K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-03-2013, 19:15   #1
Jef
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-08 2012
Indlæg: 45
Styrke: 12
Jef er ny på vejen
Nogen der har erfaring ?

Hey med jer , håber i kan hjælpe !

Nogen der har erfaring med quetiapin teva 25 mg !
Jeg fik i fredags en recept på quetiapin teva 25 mg af min psykiater.
Jeg har fået quetiapin da min psykiateren mener at det kan hjælpe i forbindelse med det tankmylder og PTSD jeg har..
Jeg er ikke startet endnu da jeg er lidt nervøs for at tage dem, fordi jeg ikke ved hvordan de vil påvirke mig. Og er da også nervøs for bivirkningerne.

Hvad er jeres erfaring med dem? Og hvilken effekt har de haft og hvilke bivirkninger?
Jef er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-03-2013, 00:03   #2
L. Madsen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2013
Indlæg: 20
Styrke: 12
L. Madsen er ny på vejen
Quetiapine (Teva) er det bedre kendt som Seroquel, som er et alm. brugt præparat i psykiatrien. Det er et anti-psykotisk middel, men bruges "all-round", og er altså et meget brugt middel i forbindelse med psykiske lidelser. Mest brugt ved skizofreni og manio-depressive lidelser, men er også brugt som en slags lykkepille. Det er også godt mod tankemylder.

Det er et rigtigt godt indsovningsmiddel, og skal altså defor tages ved sengetid. Det er lidt forskelligt hvor hurtigt den sløvede effekt sætter ind, men typisk efter 1 time til halvanden.
Man er begyndt at bruge det mere som indslumringsmiddel frem for almindelig kendte præparater, da det ikke giver afhængighed. Det er her meget forskelligt hvor stor dosis man skal have; nogen kan nøjes med 25 mg andre skal have mere.

For at det skal have effekt for nogle af de andre symptomer (tankemylder, lykkepille og som anti-psykotisk) skal man dog væsenligt op i dosis - jeg vil tro fra mellem 300 mg daglig og opefter, ja nogen skal helt op på 1200 mg før det har en effekt for disse symptomer. Man trapper langsom op.

Dem største bivirkning er nok vægtøgning - dette ses nok fra ca 100 mg dgl, men det er igen forskelligt fra person til person.
L. Madsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-03-2013, 01:10   #3
Priks
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-06 2010
Lokation: Odense
Alder: 45
Indlæg: 264
Styrke: 14
Priks er ny på vejen
Jeg har fået Quetiapin (Seroquel) i omkring 3 år efterhånden.
Jeg får det til at sove på, da jeg ellers har for meget tankemylder og er for angst til henholdsvis at kunne falde i søvn og at kunne sove flere timer sammenhængende.

Jeg har i de 3 år fået 600 mg. hver aften inden sengetid, hvilket er en ret stor dosis, men hold op hvor har de gjort mig godt!
Jeg tager dem en halv times tid inden jeg vil i seng, og så siger det KNALD og så sover jeg dybt og dejligt.

Den eneste bivirkning jeg har mærket er, at jeg har været utroligt sløv og træt i timerne efter jeg er vågnet. I starten synes jeg det var rigtigt mange af mine vågne timer jeg følte mig som en zombie, men det er blevet meget bedre med tiden.
Og her for et par måneder siden trappede jeg ned på 450 mg., fordi jeg synes jeg er langt mindre angst, og det er også gået helt fint. Med tiden vil jeg gerne længere ned og blive lidt mere frisk i hovedet igen, men det skal nok komme.

Jeg vil lige understrege, at den bivirkning jeg har oplevet (sløvhed og træthed) er fuldstændig normal og står også i indlægssedlen. Det er der mange, der oplever den første tid, men for de fleste aftager det næsten helt igen.

Så ingen negative eller skræmmende ord herfra. De piller har virkelig gavnet mig og gør det stadig.

EDIT:
Jeg har også taget på i vægt, men det har ikke haft sammenhæng med medicinen. Det er fordi jeg indtager alt for meget mad og bevæger mig for lidt. Simple as that.
__________________
Førtidspensionist pr. 1. februar 2012
Priks er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-03-2013, 11:13   #4
Jef
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-08 2012
Indlæg: 45
Styrke: 12
Jef er ny på vejen
Tak for svar Priks
Jef er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-03-2013, 11:25   #5
Jef
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-08 2012
Indlæg: 45
Styrke: 12
Jef er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af L. Madsen Se meddelelser
Quetiapine (Teva) er det bedre kendt som Seroquel, som er et alm. brugt præparat i psykiatrien. Det er et anti-psykotisk middel, men bruges "all-round", og er altså et meget brugt middel i forbindelse med psykiske lidelser. Mest brugt ved skizofreni og manio-depressive lidelser, men er også brugt som en slags lykkepille. Det er også godt mod tankemylder.

Det er et rigtigt godt indsovningsmiddel, og skal altså defor tages ved sengetid. Det er lidt forskelligt hvor hurtigt den sløvede effekt sætter ind, men typisk efter 1 time til halvanden.
Man er begyndt at bruge det mere som indslumringsmiddel frem for almindelig kendte præparater, da det ikke giver afhængighed. Det er her meget forskelligt hvor stor dosis man skal have; nogen kan nøjes med 25 mg andre skal have mere.

For at det skal have effekt for nogle af de andre symptomer (tankemylder, lykkepille og som anti-psykotisk) skal man dog væsenligt op i dosis - jeg vil tro fra mellem 300 mg daglig og opefter, ja nogen skal helt op på 1200 mg før det har en effekt for disse symptomer. Man trapper langsom op.

Dem største bivirkning er nok vægtøgning - dette ses nok fra ca 100 mg dgl, men det er igen forskelligt fra person til person.
Tak for svar madsen
Jef er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Nogen erfaring hanne7 Politik og Samfund 24 23-09-2013 15:01
nogen der har erfaring med § 100 søsser98 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 19 01-08-2012 08:22
nogen som har erfaring med freelance SB.. havheks Alt det andet 2 08-04-2012 23:14
Nogen der har erfaring med en Holter Monitering Jutta1502 Dit og Dat 14 14-01-2011 14:44




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:02.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension