K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-02-2014, 00:16   #1
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
har brug for jeres feedback

Jeg har fulgt med fra sidelinien i lang tid, og først nu har jeg mod til at melde mig aktivt ind I jeres forum. Jeg håber jeg har forstået reglerne rigtigt, ellers må I endelig sige hvis jeg gør fejl.

Jeg har brug for jeres feedback , iforbindelse med det som venter mig . Jeg har søgt pension på en §17, og skal mødes med rehabiliteringsteamet om forhåbentlig kort tid. Jeg både glæder mig men er samtidig rædselsslagen for hvad de finder på at spørge mig om.

Inden jeg går videre vil jeg fortælle min baggrund.

i 2010 opdager jeg en knude i nakken.
Efter mdr. med undersøgelser bliver jeg opereret 1.gang.
Knuden er godartet.
En md. efter operationen opstår ny knude. jeg bliver nu fyret fra mit job, pga. for meget sygefravær.

Siden følger 2 yderligere operationer, sidste gang i 2012, hvor lægerne på Riget fjerner en knude på 3 x 4 cm. Jeg er et stort mysterium, lægerne har aldrig set lign.
Kort tid efter opstår ny knude, som dog forsvinder af sig selv , men som nu har efterladt mig med store daglige smerter ved mindste aktivitet. jeg har mistet mange kræfter i arme og hænder som følge af sygdommen, og jeg kan desværre ikke træne da jeg er frarådet dette af læger og fysioterapeuter. Jeg har problemer med hukommelse og koncentration som følge af sygdommen.

Behandlingsmæsssigt sker der intet fra Juli 2012 og et år frem.
Min egen læge henviser mig til smerteklinik, hvor lægerne siger at de intet kan gøre. Jeg er dog i behandling med morfinplaster, som giver mig min nattesøvn. men ingen smertedækning i dagtimerne. Det må jeg leve med siger de.
Jeg skal til kontrol i næste uge, hvor vi skal drøfte status til jobcenteret.

Og nu til kommunedelen;
Modtog sygedagpenge i 2 år.
Blev i maj sidste år visiteret til fleksjob i 3 x 1 time om ugen, min skåneliste er alenlang.
har naturligvis sendt mange uopfordrede ansøgninger som jeg skal , men ingen vil betale for at jeg kommer og laver en kop kaffe, eller rydder lidt op på kontoret.

Jeg deltog ikke i rehabiliteringsteamets møde, jeg blev ikke inviteret med. Teamet konkluderede at jeg ikke vil kunne øge min arbejdstid, hverken ved yderligere skånehensyn, omskoling el. lign.

jeg har nu efter forløbet på smerteklinikken, erkendt at min tid på arbejdsmarkedet er forbi. Smertelægerne er enige.
Derfor har jeg nu sendt ansøgning om pension på det foreliggende grundlag.

Er der nogen af Jer der ved, om man når man selv søger, kan risicere at blive visiteret til ressourceforløb?
Jeg ved ikke lige hvad de skulle sende mig ud i, al forsøg på træning er mislykkedes.

jeg har selv opsøgt psykolog flere gange i forløbet, samt selv opsøgt forskellige fysioterapeuter, men da jeg ikke tåler træning og mit forløb har været ekstremt kan de ikke hjælpe.

Er der nogen af jer som har gode råd til hvad man siger og ikke siger til sådan et rehab.møde.?
Hvor usædvanligt er det, at jobcentret i forbindelse med en ansøgning på §17 beslutter at indhente status fra smerteklinik efter jobcentret har modtaget ansøgningen ?

jeg har nemlig 3 gange opfordret jobcenter til at indhente status, så det glæder mig at de har lyttet, men finder det spøjst at de første reagere efter jeg har sendt ansøgning om pension.
Jeg har siden visitation til fleksjob 3. maj 2013, kun været til 1 møde i fleksjobteamet.
Jeg har været meget omhyggelig med at følge op på min sag i jobcentret, fået aktindsigt, samt sørget for at kommunikationen er skriftlig begge veje.

Jeg håber på trods af mit lidt rodede og lange indlæg at nogen har lyst til at komme med råd, svar, kommentarer til mit forløb.
1000 tak fordi I læste med så langt
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2014, 00:50   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.755
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Velkommen til..

Kære Sortepigen.


Det er det eneste du får fra mig i aften. Men bliv her på din tråd, så skal du se, der kommer svar på alle dine spørgsmål.

Bedste hilsner

Peter og god nat
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 21-02-2014, 00:54   #3
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Du kan måske bruge denne vejledning til hvordan de gør i KBH

https://subsite.kk.dk/~/media/88398F...2E8BD173D.ashx

Kan godt jeg har misset det i dit lange indlæg men du skriver vist slet intet om arbejdsprøvning...eller...

Når man vurdere sådan en pension eller kommunen gør det så er det ikke kun diagnoser de gør det ud fra...

Det vigtige er ens arbejdsevne og hvad den ligger på....

Er du blevet arbejdsprøvet..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2014, 01:43   #4
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Det afgørende bliver nok, om der har været yderliger helbredsmæssige forværringer.

Ellers må du slå på, manglende muligheder for job, pga dit lave timeantal og herudover MANGLENDE mulighed for ar UDVIKLE din restarbejdsevne.

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2014, 02:04   #5
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Den med at man kan komme på ressourceforløb, kommer meget an på alderen! Er man under 40 år, har jeg endnu ikke hørt om nogen der har kunne undgå ressourceforløbet. Men der har været nogle stykker over 40 år, der har undgået det.

Du skal bare vide, at ressourceforløbet er et TILBUD, du må gerne takke nej. Men så kommer du jo til at ''hænge'' i systemet uden en udredning.

Men sådan som du fremstiller din sag, lyder den jo umiddelbart rigtig god.
Dog kan det hele strande på en ny arbejdsprøvning.....ved ikke om du har papirer/erklæringer på, om en arbejdsprøvning vil være direkte kontraindiceret?
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2014, 02:05   #6
Tolik
Slettet medlem
 
Tilmeldingsdato: 19-07 2013
Indlæg: 136
Styrke: 0
Tolik er ny på vejen
Jeg har svaret mellem afsnittene.

Citat:
Oprindeligt indsendt af sortepigen Se meddelelser
Jeg har fulgt med fra sidelinien i lang tid, og først nu har jeg mod til at melde mig aktivt ind I jeres forum. Jeg håber jeg har forstået reglerne rigtigt, ellers må I endelig sige hvis jeg gør fejl.

Jeg har brug for jeres feedback , iforbindelse med det som venter mig . Jeg har søgt pension på en §17, og skal mødes med rehabiliteringsteamet om forhåbentlig kort tid. Jeg både glæder mig men er samtidig rædselsslagen for hvad de finder på at spørge mig om.

Inden jeg går videre vil jeg fortælle min baggrund.

i 2010 opdager jeg en knude i nakken.
Efter mdr. med undersøgelser bliver jeg opereret 1.gang.
Knuden er godartet.
En md. efter operationen opstår ny knude. jeg bliver nu fyret fra mit job, pga. for meget sygefravær.

Siden følger 2 yderligere operationer, sidste gang i 2012, hvor lægerne på Riget fjerner en knude på 3 x 4 cm. Jeg er et stort mysterium, lægerne har aldrig set lign.
Kort tid efter opstår ny knude, som dog forsvinder af sig selv , men som nu har efterladt mig med store daglige smerter ved mindste aktivitet. jeg har mistet mange kræfter i arme og hænder som følge af sygdommen, og jeg kan desværre ikke træne da jeg er frarådet dette af læger og fysioterapeuter. Jeg har problemer med hukommelse og koncentration som følge af sygdommen.

Behandlingsmæsssigt sker der intet fra Juli 2012 og et år frem.
Min egen læge henviser mig til smerteklinik, hvor lægerne siger at de intet kan gøre. Jeg er dog i behandling med morfinplaster, som giver mig min nattesøvn. men ingen smertedækning i dagtimerne. Det må jeg leve med siger de.
Jeg skal til kontrol i næste uge, hvor vi skal drøfte status til jobcenteret.

Og nu til kommunedelen;
Modtog sygedagpenge i 2 år.
Blev i maj sidste år visiteret til fleksjob i 3 x 1 time om ugen, min skåneliste er alenlang.
har naturligvis sendt mange uopfordrede ansøgninger som jeg skal , men ingen vil betale for at jeg kommer og laver en kop kaffe, eller rydder lidt op på kontoret.

Jeg deltog ikke i rehabiliteringsteamets møde, jeg blev ikke inviteret med. Teamet konkluderede at jeg ikke vil kunne øge min arbejdstid, hverken ved yderligere skånehensyn, omskoling el. lign.

Det er et problem, idet du i princippet SKAL deltage i mødet. Er du sikker på det ikke var et møde i f.eks. socialmedicinsk Teammøde i stedet for?

jeg har nu efter forløbet på smerteklinikken, erkendt at min tid på arbejdsmarkedet er forbi. Smertelægerne er enige.
Derfor har jeg nu sendt ansøgning om pension på det foreliggende grundlag.

Det er for så vidt fint, men kommunen er nok ikke enige med dig. De SKAL jo i følge lovgivningen gøre ALT for at bevare dig på arbejdsmarkedet.

Er der nogen af Jer der ved, om man når man selv søger, kan risicere at blive visiteret til ressourceforløb?
Jeg ved ikke lige hvad de skulle sende mig ud i, al forsøg på træning er mislykkedes.

jeg har selv opsøgt psykolog flere gange i forløbet, samt selv opsøgt forskellige fysioterapeuter, men da jeg ikke tåler træning og mit forløb har været ekstremt kan de ikke hjælpe.

Er der nogen af jer som har gode råd til hvad man siger og ikke siger til sådan et rehab.møde.?
Hvor usædvanligt er det, at jobcentret i forbindelse med en ansøgning på §17 beslutter at indhente status fra smerteklinik efter jobcentret har modtaget ansøgningen ?

Det er MEGET usædvanligt, idet man stopper for AL yderligere udredning, såfremt du har søft på det FORELIGGENDE grundlag. Har du søgt efter §17 eller §17 stk 2?

§ 17. Kommunalbestyrelsen skal behandle en henvendelse om førtidspension i forhold til alle de muligheder, der findes for at yde hjælp efter den sociale lovgivning, jf. § 5 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, jf. dog stk. 2 og 3.

Stk. 2. Personer, som ønsker, at kommunalbestyrelsen alene tager stilling til spørgsmålet om førtidspension, kan dog anmode herom. I sådanne tilfælde forelægges sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag for kommunens rehabiliteringsteam. Kommunalbestyrelsen træffer umiddelbart efter rehabiliteringsteamets indstilling i sagen afgørelse om, at sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag overgår til behandling efter reglerne om førtidspension.


jeg har nemlig 3 gange opfordret jobcenter til at indhente status, så det glæder mig at de har lyttet, men finder det spøjst at de første reagere efter jeg har sendt ansøgning om pension.
Jeg har siden visitation til fleksjob 3. maj 2013, kun været til 1 møde i fleksjobteamet.
Jeg har været meget omhyggelig med at følge op på min sag i jobcentret, fået aktindsigt, samt sørget for at kommunikationen er skriftlig begge veje.

Jeg håber på trods af mit lidt rodede og lange indlæg at nogen har lyst til at komme med råd, svar, kommentarer til mit forløb.
1000 tak fordi I læste med så langt
Tolik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2014, 10:44   #7
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
har brug for jeres feedback

Kære Alle

Tak for den varme velkomst og jeres svar det varmer.
jeg er i tvivl om hvorvidt jeg gør det korrekt når jeg besvarer jeres svar til mit indlæg, om det havner rigtigt i egen tråd. Hvis det er forkert, er der en der vil fortælle mig hvad jeg skal gøre når jeg skal fortsætte min egen tråd? jeg er ikke så stærk i it.

Jeg glemte vist et par ting da jeg skrev.

jeg er 44 år.
Jeg har søgt efter §17 stk.2

Jeg har været i 1 arbejdsprøvning som sluttede 1.feb. 2013. Arbejdsprøvningen blev godkendt, dvs alle skånebehov opfyldt, men viste desværre alligevel at smerterne blev forværret,+ større udtrætning.

Jeg spurgte hvorfor jeg ikke var blevet inviteret til rehab.mødet, som jeg var blevet lovet jeg skulle.
Undskyldningen var at min sag var oplagt kender godt reglen om at man skal deltage, med mindre det er åbenbart formålsløst at forsøge at udvikle arbejdsevnen, så det måtte jeg acceptere.
Jeg har fået aktindsigt, så ved der ikke har været andre møder.

Mit helbred er blevet dårligere siden arbejdsprøvningen, pga. jeg ikke længere tåler den medicin jeg fik for nervesmerterne. Og eneste alternativ må jeg ikke få da det kan være livsfarligt at give mig den( pga. arrytmier i hjerterytmen).
Mit funktionsniveau er blevet dårligere idet jeg magter mindre i hverdagen.
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2014, 11:28   #8
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.755
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Manglende diagnose..

Kære Sortepigen.

Normalt påstår vi på k10, at kommunen ikke er interesseret i diagnoser, men udelukkende din arbejdsevne.

Som jeg forstår det, har lægerne problemer med at udrede dig og derved mangler du en lægefaglig diagnose.

Hvis, du efterfølgende erfarer, at kommune i dit tilfælde begynder at bekymre sig om en diagnose, skal du kende til følgende, fra DUKH:

http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...r-14-diagnoser

"Skal der foreligge en lægelig diagnose, før sagsbehandleren kan vurdere, om funktionsevnen er varigt nedsat."

Bedste hilsner

Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 21-02-2014, 12:02   #9
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
har brug for jeres feedback

Hej igen.

Tak for link og svar.

Peter, Du har ganske ret, en endelig diagnose på hvad det er for en lidelse jeg har mangler, da neurokirurger og ortopædkirurger, reumatologer mv. ikke har kunnet komme med et svar på hvorfor jeg har udviklet disse knuder.

Alle er dog enige om at smerterne inkl. de store funktionsnedsættelser er en følgevirkning af operationerne, 3 stk. på 1,5 år. Smertelægerne siger at smerterne aldrig vil forsvinde. Jeg er erklæret varig og stationær for længst.

Kommunen har ikke bekymret sig om en endelig diagnose. I kommunens papirer står kroniske smerter i nakken, som har spredt sig til specielt højre sides skulder og arm, med medfølgende koncentrations og hukommelses besvær, samt nedsat kraft i arme og hænder.

Lidt bonusinfo........opdagede for nylig at der er manipuleret med fakta fra min praktik, i rehabiliteringsteamets rapport fra maj sidste år.

Der står i rehab.rapport at " pågældende har arbejdet i et tilfredsstillende arbejdstempo".
Fakta er at det står der intet sted i praktikrapporten. Der står tværtimod at "pågld. har arbejdet i et nedsat arbejdstempo pga. smerter i nakken og en hurtig udtrætning".

Hva mener I om det ?
Har desværre først opdaget dette for sent til at klage, men er da vildt spændt på hvilke undskyldning de i rehab.teamet har for dette.
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2014, 12:20   #10
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.755
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Det forekommer jo, desværre..

... at der dukker småfejl op i borgernes kommunale journal.

Det er bla grunden til at vores første råd er, at søge aktindsigt i alt.

Jeg ville reagerer, uanset om du har søgt §17 på det foreliggende grundlag.

Du sender dine observationer med bilag til kommunen og det uheldige i denne forkerte bedømmelse. Som du absolut ikke er enig i.

Hvis din sag havde været sendt til Ankestyrelsen, skulle denne information også vedlægges deres journal.

Bedste hilsner

Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:42.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension