K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-04-2013, 18:36   #1
Forhåbentligt
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-04 2013
Lokation: København
Indlæg: 58
Styrke: 12
Forhåbentligt er ny på vejen
Red face Opråb om hjælp!

Jeg vil starte med at sige, at jeg er utrolig glad for at I findes K-10. Mange tak til jer og alle de behjælpelige medmennesker!

Nu vil jeg fortælle lidt om mine helsbredsproblemer, præcist som de er beskrevet af en psykiater fra Psykiatrisk Center København (DCP), hvor jeg er tilknyttet behandling ved. I en stattustatest indhentet af Jobcenter Baldersgade d. 24.01.2013 står der således:

”40-årig mand som lider af svær periodisk depression (F 33.2) og ængstelig personlighedsfortyrrelse (F60.6). Han har i flere år været i behandling for sin depression og er endnu ikke i remission. Han er fortsat plaget at selvmordstanker, tristehed og manglende energi. Har svært ved at koncentrere sig og lider af udtalt hukommelsesbesvær, der gør at han har svært ved at huske at tage min medicin. I tillæg til den psykiatrisk lidelse har patienten kroniske leverbetændelse og HIV og følges for dette på infekstionsmedicinsk afdeling og svær astma samt tendens til bronkitis, der har forårsaget indlæggelse i lungemedicinsk regi.”

Og nu det væsentligste punkt, hun skrev i samme stattusattest:

”Patienten vurderes at have et varigt funktionstab, og det er ikke sandsynligt, at han vil opnå fuld arbejdsgygtighed. Hans tilstand kan muligvis stabiliseres lidt, men må forvente årlang behandlingsindsats. Han vurderes ikke, at kunne opnå at blive fuld funktionsdygtig igen.”

Som man jo kan gå ud fra efter den forfærdelige læsning ovenfor, så har mit liv være præget af et helt væld af diagnoser på div. psykiske og fysiske sygdomme. Ingen skovtur som man siger! Disse har bl.a. resulteret i, at jeg er blevet fyret 2 gange pga. for mange sygedage fra mine tidligere jobs som sosu-hjælper. I oktober 2011 brød jeg sammen og måtte indlægges på psykiatrisk afdeling. Har været sygemeldt og levet af sygedapenge siden da. Jeg har isoleret mig gennem de sidste par år, og går kun ud om aften, når der er få mennesker i butikkerne...

Da jeg for ca. 2 måneder siden var til samtale hos en socialrådgiver fra DCP, blev der nævnt for første gang over for mig, at der måske var belæg for at starte en FP sag. Det var hendes og lægens opfattelse, at mit helbred er blevet fuldkomment uforeneligt med arbejdslivet.

D. 7 marts 2013 skete der det, at jeg modtog en afgørelse fra Jobcenter København, om at jeg ikke kunne få forlænget mine sygedagpenge. I afgørelsen blev der bl. a. anført, at der ikke var mulighed for at få forlængt udbetalingen af sygedagpenge ud over 52 uger, eftersom jeg ikke havde indgivet ansøgning om FP. Aftenen før havde jeg dog været hos Retshjælpen, der har hjulpet mig med at søge pension. Så jeg ingav på den baggrund d. 8. marts 2013 en ansøgning om førtidspension efter § 17 på det foreliggende dokumentationsgrundlag (afleveret personligt i Jobcenteret mod kvittering). Samtidgt anmmodede jeg om aktinsigt, da jeg ikke tror, kommunen har styr på mine papirer.

D. 19. marts 2013 talte Distriktpsykiatriens socialrådgiver med Jobcenter Baldersgade, der oplyste hende, at man har modtaget min ansøgning om pension, men at denne endnu ikke blevet behandlet. Dette var mailet til mig.

De meget hjælpsomme jurister fra Retsjælpen havde fortalt mig, at indgivelsen af ansøgning ville medføre, at kommunen IKKE må stoppe udbetalingen af sygedagpenge, før der er truffet afgørelse om, hvorvidt jeg er berettiget til FP eller ej. Dette har jeg også læst flere steder her på K-10. De har også sendt et brev ud til Jobcenteret for at bringe sagen i erindring.

Med mange spekulationer oppe i hovedet gik det op for mig, at jeg måtte få samlet kræfter og selv presse på en afklaring for ikke at lades i uvished. Så jeg ringede selv til Jobcenteret i sidste uge. Og efter hvad jeg hørte, kan jeg kun fornemme én ting: det bliver godtnok en hård kamp! Ligesom mange af jer herinde kæmper/har kæmpet. Jeg er nu fyld med mistillid i forhold til kommunens sagsgang, hvilket ikke er noget nyt.

Sagsbehandleren var der ikke den dag, så jeg snakkede med en anden, som sidder i samme team. Hun sagde mange forskellige og forvirrende ting, som gjorde mig endnu mere frustreret og med en følelse af håbløs afmagt.
I starten af tlf.samtalen, sagde hun, at hun hverken viste hvor min sag var el. hvem der havde det. Efter nogen ventetid, sagde hun, at hun ikke kunne se, at min ansøgning om førstidspension på de foreliggende grundlag var modtaget d. 8. marts! Kort efter sagde hun, at ansøgningen burde har været afleveret på Jobcenter Nyropsgade i stedet. Hun bemærkede dog, at det er meget godt, jeg har en kvittering for den er min bevis.

Hun sagde envidere, at min sygedagpengesag var afsluttet og henviste mig til at søge kontantjælp. Da jeg så spurgte hende om dét, der som bekendt står i loven, altså, at når man søger en § 17 førtidspension har man ret til at sygedagpenge forlænges, så længe en ansøgning verserer (jf. § 27. Stk. 7 i lov om sygedagpene), svarede hun bare, at dét havde hun ikke bemyndigelse til at sige noget om!

Adspurgte om de breve, som Retshjælpen havde sendt ud til Jobcenteret, svarede hun, at der ikke var nogle notater om dem.

Situationen er nu den, at jeg ikke er sikker på noget som helst! Og allerværste og yderst presserende: at jeg siden d. 15 marts ingen forsørgelsesgrundlag har, fordi jeg i god tro, havde forventet at kommunen ville følge lovgivnigen og at mine sygedagpenge fortsat ville blive udbetalt. I et af deres breve til jobcenteret henviste Retsjlæpen til en meget god dom i en lignende sag. Det var nemlig Ankestyrelsens principalgørelse af 10. December 2004 (D-20-04, jr.nr. 7000159-04).

Der skal også siges, at jeg hverken har hørt noget el. modtaget noget fra Jobcenteret endnu ang. min anmodning om aktinsigt. Der var jeg også nødt til at kontakte Retshjælpen og bede om deres bistand. D. 11 april 2013 skrev de så dette rykker brev:

“ Vedlagt sendes kopi af anmodning om aktinsigt fra vores klient afleveret personglit i Jobcenteret den 8. Marts 2013.

Vores klient har ikke hørt fra Jobcenteret endnu. Retsjælpen skal høfligst minde om, at sager om aktinsigt skal behandels inden 10 dage. Retsjælpen anmodar på vegne af vores klient om, at de oplyses overfor vores klient, hvornår anmodningen om aktinsigt kan imødekommes.

Venlig hilsen
Københavns Retsjælp”

Selv efter alt som jeg har foretaget mig for at forsvare min retsikkerhed, bliver jeg ikke hørt. Desuden har jeg virkelig haft katastrofale tanker omking min fremtid. Det er virkelig belastende for psyken, når man samtidtg kæmper en kamp med de svære konkurrende lidelser, jeg har...

Hvad gør jeg nu? Har I søde mennesker herinde oplevet noget lignende? Nogen der har et bud på noget?

Venlig hilsen

Forthåbentglit
Forhåbentligt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-04-2013, 18:45   #2
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Retshjælpen hjælper dig vel?

Du kan klage over stop af sygedagpengene. Du har som du selv skriver, et bevis på, at de har modtaget din ansøgning om førtidspension. Den kan du lave en kopi af og vedlægge klagen til dem. Husk man skal klage inden 4 uger... Forhåbentligt har du fået stop af sygedagpengene skriftligt, for det er deri, begrundelsen du skal se på.

Lad retshjælpen hjælpe dig.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-04-2013, 19:13   #3
Forhåbentligt
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-04 2013
Lokation: København
Indlæg: 58
Styrke: 12
Forhåbentligt er ny på vejen
Tak for hurtigt svar curls!

Du kan tro, Retshjælpen hjælper mig. Meget endda. Men jeg har haft behov for at høre hvad I andre mener om min sag og alt det, jeg har været igennem...og dele relevante informationer samt oplevelser herinde. Det kan jda også være en form for hjælp, ikk'?

Det gode ved Retsjælpen er jo, at ens sag vil altid være tilknyttet den samme rådgiver på den ugedag, hvor man har henvendt sig. Det betyder, at sagen igennem hele forløbet vil blive behandlet af de samme personer, men det betyder også, at man kun kan henvende sig til Retshjælpen vedrørende sagen på denne ugedag. I mit tilfalde er det om torsdagen.

D. 11 april 2013 skrev de dygtige jurister også følgende brev til Jobcenteret:

"Retshjælpen bringer venligst breve af 14. marts 2013 og 21. marts 2013 i erindring. Retsjælpen har på vegne af vores klient ikke modtaget en afgørelse vedr. førtidspension og sygedagpenge.

Retshjælpen skal endnu engang henvise til, at sagen er af yderst presserende karakter for vores klient, der fortsat er uden nogen form for indtægt. Derudover henviser vi til vores klients helbred jf. vedlagte lælige erklæringer, der yderligere gør ventetiden mege belastende.

Venlig hilsen

Københavns Retshælp.

Dét der bekymer mig mest er, at som der ofte bliver sagt, én ting er loven...en anden ting er kommunen.
Forhåbentligt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-04-2013, 19:24   #4
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
1)læs om sygedagpengestop på forsiden- oppe til venstre
2)lad være med at tale i telefon med sagsbehandlere, fordi det ikke kan dokumenteres hvad der bliver talt om
3)få datostemplet kopi af alt du afleverer, ting forvinder

klag straks over stop af sygedagpenge og fasthold din §17.1.2 ansøgning

og hold styr på dine papirer , det kan blive et langt sagsforløb
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-04-2013, 19:38   #5
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Læs om sygedagpengestop her http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

Altså hvis du læser rundt omkring på K10...så vil du erfare at det er mere eller mindre ved at være normalt at man ikke bliver hørt...

Man bør selvfølgelig huske at vi her på K10 som regel kun ser de sager der er gået kludder i....og hvor der er problemer...

Det vigtigste du kan gøre...hvilket du allerede ved og gør...det er at holde alt på skrift....

Dokumentation Dokumentation Dokumentation Dokumentation

Når de så ikke feks reagere på din aktindsigterklæring....ja så er det eneste du kan gøre....at klage klage klage..

I sidste ende kan du sende en klage direkte til borgmesteren og hele kommunalbestyrelsen....det er dem man klager til over servicen eller mangel derpå...

Man kan også finde ud af om der findes en borgerrådgiver i ens kommune og henvende sig til denne...

Ang måden de behandler din sag på....så er det vigtigt at du IKKE tager det personligt...

Mange mennesker de vil reagere med at tro at det kun er dem personligt som dette sker over for....og som du kan læse...ja næsten alle steder her på K10....så behandler de rigtig mange mennesker dårligt...så det er ikke personligt...

Næsten alt i en kommune...hvis ikke alt....det bliver styret ud fra økonomi...

Man skal...hvis det er muligt...altid selv sætte sig ind i lovgivningen....da du ikke kan regne med at din sagsbehandler kender den...

Man skal også vide at det aldrig er ens diagnose der er afgørende for om man er berettiget til det ene eller det andet....

Det er ens arbejdsevne der betyder noget...

Du er allerede godt hjulpet af retshjælpen...det burde flere benytte sig af..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-04-2013, 21:25   #6
Forhåbentligt
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-04 2013
Lokation: København
Indlæg: 58
Styrke: 12
Forhåbentligt er ny på vejen
Mange tak for dine gode råd østerbro.

Jeg skal helt sikkert følge dem!

Du skal have mange tusinde tak, Webmaster.
Det er simpelthen så rigtigt alt dét du skriver...jeg tager hele din orienteringen til efteretning!

Jeg tager tingene ikke personligt. Har for længe siden nået til den konklusion, at uheldigvis når det gælder det kommunale, måles alt i kroner og øre. Men nogle gange undrer jeg mig over hvordan visse sagsbehandlere kan sove om natten?

Skal til møde med socialrådgiveren i Distriktpsykiatrien kl. 13 i morgen. Hende skal jeg jo også ligesom "bruge"... særligt som bisidder, skulle det være nødvendigt.

Nu modtager jeg jo ikke nogen offentlig ydelse siden sygedagpengestop. Skal man søge om kontantjælp selvom de ikke måtte stop sygedagpenge mens pensionssagen kører? Jeg læser alt om sygedagpengstop her på K10, men er stadigvæk i tvivl omkring netop dette.
Forhåbentligt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-04-2013, 21:27   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Forhåbentligt Se meddelelser
Skal man søge om kontantjælp selvom de ikke måtte stop sygedagpenge mens pensionssagen kører? Jeg læser alt om sygedagpengstop her på K10, men er stadigvæk i tvivl omkring netop dette.
Ja.

Hvis det så senere bliver fastslået, at du skulle have haft sdp i perioden, så bliver det blot modregnet.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-04-2013, 11:00   #8
Forhåbentligt
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-04 2013
Lokation: København
Indlæg: 58
Styrke: 12
Forhåbentligt er ny på vejen
Endeligt er der endeligt sket noget nyt og ganske positivt i min sag!

I går fik jeg så svar på min aktinsigt.

I sagsakterne ligger denne mail:

"Fra: xxxx..
Sendt: 16. april 2103 12:03
Til: Sygedagpenge
Emne: Genoptagelse af sag vedrøndende xxxxxx-xxxx

Borgeren har ansøgt om sygedagpenge på det foreliggende grundlag d. 08-03-2013. I bedes derfor genoptage sygedagpengeudbetalingen på kode 07.

Venlig hilsen

xxxxxx...
Fagkoordinator
_________________
Job og Aflkaring
Jobcenter København, Baldersgade

Det giver mig en kæmpe lettelse at få at vide, at jeg nu har igen har en indtægt.

Jeg var også til møde hos Retshjælpen i går aftes. De har anbefalet, at så længe min ansøgning om førtidpension bliver behandlet bør jeg ikke søge andre former for overførselsindkomst.

Som det nu ser ud til, vi jeg kunne disponere over pengene i slutning at denne måned. Dvs., at der ikke er akut behov for at søge kontanthjælp mere (hvilket jeg var parat til at gøre nu på mandag).

Jeg er ikke faldet helt til ro, men føler mig lidt lettet over økonomien.

OBS: Da jeg gennemgik dokumenterne igår, kunne jeg konstatere, at der manglede en statusattest fra Distritskpsykiatrien som jobcenteret modtog d. 24/1-2013 (har selv en kopi af samme). Det drejer sig jo om den lægelige vurdering, der bedst beskriver mit helbred. Jeg ringede derfor til Baldersgade i morges for at høre hvorfor den ikke fremgik af ming sag (den var i hvert faldt ikke fremsendt til mig). De sagde bare, at det var en fejl... og at den ville blive sendt til mig i dag...

Ønsker jer alle en rigtig god weekend! :-)
Forhåbentligt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-04-2013, 11:19   #9
lgkh62
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 08-02 2013
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 602
Styrke: 12
lgkh62 er rigtig godt på vej
Udbed journaliseringsoversigt

I forbindelse med aktindsigt kan du forlange "Journaliseringsoversigt" fra Kommunen.
Her kan du se alle bilag i din sag samt kommunens bilagsnumre. En hjælp til dig så du kan se om du har alle bilag.

Hvis der mangler bilag kan du få dem lagt ved din sag og få en bekræftelse på det er sket ved en ny "Journalrapport",
den rapport hvor al korrespondance med kommunen bliver noteret samt en ny "Journaliseringsoversigt".
lgkh62 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-04-2013, 22:27   #10
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af lgkh62 Se meddelelser
I forbindelse med aktindsigt kan du forlange "Journaliseringsoversigt" fra Kommunen.
Her kan du se alle bilag i din sag samt kommunens bilagsnumre. En hjælp til dig så du kan se om du har alle bilag.

Hvis der mangler bilag kan du få dem lagt ved din sag og få en bekræftelse på det er sket ved en ny "Journalrapport",
den rapport hvor al korrespondance med kommunen bliver noteret samt en ny "Journaliseringsoversigt".


Meget nyttig information - tak!
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
OPRÅB - hjælp til selvhjælp DortheJ Skal kommuner ikke overholde loven? 0 10-02-2011 09:37
Opråb - virkelighedens verden for syge mennesker! Odenseaneren Dit og Dat 21 04-02-2011 17:21
Opråb fra en borger trinetrunten Fremtiden for fleksjob og førtidspension 4 06-10-2010 11:17
OPRÅB!!! Brøkpensionister Ragdoll Politik og Samfund 11 08-01-2010 11:55
Opråb! Folk i Odense kommune! Chin Dit og Dat 5 20-11-2007 23:22




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:17.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension