desværre.
Ms_MoneyPenny er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-02-2015, 11:20   #8
Jetted
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 18-01 2015
Indlæg: 160
Styrke: 10
Jetted er ny på vejen
Ophør af sygedagpenge – tilkendelse af jobafklaringsforløb – en partshøring
Udbetalingen af sygedagpenge blev forlænget udover den 31.8.2014, idet det blev anset for
nødvendigt, at du gennemførte virksomhedspraktik eller andre helbredsmæssige afklarende
foranstaltninger for, at din arbejdsevne kunne klarlægges.
Jobcentret vurderer, at du ikke længere opfylder mulighederne i sygedagpengeloven for forlængelse
af dine sygedagpenge. Jobcentret påtænker derfor at standse udbetalingen af sygedagpenge den 30-
11-2014.
Begrundelsen er følgende:
Af statusattest af den 23.10.2014 fra din egen læge fremgår det, at du ikke længere er i
helbredsmæssig afklaring. Du gennemgår en tilpasningsreaktion, som du behandles for medicinsk
via egen læge og via samtaler hos Kræftens Bekæmpelse. Derudover skal du til kontrol i januar
måned på onkologisk afdeling Herlev Hospital. Det vurderes, at tilstanden vil bedres over de næste
uger og måneder således, at du i højere grad kan varetage dit arbejde. Dette afhænger af den
psykiske tilstand samt af om smertetilstanden fortsætter med at aftage og at ikke andre bivirkninger
indtræder af eventuel anbefalet medicin hos kræftlægerne.
Det vurderes at din arbejdsevne er uafklaret og du ikke opfylder betingelserne for forlængelse i
henhold til sygedagpengelovens § 27 stk. 1 nr. 1-7.

Det er teksten fra brevet hvor kommunen skriver om stop af sygedagpenge. Og nej, der er ikke sket en ændring af mit helbredsmæssige tilstand. Men dem jeg var i jobtræning hos havde fortalt mig, at jeg ikke kunne bliver forlænget ud over den 30.11.2014.

Jeg har efterfølgende 3 gange spurgt min gamle sagsbehandler hvad der ville være sket, hvis de havde sagt ja til endnu en forlængelse - og ikke fået noget (ordentligt) svar.

Den 20.01.2015 skrev jeg til teamlederen om fejl/mangler i resumeet fra rehabiliteringsteamet og konfronterede hendes med nogle af hendes forkerte/ulovlige udtaleler fra mødet og svar på hvis min jobprøvning kunne være blevet forlænget og så indsatte jeg også det fra loven omkring svarfristen på de 4 uger ved anke. Jeg har endnu ikke hørt fra hendes (ud over at hun har modtaget mailen) og skrev i går til min SB om hun ville skubbe lidt til hende om et svar eller ville jeg gerne have navn og mail på deres næste chef.

Jeg ved ikke hvad jeg skal tænke når jeg læser Peters historie! Det kan sgu da ikke være rigtigt, at når man har så god en arbejdsgiver, som gerne vil hjælpe så spænder kommunen ben for det.

Jeg har forsøgt at læse alt det I har skrevet og link men jeg fatter desværre ikke helt betydningen (jeg prøver igen senere). Men jeg opfatter det som om, at I mener, at jobafklaring er det jeg hører ind under, men at jeg skal fortsætte med at gøre opmærksom/klage over de ting som ikke er i orden?

Det er skræmmende, at kommunen vender og drejer alt (og modsiger sig selv) for at argumentere for at lukke sygedagpengesagen - hvis de ville (mig det bedste) så vendte de det hele om, og så var der mange grunde til at forlænge og finde ud af, hvad jeg kan. Det føles også så uretfærdigt, at de klamrer sig til en lægeudtalelse som siger det de gerne vil have, og ignorer resten.

Hilsen Jette
Jetted er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-02-2015, 21:03   #9
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.769
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Jeg syntes at der er for mange uklarheder i din sag..

Kære Jetted.

men som jeg kan udlede:

Du har anket dit sygedagpengestop.

Du har endnu ikke modtaget besked fra kommunen om de fastholder eller har sendt din sag til Ankestyrelsen, inden de lovbundne 4 uger.

Du mener, at Rehabiliteringsteamet ikke forholder sig til samtlige lægeoplysninger, herunder hvad speciallægerne skriver om din situation, men kun forholder sig til hvad din praktiserende læge skriver.

Læs her: "Uenighed om oplysningsgrundlaget"

http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...ingsgrundlaget

Du har været i arbejdsprøvning, som viste 2 x 3 timer om ugen. Bekræft, at det findes på skrift i din kommunale journal. S.U.

Nævnes disse skånebehov skriftligt, som lægerne på Herlev har forudsagt?

Du oplyser: "Både arbejdspladsen, fysioterapeuten fra kommunen, jobkonsulenten og jeg var helt enige om, at jeg ikke kunne yde mere."

Findes det på skrift i din kommunale journal? S.U.

Hvad der ikke findes på skrift findes ikke. Du er i en retssal nu, hvor kun beviser og dokumentation gælder.

Jeg bemærker, at du tidligere har ringet sammen med div sagsbehandlere.
Det skal stoppe omgående, fremover foregår alt på skrift.

Hvilken ydelse er du på nu? S.U.

Hvis ikke du har søgt om aktindsigt ved alle, læger, speciallæger, hospitaler, Ankestyrelsen og kommunen bliver det dit første skridt. Se din første tråd.

Check på din kommunes hjemmeside om din kommune har ansat en "Borgerrådgiver" omgående. Hvis ja, kontaktes denne til hjælp af overblik og ulovligheder i din sag.

Den ydelse du er på pt., bliver den justeret/fratrukket pga af udbetaling af "kritisk sygdom"? Hvis ja, så læs her:

https://www.detfagligehus.dk/spoergs...kontanthjaelp/

Har du fået tildelt en fast "koordinerende sagsbehandler"?

Har du udfyldt den "forberedende rehabiliteringsplan"? S.U.

Mit råd til dig:

Aktindsigt omgående ved alle. Omgående

Borgerrådgiver hvis muligt. Omgående.

Kontakt DUKH for rådgivning og hjælp. Hold følelserne ude af sagen da det er jurister du kommer til at tale med. Forbered alle klagepunkter og spørgsmål.

DUKH er professionelle og ganske flinke at tale med. Det gør du også omgående. Udover din eventuelle kontakt til en "Borgerrådgiver"

http://www.dukh.dk/fa-radgivning/inf...efonradgivning

Svar på mine spørgsmål og lad os høre nærmere hvad der sker i din sag.

Sygedagpenge.

Sygedagpenger er en kortvarig erhvervsrettet ydelse. Sygedagpeng er er IKKE til syge mennesker.

Sygedagpenger er til syge mennesker, hvor lægerne skriftlig og tydeligt indikere at patienten, kommer i arbejde, inden for en forventet tid og dermed klar til arbejdsmarkedet. Så er din SB glad og forlænger.

Det er faktisk det din praktiserende læge lover din SB: " Både i begrundelsen for at lukke min sygedagpengesag og på rehabiliteringsmødet ligger kommunen stor vægt på en udtalelse fra egen læge fra 24.10.214 om at han vurderer at der vil ske en bedring i løbet af uger eller måneder. De ser slet ikke på, at onkologisk afdeling i april 2014 skriver, at jeg vil have varige skånebehov."

Du kan forhåbentlig nu fornemme, hvor vigtigt det er at du har 100% aktindsigt og forståelse for alt hvad andre skriver i din journal. Kommunen og du har modsatrettet interesser og kommunen interessere sig ikke for din diagnose eller hvordan du har det, men udelukkende på din arbejdsevne.

Der er ulovligheder og manglende overblik i din sag. Derfor råder jeg dig til at tage kontakt til DUKH og event Borgerrådgiver.

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 17-02-2015 kl. 22:00.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:21.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension