K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-05-2013, 21:06   #1
klanst
Hjemmevant på K10
 
klansts avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-05 2013
Lokation: København
Alder: 59
Indlæg: 225
Styrke: 11
klanst er ny på vejen
Kunstsocial ide.

Til ministre og ordfører.



Tillykke til Marianne Jelved med udnævnelsen til ny kulturminister.



Kulturministeren vil gerne finde ud af, hvad kunst er. Mit bud er, at det er produktet af vanvittige ideer, skøre indfald, impulsive inspirationer og en kreativ virketrang.

Lad mig præsentere mig selv. Mit navn er Ole Jakobsen, jeg er 47 år og lider af svær psykisk sygdom (angst), alvorlig kronisk rygskade med kroniske smerter. Jeg har i knapt 20 år levet af kontanthjælp. På grund af min fysiske og psykiske problemer, har jeg megen tid til mig selv, som jeg bruger på kunsthåndværk.

Indtil videre bl.a. designer og brodere jeg. Jeg ville også gerne bl.a. begynde at væve.

Problemet er:

Jeg har en netto indtægt på kr. 8.021,32 pr. måned. Mine faste udgifter er kr. pr. måned 4.400,00. Derudover skal der bruges kr. 6.400,00 på livsvigtig terapeutisk behandling, kr. 400,00 på smertebehandling. Der skal være til mad og andre fornødenheder, samt i henhold til sociallovgivningen, afsættes penge til uforudsete udgifter. Det bevirker naturligvis, at der ikke kan afsættes noget beløb til materialer. Alt jeg har at arbejde med, får jeg enten foræret eller skal tigge mig til.

Hvis jeg på kontanthjælp sælger af det jeg har produceret, skal det modregnes i min ydelse krone for krone. Jeg er dermed afskåret fra, at kunne dække udgifter til materialer, samt indkøb af nye. Derudover risikerer jeg helt at miste min forsørgelse. Undlader jeg at opgive indtægt, er det socialt bedrageri. Jeg mister min indkomst, bøde, sagsomkostninger og op til et års fængsel. Forære jeg det væk, kan jeg blive fratrukket et beløb i min indtægt, der svare til det beløb jeg kunne have fået ved salg. Disse betingelser dræber al kreativitet og forhindre folk i overhovedet at forsøge sig. Kunsten ender i skuffen og samler støv.

Min ide er, at personer på alle overførelsesindkomster, skal have lige muligheder, på de samme betingelser, som alle andre, til at forsøge sig med kunsten, forstået på den måde, at der ikke vil blive trukket i overførselsindkomsten af andet end det beløb, som overstiger den alment gældende skattefrie indtægt for kunst, kunsthåndværk, brugskunst, kunstdesign med videre, defineret i skattelovgivningen.

At personer på overførselsindkomst ikke sideløbende må have indtægter ved udførelse af alment lønnet arbejde, i forhold til det i socialloven definerede ordinære arbejdsmarked, er kun ret og rimeligt. Men kunst ligger uden for det ordinære arbejdsmarked og er enhver persons eget sted/område for personlig udfoldelse. Er det nødvendigt, at kreativiteten skal være underlagt en så konform og restriktiv lovgivning?

Det vil ikke være konkurrenceforvridende, idet en del allerede etablerede kunstner er på overførelsesindkomst.

I min situation vil det betyde, at jeg får muligheden for at gøre noget, for at komme ud af den ekstreme fattigdom, jeg uforvarent er havnet i.

Det vil ikke medføre øget sociale udgifter for hverken staten eller kommuner.

Det vil ikke medføre indtægts tab af skatter eller afgifter.

Det vil måske, om end i meget begrænset størrelse, kunne reducere de sociale udgifter.

Det vil med sikkerhed kunne berige den danske kunst og kultur.

Den kunst/kunsthåndværk, som personer på overførelsesindkomster fremstiller, vil være underlagt de samme markedskræfter, som alt andet, udbud, efterspørgelse, smag og behag, kvalitet.

Den betydning det vil kunne få er, at personer får muligheden for at arbejde terapeutisk og personligt med sig selv og får muligheden for, at afprøve deres evner og talent i forhold til det øvrige samfund.

At personer kan få en følelse af et værd, at kunne bidrage til samfundet, på den måde de er i stand til, i stedet for at blive fremstillet i medierne, som en folk nassere der lever i sus og dus.

At personer der har en mulighed for at vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, kan fremvise, at de har arbejdet med sig selv og udviklet deres kreative evner og talent og ikke bare siddet på sofaen og set tv.

At personer der er kommet ind under kriminalforsorgens beskyttende og omsorgsfulde vinger, kan bruge deres kreative talenter på noget legalt og acceptabelt, noget de kan bruge og bygge videre på.

At flygtninge og indvandrere kan bidrage til det samfund de er kommet til og øge muligheden for integration.

At bl.a. erhvervslivet lettere vil kunne få øje på den talentmasse der findes.

For mit eget vedkommende, kan jeg ikke vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked og de ideer og kreative evner, og i al ubeskedenhed unikke farve forståelse jeg har, ender i skuffen.

Den eneste egentlige naturressource vi har her i landet, er den der findes mellem ørene på os og som har givet os Dansk Designe, som vi stolt bryster os af. Dansk Designe udspringer af et bredt iderigt og kreativt miljø. Den ressource vi har, er uendelig, enorm og usandsynlig smuk og det der skal fortsætte med, at være en indtægtskilde til landet.

Danmark vil til enhver tid kunne klare, at komme ud af en økonomisk nedgangsperiode, ved at tænke stort, utraditionelt, originalt og farverigt.

Da vi skulle bygge Øresundsbroen, var det nødvendigt, at opfinde en ny måde at bygge bro på. Så vidt jeg husker, blev der sat 19 verdensrekorder, for at få den opført, hvor typisk dansk, ikke at lade sig begrænse.

Min egen vanvittige ide er, at lave verdens formodentlige første korsstingsbroderede patchwork og det ender forhåbentlig med, at blive til verdens største korsstingsbroderi. (Billeder af de 2 første dele er vedhæftet, samt en visuel julehilsen).

Der har været en del uheldig og kedelig omtale af kulturministeriet i den seneste tid. Hvad ville være bedre for den nye kulturminister, end at sætte inspirationen, iderigdommen og kreativiteten fri.

Hvis der allerede er regler og/eller love der giver mulighed for det jeg efterlyser, som jeg er uvidende om, er fejlinformeret om eller har misforstået, undskylder jeg ulejligheden ved denne mail, men blot ønske alle en rigtig god jul og et lykkebringende nyt år.

Med venlig hilsen


Svar fra arbejdsmarkedsstyrelsen:

Kære Ole

Tak for din mail til flere folketingsmedlemmer fra d. 9/12-12 og også tak for de vedlagte billeder af dit arbejde.

Beskæftigelsesminister Mette Frederiksen har for hendes vedkommende bedt Ar-bejdsmarkedsstyrelsen om at svare på. Vi beklager det sene svar, som skyldes en meget stor sagsmængde.
Du skal have tak for, at du tog dig tid til at skrive. Vi vil tage dine forslag og tanker om beskæftigelsessystemet med i vores videre overvejelser.

Venlig hilsen
Jua Cordtz
Direktionssekretær
Arbejdsmarkedsstyrelsen

Brev til Dronningen:

Til Hendes Majestæt Dronningen


Det er altid med stor forventning, at jeg høre og ser Dronningens nytårstale. Nytårstalen 2012 var ingen undtagelse, men gav en særlig varm følelse og glæde, idet jeg fik en helt særlig følelse af forståelse og genklang i Majestætens ord om opfindsomhed og virketrang.

Jeg har den 9. december 2012 sendt en henvendelse, opfordring, til blandt andre kulturministeriet, om netop dette emner. Jeg er tilsyneladende ikke blevet hørt på Christiansborg, men fik fornemmelsen af, at være blevet hørt på Amalienborg, hvilket naturligvis ikke er tilfældet.
Denne mail er en forlængelse af den omtalte henvendelse.

Det er af største betydning, at mennesker kan arbejde på at forbedre, deres egen situation. I modsat fald risikere de, at blive ramt af en apatisk depressiv tilstand, hvor alt synes at være ligegyldigt. Lovgivningen er desværre på nogle område så stram, at den får den uheldige effekt.

Jeg vil personligt selv fortsætte med at forsøge, at få åbnet lovgivningen op og samtidig arbejde videre med mine egne ideer.

Kunsten at gøre det umulige muligt, kan kun ske, hvis folk har friheden til at forsøge.

Dronningen har i en tidligere nytårstale advaret mod menneskelig forarmelse, det, sammen med friheden til opfindsomhed og virketrang, går hånd i hånd.
Det er mit inderlige håb, at Dronningen ved passende lejligheder, vedbliver at tage disse emner op.

Jeg ønsker Dronningen og den Kongelige familie et velsignet år 2013.

I ærbødighed

Ole

Svar fra hoffet:

Kære Ole,



Tak for Deres venlige mail om Hendes Majestæt Dronningens nytårstale.

Jeg kan oplyse, at vi hvert år, såvel før som efter nytår, modtager mange kommentarer, forslag m.v. til udformningen af, og emnerne i, nytårstalen. Det er med glæde, at vi modtager disse henvendelser, der alle giver anledning til overvejelse.



Med venlig hilsen



Anne Ditlev Houman på vegne af Kabinetssekretær Henning Fode

Chefsekretær

__________________________________________________ ________



Kabinetssekretariatet

Det Gule Palæ
Amaliegade 18, DK-1256 København K
Direkte tlf.: + 45 33 40 24 84
E-mail: [email protected]
Web: www.kongehuset.dk



Læs evt. også indlægget "Omvendt socialt bedrageri"

http://www.k10.dk/showthread.php?t=26902

Læst evt. også indlægget "Kontanthjælp - det sorte hul"

http://www.k10.dk/showthread.php?t=26900

Sidst redigeret af klanst; 12-05-2013 kl. 23:42.
klanst er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:46.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension