K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-08-2014, 11:00   #1
Misse76
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-09 2009
Lokation: Sønderjylland
Indlæg: 31
Styrke: 15
Misse76 er ny på vejen
Sygedagpengereform

Hej K10

Jeg er dd igen sygemeldt... Er ellers "alm." dagpengemodtager.

Men min ryg er noget skrammel, og jeg må indse, at jeg pt ikke kan stå til rådighed for arbejdsmarkedet.

Har tidligere været under revalidering (vistnok i 2006...) pga ryggen (diskusprolaps + slidgigt), men stoppede selv og fandt job (ville hellere bestemme selv, men ryggen er ikke just blevet bedre).

Blev fyret fra mit tidligere job sidste år grundet nedskæringer, og gik sygemeldt med depression sommeren over (2013). Har tidligere også haft periodevise depressioner.

Sidste efterår/vinter fik jeg et vikariat (ufaglært industriarbejde), men knækkede igen med depression, hvor jeg gik sygemeldt indtil starten af april i år så vidt jeg husker. Magtede ikke at skulle i aktivering, så raskmeldte mig, selvom jeg ikke var ok... Men så fik jeg ro, da jeg endnu ikke har været på dp længe nok til at skulle i aktivering. Og det var på daværende tidspunkt det jeg havde mest brug for.

Nu har jeg så efter lang tids overvejelse smidt håndklædet i ringen ang. ryggen... Har fået en tid v lægen og v kiropraktoren, der kan lindre det.

Men nu til mit egentlige spørgsmål:

Nu hvor den nye sygedagpengereform er trådt i kraft, hvor man kun har 22 uger på sygedagpenge... De mdr jeg har været på sygedagpenge i starten af dette år, vil de blive modregnet?


Jeg vil gerne arbejde igen, men som ufaglært med dårlig ryg er oddsene lidt imod mig. Har haft startet op på indtil flere uddannelser i mit liv, men hver gang er jeg knækket og er gået ned med depression.
Inderst inde håber jeg nok på et fleksjob, men ved ikke om det overhovedet er muligt mere. Og om jeg opgiver på vejen derhen...

Er 38 år.
Misse76 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-08-2014, 20:38   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Som du kan se af denne side http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

Så kommer det an på hvor mange uger du har modtaget sygedagpenge...henholdsvis mere eller mindre end 22 uger.....om du falder ind under de nye regler med det samme

Citat:
Overgangsregler

Syge, som den 1. juli 2014 har modtaget sygedagpenge fra kommunen i mindre end 22 uger inden for de seneste 9 måneder, falder helt ind under de nye regler.

Syge, som den 1. juli 2014 har modtaget sygedagpenge fra kommunen i mere end 22 uger, kan få sygedagpenge efter de gamle regler i 52 uger.
Herefter vil de kunne få forlænget sygedagpenge efter de nye forlængelsesregler, hvis de fortsat er syge. Dog kun 39 uger v. forlængelse nr. 1 og 2 og kun i 104 uger v. forlængelse nr. 3. Hvis kommunen vurderer, at de ikke er omfattet af forlængelsesreglerne, er de berettiget til et jobafklaringsforløb på den lave ydelse.

Sygemeldte, som allerede er omfattet af en forlængelsesregel den 1. juli 2014, har også mulighed for et jobafklaringsforløb på den lave sats, hvis de ikke kan forlænges efter en ny forlængelsesregel.
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-08-2014, 23:28   #3
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.774
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Hvordan regner man det ud?

Kære Misse76.

Som jeg forstår det, er det første spørgsmål:

Hører du under de nye eller gamle regler?

Jeg har netop rådgivet en ung mand medsamme problemstilling, læs her:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=30394

Spørgsmålet er om, hvornår du rammer dit RT, Revurderings Tidspunkt.
Før hed det Varighedsbegrænsning.

Jeg har ikke kunne få noget på skrift om præcis hvordan regnemetoden er, men hvis du har modtaget sygedagpenge over 22 uger kan du fortsætte med sygedagpenge indtil 52 uger, hvor dit RT, Revurderings Tidspunk er, hvor der først der kan tages stilling til om en eventuel forlængelse.

De dage, som skal trækkes fra er: søgn - og helligdage og feriedage og eventuelt din arbejdsgivers 30 dages karensdage, hvor der ikke ydes refusion til arbejdsgiver = over eller under 22 uger.

Ref 5.2 https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=164021

Hvis det er under 22 uger du har modtaget sygedagpenge, tilhører du de nye regler:

Læs alle disse oplysninger fra DUKH: http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...e/sygedagpenge

Men vær forberedt på, at din sagsbehandler ikke har den nøjagtige viden om disse regler endnu, som jeg erfarede i den henviste sag.

Trist, med din ryg som 38 årig. Med den erfaring jeg har med diskusprolaps ville jeg aldrig råde dig til kiropraktor, som kan lindre, men som ikke løser dit grundproblem.

Men, hvis det er lang tid siden med operation for prolaps, ville jeg presse på for en MR-scanning, som er den eneste måde, som kan vise om der er nogle ændringer, eventuelt nytilkomne prolapser.

Bliv her på din tråd fremover, der dukker mange spørgsmål op i nærmeste fremtid.

Fleksjob kan ikke mere søges "på det foreliggende grundlag" af borgeren.

Hvis ikke du har, bør du omgående søge om aktindsigt i alt 100%, læger, speciallæger, hospitaler samt kommunen, således at du har kendskab til alt, hvad der står i dine journaler.

Læger/hospitaler.
http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt_ved_laege.pdf

Kommunen.
http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt.pdf

Advarsel til en dårlig ryg:
http://ofeldt.dk/index.php?id=49

Hvor i ryggen er du opereret? Nakken eller lumbalt? hvor mange prolapser og i præcis, hvilke led? ( det skal du vide )

Er du normaltvægtig, BMI?

Kan du bekræfte at det udelukkende er pga din ryg, at du nu kaster håndklædet i ringen?

Har du udover kiropraktik, modtaget anden behandling? Har det hjulpet?

Sidst men ikke mindst, du nævner:

"Inderst inde håber jeg nok på et fleksjob, men ved ikke om det overhovedet er muligt mere. Og om jeg opgiver på vejen derhen..."

Hvis helbredet er til et fleksjob, skal du naturligvis have bevilget et sådan. Så opgive må du ikke, men være forberedt på, at det er vanskeligt og her er der kun dokumentation der gælder og intet andet.

Men omvendt, når kommunen har vedkendt sig dine helbredsproblemer, så kan du være meget sikker på at kommunen arbejder meget villigt med til at bevilge dig et fleksjob, for at holde dig langt væk fra en eventuel førtidspension.

Din praktiserende læge er en væsentlig medspiller i din sag, så det forhold skal være godt.


Bedste hilsner

Peter

Sidst redigeret af phhmw; 06-08-2014 kl. 00:27.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 09-08-2014, 13:54   #4
Misse76
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-09 2009
Lokation: Sønderjylland
Indlæg: 31
Styrke: 15
Misse76 er ny på vejen
Tillægsspørgsmål...

Tusind tak for Jeres svar!

- Og øv hvor er det da indviklet :-/

Vil sætte mig til at læse de forskellige links, og vil søge akt-indsigt, så jeg er lidt opdateret og ved hvad der er skrevet om mig.

Jeg blev ikke opereret for prolapsen (der sidder i lænden), da de mente jeg var for ung og tiden ville hele.
Men for pokker, det var et langt og smertefuldt år!

- Og smerter er der jo stadig, som begrænser mig enormt og som siden er konstateret som slidgigt (og skævhed i hofterne efter senere styrt med hesten).

Takker så mange gange for jeres svar og må se hvad SB siger når jeg skal til første samtale i september (har netop modtaget indkaldelsen).

Og så et tillægsspørgsmål:
- Min svigermor spurgte om jeg havde undersøgt hvad jeg har af forsikring, og om de kunne dække tab af erhvervsevne mens jeg går sygemeldt.

Men.... - Hvad dækker "tab af erhvervsevne" præcist?

Jeg er stadig i industriens Pension, men ved ikke hvornår/hvordan jeg har ret til noget udover sygedagpenge?!

Dengang jeg fik prolapsen og gik sygemeldt et år, fik jeg jo heller ikke udbetalt andet end sygedagpenge?!!

Nogen der kan skære ud i pap for mig, hvornår man er berettiget til at kunne få "dækket tab af erhvervsevne"?!
Misse76 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-08-2014, 16:02   #5
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.774
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Jeg klipper ud i par...

Kære Misse76

.... at det kan være individuelt. Her skal du skriftligt henvende dig til dine forsikringsselskaber og læse dine betingelser.

Men lige så interessant er, om din diskusprolaps i lænden er arbejdsrelateret, arbejdsskade?

Du skal vide, hvilke led din prolaps sidder i.

Fordi, du skal tage dine forholdsregler og kende dine skavanker 100% og forstå hvad du må og ikke må. Er de L5 S1 eksempelvis, er det under normale forhold krævet at de terapeuter der skal behandle dig har den fulde viden om præcis hvad de vil gøre.

Hvad har du tidligere modtaget af behandling?

Kommunalt holdtræning, fysioterapi i praksissektoren på hold eller har du bevilget individuel behandling?

Som 38 årig SKAL man være 100% inde i ens problemstilling ellers kan du jo naturligvis ikke selv bedømme om det er den korrekte behandling du modtager.

Med en konstateret prolaps har du ikke råd til at "fedtspille" med din fremtid, som bla mange af os andre har gjort, med enorme konsekvenser til følge.

Læs og se lidt af den verden:

Ryghistorier
http://www.k10.dk/showthread.php?t=21830

Gen - og vedligeholdstræning
http://www.k10.dk/showthread.php?t=15813

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 09-08-2014, 21:24   #6
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Misse76 Se meddelelser
Tusind tak for Jeres svar!

Og så et tillægsspørgsmål:
- Min svigermor spurgte om jeg havde undersøgt hvad jeg har af forsikring, og om de kunne dække tab af erhvervsevne mens jeg går sygemeldt.

Men.... - Hvad dækker "tab af erhvervsevne" præcist?

Jeg er stadig i industriens Pension, men ved ikke hvornår/hvordan jeg har ret til noget udover sygedagpenge?!

Dengang jeg fik prolapsen og gik sygemeldt et år, fik jeg jo heller ikke udbetalt andet end sygedagpenge?!!

Nogen der kan skære ud i pap for mig, hvornår man er berettiget til at kunne få "dækket tab af erhvervsevne"?!
Du skriver du er med i Industriens Pension (IP)

Det er flere svar alt efter hvilken situation du er i.

Er du i job og bliver der indbetalt til ordningen via arbejdsgiver? Eller hvis du er ledig, har du så opretholdt dine dækninger ved at indbetale til ordningen selv?

Hvis ja så er der højst sandsynligt ret til udbetaling for tab af erhvervsevne i henhold til de tegnede dækninger hvis IP vurderer ar din erhvervsevne er nedsat i henhold til policen.

Hvis nej, så er ordningen ændret til en såkaldt fripolice hvor dækningerne er reduceret til det minimale. D.v.s der kan være ret il udbetaling for tab af erhvervsevne hvis IP vurderer at din erhvervsevne er nedsat i henhold til policen. Udbetalingen vil bare være væsentligt reduceret fordi der ingen indbetaling kommer på ordningen.

Du bør straks rette henvendelse til IP og forhøre dig om dine muligjeder.

Mvh. Susanne
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:44.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension