K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-09-2012, 23:38   #1
Susanne
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2005
Indlæg: 200
Styrke: 19
Susanne er ny på vejen
Sygemeldt og fyret

Hejsa allesammen.

Det er nu snart 5 år siden jeg selv vandt min kamp for fleksjob og endte med at få førtidspension. Det var en hård tid hvor sygedagpenge blev frataget-kontanthjælp som forsørgelse og diverse ankesager (som jeg vandt!) mod kommune og forsikringsselskab(tab af erhvervsevne)

Vi kom igennem min mand og jeg og det er nu 3 år siden jeg sidst var i dagtilbud på psykiatrisk terapiværksted og jeg arbejder frivilligt i en genbrugsbutik.

Alt var godt indtil februar i år, hvor min mand fik konstateret at hans hjerte ikke havde den fornødne pumpekapacitet mere og det var grund til hans vejrtrækningsproblemer. Han kom i medicinsk behandling, som forværrede hans tilstand og han blev indlagt akut 13 april til obs for blodprop i hjertet. En uge efter fik vi at vide at hans ene hjerteklap var defekt og en udskiftning var at anbefale. Han accepterede. Han blev udskrevet efter 10 dages indlæggelse og skulle nu hjem og vente på indkaldelse fra Rigshospitalet. Vente tiden blev kort..... 3 dage efter ringede de og tilbød operation dagen efter. Vi tog afsted og blev opereret. Det gik godt men hans krop ville ikke helt acceptere den stresstilstand og han måtte reopereres en uge efter. Han blev derefter udskrevet og havde mange forbud i 8 uger.

Han havde i sygeperioden haft god kontakt til kolleger og leder på job. De var klar over at han ikke lige kom tilbage på 37 timer men måtte arbejde sig stille op. Det var fair nok og han påbegyndte genoptræning. Arbejdspladsen holdt ferielukket og fuld genoptræning var ej heller muligt grundet ferie. Vi var til sygesamtale med en repræsentant fra kommunen og han kunne sagtens vende tilbage på nedsat tid og genoptræne ved siden af. Han var hos arbejdsgiver 20. august og de aftalte at han kom 3 dage om ugen a 3 timer til start og han er så på hjerte/karkursus 2 dage om ugen. Han skulle komme dagen efter og så måtte de se hvilke arbejdsopgaver han kunne få som start. Han ville ikke få løn før de havde fundet arbejdsopgaver til ham så han kunne bare gå og vænne sig til det igen efter 4 måneders sygemelding. Han var SÅ glad... det var lige det han havde ventet på. Torsdag kom så FYRINGEN totalt overraskende på det tidspunkt.... Vi havde tænkt tanken mens han var sygemeldt men at han delvis genoptager og så blir fyret det er bare så.... jeg kan ej finde ord der er stærke nok. 58 år og ansat gennem 27.... sjældent syg...tak for indsatsen

Så nu kan vi igen risikere at stå i samme situation en gang til som for 5 år siden... Det vi håber er så at den helbredsattest kommunen har bedt om i forhold til de ændrede planer grundet fyringen bliver læst og tolket til hans fordel. Egen læge vurderer at det grundet alder og stadig nedsat pumpefunktion ikke vil være muligt at nå fuld arbejdsevne i ethvert erhverv.... Vi har nu sat os i venteposition til sagsbehandler agerer på dette når hun modtager den. Vi håber virkelig at vores indtægt bliver bevaret denne gang og vi ikke ender ud i murstensæderi igen. "heldigvis" udløber sygedagpengeperioden ikke før 13. april næste år. Kurset slutter sidst i oktober og vi håber virkelig virkelig at det går rimelig smertefrit. Vi holder fanen højt og kender heldigvis/desværre det værste... Kryds for at sagsbehandler har reageret hurtigt og at det bliver fair behandling. Det kunne være rart at komme med en solstrålehistorie...
Susanne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-09-2012, 08:59   #2
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Øv, føler med jer
Ikke særlig fint af arbejdsgiver at lave et sådan nummer . Det handler sandsynligvis om, at din mand har en lang opsigelsesperiode, og at arbejdsgiver er bange for at hænge på hans løn for længe (forudsat at han får løn under sygdom??).
Den der med, at din mand ikke skulle have løn i starten virker lidt suspekt. Normalt vil arb.giver jo søge kommunen om refussion for de timer, der ikke arbejdes ved en delvis sygemelding/delvis raskmelding.
Har I kontaktet fagforeningen?

I kender jo rumlen, hvilket forhåbentlig giver jer en lille fordel. Du skriver at din mands læge ikke forventer, han kommer tilbage på fuld tid, så det handler vel om så hurtigt som muligt at få fyret op under din mands sb, så han, når tid kommer, forhåbentlig kan blive forlænget med henblik på fleksjob.
Håber virkelig for jer, at det vil forløbe hurtigt og nogenlunde smertefrit, så I ikke skal ud i den situation, I kom med dig!

Vh frup
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-09-2012, 11:24   #3
Susanne
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2005
Indlæg: 200
Styrke: 19
Susanne er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af frup Se meddelelser
Øv, føler med jer
Ikke særlig fint af arbejdsgiver at lave et sådan nummer . Det handler sandsynligvis om, at din mand har en lang opsigelsesperiode, og at arbejdsgiver er bange for at hænge på hans løn for længe (forudsat at han får løn under sygdom??).
Den der med, at din mand ikke skulle have løn i starten virker lidt suspekt. Normalt vil arb.giver jo søge kommunen om refussion for de timer, der ikke arbejdes ved en delvis sygemelding/delvis raskmelding.
Har I kontaktet fagforeningen?

I kender jo rumlen, hvilket forhåbentlig giver jer en lille fordel. Du skriver at din mands læge ikke forventer, han kommer tilbage på fuld tid, så det handler vel om så hurtigt som muligt at få fyret op under din mands sb, så han, når tid kommer, forhåbentlig kan blive forlænget med henblik på fleksjob.
Håber virkelig for jer, at det vil forløbe hurtigt og nogenlunde smertefrit, så I ikke skal ud i den situation, I kom med dig!

Vh frup
Min mand har 4 ugers opsigelse og vi har FORLANGT løn for den uge... Han har været på kommunal sygedagpenge siden maj måned ca og virksomheden skal i denne opstartsperiode kun yde løn for antal arbejdstimer. Fagforeningen er kontaktet for 12 dage siden og har lovet at gå ind i sagen men det er svært at få virksomheden i tale for et møde.... Vores håb er også er fleksjob og da han jo har lang tid tilbage af sygedagpenge håber vi.....
Susanne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-09-2012, 11:36   #4
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
4 ugers opsigelse efter 27 års ansættelse...hold da op, det er ikke meget! .
Håber fagforening kan få virksomheden i tale!
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-09-2012, 18:46   #5
Lotus1
Udmeldt Bruger
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2010
Indlæg: 198
Styrke: 14
Lotus1 er ny på vejen
Det kan da ikke passe at han kun har 4 ugers opsigelse når han har været der i 27 år. Min far har været i samme firma i 37 år og han har 1½ års opsigelse. Se og få hans fagforening på for det må simpelhen være helt forkert.
Lotus1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-09-2012, 20:53   #6
tm1978
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-02 2012
Indlæg: 264
Styrke: 13
tm1978 er ny på vejen
Ja, det med de 4 uger lyder helt uhørt, med mindre der står noget i ansættelseskontrakten. Men det er jo 27 år siden så... Det må fagforeningen simpelthen tage sig af.
Rigtig god vind og jeg håber i kommer smertefrit igennem forløbet
tm1978 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-09-2012, 21:13   #7
KBR
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-08 2012
Lokation: Næstved
Indlæg: 254
Styrke: 12
KBR er ny på vejen
Kommer det mon ikke meget an på hvilken branche og fag forening man tilhører.

Hørte i sidste uge om en fra industrien, der trods mange års ansættelse kun havde 14 dages opsigelse.
KBR er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-09-2012, 22:51   #8
Susanne
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2005
Indlæg: 200
Styrke: 19
Susanne er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af KBR Se meddelelser
Kommer det mon ikke meget an på hvilken branche og fag forening man tilhører.

Hørte i sidste uge om en fra industrien, der trods mange års ansættelse kun havde 14 dages opsigelse.
Min mand er ansat i industrien og ja det ER korrekt varsel.
Susanne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-09-2012, 01:46   #9
Ginger64
Elsker at være her på K10
 
Ginger64s avatar
 
Tilmeldingsdato: 23-03 2010
Lokation: Fredericia
Indlæg: 79
Styrke: 15
Ginger64 er ny på vejen
Hej Susanne,

jeg håber virkelig det bedste for dig og din mand.

Håber at I vil være i stand til at kæmpe, at Fagforeningen får Arbejdsgiveren i tale og at Sagsbehandleren vil gøre sin pligt og oplyse jer om, hvad I selv kan gøre, men bestemt også hvad h*n kan gøre for at hjælpe din Mand igennem til et Fleksjob/en Pension.

fra Ginger64
Ginger64 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2012, 11:33   #10
Susanne
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2005
Indlæg: 200
Styrke: 19
Susanne er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ginger64 Se meddelelser
Hej Susanne,

jeg håber virkelig det bedste for dig og din mand.

Håber at I vil være i stand til at kæmpe, at Fagforeningen får Arbejdsgiveren i tale og at Sagsbehandleren vil gøre sin pligt og oplyse jer om, hvad I selv kan gøre, men bestemt også hvad h*n kan gøre for at hjælpe din Mand igennem til et Fleksjob/en Pension.

fra Ginger64
Nu ophører al fornuft!!!!! Fagforeningen har fået et møde onsdag næste uge. Det viser sig at virksomheden faktisk mens min mand har været sygemeldt har lavet et projekt hvor de har langtidssygemeldte i genoptræning til arbejdsmarkedet i samarbejde med kommunen!!!! Vi kan ikke bruge vores vrede til noget. Min mand har det skidt og der er en isnende kulde fra kolleger når han er der. Vi har nu i fællesskab bestilt tid hos vores psykolog som har været tilknyttet via hjerteafdelingen. Min mand reagerer med tegn på depression og vi vil gerne forebygge, for det ville være katastrofalt hvis han også får en sådan oven i.
herfra Susanne
Susanne er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Sygemeldt, fyret og ikke i a-kasse Mirranda Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 3 01-07-2013 12:40
fyret fra flexjob fritid Spørgsmål ang fleksjob 7 07-01-2010 11:55
Fyret pga. k10...!? Risa Politik og Samfund 4 23-09-2009 23:52
Fyret :/ Andersen23 Spørgsmål ang fleksjob 8 18-04-2009 07:47
Jeg er blevet fyret sun-lady Din historie 7 19-02-2009 15:32




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:47.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension