K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-01-2013, 21:44   #1
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Tyske forhold

Flere danske politikere har i den seneste tid været ude og sige, at DKs konkurrenceevne skal forbedres bl.a. ved at indføre kontanthjælp og lønninger som i Tyskland.

I Tyskland derimod ser man skyggesiden af den politik, som nogle er brandt så varme på her i landet, nemlig armod i alle aldre. Tv Syd har de seneste dage vist nogle indslag, der viser en af konsekvenserne med netop de lave socialydelser, pensioner og lønninger - nemlig at folk står i kø for at få udleveret kasserede madvare gratis hver uge...

Jeg ved godt, at det tyske system er ret så kompliceret og anderledes i forhold til det dansk, og at en sammenligning 1:1, derfor ikke er muligt. Men det er alligevel tankevækkende, at nogen ønsker at indfører et system, som tydeligtvis ikke fungerer og marginaliserer folk yderligere. Jeg synes derfor, I skulle have muligheden for at se indslaget og læse artiklerne, så I kan danne jer et muligt billed af, hvad nogle ønsker at indfører i DK...

Tv-indslag: Fattige i kø for at få mad http://www.tvsyd.dk/artikel/182181?a...video_id=57254

Artikel: Advarsel til Danmark http://www.tvsyd.dk/artikel/182274:Advarsel-til-Danmark

Artikel: Vil gøre op med tysk fattigdom http://www.tvsyd.dk/artikel/182365:V...tysk-fattigdom


Sidst redigeret af Risa; 06-01-2013 kl. 22:11.
Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2013, 22:21   #2
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Jeg så godt linket til TV syd tidligere i dag, og det er virkelig rystende. Endnu mere rystende er det at danske politikere ( vist LA med JBO) ville indføre tyske lønninger , ydelser mm Er det virkelig det her de vil indføre at folk på overførselsindkomst skal stå ugentligt og få udleveret halvfordærget mad.... Håber aldrig at det bliver så slemt i DK.
__________________
Godkendt til fleksjob pr 1/4 - 2012 efter 8 års kamp.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2013, 22:25   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Tja, de synes da nok at halv fordærvet mad er et spild - og vi skal jo spare, så hvorfor så ikke brødføde de rådne på bunden, med det rådne fra toppen??

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2013, 01:16   #4
halse
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2008
Indlæg: 883
Styrke: 17
halse er rigtig godt på vej
Man skal tage Siegfried Matloks udtalelser med et kilo salt eller to.
Når han nævner mindstelønninger på 3 euro , kan jeg garantere for det hverken er normen eller under ordnede overenskomstmæssige forhold. Det opleves vel omtrent ligeså ofte Tyskland , som når danske lønarbejdere arbejder for kr. 40,- i timen i Danmark.

Kontanthjælpssatserne skal man også være varsom med at sammenligne.
I mange lande er folkepension og socialhjælp skattefrie ydelser ( ligesom de var i Danmark førhen ). Satserne er derfor selvsagt også tilsvarende lavere. I Sverige er folkepensionen eksempelvis en skattefri ydelse , jeg kunne forestille mig det samme gør sig gældende for deres kontanthjælp.

Derudover skal man tage højde for leveomkostningerne i de respektive lande. I Danmark er leveomkostningerne knap 50 pct højere end de tilsvarende tyske.
De tyske satser skal derfor tilægges ca. 50 % inden vi drager sammenligningen. Det er købekraften der er afgørende , ikke beløbets størrelse.

Jeg har meget svært ved at se levefoden skulle være mindre for en enlig tysk kontantanthjælpsmodtager , end en ditto dansk. Hvis de kr. 2000-3000,- kroner efter husleje står til troende , er den i virkeligheden nok en del højere end den danske. Efter et tillæg på 50 pct , vil det svare til ca. kr. 3000- 4.500,- kroner om måneden.
Jeg tror mange enlige danske kontanthjælpsmodtagere har væsentligt mindre at leve for.


Jeg er ikke et sekund i tvivl om at indslaget er plantet af borgerlige kræfter på redaktionen.
Vi skal snart i gang med en kontanthjælpsreform. Dette eksempel vil utvivlsomt blive brugt af regeringen , og de øvrige borgerlige partier. Og ikke i en god ånd. Det vil blive brugt som eksempel på at den danske kontanthjælp er alt for høj sammenlignet med udlandet. JBO er allerede begyndt.


I stedet for at punke tyskerne , skulle vi tage at vende blikket indad.
Det er nogle gange meget lettere at se splinten i andres øjne , end kæppen i sit eget.

Også enlige danske kontanthjælpsmodtagere kunne have brug for en madkurv. Skammeligt vi kun tilbyder det en gang om året.

Citat:
socialhjælpen er på mellem 2.000 og 3.000 kroner om måneden, når huslejen er betalt.

http://www.tvsyd.dk/artikel/182274:Advarsel-til-Danmark

Sidst redigeret af halse; 07-01-2013 kl. 01:26.
halse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2013, 01:18   #5
GentleGiant
Hjemmevant på K10
 
GentleGiants avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-05 2010
Lokation: Holstebro
Alder: 49
Indlæg: 235
Styrke: 14
GentleGiant er ny på vejen
Endnu en grund til, at indføre noget jeg ofte har advokeret for, nemlig at folketingspolitikere mindst 3 måneder om året skal leve på overførselsindkomst (kontanthjælp) uden, at måtte bruge af nogen opsparing.
Man kan vel ikke lave en ordentlig lovgivning uden at vide hvordan den påvirker folk ude i samfundet, vel?
GentleGiant er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2013, 11:31   #6
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
@ Halse: Jeg er så ikke helt enig med dig. Fx har der i lang tid nu rumsteret en diskussion i Tyskland om, at modtagere af Hartz IV har svært ved at betale deres strømregning. Så vidt jeg har kunnet regne ud på de el-priser, der nævnes, betaler de stort set det samme i strøm, som jeg gør...

De har også i nogen tid diskuteret folkepension, som er noget man sparer op til i Tyskland via indbetalinger af lønnen. De har åbenbart ikke et fast grundbeløb i Tyskland som i DK, hvor folk så selv sparer mere op via pensionsordninger. Med de mange minijob og 1-Euro-job, som mange arbejdsgivere åbenbart foretrækker at ansætte i stedet for almindelige fuldtidsansættelser, blev det nævnt, at nogle lønmodtagere (specielt kvinder, der havde haft lang barsel) risikerer at sidde med helt ned til 140 Euro (ca 1050 kr.) om måneden. Tyske levepriser eller ej, dét er ikke mange penge...

For lige at vende tilage til Hartz IV, så er dét godt nok lidt af en kompliceret størrelse, og kan bestemt ikke sammenlignes med det danske system. Fx kan borgere på Hartz IV få tilskud til langt mere end i DK. Fx kan forældre, hvis barn begynder i skole, få betalt en såkaldt "Erstausstattung", der omfatter et lille skrivebord, skoletaske, penalhus, og hvad den lille pode nu ellers har brug for til første skoledag. Derudover har en domstol på et tidspunkt afsagt dom over, at Hartz IV modtagere har krav på penge til fornøjelser, da det er en del af at være "arbejdsmarkedesparat", at man fx ser en film en gang i mellem...

Om indslagene er plantet af de borgerlige, har jeg svært ved at se. Hvis de er, er de blevet rådgivet meget dårlige i mine øjne. Selv "fatsvage" formiddagsavislæsere burde med de indslag kunne se, at det også rammer dem, hvis mindstelønningerne i DK sættes ned til tysk niveau... Dvs. det håber jeg da, at de kan se... Og visse politikere gør netop ikke klogt i at ønske tyske kh-forhold netop pga de øgede tilskud... Men det kan jo være, de ikke har tænkt sig, at dé skulle følge med...

Citat:
Også enlige danske kontanthjælpsmodtagere kunne have brug for en madkurv. Skammeligt vi kun tilbyder det en gang om året.
Dét er vi så fuldstændig enige i! Men selv jbo har været ude og sige, at de enlige kh'er ikke havde meget sammenlignet med fx kh'ere i Tyskland og Sverige. Så det er åbenbart "kun" børnefamilierne han går efter...

@ GG: JA! MEN jeg synes så 3 måneder er for kort. De skulle prøve det i ET ÅR. For det er først når tøjet er slidt op, mobilen er i stykker, vaskemaskinen brandt sammen og sofaen er faldet fra hinanden, at det virkeligt mærkes, hvor lidt penge kh'en i virkeligheden er... Der har været en del historier om, at nogle politikere har pyntet på deres wiki-profil. Og så sidder jeg og tænker: levebrødspolitikere, uden reel erhvervserfaring og ofte uafsluttede studier... Hvis dét allerede er pyntet, så står det godt nok galt til... Næh, de skal ud i virkeligheden til os andre lidt mere

Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2013, 12:01   #7
Buddha
Banned
 
Tilmeldingsdato: 25-09 2011
Lokation: Jylland
Indlæg: 195
Styrke: 0
Buddha er ny på vejen
Man skal også lige have med i regnskabet at Danmark er det dyreste land i verden at leve i når det kommer til generelle leveomkostninger dvs.madvarer,huspriser etc..
Så ønsker man at sænke overførselsindkomsterne her til lands bør man skabe et alternativt Danmark med trailer-parks,billigere varme,el,transport osv.
Men siden man insisterer på at vi skal være så fine,perfektionistiske og bo så ekstremt dyrt bliver overførselsindkomsterne også nødt til afspejle virkeligheden.
Buddha er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2013, 12:35   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Lige præcis, Buddha, dén har jeg også spekuleret en hel del over....boligerne og huslejerne er ekstrem dyre, det matcher overhoved ikke med en lavere overførselsindkomst, med minde - som du er inde på - der bliver lavet trailerparker, hvor man fx kan leje en trailer hvor lejen inkluderer lys vand og varme. Og så har man præcis også fået et amerikaniseret parallelsamfund, hvor rige og fattige er tydeligt adskilt på både bolig og indkomst.

Men det er måske den vej de vil gå i virkeligheden?? synes der lægges godt op til det efterhånden.

Vi har jo været der i Danmark for mange år siden, med herberger for familier, barakker og små kolonier for de absolut fattigste. Føler ofte, at det er ved at genopstå.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2013, 14:43   #9
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Trailer-park...? Aaah, er dét ikke lidt for fint...? En teltlejer som middelklassen i USA må tage til takke med (fx: http://jyllands-posten.dk/internatio...cle4638910.ece), eller den danske version: en jordhule på den jyske hede, må da være godt nok...?!

Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2013, 16:18   #10
halse
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2008
Indlæg: 883
Styrke: 17
halse er rigtig godt på vej
Risa du behøver da heller ikke være enig :-)

Selv betragter jeg disse ( efter min mening stærkt manipulerede indslag ) fra udlandet , som særdeles farlige når de forelægges et dansk publikum. Jeg havde forholdt mig anderledes såfremt indslaget var henvendt til et tysk publikum.

Indslaget får uafværgeligt ( tilsigtet eller ej ) danskerne til at side og tænke , ”godt vores kontanthjælpsmodtagere har MEGET BEDRE vilkår”.
Den næste tanke bliver ; ”De har nu heller ikke så meget at klage over herhjemme”.

Højrefløjen har de seneste måneder sammenlignet den ”høje” danske kontantanthjælpssats , med netop de ”lavere” tyske og svenske. Det er ikke med henblik på at få det tyske niveau op , det er med henblik på at få det danske niveau ned. Tag ikke fejl af det.

Men det er som at sammenligne æbler og pærer. Den danske kontanthjælpssats er efter alt at dømme ikke højere end den tyske , tværtimod er den sandsynligvis lavere målt på købekraft.
Den danske kontanthjælp for enlige udgør mellem kr. 6.660 – 10.335 BRUTTO , før husleje og andre livsnødvendigheder. Der er dæleme heller ikke penge til overs , til biograf billetter og andre fornøjelser.

De tyske satser er efter husleje , og formentlig også strøm , vand og andre udgifter der normalt er forbundet med en bolig. Den dansk/tysk medvirkende i indslaget , der forståeligt nok forsøgte at tegne et pauvert billede af sine tyske forhold , nævnte hun havde kr 1850,- tilbage når huslejen var betalt.
Hun nævnte som eksempel , at de penge skulle gå til nye sko hvis hun skulle få brug for det. Hun nævnte ikke at pengene skulle gå til strøm , vand mm. Skulle det have været tilfældet , ville hun næppe have været sen til at nævne det. Det ville have været lidt mere relevant , end eksemplet med sko , da det er en udgift man ikke kan løbe fra.

De danske domstole kunne med samme ret argumentere for at vore satser skulle sættes op. At de ikke gør det , er ikke udtryk for at vore satser er bedre.

Den højere tyske købekraft på knap 50 pct , var ikke noget jeg bare slyngede ud af ærmet. Det er da rigtigt at nogle ting ikke er væsentligt billigere , men andre er tilgengæld markant billigere ( under det halve ).
Jeg har lige tjekket på Danmarks statistik. De danske forbrugerpriser er de højeste i EU ( indeks 144 ) Tyskland ligger på indeks 103 , gennemsnittet er indeks 100.

Det betyder at pengene formentlig rækker 40 pct længere i Tyskland end i Danmark , ikke helt de knap 50 pct jeg nævnte i foregående indlæg , men temmelig tæt på. Det skal ligesom andre forhold , medtages i regnestykket.

Det undlod journalisten behændigt. Det er det jeg mener med at indslaget er manipulerende.



Prisniveauindeks for husholdningernes forbrug, fødevarer og BNP. 2011:

http://www.dst.dk/pukora/epub/Nyt/2012/NR670.pdf
halse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Udredning i forhold til FLEKS og FTP Kalevala Spørgsmål ang fleksjob 1 22-01-2013 18:01
Tyske grænsebutikker får travlt. ekseleven Politik og Samfund 60 18-11-2011 19:32
Godt forhold til sagsbehandler Adam SR Alt det andet 16 22-08-2010 11:57
Førtidspensionist i et forhold. sitkin Nyttigt at vide for Førtidspensionister 2 10-03-2009 21:03




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:31.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension