K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-01-2013, 10:30   #1
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Er speciallægeerklæringerne udgået helt?

Jeg er lidt i vildrede og har brug for lidt hjælp...

Sagen kort, 43 årig kvinde er under udredning pga svær leddegigt og en tarmsygdom, og falder om ikke så længe for stop af sygedagpenge, for at kunne forlænges kræver det en tidshorisont der fortæller hvornår kvinden igen kan genoptage sit arbejde - i den forbindelse sagde jeg, at hun skulle få fat i en speciallægeerklæring.

I går fik hun brev om, at de ikke længere godtager speciallægeerklæringer og derfor heller ikke vil indhente en - hvis hun skal udredes nærmere, henviser de til klinisk funktion, og gør samtidig opmærksom på, at Klinisk funktion endnu ikke er oprettet og at der derfor vil forekomme ventetid.

Min tanke og spørgsmål er, hvordan dælen forholder man sig så??
Er det lovligt at de nægter at indhente en speciallægeerklæring som måske er med til at kaste lys over klientens tilstand, når de ikke selv kan indhente noget fra Klinisk funktion??
Det er jo ikke kvindens skyld at de nye regler ikke fungerer optimalt endnu
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-01-2013, 10:42   #2
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Ved ikke så meget om det.. men i forbindelse med de nye regler for førtidspension, har de sløjfet speciallægeerklæringerne.. men til gengæld bruger de stådig ens egen læges erklæringer.

Så måske skal hun få sin egen læge til at komme med den vurdering istedet...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-01-2013, 11:14   #3
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Hvor er det bare typisk! Klinisk funktion skal vist først være på plads fra d. 1.7.13 - og indtil da, har kommunerne så åbenbart lov til at forhale borgeres afklaring og udredning... Endnu et hul i reformen, som ikke er blevet lukket, fordi det skulle gå så hurtigt med at få den godkendt Kommunerne burde i mine øjne ikke kunne fratage folk sygedagpenge sålænge klinisk funktion ikke er oppe at køre...

Men som Pip siger, ville jeg også kontakte praktiserende læge. Denne kan evt udfylde en LÆ 165 (http://www.klxml.dk/KLB/Blanket/Gaelder/la165.pdf) som er gratis for borgeren, og som hun kan aflevere (mod kvittering! Og behold evt en kopi!) på kommunen. Min læge har på et tidspunkt udfyldt sådan én i min sag, og hun gav kommunen, så det sang - og dét var noget kommunen havde respekt for! Så om ikke andet, kunne det være en mulighed for at få journalført helbredsmæssige forhold i ens sag hos kommunen, når de nu ikke selv kan eller vil indhente de oplysninger...

Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-01-2013, 11:56   #4
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Altså når man surfer lidt på nettet omkring klinisk funktion omhandler det det at kommunen selv skal kontakte lægerne for udredning og attester bl.a. her bla. beskrevet.:http://www.socialmedicin.rm.dk/files...tte_Larsen.pdf i en pdf. jeg fandt.

Såfremt de forhaler "klinisk funktion" så må de jo forlænge kvindens sdp. !!?

Lægekonsulenter blive også afviklet med tiden kan man forstå? Og således skal evt. rapporter mm. altså ikke derop over mere, men det hele skal være en kontakt mellem læger og sbere!!?

Jeg har ikke sat mig så meget ind i der nye, men det påvirker sikkert også sdp. dokumentationen da denne jo kan være en forløber for fleks og pension.

Kvindens sagsbehandler må dog vide hvad der så skal til således at det korrekte bliver indhentet og alternativt må sdp. udsættes til klinisk funktion er oprettet!!
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-01-2013, 12:12   #5
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Hmmm, de har fået erklæringen fra egen læge, den fik de i begyndelsen af December, men i midten af December fik hun af vide på mødet, at den ikke var nok fordi længen ''kun'' var alment praktiserende og ikke kunne give en tidshorisont for, hvornår hun kunne genoptage arbejdet - derfor kom jeg på ideen med speciallægeerklæringen.....da hun er medicineret gennem speciallægen og går til kontrol hos ham.
Men den vil kommunen så ikke hente pga nye regler.

Hun vil i dag kontakte speciallægen, og på Fredag skal hun til møde i jobcentret (mener jeg det er).

*****s til roderi med de regler
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-01-2013, 12:55   #6
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.774
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Jeg vil anbefale...

Kære Helenekr
... at tage kontakt til DUKH.dk hurtigst muligt for at sætte dem ind i situationen.

Der kommer mange problemer op i nærmeste fremtid, hvor problemet havner på........ ja, rigtig gættet på borgerens skrivebord. ØV

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 09-01-2013, 12:57   #7
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
egen læge dur heller ikke i de nye forløb
ens egen læge har faktisk fået til opgave, at forhindre folk i fleks eller pension
måske er Klinisk funktion på plads fra d. 1.7.13, det hjælper bare ikke meget
for det første er det fra denne dato, at de begynder og kigger på de forskellige sager
der kommer rigtig mange til den tid og så kommer de sikkert med at de ikke har nogen ressourcer
så ja alt går i stå det næste år.

men det er jo for at hjælpe folk, at de har lavet denne reform
når nej det er for at folk kan hænge i en kontanthjælpsats at den er lavet

men det vil sige, at selvom man ikke er i nærheden af fleks eller pension
så skal Klinisk funktion kigge på sagen

samt hvad hjælper en speciallægeerklæring, når lægerne sikkert ikke engang ved hvad der skal stå
de skal skrives om i forhold til hvad de plejer.
de skal have fokus på hvad man kan, så er mit spørgsmål. hvordan kan en speciallæge vurdere det
på et par timer som en speciallægeerklæring plejer og tage

kan ikke engang give råd mere, da jeg ikke kender noget som helst til de nye regler
ja man kan læse loven, men ngen ved hvordan den bliver ført ud i livet
der bliver ikke en klar linie, får der er kommet en del ankesager

Sidst redigeret af MTVRV1; 09-01-2013 kl. 13:07.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-01-2013, 13:42   #8
esmum
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-10 2012
Indlæg: 15
Styrke: 12
esmum er ny på vejen
Jeg blev i Okt. sidste år sendt til en spec.læge der skulle udtale sig om mine "dårligdomme", inden min SB ville sende min sag til ansøgning om fleksjob bevilling. Er sygemeldt med en rygdiagnose og en hudlidelse på alle fingre. Hudlidelsen blev anerkendt som en gl. arb.skade i efteråret sidste år, med en mengrad på 10 %. Spec.lægen udtalte om min ryg at operation ikke var garanti for forbedring af min funktionsevne, men at et vægttab vil forbedre min funktionsevne!!! På baggrund af denne udtalelse, blev fleksbevilling "fejet af bordet" og jeg står nok snart uden sygedagpenge.
Ang. min hudlidelse, udtalte han at han slet ikke var ekspert og havde kendskab til dette område, men at han sagtens kunne se at det så "fælt" ud og kunne sagtens sætte sig ind de de gener/smerter det afstedkom. Han mente jeg skulle "gå videre" med dette, men er der mere at gøre når arb.skadesagen er færdig? Kan jeg måske komme i betragtning til dette "klinisk funktion" som jeg ikke HELT er "med på" hvad er, eller skal jeg forsøge at få min egen læge til at henvise mig til arbejdsmedicinsk klinik? Håber nogen kan hjælpe mig.
esmum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-01-2013, 13:56   #9
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.774
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Jeg søgte på Klinisk funktion

og fandt denne lille lækre brochure som ...... ??????

http://www.socialmedicin.rm.dk/files...tte_Larsen.pdf

"Rehabiliteringsteamet skal have adgang til rådgivning og vurdering fra regional klinisk funktion med fx socialmediciner, psykolog, psykiater m.v. Kommunerne finansierer udgifterne til rådgivning og vurdering fra regionens kliniske funktion
• Kommunen kan rekvirere speciallægeattester via sundhedskoordinator og klinisk funktion
• Sundhedskoordinator sikrer kommunen en entydig og koordineret adgang til rådgivning og vurdering i det regionale sundhedsvæsen"

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 09-01-2013, 14:18   #10
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
Sikke da noget rod, nogle burde spørge MF hvad hun har tænkt sig at folk skal gøre i mellemtiden, indtil tingene kører og fungerer. Sammen med et væld af mange andre spørgsmål der vil dukke op hen af vejen.


Man har vel stadig krav på en afklaring.
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Helt i vildrede !!! alarm Alt det andet 3 18-11-2010 22:00
Uha.. jeg er helt NY!! Linedk Spørgsmål ang fleksjob 1 21-02-2010 09:34
Helt til grin! Hammershus Politik og Samfund 18 30-04-2009 21:55
Den er helt gal ! Stella Politik og Samfund 0 24-10-2007 10:51
Helt nedtromlet Susanne Jeg er kommet i praktik. 6 06-12-2006 16:01




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:42.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension