K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-06-2014, 13:14   #1
naturel
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2014
Indlæg: 2
Styrke: 0
naturel er ny på vejen
Flytte til sverige med pension

Jeg står pt. uden bolig og har adresse på kommunen. Jeg går med planer om at flytte til Sverige og har faktisk noget konkret på hånden. Men jeg er i tvivl om reglerne. Skal jeg søge om mine tillæg til pensionen på nyt ? Jeg får pension efter de gamle regler før 2003.
Jeg er bange for at lande i en situation efter en flytning, at jeg i en periode ikke vil få den fulde pension.
Jeg ved at man kan flytte til et EU-land med sin pension, men jeg syntes reglerne er uigennemskuelige og uklare.
Er det bedre at tage fast bopæl i Danmark og så bo i sverige det antal md. som ifølge loven er tilladt.
Hvor meget dokumentation kan Udbetaling Danmark i øvrigt kræve af mig med hensyn til hvor jeg opholder mig fysisk?
Jeg bor lejlighedsvis på camping ell. låner en sofa hos venner.
naturel er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-06-2014, 13:20   #2
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Prøv at kigge på borger.dk

https://www.borger.dk/Sider/Internat...on-flytte.aspx
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2014, 11:45   #3
naturel
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2014
Indlæg: 2
Styrke: 0
naturel er ny på vejen
Bopæl i udlandet

Tak for link til borger.dk . Jeg har læst de relevante love ang. flytning til udlandet, jeg er dog interesseret i at høre fra brugere som har praktiske erfaringer ell. haft problemstillinger i denne anledning.
Desuden er jeg specielt interesseret i at høre om der er brugere der har oplevet problemer i forhold til fast adresse og retten til førtidspension.
Findes der link til nogle principafgørelser vedr dette.
Kan Udbetaling Danmark reducere ell. tilbageholde førtidspension pga. hjemløshed?
naturel er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2014, 13:00   #4
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
Duetter er fra beboerbladet, håber at det giver dig svaret:
Mister min søn både bolig?

Mister min søn både bolig og pension?

Kære Susanne
Jeg har en voksen søn, som er førtidspensionist. Han bor i en toværelses lejlighed i samme bolig selskab som mig. Der har været problemer med støj og ødelæggelse af lejligheden, og nu er jeg bange for, at han snart bliver smidt ud. Hvis han bliver boligløs, får han så udbetalt sin pension? Og hvordan klarer man sig uden en folkeregisteradresse?
Kan han have den her hos mig, uden at det går ud over min pension og de ydelser, jeg får? Jeg kan ikke have ham boende, da jeg kun har en lille toværelses lejlighed.
Jeg håber på svar.
Venlig hilsen JS

Han kan stadig få sin pension

Svar: Kære JS.
Tak for din mail. Din søn får stadig sin pension, selvom han evt. bliver smidt ud af sin lejlighed. Pensionen er uafhængig af boligen. Som udgangspunkt skal alle borgere registreres på sin bopæl. Hvis man ingen bopæl har, skal man registreres på sit faste opholdssted. Hvis man heller ikke har sådan et, skal man forblive registreret i sin hidtidige kommune, men som fraflyttet sin tidligere adresse. Kommunen bruger så nogle særlige vejkoder. Jeg mener godt, at din søn kan have folkeregisteradresse hos dig, selvom han reelt ikke bor der. Men det kan I spørge folkeregistret om. Før I tilmelder ham på din adresse, skal du tale med dit pensionskontor. Det går ikke ud over selve din pension, at han bor hos dig. Man er stadig reelt enlig, selvom man bor sammen med et af sine voksne børn. Men det kan muligvis have betydning for beregningen af diverse tillæg og evt. boligydelse, men det kommer an på din konkrete situation. Så spørg først - inden I gør noget. Hvis din søn bliver boligløs, og han ikke har nogen steder at opholde sig, skal han kontakte kommunen, som kan henvise ham til et herberg eller lignende.

De bedste hilsner fra Susanne


Om hjemløshed

Det er svært at gøre op, hvor mange hjemløse der er i Danmark. Dels fordi det er svært at afgøre, om alle er med i optællingen, og dels fordi der ikke er enighed om, hvordan man definerer hjemløshed. Det Nationale Forskningscenter For
Velfærd, SFI, har undersøgt det nogle gange, og det viser, at tallet ligger på ca. 5.000 personer. I disse undersøgelser indgår personer, der befinder sig i en af følgende situationer:

• Personen mangler tag over hovedet den kommende nat. Herunder regnes
personer, som sover på gaden, i en trappeopgang, i et skur eller lignende.

• Personen overnatter på natvarmestue/værested med nødovernatning.

• Personen overnatter på et akut/midlertidigt botilbud, som fx herberger
og forsorgshjem.

• Personen opholder sig på hotel, vandrehjem eller lignende på grund af
hjemløshed.

• Personen bor midlertidigt og uden kontrakt hos venner/bekendte eller
familie.

• Personen bor i midlertidig udslusningsbolig eller lignende uden permanent
kontrakt.

• Personen hører under kriminalforsorgen, skal løslades inden for 1 måned,
og der er ikke iværksat en boligløsning forud for løsladelsen.

• Personen er indlagt på hospital eller opholder sig på et behandlingssted
og planlægges udskrevet inden for 1 måned, og der er ikke iværksat en
boligløsning
Oprettet: 7. maj 2012
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:47.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension