K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-08-2012, 17:52   #1
Ernos Bryde
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 30-08 2012
Indlæg: 1
Styrke: 0
Ernos Bryde er ny på vejen
Kontanthjælp under videregående uddannelse

Hej

Jeg har været studerende på en videregående universitetsuddannelse på kandidatniveau i et stykke tid nu. Jeg har desværre mistet min ret til SU og har fået oplyst, at jeg ikke har mulighed for at få SU-lån. Jeg har søgt arbejde, men har desværre ikke kunnet få noget.

Jeg ville derfor gerne vide, om jeg har nogen som helst mulighed for at søge om støtte hos det offentlige mens jeg færdiggør min uddannelse. Kontanthjælp eller anden hjælp, så jeg kan få mit eget at bo i - og har råd til at leve.

Mvh og på forhånd tak

Ernos
Ernos Bryde er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-08-2012, 21:52   #2
zolskin
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2008
Lokation: her&der, kbh
Indlæg: 197
Styrke: 16
zolskin er ny på vejen
Det er ikke muligt at få kontanthjælp, imens man tager en videregående uddannelse. Det kan højst være HF fag.

Revalidering kan være en mulighed, men jeg ved ikke sådan som tiderne er og sagsbehandlingstiderne.

Revalidering kræver så, at du din funktionsevne er nedsat enten pga. noget fysisk eller psykisk.

Er der ingen udveje? at du kan låne penge af noget familie, bank?
Det er også muligt at søge legater - tjek legathåndbogen ud
zolskin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-08-2012, 23:27   #3
Håber
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Indlæg: 451
Styrke: 14
Håber er ny på vejen
Hvorfor har du mistet retten til su? Har du evt søgt slutlån der er uafhængig af su modsat alm Su-lån du kun kan få, hvis du er berettiget til su? Du må dog max have 12 mdr tilbage af din uddannelse.

Det er også muligt at søge om forlængelse af su, hvis du fx pga sygdom har været længere tid om at gennemføre din uddannelse og derfor nu ikke har mere su.
Håber er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-08-2012, 23:38   #4
Gekko
Ikke aktiv pga inaktiv mailadresse
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2011
Lokation: De nordlige himmelstrøg syd for månen
Indlæg: 84
Blog Indlæg: 7
Styrke: 13
Gekko er ny på vejen
Enig med ovenstående i at kontanthjælp er udelukket på en videregående uddannelse.

Hvad angår revalidering.... så er der rigtig mange kommuner, der ikke bevilliger revalidering til personer med en videregående uddannelse på bacholor niveau også selvom deres bacholor muligvis ikke vil kunne bruges til så meget uden overbygningen. Men igen der kan være udtagelser for reglen, så du kan jo altid spørge.
Meget sandsynligt vil kommunen mene, at dine ressourcer mht. arbejdsmarkedet er for gode til at bevillige dig yderligere støtte til færdiggørelsen af din udd., idet du har en 3 årig udd. bag dig. Men igen spørg kommunen om dine muligheder for økonomisk støtte.

En dyr men mere sikker mulighed for færdiggørelsen af studiet er at optage et SU-slutlån, eller et lån i banken alt efter dine omstændigheder og tilbagebetalingsmuligheder på sigt. Husk at det er muligt at forhandle med banken om renten på lånet.

Nu ved jeg ikke om du har nogle fysiske eller psykiske begrænsninger i forhold til at kunne arbejde på normale vilkår, men såfremt dette ikke er tilfældet, at kunne det være en ide at blive tilmeldt et vikarbureau fx indenfor pleje- og omsorgsområdet eller søge job (når de er ledige) som personlig hjælper, handicaphjælper fx i aften/nattevagt eller døgnvagt. Her er det muligt at forene både studie og et arbejde (også fuldtidsarbejde). I døgnvagt er det nok med ca 6 vagter om måneden for at få økonomien til at løbe rundt (og mere til) og det giver rigeligt med fritid til studierne.

Gekko :0)
Gekko er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kurser/uddannelse på kontanthjælp Desmond007 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 15-02-2013 21:17
Kontanthjælp/uddannelse Te-pigen Dit og Dat 14 10-08-2012 03:17
Uddannelse på kontanthjælp ? FrkSilverfox Dit og Dat 11 05-07-2011 12:01
Uddannelse under kontanthjælp Happy girl Alt det andet 6 19-06-2011 20:44
kontanthjælp og uddannelse mens vi venter Alt det andet 12 23-03-2009 01:29




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:36.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension