K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-12-2012, 00:17   #1
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.755
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Retssikkerhed sagsbehandlingsfrister iht RSL §3 stk2

Kære venner jeg vil godt henlede jeres opmærksomhed på en 8 år gammel kamp for retssikkerheden, her på K10.

http://www.k10.dk/showthread.php?p=252763#post252763

Læs #357, 358 og 359 i ovenstående link.

Kom med jeres bemærkninger her indtil vi har modtaget svar.

Er Retssikkerhedlovens §3 stk.2 påbegyndt sin vej ud af sagsbehandlingen?
Eller har jeg misforstået problematikken?

Hilsen Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-12-2012, 01:43   #2
Maja44
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2009
Indlæg: 469
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Maja44 er ny på vejen
Peter - helt vildt fedt at du kører på og kan holde gejsten.


Men fortæl mig lige en ting... når man har en sag hvor retssikkerhedsloven tydeligt er overtrådt - hvordan kører man så en sådan sag? hvor melder man det henne? til hvem?

Jeg har nemlig flere sager hvor retssikkerhedsloven er overtrådt ! og når jeg gør opmærksom på det - til sagbehandler, teamleder og centerchef feks - tjaaa så får jeg da bare slet ikke noget svar...

Hvad er det for en retsindstans der skal reagere? og gør de det?

fortsæt de flotte arbejde, jeg tager hatten af for dig.
Maja44 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-12-2012, 06:51   #3
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.755
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Statsforvaltning, Tilsynet...

Kære Maja44

Når jeg finder en kommune, eksempelvis der ikke har offentliggjort sociale sagsbehandlingsfrister iht RSL §3 stk.2, klager jeg til den Statsforvaltning der ligger i den Region, som kommunen ligger i. Der er 5 Regioner.

http://statsforvaltning.dk/site.aspx?p=4557

Her klager jeg til Tilsynet der har pligt til at fører tilsyn med kommunerne, om de overholder lovgivningen.

http://statsforvaltning.dk/site.aspx?p=5770

Hvor jeg sender en mail til den berørte Statsforvaltning hvor kommunen er liggende, med "ATT Tilsynet", og modtager en kvittering. Herefter går der fra 3 mdr til et år før sagen er afgjort. En enkelt kommune trak sagen ud i 5 år, via 2 afgørelser og henvendelse fra Ombudsmanden. Først derefter skruede Tilsynet tone an og forlangte en løsning senest ved førstkommende kommunalbestyrelsesmøde. Så langt kan kommunerne gå med Tilsynet.

Fordi Tilsynet ikke bruger deres sanktionsmulighed i sociale sager.

Det kan enhver gøre selv om de ikke er part i en sag.

Når de har modtaget en klage, skriver de til kommunen for at hører deres mening og med kopi til mig. Mange breve frem og tilbage.

Tilsynet får altid kommunerne til at indse at de skal indrette sig så de undgår en egentlig Tilsynssag. De har sanktionsmuligheder, men er aldrig brugt i sociale sager. Jeg har vundet dem alle.

Her har man mulighed for at se de seneste Tilsyns udtalelser, samt tilmeldelse af samme.

http://statsforvaltning.dk/site.aspx?p=5730

Man kan IKKE få Tilsynet til at gå ind i enkeltsager. Eller få Tilsynet til at bedømme en given afgørelse er korrekt, men udelukkende om lovgivningen overholdes.

http://statsforvaltning.dk/site.aspx?p=5796

Håber det er forståeligt.

Mange hilsner

Peter

Sidst redigeret af phhmw; 20-12-2012 kl. 08:17.
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-12-2012, 09:14   #4
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej Peter.

Kommunerne har ikke noget med Udbetaling Danmark at gøre. Udbetaling Danmark styrer selv deres objektive sagsbehandling. Det er også dem, man skal forhøre sig ad, hvad sagsbehandlingtiden er. Udbetaling Danmark hører under staten. Der står allerede, hvor lang tid sagsbehandlingstiden er på borger.dk.

Der vil altid være nogle børnesygdomme i starten, når det oprettes en hel ny organisation, så det synes jeg lige, det bør tages højde for.

Det tyder på, at flere områder flyttes til Udbetaling Danmark hen ad vejen.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-12-2012, 10:15   #5
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.755
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Jeg spørger jo netop.....

Kære Curls.

...om jeg har misforstået noget. Det kunne jo godt tænkes. Derfor stiller jeg spørgsmål.

Fordi uanset hvornår nye regler træder i kraft har vi alle kendskab til at mennesker ikke modtager den hjælp loven foreskriver.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=2...light=poph%E5r
"Hun har også mange gange bedt dem om at visitator ringer til hende vedr. sagen, men intet er sket.

Det nærmer sig nu 10 måneder og hun er stadig låst hjemme."

Bemærk her at dette drejer sig om en lov Folketinget vedtog i 1998, så hvor lang tid mener du det offentlige skal have til at implementere en lov? S.U.

Her ser du offentlighedspersoner der laver deres private meninger om en lov der har store KONSEKVENSER!

Men vil du ikke være venlig at henvise til de sagsbehandlingsfrister du nævner findes?

Jeg spørger bare stille og roligt: hvem har/skal fremover vedtage disse, embedsmænd/kvinder eller politikere?

FORDI at som du kan se her er kommunerne begyndt at slette deres sagsbehandlingsfrister:
http://www.rebild.dk/Kommunen/~/medi...012%20pdf.ashx
"§ 10c
Ansøgning om tilskud til uddannelses- søgende forældre
Opgaven overgået til Udbetaling Danmark
Ansøgning skal ske via www.borger.dk
"

Så hvem skal så fastsætte en sagsbehandlingsfrist afsende en afgørelse efter vurdering eller give afslag med en ankemulighed. Åbenbart ikke kommunerne fremover. Hvem skal så?

Jeg fornemmer ikke der findes nogle politikere i Udbetaling Danmark eller hos Borger.dk

Her er Retssikkerhedslovens §3 stk 2 jo klar i sproget, at det skal være politikerne.

Så vil jeg minde om at hvis en kontanthjælps modtager ikke møder op til et møde, hvor tilsigelsen ikke når frem som brevet er dateret, og klienten smider sin konvolut væk med datostempel, så bliver der IKKE vist nåde..... men sanktionen bliver dømt omgående. Lov er lov og lov skal holdes.

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 20-12-2012 kl. 12:07.
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-12-2012, 10:46   #6
SÅrdnok!
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 10-06 2009
Lokation: Vejle/Jelling
Indlæg: 405
Styrke: 15
SÅrdnok! er rigtig godt på vej
jeg kan gøre opmærksom på at TILSYNET er kontaktet af FLERE borgere i Vejle der har fået STJÅLET sagsakter, i et tilfælde forsvandt en kopi hos BAN !

Stella Bøttger, special konsulent, ønsker ikke at starte en tilsynssag
SÅrdnok! er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-12-2015, 11:38   #7
Kio
Banned
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2009
Lokation: København
Alder: 59
Indlæg: 968
Styrke: 0
Kio er ny på vejen
Hey Peter.

Faldt lige over en liste fra Københavns Kommune over SagsBehandlingsfrister:

http://www.kk.dk/artikel/sagsbehandlingsfrister

Var der ikke en liste inde på K10 over de kommuner der ikke offentliggjorde deres sagsbehandlingstider offentligt ?

Jeg har lige søgt hjælp til tandbehandling, og her står der bl.a.:

"Tilskud til tandpleje til personer, som modtager ydelser efter loven svarende til kontanthjælpsniveau
Behandlingsfrist…….…………8 uger
Ved behov for akut tandlægebehandling behandles ansøgningen straks.
Lov om aktiv socialpolitik, § 82a"


Hvordan skal det forstås, behandles ansøgningen straks, dvs samme dag de modtager ansøgningen ... eller straks efter 8 uger... ?
Kio er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-12-2015, 11:58   #8
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.755
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Hvorfor......

Kære Kio

.... har jeg taget problemt om med Retssikkerhedslovens §3 stk.2?

Fordi, det er den første lov§ embedsmænd/kvinder bevidst ikke overholder.

Fordi, det er så vigtigt i en given sag, at borgeren kender sin sagsbehandlingsfrist.

Fordi, at man fra første dag indikerer at man kender til lovgivningen.

Jo, Web har på vores forside gjort et stort arbejde med at holde styr på kommunernes offentliggjorte sagsbehandlingsfrister......

http://www.k10.dk/index.php?pageid=svarfrister_kommuner

.... men arbejdet må desværre opgives, fordi hver gang vi får en kommune til at overholde lovgivningen, så bliver den side, hvor frister er offentliggjort fjernes og gemt et andet sted.

Fordi kommunerne ønsker ikke at det skal være let for borgerne at finde disse sagsbehandlingsfrister, som i "Anonym anmeldelse af socialt bedrageri" som altid er let at finde.

Dit problem.

Du skal forstå det bogstaveligt hvad KK oplyser!

Normalt kan der gå op til 8 uger før en afgørelse foreligger, om hjælp til tandbehandling.

Ved "Ved behov for akut tandlægebehandling behandles ansøgningen straks." skal der træffes en afgørelse med det samme, samme dag du henvender dig.

Det er hvad POLITIKERNE har besluttet serviceniveauet er i din kommunen. Punktum.

Ved den mindste vaklen fra SB side af kontakter du Borgerrådgivere strakt:

http://www.kk.dk/institution/borgerr%C3%A5dgiveren

Hvis det er akut:

https://www.google.dk/?gws_rd=ssl#q=...k%C3%B8benhavn

Held og lykke med det hele.

Hilsen Peter

PS k10 har foreslået ministre for området, at samtlige 98 kommuner skulle have deres offentliggjorte sagsbehandlingsfrister offentliggjort på www.borger.dk hvor man ønsker at så meget digitale oplysninger skal forefindes.

Men hvad tror læseren, at disse ministre svarede til dette logiske forslag?

Den dag du selv møder en SB der ikke vil dig det godt, så forstår du vigtigheden i din sagsbehandlingsfrist, hvor du sidder fast i "fælden"

Sidst redigeret af phhmw; 06-12-2015 kl. 13:52.
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Retssikkerhed? Rasputin Skal kommuner ikke overholde loven? 15 31-05-2013 22:05
Lidt humor omkring sagsbehandlingsfrister. phhmw Alt det andet 0 29-01-2012 23:29
Retssikkerhed??? lena Politik og Samfund 3 29-03-2008 19:02
Om retssikkerhed zuza Fremtiden for fleksjob og førtidspension 0 15-06-2007 08:42
Retssikkerhed zuza Fremtiden for fleksjob og førtidspension 0 04-06-2007 12:15




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:54.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension