K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-11-2012, 18:42   #1
miggi
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 15-11 2012
Indlæg: 2
Styrke: 0
miggi er ny på vejen
Arbedjsprøvning

vil gerne høre jeres mening angående arbejdsprøvning som sagsbehandler forlanger jeg skal have - de vil ikke søge pension før jeg har været i en arbejdsprøvning.

Men jeg er svært syg og magter ikke en arbejdsprøvning og er nu indkaldt for at vi skal tale om denne arbejdsprøvning og i den forbindelse SKAL jeg fremkomme med ønsker til hvad jeg har lyst til, har sagt at jeg ingen ønsker har til dette og ikke mener jeg kan klare det hvortil svaret var at jeg SKAL komme med ønsker og jeg skal samtykke i det der blir sat igang ellers mister jeg kontanthjælpen - er det korrekt at jeg kan tvinges ud i en arbejdsprøvning til skade for mit helbred ???
sagsbehandler vil ikke afvente og indhente lægepapir før vi har aftalt ang arbejdsprøvning.
miggi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2012, 18:57   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Ja hvis du ikke har lægepapir du vil få varig skader
det er meget få som slipper for en arbejdsprøving
da det netop er din arbejdsevne som kommunen skal vurdere
i forhold til fleks eller pension
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2012, 19:02   #3
havmanden60
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 27-12 2011
Indlæg: 295
Styrke: 13
havmanden60 er ny på vejen
hej -- min kone er meget syg hun søgte også pension-- om de kan kræve det inden der ligger nogle udtaelser fra din læge er jeg ikke sikker på - min kone skulle også i arb-prøvning-- hun var på et plejehjem i 1 time om ugen- og var mødt op 70% af tiden - havde en arbejdsevne på under en halv time om ugen-- det er nok den største stopklods loven siger folk skal arb-prøves - prøv at tale med lægen - evt syk
havmanden60 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2012, 21:13   #4
KatrineB
Afhængigheds tegn af K10
 
KatrineBs avatar
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2006
Lokation: Mariagerfjord
Alder: 42
Indlæg: 363
Blog Indlæg: 9
Styrke: 18
KatrineB er ny på vejen
Ja detsværre de kan godt tvinge dig,jeg skulle ud i en arbejdsprøvning her i sommers selvom jeg bestemt ikke var klar til det ellers fik jeg ingen ledighedsydelse sårhh jo detsværre.

mvh katrine
KatrineB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2012, 22:08   #5
0401AMvB
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-01 2011
Indlæg: 94
Styrke: 14
0401AMvB er ny på vejen
Hvad siger din læge?
Hvis han mener at dit helbred vil forværres af en arbejdsprøvning, så vil jeg anbefale at du får ham til at dokumentere det - skriftligt!! Dette giver du din SBer som bevis på at du vitterligt ikke kan arbejdsprøves.
0401AMvB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2012, 22:16   #6
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af 0401AMvB Se meddelelser
Hvad siger din læge?
Hvis han mener at dit helbred vil forværres af en arbejdsprøvning, så vil jeg anbefale at du får ham til at dokumentere det - skriftligt!! Dette giver du din SBer som bevis på at du vitterligt ikke kan arbejdsprøves.
Det er lige nøjagtigt fremgangsmåden.

Hvis du ikke har lægelig dokumentation på, at en arb.prøvning vil medføre varig forværring af dit helbred bliver det meget svært, at undgå en arb.prøvning.

Men, hvis du ender med at skal i en arb.prøvning, så send din sb en mail med spørgsmål om, hvad du skal gøre hvis du en dag ikke kan klare at være i arb.prøvningen den aftalte tid.
Skal du f.eks. ringe til din sb eller en jobkonsulent.

Og ligeså bør du i mailen spørge hvem du skal kontakte hvis du en dag ikke er i stand til, at møde op.

Hold al kontakt på skrift, så du har dokumentationen i orden.

Når du skal aflevere noget til sb, f.eks. lægepapirer, så aflever det ved jobcenterets skranke, og husk at bede om en kvittering på, at de har modtaget det.

Bliv her i din egen tråd, også med nye spørgsmål, så er det nemmere for os andre at råde og vejlede.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-11-2012, 03:17   #7
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Miggi

Som andre her på tråden har sagt, vil en lægefaglig udtalelse om at en arbejdsprøvning er kontraindiceret være rigtigt godt, hvis dit helbred ikke kan klare en arbejdsprøvning.

Der er også et par principafgørelser om sager, hvor Ankestyrelsens har bedømt det åbenlyst formålsløst at arbejdprøve nogen, men dette kræver jo en vurdering fra netop SB/kommune. Søg under principafgørelser på Ankestyrelsens hjemmeside m. søge ord formålsløs arbejdprøvning. Disse kan du jo også henvise til, hvis de er ligner din hlbredssituation.'

Mange hilsner

Gunvor

Hej Miggi

Som andre her på tråden har sagt, vil en lægefaglig udtalelse om at en arbejdsprøvning er kontraindiceret være rigtigt godt, hvis dit helbred ikke kan klare en arbejdsprøvning. Det kræver kun et par få linjer, se om du ikke selv kan få dem af lægen og medbring den til mødet.

Der er også et par principafgørelser om sager, hvor Ankestyrelsens har bedømt det åbenlyst formålsløst at arbejdprøve nogen, men dette kræver jo en vurdering fra netop SB/kommune. Søg under principafgørelser på Ankestyrelsens hjemmeside m. søge ord formålsløs arbejdprøvning. Disse kan du jo også henvise til, hvis de er ligner din helbredssituation.

Der står i loven, at du skal samarbejde, men der står ikke at du skal komme med ønsker, hvis du har svært ved, at se hvad du vil kunne klare, så er det sådan. Sig konkret at du selvfølgelig ønsker at samarbejde, men at du ikke har nogen ideer/ønsker. El. anden mulighed: sig du gerne vil samarbejde, men at du er alvorligt bekrymret for dit helbred (understøttet af læge/r). Dvs. start hele tiden med at du gerne vil samarbejde, men ..

Følg Vovse råd ang, skriftlighed og dokumentation for aflevering af dokumenter.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-11-2012, 10:43   #8
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Hvis du ikke kan arbejde men skal tvinges ud ,så husk at du skal passe på dig selv,tage de pauser som du har brug for ,har du brug for at ligge ned så be om det,der er ingen grænser for hvad man kan eller retter ikke kan i en arbejdsprøvning.

Selv har jeg så mange hensyn og begrænsninger og jeg vælger stæder hvor der er mulighed for at lave andre små ting end det jeg enlig skal afprøves i .Hadder at stå og ingen ting kunne,så det vil jeg ikke udsættes for.

Sidst var det i en genbrugs butik med tøj hvor der var dage ( 2½ time ) hvor jeg bare sad og skrev datoer på pris mærker ca 50 gik og gik lidt rundt og prøvede at se venlig ud,det kan i sig selv være svært med smerter i hele skroget og psykisk var "filmen"knækket af at begge mine voksene børn svævede mellem liv og død op til at jeg skulle afprøves,jeg tror jeg både havde angst og depration stress,men ud skulle jeg hvis jeg ikke også skulle så uden penge.

Jeg ved ikke hvad der gør at du mener at du er uarbejdsdygtig,men der skal rigtig meget til for at slippe for arbejdsprøvningen.

Men som de andre skriver hvis du kan få nogle til at skrive at du varigt tager skade,så kan du slippe .

Du kan også tage din læge med på råd,tage en snak om at de vil arbejdsprøve dig og fortæl lægen hvad der bekymer dig ved det,jeg havde min læge med på siddelingen ved min sidste afprøvning,det var for mig en god løsning .
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-12-2012, 00:13   #9
miggi
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 15-11 2012
Indlæg: 2
Styrke: 0
miggi er ny på vejen
sb har ændret mening og vil ikke arbjedsprøve mig nu der er lægedokumentation for dette også så ved ikke hvad der skal ske lige pt.

men jeg har brug for akut bolig skifte da jeg ikke kan klare mig i egen bolig og sb på kommunen har bedt mig finde en anden egnet bolig og de har sendt mig papir til udfyldelse og tilbudt flyttehjælp mm også mundtlig og sendt mig info på flyttemænd og bedt mig indhente 2 tilbud

jeg har så fundet anden bolig og indhenter 2 tilbud fra flyttefirma og sendt til dem den sb jeg har talt med var syg og derfor er sagen idag behandlet af andre og de har behandlet sagen idag og det var NEJ til hjælp da de mener jeg selv kan spare op og mit rådighedsbeløb er for stort ( fordi de ikke anerkender de udgifter der er forbundet med min sygdom)

skal give bested til udlejer nu idag og den type bolig jeg har behov for er meget svær at finde og der kan gå mange måneder nu inden der kan findes en ny egnet.
Jeg SKAL have anden bolig NU hvad stiller jeg op
miggi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-12-2012, 04:05   #10
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Ja alt starter med at du lader være med at tale med kommunen i telefon....

Alt skal gøres skriftligt...jo jo det er måske lidt mere besværligt...men som du selv nu har oplevet....så kan man ikke altid stole på det de siger....

Har du fået det afslag skriftligt?

Hvis ikke...så skal du bede om det...

Jeg kender flere som har fået at vide....igen i telefonen....at de ikke har kunne få det de har søgt om.....

Når de så fortæller at de gerne vil have et skriftligt afslag....ja så viser det sig mange gange at det bare har været en sagsbehandler der har sagt at de ikke kan få det de har søgt om.....men at de ikke har vurderet sagen som de skal....og dermed ikke givet noget rigtigt afslag...

Det er ret nemt at fortælle en i telefonen at de ikke kan ditten og datten....det er straks sværere når personen beder om at få afslaget skriftligt....for så kan de jo risikere at personen klager over dette afslag...

Hvis de faktisk har vurderet din ansøgning om flyttehjælp...ja så skal du have det skriftligt....og klage over det...

Jeg ved godt at det kan tage lang tid...men jeg kan ikke lige se at du kan gøre andet....

Men du kan jo være heldig at de rent faktisk ikke har vurderet din ansøgning som de skal....og at du får en anden afgørelse når du beder om det skriftlige afslag...

Hvis ovenstående ikke virker...så er det eneste jeg kan se af muligheder...følgende....

Hvis dit skift af bolig er lægeligt begrundet...så kunne måske snakke med kommunen om et lån...altså hvor du betaler dem tilbage...

Der er jo også muligheden for at du prøver at snakke med din bank...om et lån til flytning...

Måske du har noget familie der kan hjælpe dig...

Det er jo svært for os herinde at vide hvordan dine forhold er...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:48.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension