K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-05-2013, 16:03   #1
weldoor
På vej til at lære K10
 
weldoors avatar
 
Tilmeldingsdato: 11-03 2012
Lokation: Odense
Alder: 56
Indlæg: 7
Styrke: 0
weldoor er ny på vejen
Question Sygedagpenge stop

Hej Alle

Jeg er nu nået til at skulle klage over job-centerets afgørelse af at jeg ikke kan blive i sygedagpengesystemet.

Først lidt om mig:
Jeg er 46 år.
Har en skadet højre hånd efter en ulykke da jeg var ca. 13-14 år, hvilket betyder at jeg ikke kan strække fingerene og at føle sansen er nedsat på hånd/arm.

For 3-4 år siden fik jeg en CT scanning af ryggen, som viste forandringer i nakken, midt på ryggen og i lænden. Disse forandringer er så slidgigt.
I den forbindelse er der perioder med hovedpine og migræne anfald.

For lidt over 1 år siden fik jeg diagnosen Sarkoidose. I mit tilfælde er det pt i mild grad, og får derfor ingen behandling.
Sygdommen har i mit tilfælde ramt lungerne så de nu har en funktion på ca. 85%. Dette er i den lave ende af normal området som lægen siger.
Sarkoidosen har desuden givet sig udslag i små sved knopper som så bliver til en form for bumser og så giver nogle pæne store sår (Heldigvis kun på ben og baller). Desuden giver sygdommen sig udtryk i slidgigt i fingere og albuer, skulder, knæ og ankler. dog mest i de to første. Lægen mener at jeg har en "smule" urinsyger gigt.
Sarkoidosens største problem for mig er træthed og mangle på energi.

Oven i dette har jeg så udviklet en depression, med angst og "forfølgelsesvanvid" der med ikke sagt at jeg føler mig forfulgt heletiden men i perioder, hvor jeg føler mig overvåget uden at der er nogen at se.

Nå det var så lidt om mine dårligdomme...

For så lige at sætte brevet i perspektiv, var jeg til samtale med en meget flink mand og min tidligere sagsbehandler hvor de mente at jeg skulle rask meldes og så kunne jeg komme i et projekt hvor de så kan gøre at jeg kan få job tilskud og arbejde på nedsat tid... lyder jo fint men hvorfor skal man lyve sig rask og det burde jo ligge under sygedag pengenereglerne at få mig mest muligt på højkant igen, for at indgå i arbejds markedet.

Mit brev fra jobcenteret ser sådan her ud:

$27 stk. nr. 1:
Der er mulighed for forlængelse af sygedagpengeudbetalingen, såfremt det anses for overvejende sandsynligt. at revalidering kan iværksættes indenfor kortere til, at sygemeldte kommer tilbage til det ordinære arbejdsmarked.
Svar:
I begrundelsen for at du ikke opfylder denne forlænselgemulighed, lægger vi vægt på følgende: At der ikke på nuværende tidspunkt kantages stilling til hvorvidt du fremadrettet vil være berettiget til revalidering, samt om du vil kunne følge og gennemføre et sådant forløb, dette grundet din nuværende helbredsmæssige tilstand. Dermed skønnes det urealistisk at, revalidering kan iværksættes inden for kort tid.

§27, stk. 1, nr. 2:
Forkortes... Mulighed for op til 39 ugers forlængelse, hvis det anses for nødvendigt med virksomheds praktik eller anden afklaring...
Svar:
I begrundelsen bla. bla. bla. At der ud fra de lægelige oplysninger fortsat er behandlingsmuligheder, Helbredstilstanden er ikke stationær og prognosen skøndes at være usikker. Der kan på baggrund af ovenstående derfor pt. ikke tages stilling til, hvorvidt der måttes være behov for erhvervsrettet støtte og hvori sådan et behov for et udviklingforløb.

§27, stk. 1, nr. 3:
Der er mulighed for forlængelse hvis den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter lægelige vurdering skøndes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse indenfor 2 gange 52 uger regnet fra varighedbegrænsningens indtræden.
Svar:
I begrundelsen for, at du ikke opfylder denne forlængelsesmulighed, lægger vi vægt på følgende: At det ud fra de lægelige oplysninger ikke med sikkerhed kan vurderes hvorvidt behandlingen kan genskabe din fulde arbejdsdygtighed, samt evt. tidsperspektiv herfor.

§27, stk. 1, nr. 4:
kan sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger, hvis sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til fleksjob eller førtidspension.
Svar:
I bedrundelsen .... lægger vi vægt på følgende:
At der udfra de lægelige oplysninger fortsat er behandlingsmuligheder, Helbredstilstand er ikke stationær og prognosen skønnes usikker, derfor dine muligheder for tilbagevenden til ordinær beskæftigelse ikke skøndes at være udtømte.

Der er endnu 3 muligheder for forlængelse men dem er jeg fuldt enig med dem i at jeg ikke opfylder pt.

Mit spørgsmål er så wtf skal man skrive i klagen, mener selv at jeg ville kunne komme i betragtning til mindst 3 af de 4.. specielt hvis man ser på hvad de vil have mig til at deltage i af det projekt.

Min læge og jeg er nået til at afslaget er grundet i kasse tænkning og ikke er andet end en sluder for en slader.

Sygdommen er ikke stationær da den kan blusse op igen... men der kan gå måneder/år inder der sker noget, skal man så bare være kasseret så længe

Det eneste jeg ikke er afklaret med er min depression, men den forventer min egen læge at der er styr på og at den vil fortage sig med tiden.

Alle læger jeg har talt med siger at der ikke er nogen behandling til mig.. ok er man så rask... NEJ.
Men hvad skal man så gøre Kan jo så vælge at gå på kontanthjælp, men det kan jeg da ikke leve af og hvad med bilen... salg er en mulighed men med en gæld på 100.000 kr. i den er der ikke en chance for at få alle pengene hjem igen. Så står man bare med en stor gæld og ingen bil og på kontanthjælp...

Håber meget at der er en eller mange der kan komme med forslag til hvad man skal skrive... føler mig godt nok som en kaste bold der er firkantet og ikke passer i systemets runde hulder.

Projektet hedder Match, jeg modtager gerne info og råd angående dette projekt.

Som jeg sage til min læge og sagsbehandler hade jeg været en ko hade de taget livet af mig for lang tid siden... Hvornår kommer der humanitet i sagsbehandlingen med en smule fornuft ville det være meget bedere

MVH
Weldoor
weldoor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-05-2013, 21:19   #2
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Kære Weldoor,

Din kære sagsbehandler vil dig nok kun det bedste når han siger at du skal raskmelde dig til evt. aktivering.

Det er nærmest umuligt at få forlænget sine sygedagpenge efter de "obligatoriske" 52 uger, hvis man ikke er stationær i sine lidelser. I det hele taget er §27 stk. 1 pkt. 1 -7 meget, meget svær at høre under.

Såvidt vi kan forstå er du stadig ikke helbredsmæssigt afklaret og derfor heller ikke klar til arbejdsmæssig afklaring!!

Hvad skriver lægerne omkring evt. afklaring af dig, vil det være muligt senere hen?!!
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-05-2013, 02:07   #3
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af weldoor Se meddelelser
I bedrundelsen .... lægger vi vægt på følgende:
At der udfra de lægelige oplysninger fortsat er behandlingsmuligheder, Helbredstilstand er ikke stationær og prognosen skønnes usikker, derfor dine muligheder for tilbagevenden til ordinær beskæftigelse ikke skøndes at være udtømte.


Alle læger jeg har talt med siger at der ikke er nogen behandling til mig.
Noget stemmer IKKE, lægerne må sige et til dig og skrive noget andet til kommunen.

Som jeg læser det du beskriver, sammenholdt med forlængelses mulighederne, såååå drop det, BAN vil give din kommune medhold, du skal ikke anke hvis dit mål er at få medhold, du skal anke hvis du mener der er begået fejl i din sag, som bør rettes op på.
Når det så er sagt skal det siges at kommunerne er rigtig slemme til at lave fejl, og du får i hvert fald ikke medhold hvis ikke du anker.

Udtalelsen om at du skal raskmelde dig ser jeg ikke ment som du gør, jeg ser det som at de råder dig til netop ikke at anke (fordi det er spild af tid) for du har IKKE ret til dagpenge (fordi du jo er syg) du har en eneste ydelse og det er KHJ.
At de bruger ordet raskmelde, og snakker op en aktivering, kan du IKKE bruge i forhold til sygedagpenge loven.

Tag raskmelding, at en kommune mand sider og råder dig til det, får altså ikke lægerne til højt og helligt at love at du er rask (dvs kan vende tilbage på arbejdsmarkedet uden anden støtte) inden for 2*52 uger uden en høj-hellig lovning på det fra de kloge læger, kan du ikke forlænges (nr 3)

Ved samtlige punkter ser jeg at problemet er at du ikke er top-behandlet inden for hver enkelte lille ting (penslet ud hver for sig) Sådan en som at lægen MENER du har urinsyre gigt, det dur bare ikke.
Inden så har du eller også så har du ikke, og har du så skal behandlingsmulighederne være udtømte før du kan komme videre, punktum, sådan en vævende udtalelse åbner for begrebet behandlingsmuligheder, åbner for begrundelsen tilstanden er usikker... det er lige guf for en kommune der ønsker at spare.
Dit gigt skal der også ses på af gigt-speciallæge, lige som du er tvunget ud i at få en psykiater ind over dig også, så der kan findes ud af om du har en psykisk diagnose (som gør at du reagere som du gør) og ikke mindst så du kan få udtømt behandlingsmulighederne der også.... ISÆR hvis lægen (eller du selv) så meget som har antydet at du har problemer på den front, for er der en gang sået tvivl, skal kommunen nok komme i tanke om at det skal tjekkes, på et eller andet tidspunkt (gerne så de kan strække tiden)

Dog ser jeg alligevel nr 4 som en lille bitte chance.

Citat:
§27, stk. 1, nr. 4:
kan sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger, hvis sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til fleksjob eller førtidspension.
Svar:
I bedrundelsen .... lægger vi vægt på følgende:
At der udfra de lægelige oplysninger fortsat er behandlingsmuligheder, Helbredstilstand er ikke stationær og prognosen skønnes usikker, derfor dine muligheder for tilbagevenden til ordinær beskæftigelse ikke skøndes at være udtømte.
Fis med dem, det er ingen betingelse at du er stationær, usikker og hvad pokker de ellers kommer med. Den handler om at det skal være bevist (dvs vurderet af kommunen) at det er slået fast med 7 tommer søm at du ALDRIG vender tilbage som selvforsørgende (hvilket er svarende til deltidsjob eller mere) men at kommunen mangler at få fundet ud af hvor meget du kan klare.

Der er 2 meget vigtige ting, den udtalelse om at de vil have dig i det forløb, skal du død og pine se af at få på skrift i en hvis fart (at de har sagt, vil de sikkert benægte og du kan ikke bevise det)
Og ikke mindst dine lægelige udtalelser, der må ikke hærske tvivl om at din funktionsevne (klægerne må ikke udtale sig om arbejdsevnen er det ordet arbejdsevne de har skrevet, kan du ikke bruge det til en fis) ikke bare er varigt nedsat, men er meget kraftigt nedsat (de rigtige ord skal bruges)
Dvs du skal ud fra de lægelige udtalelser i din sag i gang med at bevise at lægerne er MEGET tydelige i forhold til at du aldrig aldrig nogen sinde resten af dine dage vil kunne tage vare på et ca 20 timers job.

Når du anker, vil jeg fraråde sig at skrive nr x, men boldt skrive at du anker ud fra sygedagpengelovens § 27, stk 1 nr 1-7.
Grunden er at hvis du skriver fx nr 3, giver du BAN din tilladelse til at de kan nøjes med at tage stilling til det ene nr, ved at bruge hele § 27 skal de tage stilling til alle punkterne.

Første skridt er at få fat på den udtalelse på skrift, det gøre ved at skrive til din SB´er hvor du... den x/x-x var jeg til et møde med dig og xx omkring sygedagpenge stop, på mødet anbefalede xx at jeg raskmeldte mig så jeg kunne aktiveres i forløbet Match.
Jeg er meget usikker omkring dette forløb, og ønsker derfor at modtage mere information om hvad formålet med det er, og hvordan xx-kommune mener det ville kunne gavne mig som syg borger.

(hvis ikke alllerede du har, og hvis du har er det en "siden sidst")Jeg vedlægger en aktindsigtsbegæring (den findes under nyttige links), og skal anmode om at stoppet af sygedagpenge udskydes tilsvarende den tid, det tager xx-kommune at sørge for jeg har mine sagsakter i henne, i det jeg mener det er vigtigt for mig at få disse læst grundigt i gennem, inden jeg tager stilling til en evt anke.

Noget i den dur, med dine ord, men helst så kort som muligt. Får du en reaktion på hvad Match er for en fisk (bed evt om noget folder link ell) bekræfter de også at de vurdere du skal i et proløb... og så har du den del på plads i forhold til nr 4.

Næste punkt er at få læst alle dine lægelige dokumenter i gennem, brug en overstregningspen, og så er det ellers i krig med at overstrege samtlige udtalelser der slår fast at din funktionsevne er kraftig nedsat (for evig tid) kun vil forværres med tiden. (husk ord som er måske, dvs borger måske med tiden, at borger muligvis osv osv af vævende måske-ord ikke kan bruges, og husk at lægerne IKKE må udtale sig om din arbejdsevne eller vurdere at du hører til på den ene eller den anden ydelse (fleks eller FP) heller ikke inddirekte... det er altså kommunens opgave at finde ud af det, ikke lægernes, lægernes opgave er at udrede dig behandle dig, og vurdere dig som helhed)

En god ide er samtidig at finde samtlig beskrevne skånehensyn, og skrive dem op i en liste først hvilken læge der har skrevet det og så hvad lægen har skrevet der er (helst overstreget på nye ark, det øger overblikket, men også portoen *ss*)

Og nu er det så tid at få skrevet den klage.

Du skriver du er uenig i afgørelsen om stop af sygedagpenge, jævnfør sygedagpengelovens § 27 stk 1 punkt 1-7.
Og i den forbindelse vedlægger du de lægelige udtalelser hvor du har overstreget de mometer du mener er de vigtigste i denne sag.
Lige så har du lavet en liste over beskrevne (varige) skånehensyn, og der til vedlagt de lægelige dokumenter hvor de beskrevne skånehensyn lige så er overstreget.

Slut *ss* Nej man behøver ikke skrive mere end at man er uenig.

Jeg sider her og laver en fatal fejl, du må endelig ikke bruge overstregningspen, for kopiere man et tekst med overstregninger, vil det være svært at se, du skal understrege med en tynd kuglepind (ikke blyant "nogen" kan komme til at viske det ud) på det du sender til kommunen, for de SKAL tage en kopi og sende med din sag til BAN.

Når så en gang du modtager "vi har modtaget din sag" brevet fra BAN, skriver du tilbage og søger aktindsigt der, så tjekker du at de sagsakter du mener er relevante for sagen (ikke kun afgørelsen men hele sagen) er der, hvis ikke eftersender du en kopi.
Godt nok SKAL kommunerne gøre borgeren bekendt med alle sagsakter de benytter til at træffe afgørelse, og godt nok SKAL de sende alle relevante sagsakter med en anke, men en ting er hvad de SKAL, noget andet er hvad de kan finde på, du er desværre nød til selv at tjekke det efter.

Og noget HELT andet er, jeg bliver drøn bekymret når du skriver:
Citat:
Oven i dette har jeg så udviklet en depression, med angst og "forfølgelsesvanvid" der med ikke sagt at jeg føler mig forfulgt heletiden men i perioder, hvor jeg føler mig overvåget uden at der er nogen at se.
Du er NØD til at passe på dig selv, jeg ved udmærket hvor svært det er. Jeg er selv blevet ødelagt for livet med netop disse sidegevinster af en møg-sag, jeg bliver aldrig helt som jeg var før, der vil være ting som vil være problematiske for mig til den dag jeg dør, dog kan jeg heldigvis sige jeg har fået det mange gange bedre end nogen læge ture håbe på, på det led er jeg et lille mirakel *ss* men afklaret bliver jeg aldrig, af den simple grund at jeg psykisk ikke kan, så jeg kom både for sent og for tidligt ud af systemet.

Men uanset kan jeg IKKE anbefale dig at presse dig selv så langt som jeg gjorde (jeg ture ikke andet, totalt latterligt set i bagklogskabens lys) at gå med daglige tanker om selvmord, flere forsøg besvime af angst, flere angstanfald.... nej hold dig fra det, gå ikke så langt, uanset hvad, det er IKKE!!! under nogen omstændigheder prisen værd og absolut ingen vil takke dig for det... tro mig jeg ved hvad jeg taler om.

Du kender bedst selv din egen grænse, overskrid den ikke.

Og så for eftertiden går du ikke til møder alene, hav alt tid en med dig, det er din ret, også når kommunen sender dig til en speciallægeerklæring, du kan ikke nægtes en bisidder, benyt dig af det, for din egen skyld.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2013, 08:31   #4
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Der er vigtigt at din læge bruger feks følgende formulering; "Der er IKKE behandlingsmuligheder, der kan give borgeren en bedre funktionsevne/arbejdsevne." Og feks. "Borgerers lidelse er kroniske med forværringer over tid".

At der stadig er behandlingsmuligheder , tolker kommunen som om du kan gøres bedre, mere rask, hvilket i nogen tilfælde vil være korrekt, og i andre forkerte.

Du bør klage over sygedagpengestoppet.

Søg aktindsigt som anbefalet, og inddrag din fagforening.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
stop af sygedagpenge stjerne10 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 03-06-2013 21:15
Stop af sygedagpenge Patte85 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 8 14-12-2011 00:00
Sygedagpenge stop jetterk Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 31 20-07-2011 10:25
stop af sygedagpenge og arbejdsgiver siger snart stop! hjælp sophieline Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 8 21-01-2011 06:00
sygedagpenge stop lilleper Alt det andet 16 13-06-2010 22:32




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:19.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension