K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-03-2013, 11:51   #1
Solnedgang
Hvor skulle jeg ellers være
 
Solnedgangs avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2011
Indlæg: 183
Styrke: 13
Solnedgang er ny på vejen
Aktivering igen efter knapt fem måneder

Hejsa

Jeg modtager kontanthjælp, er over 30 år og sygemeldt. Fik afslag på pension for to år siden.

Jeg afsluttede min seneste aktivering i november 2012, med en afslutningsskrivelse der sagde at det var formålsløst at sende mig i arbejdsprøvning mv. foreløbig.

I mandags var jeg i Jobcentret til den obligatoriske tre-måneders samtale, og blev noget overrasket over at min sagsbehandler (som jeg aldrig har mødt før) ville sende mig i aktivering igen.

Jeg spurgte om det ikke først var efter 9 måneder man skulle aktiveres. Til dette svarede hun; "jo det er de overordnede regler".

Jeg kender ikke til andre regler end "de overordnede", og mener ikke jeg har pligt til aktivering igen allerede.

Hun vil nu indhente oplysninger fra min psykiater og egen læge for at se om de kan sende mig ud. Min psykiater har tidligere skrevet til dem at min tilstand er varig og nedsat i betydelig grad.

Hvad siger I? Hvad har jeg jeg pligt til?
Solnedgang er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2013, 00:44   #2
FibroMcs
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2013
Lokation: Hjemmefra
Indlæg: 723
Styrke: 12
FibroMcs er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Solnedgang Se meddelelser
Hejsa

Jeg modtager kontanthjælp, er over 30 år og sygemeldt. Fik afslag på pension for to år siden.

Jeg afsluttede min seneste aktivering i november 2012, med en afslutningsskrivelse der sagde at det var formålsløst at sende mig i arbejdsprøvning mv. foreløbig.

I mandags var jeg i Jobcentret til den obligatoriske tre-måneders samtale, og blev noget overrasket over at min sagsbehandler (som jeg aldrig har mødt før) ville sende mig i aktivering igen.

Jeg spurgte om det ikke først var efter 9 måneder man skulle aktiveres. Til dette svarede hun; "jo det er de overordnede regler".

Jeg kender ikke til andre regler end "de overordnede", og mener ikke jeg har pligt til aktivering igen allerede.

Hun vil nu indhente oplysninger fra min psykiater og egen læge for at se om de kan sende mig ud. Min psykiater har tidligere skrevet til dem at min tilstand er varig og nedsat i betydelig grad.

Hvad siger I? Hvad har jeg jeg pligt til?
Så vidt jeg ved har alle fået brev om at de skal igennem møllen pga de nye regler...
Der er jo intet der hedder du er fredet mere i match 3....
FibroMcs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2013, 07:57   #3
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
kontanthjælpsreformen er ikke vedtaget endnu
det er kun forslag omkring match grupper.

men kommunen, kan godt sende en ud, inden de 9 måneder er gået
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2013, 08:20   #4
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Efter 9 måneder har man krav på at blive aktiveret.. men de må gerne aktivere før alt det de har lyst til.

Og da de får tilskud fra staten når de aktivere, er det blot at hitte en aktivering der koster mindre end det de får refunderet i statstilskud, så kommunekassen får overskud.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2013, 10:02   #5
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Hvis din tilstand er varig, og nedsat i betydelig grad, bør du IKKE aktiveres, men afklares.

Det betyder, at du skal indsistere på, at du får en aflklaring af din restarbejdsevne, således at du får tilkendt revalidering, fleks eller førtidspension.

Lav spørgsmål, skriftlig til skriftlig besvarelse, til din sagsbehandler. Be om forklaring på, hvorfor hun mener du skal aktiveres, når du egentlig har krav på denne afklaring?

Du skal således IKKE i praktik, medmindre at denne er målretten en endelig afklaring af din restarbejdsevne.

Allerhelst bør du afklares bredt i et Reva-center, hvor din restarbejdsevne, med hensyn til skånebehov og timer, kan beskrives, og afprøves nøje.

Skriv igen, med spørgsmål, og evt når du får svar.

Kommunerne forsøger at køre rundt med de syge/svage, for at spare penge, og "GLEMMER" at informare, om rettigheder.

VH POpiae

Sidst redigeret af popiae; 29-03-2013 kl. 10:04.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2013, 13:50   #6
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Hvis du kan, kan du vel også kun være interesseret i at blive afklaret.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2013, 18:22   #7
Solnedgang
Hvor skulle jeg ellers være
 
Solnedgangs avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2011
Indlæg: 183
Styrke: 13
Solnedgang er ny på vejen
Tak for svar.

Jeg har været i afklaring, og herunder flere arbejdsprøvninger, men fik afslag på pension selvom den sidste arbejdsprøvning var ret klar, og så er jeg røget tilbage som "almindelig sygemeldt", i match 2 (i det nye matchsystem hvor der er match 1, 2 og 3).
Solnedgang er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2013, 18:54   #8
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Match 2 efter afslag på FP - så gætter jeg på Kbh.s Kommune...
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2013, 20:54   #9
Solnedgang
Hvor skulle jeg ellers være
 
Solnedgangs avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2011
Indlæg: 183
Styrke: 13
Solnedgang er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Carmen Se meddelelser
Match 2 efter afslag på FP - så gætter jeg på Kbh.s Kommune...
Nemlig Carmen Musvågevej it is...
Solnedgang er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-03-2013, 00:03   #10
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Vi er meget heldige at bo i en by, hvor Jobcenter Kbh. er lysår foran lægevidenskaben :-) (ironi kan forekomme)

Citat:
Oprindeligt indsendt af Solnedgang Se meddelelser
Hun vil nu indhente oplysninger fra min psykiater og egen læge for at se om de kan sende mig ud.
I det mindste er dette citat positivt, idet kommunen bør indhente dokumentation for, at du er rask nok til (yderligere, suk) en arbejdsprøvning - ifølge DUKH, jævnfør Retssikkerhedsloven § 10, der siger at kommunen skal oplyse en sag tilstrækkeligt.
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kursus EFTER 16 måneder på ledighedsydelse bodilelisabeth Spørgsmål ang fleksjob 2 27-06-2012 22:40
Anker efter knapt et år? Camille Dit og Dat 9 19-12-2011 02:09
Ledighedsydelse efter 18 måneder Hamselv Spørgsmål ang fleksjob 5 08-11-2010 10:00
Kontanthjælp § 27 til brøkpensionis reduceres efter 6 måneder Ady Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 0 31-05-2010 22:03
Aktivering efter Flexjob last47 Spørgsmål ang fleksjob 1 02-03-2010 14:25




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:46.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension