K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-10-2007, 16:37   #1
Systeminvalid
Slettet Bruger
 
Systeminvalids avatar
 
Tilmeldingsdato: 23-09 2007
Indlæg: 44
Styrke: 17
Systeminvalid er ny på vejen
Særlig ydelse til fleksjobbere uden fleksjob

Dette er sakset fra ladk.dk

Særlig ydelse til fleksjobbere uden fleksjob.

§ 74 i - den glemte paragraf

Efter Lovbekendtgørelse om aktiv socialpolitik kan der udbetales en særlige ydelse til personer der er visiteret til fleksjob, men som ikke har ret til ledighedsydelse. Det synes imidlertid som om at de sociale myndigheder har overset denne ret når de visiterer til fleksjob.

Den særlige ydelse svarer til kontanthjælp for personer over 25 der ikke har forsørgelsespligt. D.v.s.den ydelse der er fastsat i lovens § 25,stk.1.nr.2.

Hvis man er ”faldet i hullet”, altså er i en situation hvor man ikke længere opfylder betingelserne for udbetaling af sygedagpenge, men hvor man på den anden side ikke er rask nok til at der kan foretages en endelig afgørelse af om man er berettiget til pension eller fleksjob, så er der som bekendt kun kontanthjælp tilbage som forsørgelsesgrundlag.

Dette kan ofte ske i situationer hvor der er tale om en længerevarende sygemelding. Varighedsbegrænsningen for udbetaling af sygedagpenge indtræder efter 52 uger. Herefter er der begrænsede muligheder for at forlænge sygedagpengene. Hvis man er kommet ud over de 52 uger uden at en af forlængelsesmulighederne har kunnet udnyttes, eksempelvis
fordi man fortsat er for syg til at deltage i en arbejdsprøvning, eller hvis alle forlængelsesmuligheder er udtømt uden at der derved er den fornødne afklaring, så standser udbetalingen af sygedagpenge.

Dette kan beklageligvis også være tilfældet hvis kommunen har smølet med sagen så sygedagpengene løber ud uden at kommunen kan eller vil træffe en afgørelse.

Problemet er herefter at forsørgelsesgrundlaget er kontanthjælp i resten af perioden indtil der kan træffes afgørelse om pension eller fleksjob eller revalidering. Efterfølgende arbejdsprøvninger foregår på kontanthjælp. Men hvad så hvis man ikke er berettiget til kontanthjælp? Det kan være at ens ægtefælle tjener for meget, eller der er måske en lille formue i form af en kapitalpension eller andet. Så er forsørgelsesgrundlaget i resten af perioden igen ting.

Når der så endelig visiteres til fleksjob er man ikke berettiget til ledighedsydelse fordi man ikke kommer fra sygedagpenge, men fra kontanthjælp eller ingenting.

Men, man er i stedet berettiget til særlig ydelse efter § 74 i hvis man ikke har anden indtægt ved siden af der overstiger kontanthjælpsniveauet. Dette er der dog mange kommuner der overser, og der er således personer der er visiteret til fleksjob som fortsat ingenting får mens de venter på at der skal blive et fleksjob til dem. Efter loven er dette ikke korrekt.

Et andet problem kan være at en person der er kommet til skade og går og venter på et erstatningsbeløb i form af tabt arbejdsfortjeneste eller renter af et andet erstatningsbeløb, typisk vil blive mødt med et krav om tilbagebetaling af kontanthjælp. Også for denne gruppe vil det derfor være en fordel at udbetalingen sker som særlig ydelse og ikke som
kontanthjælp.

Den særlige ydelse er ikke afhængig af ægtefællens indtægt eller formue og skal altså udbetales også når den fleksjobvisiterede ikke er berettiget til kontanthjælp.

Der findes ikke ret mange afgørelser fra ankestyrelsen om den særlige ydelse, hvilket nok er et udtryk for at den overses i forbindelse med de sociale myndigheders sagsbehandling og at borgeren derfor ikke får den fornødne information om at den findes.

Der kan kun opfordres til at man er opmærksom på den særlige ydelse hvis man visiteres til fleksjob og ikke er berettiget til ledighedsydelse.

Marianne Fruensgaard,Advokat
Advokatfirmaet Hjulmand og Kaptain
Systeminvalid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-10-2007, 21:03   #2
Marianne.a.b
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 13-08 2007
Indlæg: 14
Styrke: 17
Marianne.a.b er ny på vejen
Smile

Citat:
Oprindeligt indsendt af Systeminvalid Se meddelelser
Dette er sakset fra ladk.dk

Særlig ydelse til fleksjobbere uden fleksjob.

§ 74 i - den glemte paragraf

Efter Lovbekendtgørelse om aktiv socialpolitik kan der udbetales en særlige ydelse til personer der er visiteret til fleksjob, men som ikke har ret til ledighedsydelse. Det synes imidlertid som om at de sociale myndigheder har overset denne ret når de visiterer til fleksjob.

Den særlige ydelse svarer til kontanthjælp for personer over 25 der ikke har forsørgelsespligt. D.v.s.den ydelse der er fastsat i lovens § 25,stk.1.nr.2.

Hvis man er ”faldet i hullet”, altså er i en situation hvor man ikke længere opfylder betingelserne for udbetaling af sygedagpenge, men hvor man på den anden side ikke er rask nok til at der kan foretages en endelig afgørelse af om man er berettiget til pension eller fleksjob, så er der som bekendt kun kontanthjælp tilbage som forsørgelsesgrundlag.

Dette kan ofte ske i situationer hvor der er tale om en længerevarende sygemelding. Varighedsbegrænsningen for udbetaling af sygedagpenge indtræder efter 52 uger. Herefter er der begrænsede muligheder for at forlænge sygedagpengene. Hvis man er kommet ud over de 52 uger uden at en af forlængelsesmulighederne har kunnet udnyttes, eksempelvis
fordi man fortsat er for syg til at deltage i en arbejdsprøvning, eller hvis alle forlængelsesmuligheder er udtømt uden at der derved er den fornødne afklaring, så standser udbetalingen af sygedagpenge.

Dette kan beklageligvis også være tilfældet hvis kommunen har smølet med sagen så sygedagpengene løber ud uden at kommunen kan eller vil træffe en afgørelse.

Problemet er herefter at forsørgelsesgrundlaget er kontanthjælp i resten af perioden indtil der kan træffes afgørelse om pension eller fleksjob eller revalidering. Efterfølgende arbejdsprøvninger foregår på kontanthjælp. Men hvad så hvis man ikke er berettiget til kontanthjælp? Det kan være at ens ægtefælle tjener for meget, eller der er måske en lille formue i form af en kapitalpension eller andet. Så er forsørgelsesgrundlaget i resten af perioden igen ting.

Når der så endelig visiteres til fleksjob er man ikke berettiget til ledighedsydelse fordi man ikke kommer fra sygedagpenge, men fra kontanthjælp eller ingenting.

Men, man er i stedet berettiget til særlig ydelse efter § 74 i hvis man ikke har anden indtægt ved siden af der overstiger kontanthjælpsniveauet. Dette er der dog mange kommuner der overser, og der er således personer der er visiteret til fleksjob som fortsat ingenting får mens de venter på at der skal blive et fleksjob til dem. Efter loven er dette ikke korrekt.

Et andet problem kan være at en person der er kommet til skade og går og venter på et erstatningsbeløb i form af tabt arbejdsfortjeneste eller renter af et andet erstatningsbeløb, typisk vil blive mødt med et krav om tilbagebetaling af kontanthjælp. Også for denne gruppe vil det derfor være en fordel at udbetalingen sker som særlig ydelse og ikke som
kontanthjælp.

Den særlige ydelse er ikke afhængig af ægtefællens indtægt eller formue og skal altså udbetales også når den fleksjobvisiterede ikke er berettiget til kontanthjælp.

Der findes ikke ret mange afgørelser fra ankestyrelsen om den særlige ydelse, hvilket nok er et udtryk for at den overses i forbindelse med de sociale myndigheders sagsbehandling og at borgeren derfor ikke får den fornødne information om at den findes.

Der kan kun opfordres til at man er opmærksom på den særlige ydelse hvis man visiteres til fleksjob og ikke er berettiget til ledighedsydelse.

Marianne Fruensgaard,Advokat
Advokatfirmaet Hjulmand og Kaptain
vedr. ovenstående

Min forlovede fik sendt linken fra en bekendt
og mener at jeg er sat på en forkert sats for udbetaling eller forkert sat i det hele taget.
Vi står i den situation at vi gerne vil giftes men ikke tør af netop de økonomiske årsager da vi har ladet os fortælle at fordi, jeg er sat til at være på kontanthjælp som forsøger
min forlovede mener, at jeg skal være på det der hedder særlig ydelse netop fordi jeg ER visiteret til fleksjob og har været ansat i fleksjob i perioden
25.07.05 til 31.01.06 ved Essenbækken børnehave i Assentoft ved Randers
Vi vil også gerne vide om hvilken lov vi skal kigge i og hvor vi skal kigge.
jeg har forhørt mig på kommunen men den sagsbehandler jeg har fået taler så dårligt dansk at jeg næsten ikke kan forstå hvad hun siger og de er ikke lige så villig til at lade mig få en anden sagsbehandler da de mener at jeg bare skal høre bedre efter når hun taler
Jeg håber meget at der er nogen herinde der kan hjælpe mig
Mvh
Marianne A.B.
Marianne.a.b er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-10-2007, 01:31   #3
ajmj
Føler sig hjemme på K10
 
ajmjs avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-09 2007
Indlæg: 40
Styrke: 17
ajmj er ny på vejen
Lightbulb Hej Marianne !

Jeg har fundet den lov som du skal kigge i. Prøv linket :https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=30304
og kig under §74.
Det er lidt forvirrende med alle de henvisninger, men måske en anden bruger kan gøre det lidt mere læsevenligt ??
Held og lykke med det videre forløb
__________________
Vi har kun det sjov som vi selv laver ...
ajmj er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2007, 09:17   #4
amik
Elsker at være her på K10
 
amiks avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-02 2007
Lokation: Region Midt
Alder: 48
Indlæg: 92
Styrke: 18
amik er ny på vejen
Er det her ikke noget du kan vejlede i Hejdien ?
amik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2007, 10:01   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg kan godt prøve

Underligt nok så troede jeg at jeg havde gjort det men det må have været noget jeg har drømt he he


Den særlige ydelse hedder §74i og det der står i den er følgende

Personer, der ved visitationen ikke har ret til ledighedsydelse, og som har en indtægt, der er mindre end det beløb, der ydes efter § 25, stk. 1, nr. 2, er berettiget til en særlig ydelse, mens de venter på et fleksjob. Personer under 25 år er dog kun berettiget til særlig ydelse, hvis indtægten er mindre end de beløb, der kan udbetales efter § 25, stk. 1, nr. 3 eller 4.


Stk. 2. Ydelsen efter stk. 1 udgør forskellen mellem den pågældendes indtægt og det beløb, der ydes efter § 25, stk. 1, nr. 2. For personer under 25 år udgør ydelsen efter stk. 1 forskellen mellem den pågældendes indtægt og det beløb, der ydes efter § 25, stk. 1, nr. 3 og 4.



§ 25. Kontanthjælpen udgør et månedligt beløb på

1) 10.245 kr. for personer, der er fyldt 25 år, og som har forsørgelsespligt over for børn,

3) 4.969 kr. for personer under 25 år, der ikke bor hos en eller begge forældre, og

4) 2.195 kr. for personer under 25 år, som bor hos en eller begge forældre.




Marianne.a.b. du skriver

Citat:
Min forlovede fik sendt linken fra en bekendt

og mener at jeg er sat på en forkert sats for udbetaling eller forkert sat i det hele taget.
Vi står i den situation at vi gerne vil giftes men ikke tør af netop de økonomiske årsager da vi har ladet os fortælle at fordi, jeg er sat til at være på kontanthjælp som forsøger
min forlovede mener, at jeg skal være på det der hedder særlig ydelse netop fordi jeg ER visiteret til fleksjob og har været ansat i fleksjob i perioden

25.07.05 til 31.01.06 ved Essenbækken børnehave i Assentoft ved Randers

Vi vil også gerne vide om hvilken lov vi skal kigge i og hvor vi skal kigge.

jeg har forhørt mig på kommunen men den sagsbehandler jeg har fået taler så dårligt dansk at jeg næsten ikke kan forstå hvad hun siger og de er ikke lige så villig til at lade mig få en anden sagsbehandler da de mener at jeg bare skal høre bedre efter når hun taler
Jeg håber meget at der er nogen herinde der kan hjælpe mig

Mvh
Marianne A.B.
Jeg fatter ikke at kommunen ikke har tilbudt dig noget job i tre måneder sådan at du kunne blive berettiget til ledighedsydelse i stedet for...

det er sq vildt for dårligt også fordi du nu skal ud og arbejde 9 månder igen inden du kan oppebære din ledighedsydelse ,jeg ved ikke om i skulle gifte jer, selv ville jeg tøve med at gøre det, og se at finde(få hjælp til at få et fleksjob) også tage den derfra..

Hvis i gifter jer så ville jeg mene at du var berettiget til §74i , du kan altid sende et skriftligt spørgsmål om det til din sagsbehandler og så se om ikke er kommer et forståligt svar på det på skrift.

Håber at i kan følge mig og jeg ikke gjorde det endnu mere rodet
  Besvar med citat
Gammel 20-01-2009, 20:49   #6
emks
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 07-01 2009
Indlæg: 125
Styrke: 16
emks er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hejdien Se meddelelser
Jeg kan godt prøve

Underligt nok så troede jeg at jeg havde gjort det men det må have været noget jeg har drømt he he


Den særlige ydelse hedder §74i og det der står i den er følgende

Personer, der ved visitationen ikke har ret til ledighedsydelse, og som har en indtægt, der er mindre end det beløb, der ydes efter § 25, stk. 1, nr. 2, er berettiget til en særlig ydelse, mens de venter på et fleksjob. Personer under 25 år er dog kun berettiget til særlig ydelse, hvis indtægten er mindre end de beløb, der kan udbetales efter § 25, stk. 1, nr. 3 eller 4.


Stk. 2. Ydelsen efter stk. 1 udgør forskellen mellem den pågældendes indtægt og det beløb, der ydes efter § 25, stk. 1, nr. 2. For personer under 25 år udgør ydelsen efter stk. 1 forskellen mellem den pågældendes indtægt og det beløb, der ydes efter § 25, stk. 1, nr. 3 og 4.



§ 25. Kontanthjælpen udgør et månedligt beløb på

1) 10.245 kr. for personer, der er fyldt 25 år, og som har forsørgelsespligt over for børn,

3) 4.969 kr. for personer under 25 år, der ikke bor hos en eller begge forældre, og

4) 2.195 kr. for personer under 25 år, som bor hos en eller begge forældre.




Marianne.a.b. du skriver



Jeg fatter ikke at kommunen ikke har tilbudt dig noget job i tre måneder sådan at du kunne blive berettiget til ledighedsydelse i stedet for...

det er sq vildt for dårligt også fordi du nu skal ud og arbejde 9 månder igen inden du kan oppebære din ledighedsydelse ,jeg ved ikke om i skulle gifte jer, selv ville jeg tøve med at gøre det, og se at finde(få hjælp til at få et fleksjob) også tage den derfra..

Hvis i gifter jer så ville jeg mene at du var berettiget til §74i , du kan altid sende et skriftligt spørgsmål om det til din sagsbehandler og så se om ikke er kommer et forståligt svar på det på skrift.

Håber at i kan følge mig og jeg ikke gjorde det endnu mere rodet
Er der mon kommet mere info frem omkring at giftes sig, når man er visiteret til fleks men på kontanthjælp?

For vi går også og overvejer om vi skulle giftes os, men går ud fra at vi også skal straffes der når man er på kontanthjælp og visiteret til fleks, går ud fra de bare modregner og så er man jo lige vidt, eller er man mon så heldig man overgår til særlig ydelse og så på den måde kommer ud at kontanthjælpsystemet

Nogen der ved noget?
emks er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2009, 21:24   #7
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Man modtager særlig ydelse, hvis man er gift, så gå du bare i gang med projektet. Der sker ingen modregning.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2009, 22:23   #8
emks
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 07-01 2009
Indlæg: 125
Styrke: 16
emks er ny på vejen
ok, og særlig ydelse taksen er som kontanthjælp uden førsørgerpligt, altså ca. 9000? for er førsørger nu og får ca. 12500. Er det ikke rigtigt forstået at man max kan få de 9000
emks er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2009, 04:20   #9
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Beløbet er 9.505 kr. pr måned i 2009

Beløbet har jeg fundet her: http://www.roskilde.dk/webtop/site.aspx?p=6242
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2009, 14:25   #10
emks
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 07-01 2009
Indlæg: 125
Styrke: 16
emks er ny på vejen
jeps, og det vil jo så også sige man er nødt til at accepterer en nedgang i sin udbetaling så

Men hvilke regler er man så underlagt på særlig ydelse, er det helt de samme regel som dem på ledighedsydelse?
emks er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
særlig ydelse alhk Alt det andet 14 04-06-2012 20:11
Særlig ydelse ved fleksjob? Mille3 Spørgsmål ang fleksjob 7 31-05-2011 07:29
Principafgørelse om: kontanthjælp - sygemelding - fleksjob - særlig ydelse Admin Pluto Nyt fra Ankestyrelsen 0 04-08-2007 22:55
Visiteret til fleksjob/hidtidig ydelse/tilbagekøb af pensionsopsparing/særlig ydelse Annette Christensen Spørgsmål ang fleksjob 3 24-07-2007 22:10
særlig ydelse sannesus Spørgsmål ang fleksjob 3 06-04-2006 07:02




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:20.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension