K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-02-2013, 23:19   #1
Stute.
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 30-08 2011
Lokation: Vejle
Alder: 40
Indlæg: 17
Styrke: 13
Stute. er ny på vejen
At arve på kontanten

hvis man arver på kontanthjælp - så må man beholde de 10.000 kr. (hvis man intet har liggende, da dette er den formue man må ha) Det resterende derudover skal modregnes (hvis man er enlig, som gift hedder det 20.000 kr), el er jeg forkert på den?

Nu er der en masse regler om ægtefæller/samlevende - nogle af reglerne for ægtefæller - gælder osse samboende. Mens en masse ikke gælder samboende (så meget for ligestilling der).

Men hvordan fungerer det i praksis? Indløser man en check, som sættes ind på ens konto, og så ringer man til kommunen og lader dem det vide, og så tjekker de selv op el?
__________________
Be you - Be proud
Stute. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-02-2013, 23:57   #2
bumblebee
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-02 2008
Lokation: solsystemet
Indlæg: 213
Styrke: 17
bumblebee er ny på vejen
http://www.familieadvokaten.dk/Breve-900/b700-300.html

Mister man retten til kontanthjælp eller bliver den beskåret, hvis man arver en større sum penge?

Svar:

Såfremt man arver en større sum penge, skal man som udgangspunkt leve af denne formue før man kan få hjælp. Der ses dog bort fra en formue på 10.000 kr. for enlige og 20.000 kr. for ægtefæller. Endvidere kan der ses bort fra den del af en formue der er bestemt til forbedring af boligforhold og/eller bestemt til uddannelses- eller erhvervsformål for den pågældende eller dennes familie. Der er ikke her sat faste grænser for størrelsen af formuen.

Man skal leve af formuen i den tid det tager at forbruge den, svarende til kontanthjælpsniveauet pr. måned. Det vil sige formuen divideres med det man får i kontanthjælp pr. måned. Resultatet er det antal måneder man skal leve af formuen, før man igen er berettiget til kontanthjælp. Hvis formuen forbruges på kortere tid eller man forærer den væk udbetales kontanthjælp mod tilbagebetaling.
__________________
mange hilsner

Bumblebee

Førtidspensionist siden 2009
bumblebee er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-02-2013, 11:35   #3
Stute.
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 30-08 2011
Lokation: Vejle
Alder: 40
Indlæg: 17
Styrke: 13
Stute. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af bumblebee Se meddelelser
http://www.familieadvokaten.dk/Breve-900/b700-300.html

Mister man retten til kontanthjælp eller bliver den beskåret, hvis man arver en større sum penge?

Svar:

Såfremt man arver en større sum penge, skal man som udgangspunkt leve af denne formue før man kan få hjælp. Der ses dog bort fra en formue på 10.000 kr. for enlige og 20.000 kr. for ægtefæller. Endvidere kan der ses bort fra den del af en formue der er bestemt til forbedring af boligforhold og/eller bestemt til uddannelses- eller erhvervsformål for den pågældende eller dennes familie. Der er ikke her sat faste grænser for størrelsen af formuen.

Man skal leve af formuen i den tid det tager at forbruge den, svarende til kontanthjælpsniveauet pr. måned. Det vil sige formuen divideres med det man får i kontanthjælp pr. måned. Resultatet er det antal måneder man skal leve af formuen, før man igen er berettiget til kontanthjælp. Hvis formuen forbruges på kortere tid eller man forærer den væk udbetales kontanthjælp mod tilbagebetaling.
okay lige det svar har jeg ik fundet - gælder det mon osse lejemål? Mht boligforhold? Og hva hulen mon ligger der i specifikt? Reelt mangler der et ordentligt badeværelse - el forbedringer, men det hører vel under lejer og vil være vel set, og nye ordentlige vinduer i soveværelset der ik er piv utætte eks?
__________________
Be you - Be proud
Stute. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-02-2013, 12:09   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Da jeg var på kontanthjælp for mange år siden, arvede jeg 35.000 kr - jeg fik dem kontant og smed dem lige hjem under madrassen.

Jeg levede også for pengene, jeg levede bare lidt bedre, og mit barn (den gang havde jeg kun 1 barn), fik endelig ordenligt tøj (ikke genbrug). Så der var ikke engang tale om fråds, kun lidt ekstra at forsøde tilværelsen med en periode. Det var det min Farmor ville have pengene skulle gå til (at sønnen og jeg kunne få lidt ekstra) og at han kunne få en ordenlig seng osv.
Så jeg nænnede simpelthen ikke at opgive de 35.000 kr nogen steder.
Der var heller ingen der vidste jeg havde arvet dem, så jeg følte mig ikke engang skummel.

Ved godt du ikke kan bruge mit svar til noget, men fik pludselig en trang til at gå til bekendelse......
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-02-2013, 12:18   #5
Buddha
Banned
 
Tilmeldingsdato: 25-09 2011
Lokation: Jylland
Indlæg: 195
Styrke: 0
Buddha er ny på vejen
Jeg afskrev mig arveretten da min far lagde sig for et års tid siden..magtede ikke al den ballade.
Han ejede så heller ikke rigtigt noget af værdi men set i bakspejlet ville jeg gerne have haft noget værktøj.
Buddha er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
At arve på kontanthjælp er forbudt Birkes-musen Alt det andet 12 14-02-2012 23:23




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:43.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension