K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-03-2014, 16:35   #1
mela
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-03 2014
Indlæg: 4
Styrke: 0
mela er ny på vejen
Hjælp omkring førtidspension / kommuneskift?

Kære jer med overskudet til at dele overblikket - Tak for det!

Jeg ved slet ikke hvor jeg skal starte. I over 5 år har jeg været i et forløb omkring udredninger, jobprøvning, førtidspension og jeg er nu en opbrugt borger der ikke tåler flere vedtægter, hvis tillid er tømt og som ikke ønsker andet hjælp end ro og visheden om grundforsyningen.
Jeg har flere diagnoser (bipolar lidelse, adhd, eversiv personlighedsstruktur, misbrug, tilknytningsforstyrrelser) og selvfølgelig ruster de mig ikke ligefrem til et arbejde med loven omkring min egen situation.
Oveni er mit liv i en omfattende forandring og jeg kan ikke reagere tilsvarende, fordi uvisheden fryzer al muligheder. Mere end nongen sinde lider jeg under denne lange vej til førtidspensionen. Jeg flygter nemt i apathi, men den går ikke længere.
Jeg har brug for generel hjælp til at tage ansvar for min sag og til at vurdere hvad mit næste aktive skridt kunne være.

Og et konkret spørgsmål om at flytte kommune: Jeg bor i Fredericia, men er nødt til at flytte. Jeg vil gerne til Kolding, men tør ikke for at undgå at min sag forvirres og forlænges yderlig. På den anden side kunne det jo være, at Kolding kommune har en bedre indstilling/fortolkning af loven om førtidspension - ved nongen noget om det?

Nu sender jeg bare som det er, et sted skal jeg jo starte
mela er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2014, 20:33   #2
BEH
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2014
Indlæg: 92
Blog Indlæg: 2
Styrke: 11
BEH er ny på vejen
Hej

Svært at svare på da nogle kommuner vælger at starte forfra og andre tager udgangspunkt i det der allerede er.

Måske kunne du ringe til den kommune du overvejer at flytte til og høre dem nærmere om hvad deres praksis er.

Evt. kontakte frivillige socialrådgivere som du kan søge på nettet og høre dem hvordan du bedst gør. Fortælle at du har været undervejs i 5 år og har brug for ro med en førtidspension og hvordan du bedst gør det.
BEH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2014, 21:01   #3
mela
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-03 2014
Indlæg: 4
Styrke: 0
mela er ny på vejen
Hej B

Tak for respons.
Jeg har spurgt Kolding kommune, og de starter ikke fra bunden.
Men hvordan er deres måde at takkle pensionssager på i forhold til Fredericia?
I Fredericia var der f.eks i 2013 3 personer som fik tilkendt førtidspension. Jeg synes det er ikke mange, eller?
Frivillige socialrådgiver: har du erfaring med det? Jeg har opsøgt en frivillig advokat på biblioteket og der fik jeg intet ud af det. Og kan du måske anbefale noget mere konkret der?
mela er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2014, 21:26   #4
BEH
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2014
Indlæg: 92
Blog Indlæg: 2
Styrke: 11
BEH er ny på vejen
Hej M

Nej, den nye reform fleksjob og førtidspension har betydet at der i 2013 har været et fald på godt 60% i tilkendelser af førtidspensioner. Noget af faldet skyldes forskydning da flere borgere først skal på resourceforløb, før der kan tilkendes en førtidspension. Men det er bestemt ikke blevet lettere nu.

Jeg tænker, at en socialrådgiver kan hjælpe dig videre. Har haft kontakt til dem på et tidspunkt og får nu hjælp af socialrådgiver i min fagforening.

Du kan læse mere på hjemmesiden: http://www.sr-bistand.dk og hvornår du kan ringe til dem og modtage rådgivning. Altid godt at få gode råd fra nogen der har kendskab til lovgivningen.
BEH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2014, 16:10   #5
mela
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-03 2014
Indlæg: 4
Styrke: 0
mela er ny på vejen
Hej B,

Det var en fin og afdramatiserende forklaring.
Det blev bare for meget for mig...

God sucess og tålmodighed til dig!
melanie
mela er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2014, 18:44   #6
Rejst
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 21-02 2014
Indlæg: 13
Styrke: 11
Rejst er ny på vejen
Hej Mela.

Jeg faldt lige over din tråd, og vil så fortælle dig mit forløb ved komune skift førhen.

Jeg boede i KBH. og var sygemeldt i en del år, besluttede mig for at flytte til Haderslev komune, da jeg ankom der gav jeg dem alle mine sags akter.
Men naiv som jeg var fik jeg ingen kvitering derpå (dumt).

Og der skete selvfølgelig så det at de 2 mdr. senere ikke kunne finde dem
Det satte mig rigtigt meget tilbage dengang før de fik indhentet alle oplysninger fra KBH komune, et rent helvede..

Mit forslag til dig er, gå ned på Fredericia komune og få alt i din sag printet ud
(akt indsigt hedder det vidst). Derefter aflevere det hele til din nye sb. i Kolding komune og husk endeligt at hun/han giver dig en skriftligt kvitering derpå...

Så tror jeg ikke du bliver sat længere tilbage, tværtimod. Måske en ny komune og sb giver din sag et nyt pust i den rigtige retning.

ønsker dig alt det bedste fremover Mvh.
Rejst er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2014, 22:42   #7
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Rejst Se meddelelser
Hej Mela.

Jeg faldt lige over din tråd, og vil så fortælle dig mit forløb ved komune skift førhen.

Jeg boede i KBH. og var sygemeldt i en del år, besluttede mig for at flytte til Haderslev komune, da jeg ankom der gav jeg dem alle mine sags akter.
Men naiv som jeg var fik jeg ingen kvitering derpå (dumt).

Og der skete selvfølgelig så det at de 2 mdr. senere ikke kunne finde dem
Det satte mig rigtigt meget tilbage dengang før de fik indhentet alle oplysninger fra KBH komune, et rent helvede..

Mit forslag til dig er, gå ned på Fredericia komune og få alt i din sag printet ud
(akt indsigt hedder det vidst). Derefter aflevere det hele til din nye sb. i Kolding komune og husk endeligt at hun/han giver dig en skriftligt kvitering derpå...

Så tror jeg ikke du bliver sat længere tilbage, tværtimod. Måske en ny komune og sb giver din sag et nyt pust i den rigtige retning.

ønsker dig alt det bedste fremover Mvh.
Så bestemmer man jo også selv hvad de skal have, hvis man selv afleverer det.
Jeg ville da helt klart plukke i det hvis jeg havde en kæmpe bunke hvor det var gået i hårknude... og kommunen har du jo ikke lovet noget om at ALT skulle være der, du har bare afleveret det der var relevant for sagen (men de behøver ikke at vide at det ikke er det hele)
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2014, 16:38   #8
mela
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-03 2014
Indlæg: 4
Styrke: 0
mela er ny på vejen
Hejsa Rejst,

Mange tak. Jeg har allerede bedt om akterne. Er nysgerrig på hvad der så kommer sammen. Muligvis har de ikke alt på plads. Selve det kunen måske rydde lidt op i sneglesagerne. Jeg blev straks bedt ind til samtale... (puh, det gør mig så nervøst hver gang)

Og hej nøgne tæer,
Jo, den havde jeg heller ikke umiddelbart tænkt på. Det åbner op for muligheder. Oprindelig henvendte jeg mig for at få hjælp og var slet ikke indstillet på "selvhjælp". Der er forskel mellem offerrollen og at søge hjælp.

Til jer begge: Det har virkelig givet mig mod til at komme videre. Og meget brugbare erfaringer i deler. Kommunen reagerer jo også kun på mit udspil. Og når der ikke kommer noget....

Hav det rigtig godt!
mela er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-04-2014, 19:20   #9
Rejst
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 21-02 2014
Indlæg: 13
Styrke: 11
Rejst er ny på vejen
Hej Mela.

Godt at høre at du har søgt akt indsigt, jeg kan huske da jeg fik mine papirer efter aldrig at have set dem, eller noget af det materiale de havde på komunen.

Fik et chok da jeg begyndte at læse i papirerne, der var en del jeg aldrig havde sagt, og kunne se at jeg havde haft 9 sb,er igennem årene..

Jeg fik også total pres når jeg blev indkaldt til møde på komunen som dig, men jeg tror du skal se positivt på det, måske nu er det ved at gå op for dem hvordan de har syltet i dit forløb, efter at de er begyndt at samle alle dine papirer sammen

Mvh.
Rejst er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:02.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension