K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-11-2012, 16:09   #1
bror82
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-11 2012
Indlæg: 37
Styrke: 12
bror82 er ny på vejen
Rådighedsbeløb på 450 kr om ugen til psykisk syg?

Hej med jer,

Min bror har desværre en alvorlig schizofreni diagnose med flere indlæggelser bag sig. Det har medført at han har været på kontanthjælp i et par år efterhånden (han er 30 år).

I øjeblikket bor han på et bosted hvor huslejen inkluderer mad, vand, varme, strøm.

Tidligere har han fået 900 kr om ugen udbetalt som rådighedsbeløb, men i dag har han så fået besked om at han fremover kun vil få 450 kr om ugen udbetalt.

Jeg må ærligt indrømme at jeg er noget chokeret over at kommunen mener han kan overleve for 70 kr om dagen.

De 1800 kr om måneden skal altså dække transport, tøj, sko, eventuel tandlæge, telefon, internet, som man jo vel må mene er det mindste man har krav på for at have et nogenlunde liv?

Tidligere har ydelsesafdelingen spydig sagt at de vil anbefale han køber tøj på loppemarked.

Det er værd at tage med at en overlæge i psykiatri har indstillet ham til førtidspension med begrundelsen at han fuldt opfylder kriterierne og ikke kan forventes at arbejde på grund af den alvorlig diagnose.

Jeg har læst at SKAT og andre bruger et rådighedsbeløb på 5380 kr om måneden?

Kan det virkelig være rigtig at kommunen kan fastholde ham på så minimal en udbetaling?
bror82 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-11-2012, 16:49   #2
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
For at tage det bagvendt: En psykiater kan ikke indstille en patient til førtidspension. Han eller hun må slet ikke udtale sig om, hvilken ydelse, en syg borger skal eller bør være på. Det betemmer alene kommunen. Og her er det heller ikke diagnosen, der bestemmer, om en borger fx skal tilkendes førtidspension, men borgerens arbejdsevne, der er afgørende.

Kommunen kan dog på baggrund af lægeudtalelser, der bl.a. siger, at tilstanden er varig, behandlingsmulighederne udtømte, og arbejdsprøvning er kontraindiceret tilkende pension uden arbejdsprøvning. Findes sådanne udtalelser i din brors sag?

Mht. kontanthjælpen, så er det ikke en flydende størrelse, men der findes faste satser. Er han 30 år og ikke forsørger, får han kr. 10.335,00/md før skat jf følgende link: http://bm.dk/da/Tal%20og%20tendenser...anthjaelp.aspx

Derudover kan han få boligydelse og evt særlig støtte §34, hvis hans husleje er meget høj. Når SKAT og andre opererer med et rådighedsbeløb, der siger 5380 kr om måneden, så er det i forbindelse med tilbagebetaling af gæld, og skal ikke forstås sådan, at det er dét rådighedsbeløb, en kontanthjælpsmodtager har krav på.

Hvis det beløb, han hidtil har fået udbetalt pludseligt bliver halveret, er der så sket ændringer i de udgifter, han har på bostedet?

Da jeg var på kontanthjælp havde jeg, når de faste udgifter til bolig var betalt, under 1000kr pr måned tilbage til mad, tøj, telefon, transport, tandlæge mv tilbage. Flere herinde har også oplevet - eller oplever pt - ikke at have mere til rådighed. Så det er ikke usædvanlig med lave rådighedsbeløb. Desværre...

Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-11-2012, 17:32   #3
bror82
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-11 2012
Indlæg: 37
Styrke: 12
bror82 er ny på vejen
Hej Risa,

Tak for svar.

Psykiatrikeren har skrevet at der ikke er udsigt til arbejde/arbejdsevne for min bror, men det har kommunen altså underkendt.

Angående rådighedsbeløb, så tror jeg faktisk du misforstår. Når SKAT, skifteretten og reglerne for gældssanering siger at minimums rådighedsbeløb skal være 5380 kr, så skal det selvfølgelig forståes som at dette er hvad disse myndigheder anser for minimum for at opretholde livet i Danmark. Det er jo egentlig irrelevant i hvilken sammenhæng, da SKAT vel ellers havde nedsat rådighedsbeløbet.

Der er nedsat beløb fordi der i den nye husleje indgår 'helpension' som koster 3000 kr om måneden, hvilket er et urimelig højt beløb i forvejen, da man selv kan købe mad for væsentlig mindre.
bror82 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-11-2012, 17:37   #4
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Skat bruger kun det beløb i forhold til inddrivelse af alm. gæld.

De opererer også med et absolut beløb, som udgør 2000,- om måneden til alt.. også mad... når de skal indeholde f.eks bøder og licensgæld.

Hvis man søger en enkeltydelse ligger satsen på ca. 3000.. til mad, tøj, forsikringer, tandlæge, internet osv..

Men hvis bostedet har sat prisen så meget op, må I kræve en forklaring på hvad stigningen skyldes...

Sidst redigeret af Pip; 29-11-2012 kl. 17:40.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-11-2012, 18:16   #5
søsser98
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2012
Lokation: jylland
Indlæg: 542
Styrke: 13
søsser98 er ny på vejen
450 kr om ugen til tøj -tandlæge-internet og tlf er da et højt beløb på kontanthjælp jeg har da ikke et beløb på 1800 kr tilbage hver måned til dette
der er jo betalt for mad

Sidst redigeret af Webmaster; 30-11-2012 kl. 00:54. Årsag: Sprogbrug
søsser98 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-11-2012, 19:11   #6
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
kender to som netop er på bosted og de har 2200 kr til alt
sådan er det alså bare, når man er på kontanthjælp
han får jo betalt mad og husleje
hvis man ikke er på kontanthjæp koster bostedet 7500 kr om måned
alså udelukkende husleje og mad


Psykiatrikeren må overhovedet ikke udtale sig om ens arbejdsevne
der kan dog godt stå erhvervsevne, men ellers skal der stå funktionsevne

Sidst redigeret af MTVRV1; 29-11-2012 kl. 19:14.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-11-2012, 19:25   #7
havmanden60
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 27-12 2011
Indlæg: 295
Styrke: 13
havmanden60 er ny på vejen
hej bror 82 jeg er så glad på dine og dins brors vegne -- at han får 450 kr om ugen - er da godt - jeg var nødt til at gå på efterløn pga dårlig ryg ( lægen mente det var det) er eneforsørger min kone var sykisk syg og havde aldrig været på arb marked vi havde ikke til mad var nødt til at gå og cykle til byen med min dårlige ryg det tog mange gange 3-4 timer bare ar komme til byen for at klunse i forretningernes container - det levede vi af i lang tid - min kone tabte 27 kg og vejede da hun endelig fik pension 57 kg - det er danmark 2012 - vi klarer os nu ellers var der bestemt hvordant det skulle slutte-- 450 må da være til at leve med -- man kan både købe tøj og sko på genbrug det har jeg gået med i mange år- det kan godt være naboerne siger den orginal--men jeg fryser ikke så jeg håber i er en familie der kan hjælpe bror lidt med transport og ligende - ha det godt og hils din bror i fortjener bedre -- men det er desværre danmark 2012
havmanden60 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-11-2012, 23:10   #8
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Hej igen bror82!

Jeg synes det er fantastisk, at din bror har dig, og at du holder lidt øje med ham!

Citat:
Angående rådighedsbeløb, så tror jeg faktisk du misforstår. Når SKAT, skifteretten og reglerne for gældssanering siger at minimums rådighedsbeløb skal være 5380 kr, så skal det selvfølgelig forståes som at dette er hvad disse myndigheder anser for minimum for at opretholde livet i Danmark. Det er jo egentlig irrelevant i hvilken sammenhæng, da SKAT vel ellers havde nedsat rådighedsbeløbet.
Nej, jeg misforstår det ikke, da jeg selv har været igennem et gældssaneringsforløb og har derfor været underlagt det nævnte rådighedsbeløb. De 5380 kr er det beløb en skyldner kan/skal have tilbage, når de væsentligste udgifter så som husleje, vand, varme, el, evt medicinudgifter samt få andre udgifter er fratrukket indtægten. Af de 5380 kr skal borgeren så afholde alle andre udgifter, fx tv-abonnement, licens, internet, telefon, indboforsikring, mad, tøj, tandlæge med videre.

At SKAT, skifteret mv bruger dette rådighedsbeløb har intet med rådighedsbeløbet på kontanthjælp at gøre. Det er to forskellige systemer og lovgivninger.

Er man på kontanthjælp, får man et fastlagt beløb jf den oversigt, jeg linkede til tidligere. Dertil kommer boligsikring samt evt §34-støtte. Derudover er der visse muligheder for at søge tilskud til andre udgifter fx medicin samt enkeltydelser. Det er det. Livet på kontanthjælp er bestemt ikke sjovt...

Som Pip også foreslår, så synes jeg også, du skulle bede bostedet om en forklaring på, hvorfor prisen er steget så meget.
Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-11-2012, 23:59   #9
maruus
Ved at flytte ind på K10
 
maruuss avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-04 2009
Lokation: Gladsaxe
Alder: 75
Indlæg: 533
Styrke: 16
maruus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Risa Se meddelelser



Er man på kontanthjælp, får man et fastlagt beløb jf den oversigt, jeg linkede til tidligere. . Livet på kontanthjælp er bestemt ikke sjovt...

Som Pip også foreslår, så synes jeg også, du skulle bede bostedet om en forklaring på, hvorfor prisen er steget så meget.
og bede bostedet hjælpe med at få " enkeltydelse " bevilliget af kommunen hver måned grundet samme.

Rådighedsbeløb er forskelligt fra kommune til kommune og ikke fastlagt - det er individuelt hvad den enkelte kommune mener man skal overleve for.

Udgifter til medicin - transport osv. betales af modtageren af ydelse, når kommunen mener man sagtens kan betale for ydelsen selv og om den nu er nødvendig - husk at de altid deler udgiften op i 12 måneder.

Punktum - I hvert fald i Gladsaxe Kommune.
maruus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2012, 09:45   #10
Dorthelp
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-04 2012
Lokation: Ballerup
Indlæg: 2
Styrke: 0
Dorthelp er ny på vejen
Smile

Hej Bror82,

Jeg har længe kigget med og læst de mange gode indlæg her på k.10. Dit indlæg, var det der fik mig til at "gribe pennen" og endelig smide et indæg ind.

Skizofreni og på kontanthjælp??? Det lyder da virkelig tosset. Hvorfor er der ikke rejst sag om fp noget før? Din bror er invalideret af sin sygdom og næppe i stand til at passe et arbejde.

Mht til rådigheds beløb.

Jeg er på sygedagpenge, bor i lejlighed, er gift, har 2 børn jeg skal forsørge, som også skal have tøj, flyverdragter, støvler, julegaver og et anstændigt og ordentlig liv. Når mine udgifter er betalt + mad, så ville jeg da drømme om at have 4x450 kr at bruge om ugen=1800 om ugen, dvs 1800x4= 7200 kr om måneden!!! Og tro mig flyverdragter og støvler er dyre

Det jeg prøver at sige til dig, er at 450 kr om ugen, faktisk er et udemærket beløb at klare sig for, når man "kun" har sigselv at bekymre sig om. Hvis jeg "bare" havde 450 kr om ugen, kun til migselv, jeg ville kunne købe masser af tøj, bif tur og cafe for det.
Mht tandlæge, det kan man gudskelov søge om hjælp til på kommunen, hvis man står med en stor regning.

Det er dejligt at læse at din bror bor på et bosted, og det må også føles betryggende for dig, at vide at han rent faktisk får noget at spise, hver dag, og rammerne er lagt for ham.

Vær glad og taknemmelig for det.

Hilsen Dorthe, som selv er manio depressiv, og kæmper med psykisk sygdom HVER dag.
Dorthelp er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Flexjob 2 timer om ugen Moi Er det overhovdet til at få fleksjob? 60 31-01-2016 13:25
er du blevet psykisk syg/mere psykisk syg siden du blev sygemeldt Tzari Dit og Dat 15 30-10-2011 20:43
Arbejdsprøvning 30 t/ugen - kan de godt det? Zweetz Spørgsmål ang fleksjob 21 08-04-2010 18:15
Arbejdsprøvning 25 timer om ugen... Helenevind Alt det andet 51 29-04-2009 18:18
Flekjob under 20 timer om ugen andi1975 Minimums Arbejdstidsgrænse for Fleksjob/Førtidspension 4 04-03-2008 09:30




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:29.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension