K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-04-2014, 17:04   #1
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.748
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Sygedagpengestop vs nye muligheder for forlængeglse?

I denne tråd "Ankestyrelsens Hotline til socialrådgivere/SB"

http://www.k10.dk/showthread.php?t=29897

findes der mange interessante spørgsmål, fra kommunerne til Ankestyrelsen, bla dette om sygedagpengestop, som jeg ønsker at vi gennemgår for at få be- eller afkræftet, om der findes andre muligheder for at få forlænget sygedagpenge.

Da jeg ikke kan overskue svaret 100% håber jeg på andres vurdering og mening.

https://ast.dk/om-ankestyrelsen/juri...on-og-fleksjob

"»§ 28. Før udbetaling af sygedagpenge kan ophøre på grund af varighedsbegrænsningen, jf. §§ 24 og 27, skal kommunen foretage en individuel, konkret vurdering af, om den sygemeldte er berettiget til revalidering, ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension.«"

Efter gældende regler skal kommunen, før udbetaling af sygedagpenge kan ophøre på grund af varighedsbegrænsningen, anvende arbejdsevnemetoden ved kommunens undersøgelse af, om en sygemeldt er berettiget til revalidering eller visitation til fleksjob eller førtidspension, jf. reglerne i § 4 a, stk. 3, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Det foreslås i § 28, i sygedagpengeloven, at kommunen, før udbetaling af sygedagpenge kan ophøre på grund af varighedsbegrænsningen, jf. §§ 24 og 27, fremover skal foretage en individuel, konkret vurdering af, om den sygemeldte er berettiget til revalidering, ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension. Hvis personen vurderes at skulle have ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension, skal kommunen sammen med den sygemeldte udarbejde rehabiliteringsplanens forberedende del og forelægge sagen for rehabiliteringsteamet (vores understregning).

Forslaget er en konsekvens af forslaget om, at beskæftigelsesministerens adgang til at fastsætte regler om arbejdsevnemetoden efter § 4 a, stk. 3, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, ophæves og erstattes af en adgang til efter § 31, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, at fastsætte regler om, hvordan beskrivelse og dokumentationen skal indgå i kommunens beslutningsgrundlag i sager om ressourceforløb, fleksjob og førtidspension."


Som det er beskrevet i ovenstående, oplever jeg, at det er en længerevarende og tidskrævende proces, der skal opfyldes, før sygedagpengestop kan blive en realitet......

..... modsat det jeg oplever om kommunernes hurtige meddelelse om at sygedagpengestop nu adviseres, med 14 dages varsel, og dermed stop af sygedagpenge. Jeg oplever ofte, at i hele sygedapengeperioden for en borger, hører borgeren intet fra kommunen, før de 14 dages lovbunden 14 dages frist for varsel af sygedagpengestop. Som kommunerne jo er fantastiske dygtige til at overholde, ellers fortsætter sygedagpengene hvis ikke varslet på de 14 dage glemmes.

Har andre nogen mening om dette svar fra Ankestyrelsen?

Bedste hilsner

Peter

Sidst redigeret af phhmw; 25-04-2014 kl. 17:08.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 26-04-2014, 08:42   #2
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
!§28, har hele tiden været gældende, men er af en eller anden grund,. meget overset, selv ved henvisning, til denne, også i det videre klagesystem.

Jeg kan dog se, at der netop, ved henvisning til Ressourceforløb, KUNNE blive en fordel, da den evt. ikke helt afklarede, eller en der fortsat er i behandling, burde tilkende Ressourceforløb, fordi begrundelsen, netop er at der PÅ SIGT, kunne udvikles større arbejdsevne.

Dette er jo netop den begrundelse, som kommunerne ynder at bruge for at fratage sygedagpengene, uden tilkendelse af fleks eller førtidspension.

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:28.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension