K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-04-2013, 23:56   #1
Thomas1981
Mit andet hjem K10
 
Thomas1981s avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-12 2011
Lokation: Horsens
Alder: 43
Indlæg: 671
Styrke: 13
Thomas1981 er ny på vejen
Barfoed: Afvis heldagsskolen

Håber godt nok på de kommende generationers vegne, at det lykkedes at få det afvist.

Barfoed: Venstre bør afvise heldagsskolen

"Det er specielt aktivitetstimerne i heldagsskolen, som Lars Barfoed mener er en dårlig idé. Han har allerede for flere uger siden i en pressemeddelelse påpeget, at børns fritid ikke skal skemalægges af staten."

Men ak...

Venstre parat til at diskutere heldagsskolen

Venstre er imidlertid stadig parat til at diskutere heldagsskolen og mener, man skal se på fagligheden i skolen i stedet for aktivitetstimerne. Det siger folkeskoleordfører Karen Ellemann (V) til Berlingske."

Kilde: http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/201...0413220528.htm
__________________
Det er idag et vejr, og solen skinner. Og om mig svæver lutter lyse minder. Dem tager jeg med til den jeg tænker på

Førtidspensionist pr. 1/2-2013
Thomas1981 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-04-2013, 01:30   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg er faktisk for en heldagsskole, jeg synes det lyder rigtig godt, men indrømmer at jeg nok er en af de få der synes om ideen

Mine børn vil også gerne have en heldagsskole, mod de så slipper for klub. Hvilket jeg naturligvis er med på.

Så vidt jeg ved er det jo kun fra 8-14 i indskolingen. Nu får de fri kl 12.40, hvilket heller ikke giver mening, når man trækker det store spisefrikvarter fra og den lange pause kl 10. Der er ikke megen tid til reel undervisning og aktiviteter.

Her forleden da jeg var hjemme i min mors kælder og hjælpe med oprydning og udsmidning, der fandt jeg nogle af mine gamle skoleskemaer og den gang fik man ikke fri kl 12.40. Jeg kunne se jeg havde fri tidligst ved halv to tiden, og senest kl 14.45. Ved ikke hvornår det blev indført at man skulle have fri så tidligt i indskolingen?

Jeg ved ikke lige hvad heldagsskolen vil betyde for mellemtrinet og udskolingen? 8-15?? Den er jeg også med på. Synes det er fint nok at holde ungerne tæt til kroppen i den alder, og helt springe klubben over.

Og så håber jeg også de får engelsk fra 1 klasse.


Sidst redigeret af Ninja; 14-04-2013 kl. 01:33.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-04-2013, 02:08   #3
Thomas1981
Mit andet hjem K10
 
Thomas1981s avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-12 2011
Lokation: Horsens
Alder: 43
Indlæg: 671
Styrke: 13
Thomas1981 er ny på vejen
Hvis dine børn gerne vil, så er det jo naturligvis et stort plus

Jeg har ikke selv nogen, og har kun min nevø at tænke på.
Hans forældre er også meget imod.

Jeg skulle helt op i 7. klasse, før jeg havde én dag hvor jeg fik fri så sent som kl. 14 (årgang 81' hvis man ikke har det fra mit alias ) Jeg kan huske jeg havde 3 timer om dagen i børnehaveklassen, og så fritidsordning for resten

Og jeg elskede min fritidsordning, som jeg gik i indtil 4. klasse. Fri til at lege med vennerne, uden en autoritet i røven, til at sige hvad man skulle. Men skulle man bruge en voksen, så var de der jo.
En fantastisk tid.

Og fra 5. klasse og op, en god mængde fritid om dagen, inden jeg skulle hjem og spise.
Var næsten altid hos en eller anden kammerat efter skole.

Jeg syntes det er frihedsberøvelse. Og staten må liiiige tage en slapper. Børn skal også have lov at udforske, lære, og være sociale med hinanden, på egen hånd. Efter min mening.
Det ender med at børn kun kommer hjem på weekend besøg
Og skal spørge en voksen om de skal slå en skid, eller en bøvs, når det trykker i tønden. Fordi de ikke selv ved
hvordan man skal tage en beslutning.

Men jeg er også et curlingbarn. Nok den værste bjønetjeneste mine forældre gjorde mig.
Det har intet med skolen at gøre, men mener man skal passe på, at det ikke bliver det skolen producerer.

Men vedstår mig også at tiden er en anden. Og opsyn er rykket mange grader op siden da.
__________________
Det er idag et vejr, og solen skinner. Og om mig svæver lutter lyse minder. Dem tager jeg med til den jeg tænker på

Førtidspensionist pr. 1/2-2013

Sidst redigeret af Thomas1981; 14-04-2013 kl. 02:15.
Thomas1981 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-04-2013, 11:12   #4
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Jeg er ikke vild med tanken om heldagsskole.

Nogle børn trives ikke sammen med deres klassekammerater, eller med mange omkring sig i det hele taget.
For disse børn vil det ikke være positivt.

Mange børn går til sport eller musik om eftermiddagen, dette vil der blive spændt ben for.

Som jeg har forstået det (og det er muligt, at jeg har misforstået), så skal en heldagsskole tilbyde noget, der svarer til det, der nu er fritidsundervisning.
Men hvor kommer pengene fra?
Vil det ikke bare blive discountløsninger, ligesom mange ting på det sociale område?

Jeg har en søn på 12 år (6. klasse), han nyder i høj grad, at kunne vælge hvem han vil være sammen med efter endt skoledag.
Nogle gange tilbringes eftermiddagen hos den af kammeraterne, der har adgang til de fleste/bedste pc'er.
Andre gange (mest når vejret er til det) tilbringes eftermiddagen hos den, der har adgang til den bedste fodboldbane.
Lige i øjeblikket er de nogle stykker, der kører på skateboard, og går vildt meget op i dét.

Ofte ender sådan en eftermiddag med, at knægten sms'er og spørger, om han må spise hos Xxxxx, eller om Xxxxx må komme med hjem og spise.

Jeg tror, at en heldagsskole vil ødelægge mange gode venskaber, og hindre, at mange gode venskaber opstår.

Derudover oplevede jeg med min datter (nu 16 år, og på vej ud af 10. klasse), at flere skolelærerinder har den forkvaklede opfattelse, at alle skal være noget så gode venner.
Om så modparten opførte sig fuldstændig vanvittigt, så skulle man partout lege med hende i frikvarteret, og give hånd på, at man var gode venner.

Jeg lærer mine børn, at de må tænke og mene om andre, lige præcis hvad de vil, men de skal dælme opføre sig ordentligt overfor dem, for de skal være her alle sammen.

Hvis vi andre befinder os på en arbejdsplads, på et kursus ell.l., så vil der oftest også være min. én person, som vi ikke bryder os om, én som vi ikke lige sætter os ved siden af, hvis vi kan undgå det.
Men derfor kan vi jo godt opføre os ordentligt hvis vi bliver sat i gruppe med denne person.

Jeg mener, at barnet, og dets forældre, skal have mulighed for selv, at bestemme over en god bid af eftermiddagen.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.

Sidst redigeret af Vovse; 14-04-2013 kl. 11:15.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-04-2013, 11:50   #5
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Men der er stadig tale om en helhedsskole og ikke en heldags. Ikke besynderligt, den danske folkeskole er så dårlig, når man sammenligner den med fx skoledagenes længde i andre europæiske land. Vi er i en tidslomme og ABC gør intet for at ændre det. Han er blot meget forundret og har aldrig oplevet noget lignende hver gang, der bare er tale om de mindste ændringsforslag. At være skolelærer er ikke længere et kald, men et ganske almindeligt lønmodtagerjob. Men absolut sørgeligt, jobbet har tabt så meget prestige gennem de sidste mange år, at søgningen til uddannelsen ikke længere er de bedst kvalificerede.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-04-2013, 11:53   #6
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
jeg går absolut IKKE ind for heldagsskole,,,,,min er 14 og går i 7 kl og jeg synes de har rigelig lange dg som det er nu...og jeg forstår ikke hvorfor de vil ha de skal ha mere..
han kører 1.5 time i bus hverdag,fordi alle de lokale skoler er lukket..dvs at han først skulle være hjemme kl 17 hverdag..og hvad med sport og fritidsjob..hvordan skulle det så kunne passe ind..

og der er næsten kun 2 sygdomme ved lærerne efterhånden - lærestress og barsel..og så tvivler jeg på det skulle blive bedre,,at presse dem mere,jeg misunder ihvertfald ikke deres job og der er stærke og svage lærere

og nu er han hjemme 14.40 2 dg ..154o 2 dg og 13.3o en dag og lektier - hvis der er nogen..
jeg og drengen er blevet så træt af det kommunale og deres ideer at vi og 3o procent fra hans klasse har fundet - anden løsning og meldt dem ind i en skole der koster lidt..
jeg har meget svært ved at se noget positivt i heldasgskole,,,som ved mange af de andre love og reformer de laver - tror jeg ikke de ved hvordan virkeligheden er..klassen 8 næste år der blir tilbage er 21 drenge og 7 piger og så 8 timer hverdag...puha..

stribe ftp
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-04-2013, 14:26   #7
Pinny
Klart Afhængig af K10
 
Pinnys avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-11 2011
Lokation: Nordfyn
Indlæg: 494
Styrke: 13
Pinny er ny på vejen
Exclamation Kvalitet fremfor kvantitet

Vil jeg foretrække.
Forældre, der tager ansvar for deres børns opførsel- og sørger for at det første kvarter af timen ikke hengår I "jeg har glemt min..." støj og almindelig uro. Udsovede børn, der har fået morgenmad- og husker at spise frokost. gerne mere idræt, hardcore fag (fysik, kemi og biologi)- og historie.

Nu er jeg årgang 65, så jeg har haft flere timer end 1981-ere.

Min søn havde 6 gode år- og 1 kedeligt (I overbygningen, hvor han gik fra den lille locale skole til den store). Jeg havde en søn, der syntes eftersidninger (pga af "glemt idrætstøj" som der var kultur for I klassen) var sjovere fordi, han så som "straf" kom op I 9-10 klasses EDB-undervisning og hjalp til. Han kom også hjem en dag med hele armen "tatoveret" I et fint lille tushmønster, så ringed der en klokke: Den dreng keder sig. (Han fik ros af lærerne for at være fagligt dygtig og opføre sig godt! Hvad hjælper det, når 1 kvarter af 45 minutters lektioner mindst går op I "støj"?!)

Han kom så lidt hovsa på efterskole, hvor det faglige grundlag var differentieret godt, hvor han blev I tre år. Det var godt for ham!

Så forældreansvar, og mere tid til at løse "støj/mobning" I. Og et godt fagligt niveau! (Mine historiebøger I folkeskolen var jammerlige! Og I gymnasiet brugte vi Scocozza- marxisme ....

I ØVRIGT: Så er jeg vokset op med stencils, fotokopier, engangsbøger man ikke måtte skrive I og forældede lærebøger. Jeg har ikke indtryk af, at det havde ændret sig I min søns skoletid. Udover hans matematiklærer brugte et nyt system, der var intuitivt nemt for mig at forstå (dyskalkuliker). Bare det var opfundet I min tid! Så flere penge til Nye lærebøger- tak. IT løser ikke alt!
__________________
Mvh Pinny


"Det er godt at kunne det man vil, og ville det man kan"
Charles M. Schultz ("Radiserne")
Pinny er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-04-2013, 15:33   #8
halse
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2008
Indlæg: 883
Styrke: 17
halse er rigtig godt på vej
Jeg bryder mig overhovedet ikke om tanken.
De har allerede de facto afskaffet folkepensionen for flere faggrupper , velbjergede akademikere undtaget naturligvis :-).
I den erhvervsaktive alder skal vi knokle mere , og nu vil de også stjæle barndommen.

Hvor stopper det

Sidst redigeret af halse; 14-04-2013 kl. 15:37.
halse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-04-2013, 16:44   #9
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Aiii synes i virkelig det er så slemt

Det er jo kun 1,5 time ekstra fra 1-3 klasse, det MÅ man sgu da kunne overleve. Så får de måske TID til de de gerne vil nå??
Synes hele tiden jeg hører fra børnenes lærer, at så har de ikke tid til omklædning og bad til idræt, og at idrætstimerne dårligt kan nås, fordi omklædning og bad er obligatorisk. Så klager forældrene over, at deres unger ikke har tid nok til at spise deres frokost, og flere klager over der er for mange lektier, og lærerne siger hele tiden, at der ikke er tid nok til at børnene kan nå det i timerne - og henviser til lektiecafeen. Som kun har åben et par gange om ugen.

Nu har jeg haft skolebørn de sidste 15 år, og jeg har konstant måtte lægge øre til den med den manglende tid, og den manglende fordybelse.
Nu vil regeringen så skabe den tid, men nu er det helt forfærdeligt?!
De vil gerne have tid og mulighed for at lave en masse spændene med børnene, men de vil ikke undervise mere, og børnene har pludselig slet ikke godt af at blive de timer ekstra!?
- hvordan har de så tænkt sig at kører den helhedsskole de har efterlyst de sidste mange mange år?!

Nu bliver det kørt over på, at så har børnene ikke nogen fritid - her taler vi om børn hvor forældrene ofte henter dem på fritidshjemmet kl 16 - hvor de har rendt rundt som aber siden kl 12.40 og ikke lært meget andet end at stryge perleplader! Vi taler æder børn der vader hjem fra klubben i slowmotion og som har siddet og hamret konsolspil et par timer, og som ikke magter at gå i gang med lektierne når de endelig kommer hjem, fordi dagen har været ren sump!

De fleste fritidstilbud udenfor skolen, starter efter kl 16. Der bliver stadig tid til svømning, håndbold og ridning. Tiden fra skole og fritidsaktiviteter bliver i mine øjne bare udfyldt med noget der giver mening og helhed. Jeg byder det derfor velkommen.
Jeg er fuldstændig overbevist om, at mine børn vil få mere ud af en helhedsskole, end at sidde de samme timer på frit eller i klub. Så jeg forsøger at se positivt på det.
Og så glæder jeg mig faktisk til, at jeg ikke længere behøver at høre på lærere der konstant mugger over de ikke har tid nok til børnene og alle de visioner de har. Glemmer sent de ramaskrig der lød da de måtte stryge svømningen af skemaet ( men istedet fik de det så rykket fra 4 kl til 5 kl)...

Men lad os nu se, måske bliver det slet ikke til noget. Og så kan børnene så fortsat stryge perleplader og spille konsolspil indtil kl 16. Juuubiiii.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-04-2013, 17:19   #10
Thomas1981
Mit andet hjem K10
 
Thomas1981s avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-12 2011
Lokation: Horsens
Alder: 43
Indlæg: 671
Styrke: 13
Thomas1981 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Og så kan børnene så fortsat stryge perleplader og spille konsolspil indtil kl 16. Juuubiiii.
Det håber jeg virkelig, så længe det er frivilligt Perler lærte vi at stryge i formning, som det hed dengang.
Til trods for de få timer der var afsat til skolen.
Hvis pædagogerne bestemmer, ja så er vi jo lige vidt. Så er jeg enig i at skolen lige så godt kan administrere tiden.

Jeg kan i hvert fald ikke se, hvordan det overhovedet skulle kunne hjælpe på lektie energien, at skolen bestemmer hele dagen. Når lektierne så kommer oveni, har de snart flere timer, end folk med 8 til 4 job.
Hvis de absolut skal holde på børnene, så afsæt da i det mindste tiden til lektielæsning. Så de har rigtigt fri, NÅR de så har fri.

Det undrer i hvert fald mig meget, hvis børn ikke kan nyde selvbestemmelse sammen med deres venner. Men foretrækker at lærerene bestemmer, indtil far og mor tager over. Men hvis det er sådan det er idag, så er tingene på vej i den helt rigtige retning.

Og jo, det ER både heldagsskole og helhedsskole vi snakker om, i samme åndedrag.

Der var engang nogen der sagde 12 min. mere om dagen, på arbejdsmarkedet. Det slap forældrene for. Men børns fritid kan frit inddrages af staten.

Jeg forstår heller ikke at der er så meget fokus på kvantitet, i stedet for kvalitet.
Men det vejer mere åbenbart. Hvis forberedelsen nedprioriteres, som jo er planen.

Som kommunerne der må bruge pengene bedre. Så må uddannelses systemet også benytte tiden bedre. De har allerede fået så rigeligt af den til rådighed.

Men det er da rart at høre, at årgang 81' fik færre timer, end dem der kom før.

Jo, her bør stregen trækkes i sandet. Men som med så meget andet i dag, kan staten indskrænke og forlange som den vil.

Om børn bliver klogere af flere timer. Det tror jeg ikke. Om børn bliver klogere af bedre timer, ja det tror jeg.

Ligesom de voksne, så bliver flere og flere børn ramt af alvorlig stress. Det her skal nok hjælpe Tempo, tempo.

Nå, men nok galde.
Lad os se om det bliver til noget ja
__________________
Det er idag et vejr, og solen skinner. Og om mig svæver lutter lyse minder. Dem tager jeg med til den jeg tænker på

Førtidspensionist pr. 1/2-2013

Sidst redigeret af Thomas1981; 14-04-2013 kl. 17:22.
Thomas1981 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Lars Barfoed Karo Politik og Samfund 3 23-09-2011 13:10
Cavling-modtagere udfordrer Barfoed buster Politik og Samfund 3 16-01-2011 12:31




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:29.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension