K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-09-2012, 10:11   #1
Harpen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 05-08 2012
Indlæg: 77
Styrke: 12
Harpen er ny på vejen
Flex- og førtidsreform

Det er nemt at se, når man læser herinde, at folk frygter det værste, når den nye reform træder i kraft. Og det er vel ikke så svært at forstå med de erfaringer, folk har gjort sig med systemet.

Jeg vælger at tro på, at den er lavet med gode intentioner. Hvordan den så vil blive fortolket og efterlevet i kommunerne....det får vi jo at se.

Men hvordan ville en flex- og førtidsreform se ud, hvis det stod til K10's brugere? For der er vel enighed om, at tingene ikke fungerer, som det er idag?
Harpen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2012, 12:35   #2
nensypigen
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 28-03 2010
Lokation: *******
Alder: 39
Indlæg: 684
Styrke: 15
nensypigen er ny på vejen
jeg ville hellere have de gav os under 40 midlertidig pension i stedet for helt at cutte af, for tror mange af os bliver meget dårlige af de der forløb og tager livet af os selv.
nensypigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2012, 16:46   #3
tm1978
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-02 2012
Indlæg: 264
Styrke: 13
tm1978 er ny på vejen
Jeg er enig nensypigen. Jeg ved simpelthen ikke om jeg kan holde til de forløb...
tm1978 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2012, 17:04   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Enig i at det ikke fungerer i dag, men at gøre tingene markant mere besværligt, får mig til at tænke, at regeringen kassetænker i stedet for at sætte mennesker i centrum.
De har åbenlyst sagt, at der ikke er råd til førtidspensioner og at folk under 40 som udgangspunkt ikke kan få førtidspension (med mindre vi taler rigtig grelle tilfælde hvor det er helt åbenlyst, at folk ikke kan gøre andet).

Men der er jo så mange mennsker, som måske ikke er åbenlyst grelle tilfælde, men som bare ikke kan imødekomme de krav der stilles på arbejdsmarked.
De mennesker får det meget svært og kan risikerer at skulle fortsætte på kontanthjælpssatsen i rigtig mange år. Selvom satsen kun er ment som en midlertidig løsning.

Selv er jeg jo pensionist, så jeg frygter ikke personligt noget. Men mine tanker og bekymringer går som altid, til andre......

Jeg kan på nuværende tidspunkt ikke komme med et bud på, hvad regeringen SÅ skal gøre, for jeg kender ikke konsekvenserne af de nye reformer.
Jeg aner ikke om det er godt eller skidt - det falder vel lidt blandet i begge lejre. Nogen vil synes det er godt, andre skidt.

Så måske vil jeg kunne svare på spørgsmålet omkring juletid 2013 og jeg har haft tid til at lure det hele af - jeg skal jo først høre fra folk det rammer, hvad det præcis gør for dem. Om fleksjobberne føler sig ''hjemme'' med reformerne, om de nye ansøgere til førtidspension, føler de bliver hjulpet, set og hørt og kan finde mening med et ressourceforløb osv.....

Så indtil videre holder jeg sådan set bare vejret, og håber på det bedste for de mennesker der skal prøve de nye reformer af.............
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2012, 17:42   #5
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Nu er reformen lavet primært for at spare penge...ca 3 milliarder...

Den er også lavet fordi der kommer for mange på førtidspension....specielt unge under 40....

Nu ved jeg ikke alt....men når noget er lavet primært for at spare penge...så har jeg svært ved at se at det skulle blive meget bedre...

Og selv om man mener der er for mange unge der kommer på pension....ja det bliver de jo ikke minde syge af...

Spørgsmålet er og bliver.....vil den nye måde....hvor man konstant og hele tiden vil være efter og kræve rigtig mange ting af disse mennesker....gøre dem mere raske.....eller vil det gøre dem mere syge....

Jeg ved godt at det er ret populært at sige og mene at arbejde gør folk raske....men men...jeg tillader mig at tvivle på det...

I min verden vil der være behandling der gør folk raske....evt så raske at de kan arbejde....og ikke omvendt....hvor man giver dem et arbejde og forventer at de bliver raske....

Ihvertfald ikke for flertallet....

Jeg er ihvertfald ret sikker på at jeg nok ikke kan lukke K10 i nærmeste fremtid...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2012, 18:25   #6
Harpen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 05-08 2012
Indlæg: 77
Styrke: 12
Harpen er ny på vejen
At man som syg mest af alt kan have brug for ro, har jeg al mulig forståelse for! Men hvis jeg har forstået det rigtigt kan resource forløbene også bruges som midlertidig førtidspension, så man får den ro i et par år, ikke?
Og jeg ved godt, det ikke er det samme som en pension, hvor man ved man har ro resten af livet. Jeg husker udemærket lettelsen, da min pension gik igennem. Og den altoverskyggende angst for fremtiden, der gik forud.

Nu gik mit spørgsmål ikke så meget på, hvad der er galt med den nuværende reform. Det kan jeg godt finde kommentarer om her på K10
Men hvordan skulle en ny reform se ud?
Harpen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2012, 19:19   #7
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Vil meget meget hurtigt indskyde, at et ressourceforløb IKKE svare til en midlertidig førtidspension, og at ressourceforløb betyder alt andet end fred og ro!
Ressourceforløbet handler KUN om at få udviklet sine ressourcer, og den slags kommer man ikke sovende til......
Det er jo gennem bla ressourceforløbet man skal udredes til enten fleks eller førtidspension.

Hvis syge folk fremover skal ''hvile sig'' hedder det kontanthjælp.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2012, 19:39   #8
sourceful
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2010
Indlæg: 351
Styrke: 14
sourceful er ny på vejen
Jeg tror det store problem i mine øjne med enhver reform som gør det det sværere end det er idag, at man har et arbejdsmarked som ikke længere har plads og er rummeligt i sin nuværende form.

Generelt hvis man vil have færre på passiv forsørgelse og ligeledes flere til at gennemføre en uddannelse, må både arbejdsmarked og uddannelse system indrettes så der er plads til dem der ikke kan præstere på samme vilkår som alle andre. Idag har man et arbejdsmarked hvor der kun er plads til dem, der producere effektivt.

Så længe man har et arbejdsmarked der stiller uforholdsmæssig høje krav til alle, vil man have en del mennesker som simpelthen aldrig vil kunne møde disse krav uanset hvilken slags ressourceforløb de deltager i.

Ligeledes trods handikap su m.v, hjælper det ikke så længe uddannelser holder samme normeringer. Man må indrette uddannelser sådan at et del af dem kan tages og skrues sammen efter de ressourcer folk nu engang har at gøre godt med. Jeg ved selvfølgelig godt de ikke kan gælde alle uddannelses områder.

f.eks på samme måde som man tilrettelægger forløb for f.eks. team- danmark elever så at de kan tage deres hue på 4 år, ligeledes må man kunne tilrettelægge uddannelses så de i højere grad passer til dem der måske har brug for øget hensyn. Jeg ved godt at ungdomsuddannelser ikke koster su klip, men det er specielt længere hen man kan blive presset fordi man skal bruge 5 år på at gennemføre et studie der er normeret til 3, og her kan man møde problemer med f.eks su.

Sidst redigeret af sourceful; 16-09-2012 kl. 19:50.
sourceful er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2012, 08:28   #9
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Nuværende arbejdsevnemetode, er, efter min mening, det rigtige, hvis metoden IKKE blev misbrugt, for at spare i kassebeholdningen.

Hvis den syge/handicappede fik de rigtige afklaringer- arbejdsprøvninger- og som metoden ellers lægger op til, div. træning, psykologhjælp, kørsel, medicin(altså økonomisk hjælp også)m.v., - så ville metoden være meget optimal, herunder at sygedagpengene IKKE fratages før afklaring af arbejdsevnen.

Ressourceforløb, kan efter min mening sagtens lade sig gøre under nuværende metode.
Og disse forløb ville være gode for isør unge med mange sociale og/eller psykiaske problemer.

Den nye metode giver kun flere problemer, og stort set, kun de unge vil kunne profitere af disse, bortset fra- AT de ikke kan få endelig afklaring, før de er over 40+.

Herudover vil det formodentlig give store problemer, at få økonomisk hjælp under serviceloven, fordi den VARIG nedsættelse af arbejdsevnen, pga nedsat funktionsevne, jo ikke kan anerkendes, da betingelserne jo er forbedringer.

Den lave ydelse i mange år, og måske den manglende økonomiske hjælp, vil efter min mening give store, og yderligere sociale problemer, der netop udelukker folk fra samfundet, istedet for inkludering.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2012, 08:42   #10
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Harpen Se meddelelser
Det er nemt at se, når man læser herinde, at folk frygter det værste, når den nye reform træder i kraft. Og det er vel ikke så svært at forstå med de erfaringer, folk har gjort sig med systemet.

Jeg vælger at tro på, at den er lavet med gode intentioner. Hvordan den så vil blive fortolket og efterlevet i kommunerne....det får vi jo at se.

Men hvordan ville en flex- og førtidsreform se ud, hvis det stod til K10's brugere? For der er vel enighed om, at tingene ikke fungerer, som det er idag?

I følge lidt kvalificeret hovedregning; kunne samfundet spare - mindst - 40-50 milliarder om året hvis de fagligt udygtige ledere i det offentlige blev udskiftet med nogle kvalificerede og kompetente ledere

Disse "ledere" er grobund for et meget dårligt psykisk arbejdsmiljø, og direkte skyld i flertallet af de mange langtidssyge i det offentlige

Og som enhver kan se; er der ikke brug for reformer når/hvis der blev rettet op på dette ressurce spild

BARE SØRGELIGT...


.
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!

Sidst redigeret af Multe; 17-09-2012 kl. 08:47.
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
flex j.jensen At søge førtidspension 3 24-04-2013 08:40
flex eller ikke flex. stumbi Spørgsmål ang fleksjob 19 07-02-2013 15:50
Indstillet til flex / Den nye flex lov Bitsch Spørgsmål ang fleksjob 7 18-09-2012 20:21
Flex-job lindairene Din historie 1 14-01-2010 12:29




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:55.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension