K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-09-2012, 16:27   #1
BubberDK
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-05 2012
Indlæg: 60
Styrke: 12
BubberDK er ny på vejen
Pludselig modregning i kontanthjælpen..

Hejsa

Jeg har brug for jeres hjælp, for jeg er helt rundt på gulvet.

Jeg er fra januar 2012 kommet på kontanthjælp efter jeg gik ned med stress(som har udviklet sig til depression også) på mit tidligere arbejde. Jeg var på sygedagpenge fra sep 2011 til jan 2012, hvor kommunen raskmeldte mig da min læge ikke skrev en fyldestgørende helbredsattest. Mit tidligere arbejde har haft en forsikring på mig, hvor jeg fik udbetalt cirka 8.000 før skat om måneden så længe jeg var syg. Udbetalingen er fra noget firmapensionsordning hvor jeg fik det udbetalt efter tab af erhvervsevne. Dette har jeg gjort kommunen opmærksom på både da jeg var på sygedagpenge, samt jeg også skrev det i ansøgningen til kontanthjælp i januar 2012..

Nu har jeg så fået en hilsen fra kommunen, at de mener det er ulovligt det jeg har gjort, og at de vil modregne hele beløbet i min kontanthjælp fra januar måned af da de ikke mener jeg er berettiget til begge dele..

Jeg har hele tiden spillet med åbne kort, skrev jo i ansøgningen jeg fik beløbet fra forsikringen, samt jeg har snakket med 2 socialrådgivere ved kommunen som også har sagt at det ikke bliver modregnet..

Så jeg kan slet ikke finde ud af det her nu, så håber nogle herinde har nogle gode råd til hvad jeg kan gøre..



kh

brian
BubberDK er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-09-2012, 16:43   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Lyder som om kommunen har klokket i det, hvilket du så desværre skal bøde for nu.

Hvis du har en udbetaling på ca 8000 kr fra en pensions/forsikringsordning, så er det korrekt at du ikke er berettiget fuld kontanthjælp oven i, men højest kan modtage noget supplerende kontanthjælp, hvis over hoved noget (alt efter hvilken sats du høre ind under)..

Det er naturligvis ikke din fejl da du har informeret om det, men udelukkende kommunens fejl.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-09-2012, 18:20   #3
havheks
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-09 2010
Indlæg: 206
Styrke: 14
havheks er ny på vejen
ja bare du har kvittering på de papir du afl. hvor det stod i...
havheks er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-09-2012, 18:57   #4
BubberDK
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-05 2012
Indlæg: 60
Styrke: 12
BubberDK er ny på vejen
kvittering på hvilke papirer? man får da ikke en kvittering når man aflevere sin ansøgning om kontanthjælp
BubberDK er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-09-2012, 19:07   #5
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Nej, ikke normalt, tror kun det er os systeminvalide der får kvitteringer på stort set alt.

Men de har selvfølgelig ansøgningen liggende hvor de kan se, at du har oplyst om dine faktiske forhold.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-09-2012, 19:15   #6
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
du kan skriftligt fortælle kommunen at du har oplyst dem om alle forhold vedr. din situation og økonomi, og derfor ikke er enig i deres krav om tilbagebetaling.
så bliver afgørelsen genbehandlet- du får samme automat svar - og svarer igen at du er uenig- og så får du måske ret.
jeg har været ude for 3 gange at blive afkrævet tilbagebetaling 2 gange fik jeg ret og den sidste havde de ret og jeg tilbagebetalte beløbet.

lige i din situation ved jeg ikke om det er berettiget og du skal tilbagebetale, men bare det at der er usikkerhed derom- og så det at kommunerne er meget hurtige i deres krav hvad enten de er ok eller ej- så synes jeg at du skal skrive at du ikke er enig i deres krav. kommunerne kører efter 2 principper , at går den så går den og pengene skal tilbage i kommunekassen
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-09-2012, 20:54   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af østerbro Se meddelelser
du kan skriftligt fortælle kommunen at du har oplyst dem om alle forhold vedr. din situation og økonomi, og derfor ikke er enig i deres krav om tilbagebetaling.
så bliver afgørelsen genbehandlet- du får samme automat svar - og svarer igen at du er uenig- og så får du måske ret.
jeg har været ude for 3 gange at blive afkrævet tilbagebetaling 2 gange fik jeg ret og den sidste havde de ret og jeg tilbagebetalte beløbet.

lige i din situation ved jeg ikke om det er berettiget og du skal tilbagebetale, men bare det at der er usikkerhed derom- og så det at kommunerne er meget hurtige i deres krav hvad enten de er ok eller ej- så synes jeg at du skal skrive at du ikke er enig i deres krav. kommunerne kører efter 2 principper , at går den så går den og pengene skal tilbage i kommunekassen
Jeg er helt enig i denne fremgangsmåde.

Du har intet at miste ved at anke deres afgørelse.

Fremover bør du bede om en kvittering på, at det er modtaget, hver eneste gang du afleverer noget på kommunen.

Du kan evt. bede om aktindsigt for at se hvad kommunen har om dig, benyt f.eks. denne: http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt.pdf
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-09-2012, 22:23   #8
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Hvis du har SKREVET det på ansøgningen om kontanthjælp, ville jeg be om en kopi.

med denne, kan du så bevise din uskyld.

de må herefter selv bære tabet for perioden, indtil de nu er blevet opmærksom på, at der er sket fejl.

Det er IKKE dit ansvar, og du kan derfor IKKE blive opkrævet tilbagebetaling, for noget du jo selvsagt har været i god tro om.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2012, 12:37   #9
BubberDK
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-05 2012
Indlæg: 60
Styrke: 12
BubberDK er ny på vejen
Jeg har skrevet det på min ansøgning dengang. Kommunen har også indrømmet at det er deres fejl at de ikke har opdaget dette tidligere. Det er kun opdaget fordi jeg er blevet skiftet til en anden afdeling indenfor kontanthjælpssystemet at de så kigger sagen igennem. Ellers tvivler jeg på de har opdaget det eftersom de har brugt 9 måneder på at finde ud af det..

Jeg sagde til dem om det ikke var muligt at udbetale kontanthjælpen som normalt fordi vi nu var gået ind i september måned og jeg stadig ikke har fået nogen penge og dem fra forsikringen er brugt til bla regninger osv (har en meget stram økonomi). Så jeg har virkelig brug for disse penge i denne måned da jeg har flere ting jeg skal betale og jo også skal leve. Jeg havde jo på ingen måde forventet at de ville nægte at give mig kontanthjælp i denne måned, for så havde jeg jo prioriteret anderledes..

Jeg fik afvide de sagtens kunne forstå det og de er kede af de har lavet den fejl, men de vil ikke følge mit forslag om at udbetale denne måned som normalt og så har de hele september til at finde ud af hvad der er op og ned i denne sag, så de kan finde frem til den rigtige afgørelse og så har jeg også noget at gå ud fra i næste måned, fremfor at straffe mig fra den ene dag til den anden.

Jeg fik endda afvide at jeg skulle være glad for jeg har spillet med åbne kort omkring denne sag, for ellers ville hun have meldt mig til politiet...

Det er helt fair hvis loven siger jeg skal betale dem tilbage, det må jeg så leve med og finde en ordning på... Jeg synes bare ikke det er fair jeg skal straffes med det samme på så hård en måde, når jeg hele tiden har været åben og ærlig omkring dette..

- jeg lider af stress/depression og det er bestemt ikke ligefrem noget der hjælper i denne sag.. Det fik de også afvide at det jo ikke er med til at gøre mig rask det her

Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Hvis du har SKREVET det på ansøgningen om kontanthjælp, ville jeg be om en kopi.

med denne, kan du så bevise din uskyld.

de må herefter selv bære tabet for perioden, indtil de nu er blevet opmærksom på, at der er sket fejl.

Det er IKKE dit ansvar, og du kan derfor IKKE blive opkrævet tilbagebetaling, for noget du jo selvsagt har været i god tro om.

VH Popiae

Er det noget du har på skrift, at jeg ikke kan blive opkrævet tilbagebetaling fordi jeg har handlet i god tro?

Kommunen siger at selvom jeg har handlet i god tro og at dette cirkus ikke er min skyld, så gælder loven stadigvæk og derfor skal pengene tilbagebetales og derfor har de modregnet dem allerede i denne måned, så jeg kun får udbetalt cirka 500kr imod de normalt 6-7.000kr
BubberDK er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2012, 13:19   #10
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Prøv at anke, men da du har skrevet det på ansøgningen, har du jo også haft en formening om at det ville finlurere på din evt kontanthjælp. Bliver nok svært at plædere, at du har været i god tro og/eller ikke vidste/burde vide, at du ikke var berettiget. Men forklar sagen og se, hvad der sker.
Du kan sikkert få tilbagebetalingen spredt ud over nogle måneder.
http://www.ast.dk/artikler/default.asp?page=1497

Sidst redigeret af stampe; 07-09-2012 kl. 13:39.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hej - et pludselig ændring af et struktureret og godt liv. HolmDamgaard Din historie 11 20-01-2014 17:55
Skatteprocent på ledighedsydelse pludselig 55? amaranth Spørgsmål ang fleksjob 27 31-01-2013 19:43
Nu undre de sig pludselig? Indiansummer Politik og Samfund 1 16-08-2012 11:13
fradrag i kontanthjælpen havheks Alt det andet 8 12-08-2012 12:40




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:46.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension