K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-05-2014, 06:12   #1
Koneko
På vej til at lære K10
 
Konekos avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-04 2014
Lokation: Slagelse
Alder: 36
Indlæg: 9
Styrke: 0
Koneko er ny på vejen
Question Er ulykkesforsikring og indboforsikring nødvendig?

Hejsa

Jeg har en ulykkes -og indboforsikring som det er lige nu.. Men tænkte at eftersom jeg er på kontanthjælp, vil de nok bare stoppe kontanthjælpen hvis jeg får penge fra forsikringen ved uheld.. Deri ligger mit spørgsmål..

Hvad sker der ved kombien forsikring og kontanthjælp?

Og lige et lille bonus spørgsmål: Kan det overhoved betale sig at have en forsikring på kontanthjælp?
Koneko er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2014, 06:58   #2
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
hvis du nu får brand og alt ryger, så har du intet , hverken tøj eller indbo, så ja den ville være træls at undværer.

og får du en erstatning for men så trækker de det ikke fra i din kh, måske skal du finde en billiger.
jeg har selv fundet en hvor man betaler lidt hver mdr, så er det ikke så hårdt
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2014, 09:42   #3
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Koneko Se meddelelser
Hejsa

Jeg har en ulykkes -og indboforsikring som det er lige nu.. Men tænkte at eftersom jeg er på kontanthjælp, vil de nok bare stoppe kontanthjælpen hvis jeg får penge fra forsikringen ved uheld.. Deri ligger mit spørgsmål..

Hvad sker der ved kombien forsikring og kontanthjælp?

Og lige et lille bonus spørgsmål: Kan det overhoved betale sig at have en forsikring på kontanthjælp?
Selvfølgelig kan det betale sig at have en forsikring selv om du er på kontanthjælp.

Hvis du ikke har indboforsikring har du heller ikke ansvarsforsikring. Det kan blive meget dyrt hvis du pådrager dig et ansvar overfor andre og du ikke har en ansvarsforsikring. Det kan godt være du ikke kan betale selv om du bliver ansvarlig for en ulykke, men for din egen smvittigheds skyld er det godt at der er nogen til at betale.

Hvis du mister alt indbo ved en brand får du ikke ekstra kontanthjælp selv om du ikke er forsikret. En ubbetaling af forsikringssummen vedr. Indbo må du have ret til at anskaffe dig nyt indbo for, du har altid lov til at bruge summen til at opretholde en rimelig bolig for.

Med hensyn til ulykkesforsikring så modregnes erstatning for varigt men ikke i kontanthjælpen, du skal bare dokumentere at pengene er udbatalt for varigt men. Gem udbetalingsbrevet fra forsikringsselskabet og sæt pengene ind på en særskilt konto. Pengene kan ikke kreditorbeskyttes når de stammer fra din egen forsikring.

Mvh. Susanne
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2014, 10:52   #4
hejhejhej2
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-12 2013
Indlæg: 236
Styrke: 11
hejhejhej2 er ny på vejen
hej

jeg er en af de 10-12% der ikke har forsikring, og jeg forstår godt at du tænker at droppe den. Jeg selv har indbo til en værdi der vil være lavere en bare selvriskoen på mange forsikringer (husk man får jo ikke nyprisen af ens indbo), indbrud her er ekstremt usandsynligt.

det eneste jeg vil have er en ansvarsforsikring, men det har jeg ikke kunne få de steder jeg har spurgt uden jeg samtidig tager indbo med.

at 10-12% ikke har en forsikring er problematisk, men mange danskere er overforsikret i en grad så det er helt uhyggeligt ;-)
hejhejhej2 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2014, 11:23   #5
Pepsi
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-02 2011
Lokation: Nordjylland
Indlæg: 37
Blog Indlæg: 1
Styrke: 14
Pepsi er ny på vejen
Hej dinosaur / Susanne.

Er du sikker på, at pengene ikke kan kreditorbeskyttes når de stammer fra egen forsikring?

Har du evt et link, hvor der står noget om det?
Pepsi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2014, 13:00   #6
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pepsi Se meddelelser
Hej dinosaur / Susanne.

Er du sikker på, at pengene ikke kan kreditorbeskyttes når de stammer fra egen forsikring?

Har du evt et link, hvor der står noget om det?
Jeg er selv ansat i en bank. Iflg. forretningsgangen kan erstatninger fra egne forsikringer ikke kreditorbeskyttes. Retspraksis er uklar og hvis kunden insisterer kan pengene indsættes på en særskilt konto og en retssag må så afgøre om der er kreditorbeskyttelse hvis det bliver aktuelt. Derfor er det en god ide at holde de forskellige erstatninger adskilt.

Er eksempel:

Der udbestales erstatning fra egen forsikring og en modparts forsikring. Hvis begge beløb indsættes på samme konto og en senere retssag giver kreditor ret i at egen erstatning ikke er kreditorbeskyttet, ja så har men blandet ikke kreditorbeskyttede penge med kreditorbeskyttede og kreditorbeskyttelsen falder væk.

Mange rådgivere i bankerne er desværre ikke opmærksomme på dette.

Mvh. Susanne
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2014, 13:01   #7
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
men der er meget foreskel på forsikringer, især priserne.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2014, 13:15   #8
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Det kommer lidt an på hvad du får stjålet...når du er på kontanthjælp...

Men det kan selvfølgelig godt svare sig hvis nu man får taget alt man ejer...

Her vil kommunen ikke bare tage de penge man får udbetalt af forsikringen...

Citat:
Formue
§ 14. Kommunen kan ikke yde hjælp, hvis ansøgeren og ægtefællen har formue, som kan dække det økonomiske behov. Kommunen ser dog bort fra beløb på op til 10.000 kr., for ægtefæller 20.000 kr.

Stk. 2. Der ses desuden bort fra den del af en formue, der er nødvendig for at kunne bevare eller opnå en nødvendig boligstandard, eller som bør bevares af hensyn til ansøgerens og familiens erhvervs- eller uddannelsesmuligheder.

Stk. 3. Der skal tillige ses bort fra erstatning for tab af erhvervsevne, der udbetales som følge af personskade efter
1) lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser,
2) lov om erstatningsansvar eller
3) lov om arbejdsskadesikring.

Stk. 4. Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om, i hvilke andre tilfælde der skal ses bort fra erstatning for tab af erhvervsevne, der udbetales som følge af personskade.

Stk. 5. Kommunen ser endvidere bort fra legater, der er fritaget for beskatning efter ligningslovens § 7, nr. 6, og fra formue, som skyldes beløb, der er udbetalt som godtgørelse for varigt men og ikkeøkonomisk skade samt ydelser fra godkendte sociale fonde, stiftelser, foreninger m.v., der er fritaget for beskatning hos modtageren, jf. ligningslovens § 7, nr. 22.
Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms...id=140126#Kap4
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2014, 22:48   #9
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Koneko Se meddelelser
Hejsa

Jeg har en ulykkes -og indboforsikring som det er lige nu.. Men tænkte at eftersom jeg er på kontanthjælp, vil de nok bare stoppe kontanthjælpen hvis jeg får penge fra forsikringen ved uheld.. Deri ligger mit spørgsmål..

Hvad sker der ved kombien forsikring og kontanthjælp?

Og lige et lille bonus spørgsmål: Kan det overhoved betale sig at have en forsikring på kontanthjælp?
Jeg var på kh i 15 år før jeg blev tilkendt fp, økonomien var ind i mellem noget stram, men det faldt mig aldrig ind, at droppe mine forsikringer.

For ca. 6 år siden kvajede knægten sig med sin cykel, så han faldt af og knækkede en fortand så eftertrykkeligt, at han skal have et implantat når han bliver voksen.
Det er altså en rigtig god fornemmelse, når man kan sidde hos tandlægen og sige, at der bare skal gøres det, der skal gøres, for jeg har en ulykkesforsikring, der dækker.

Man kan selvfølgelig argumentere for, at de penge jeg kunne spare ved, at droppe forsikringen, dem kunne jeg lægge til side til en tand til knægten.

Men hvad så hvis nu han havde knækket flere tænder, eller hans søster måske havde lavet et lignende stunt, så ville de sparede penge ikke kunne dække udgiften.

Idéen med, at have forsikringerne er jo netop, at man ikke skal spekulere på økonomien når ulykken rammer, men kan koncentrere sig om de mere praktiske ting, og de følelsesmæssige.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-05-2014, 10:30   #10
Koneko
På vej til at lære K10
 
Konekos avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-04 2014
Lokation: Slagelse
Alder: 36
Indlæg: 9
Styrke: 0
Koneko er ny på vejen
Tak for alle de gode svar..

Jeg beholder min forsikring og sparer andre steder..
__________________
Hilser

Mie Lykke Nielsen

Den der spørger, er kun dum en gang, den der ikke spørger, er dum hele livet. (ukendt)
Koneko er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:18.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension